وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

آغاز تکاپو برای یک «ارتجاع» بزرگ سیاسی
بازگشت تكيه گاه؛ تلاش براي بازگرداندن هاشمي 78 ساله به كرسي رياست جمهوري

 

بعد از چند ماه امتحان فضا و افکار عمومی درباره معرفی نامزد موردنظر طیف اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نهایتا این پروژه تبلیغاتی سخنرانی «اکبر ناطق نوری» در شب قدر در حرم امام رضا(ع) و مصاحبه روز گذشته «سعید حجاریان» به پله آخر خود رسید و امروز، هدف اصلی این طیف برای حضور در انتخابات مشخص شد؛ گزینه‌ای که در نگاه اول چندان قابل باور به نظر نمی‌رسد اما بررسی شرایط فعلی این طیف و همچنین اوضاع سیاسی کشور به ویژه بعد از حوادث سال ۸۸ این مساله را باورپذیر می‌کند: اکبر هاشمی رفسنجانی.

به گزارش رجانیوز، روزنامه آرمان در شماره امروز خود، پرونده کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی را چاپ و در صفحه اول منتشر کرد. این روزنامه در صفحه اول ویژه نامه خود به مناسبت معرفی هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی با تیتر بزرگ نوشت: «حتی منتقدان هم می‌دانند کلید حل مشکلات کشور دست هاشمی است.»

به هر روي اگر وابستگي سياسي روزنامه آرمان روابط عمومي به يك خانواده خاص نبود،‌ شايد تيتر يك اين روزنامه مي توانست اين نكته را به خاطر بياورد كه اين تيتر بدترين تخريب هاشمي رفسنجاني 78 ساله باشد.

محورهای تبلیغی این روزنامه اصلاح‌طلب برای هاشمی، دقیقا منطبق بر سخنرانی‌های پیشین برخی از سران این جریان است. آرمان در توصیف هاشمی نوشته است:

- او خوب می‌داند که جامعه چه زمانی نیازمند حضور پررنگ اوست و باز هم به‌خوبی متوجه است که چه زمانی باید سکوت کند چون بهتر از این مردم می‌داند شکستن سکوت یعنی تنها گذاشتن مردم.

- او از‌‌‌ همان ابتدا به تحزب اعتقاد خاصی داشت که این اعتقاد تا به امروز ادامه دارد؛ چنانکه چندی پیش گفته بود نظام اسلامی از نخستین سال‌های پس از پیروزی به احزاب توجه کرده است و نهادینه شدن تحزب یک ضرورت است.

- شاید هیچ یک از سیاسیون قبل و بعد از انقلاب به اندازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خود را در معرض آرای مردم قرار نداده باشد. او با مردم بود و در همین راستا می‌خواست تا بداند اقبال مردم نسبت به او چه میزان است البته این تنها یک دلیل فرعی برای ثبت‌نام در انتخابات‌است هاشمی می‌خواهد تا به‌مثابه پدری دلسوز و نگران از آرمان‌های نظام و انقلاب مراقبت کند و هر کجا که احساس کرد، همانند همیشه برای دفاع از ایران و اسلام سینه سپر کند.

- بدون تردید اگر او بیاید از او استقبال خواهد شد؛ چون حتی منتقدان سال‌های اخیر او به‌خوبی دریافته‌اند، کلید حل بسیاری از مشکلات‌‌‌ همان چیزی است که هاشمی بار‌ها به آن اشاره کرده است و نامی جز اعتدال ندارد.

دیگر روزنامه اصلاح‌طلب هم برای اینکه هرگونه شک و شبهه مبنی بر پروژه مشترک احزاب و طیف‌های مختلف این جرییان برای زیر تابلوی هاشمی رفسنجانی رفتن را از میان ببرد، دفاع تمام قد از هاشمی و سناریوی منجی‌سازی از او را کلید زده است؛ اقدامی که به صورت کاملا خودجوش با پروژه تبلیغاتی روزنامه آرمان همزمان شده است.

با توجه به اقدامات سران اصلاحات در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، طبیعی بود که فرد شاخصی از این جریان نمی‌تواند بار دیگر به عرصه سیاسی کشور به ویژه جایگاه مهمی مثل ریاست جمهوری بازگردد اما شکل‌گیری یک جریان سیاسی جدید تحت رهبری هاشمی رفسنجانی، اقدامی است که پیش از این بار‌ها از سوی برخی کارگزارانی‌ها نظیر عطاء‌الله مهاجرانی بیان شده بود و اکنون به نظر می‌رسد مورد قبول اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

پررنگ شدن حضور چهره‌هایی نظیر علی عسگری، قدرت‌الله علیخانی، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری در رسانه‌های این جریان را هم می‌توان دلیل دیگری برای اثبات صحت این سناریو دانست. به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی همانطور که در انتخابات سال ۸۸ تلاش کرد تا با کلید زدن پروژه «نه به احمدی‌نژاد»، همه طیف‌های سیاسی کشور را زیر پرچم خود و البته به نام میرحسین موسوی جمع کند، اکنون شخصا وارد میدان شده تا با منجی نشان دادن خود، مجددا سیاسیون اصلاح‌طلب از طیف‌های مختلف افراطی تا معتدل را پیرامون خود جمع کند.

البته هاشمی برای تکمیل این پروژه، موانع سختی را در پیش رو دارد که اصلی ترین و مهم‌ترین آن‌ها، افکار عمومی و مردم هستند؛ مردمی که هنوز خاطره اقدامات و مواضع او در جریان فتنه ۸۸ را از یاد نبرده‌اند. مردم در اکثر تجمعات انقلابی بعد از انتخابات که برای مقابله با آشوبگران برگزار می‌شد، هاشمی رفسنجانی را پدرخوانده این جریان می‌نامیدند و خواستار تصحیح مواضع او بودند که این مساله در راهپیمایی تاریخی ۹ دی به اوج خود رسید و مردم با پلاکاردهای دست نویس خود که حجم اصلی آن‌ها را اعتراض به هاشمی و فرزندانش اختصاص داده بودند، وی را مسبب شعله‌ور شدن آتش فتنه و رسیدن آن به خیمه امام حسین (ع) در روز عاشورای ۸۸ معرفی کردند. حضور مهدی و فائزه هاشمی در لندن و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی برای برخورد با آن‌ها نیز از دیگر زمینه‌های اصطکاک جدی هاشمی با مردم است که به نظر نمی‌رسد به همین سادگی قابل ترمیم باشد؛ موضوعی که واکنش‌های منفی به ویژه‌نامه انتخاباتی امروز هاشمی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم موید آن است.

به هر روي هاشمي رفسنجاني چه واقعا قصد آمدن به عرصه انتخابات را داشته باشد و چه رسانه ها نام او را براي رد گم كردن مطرح كرده باشند، روشي كه اكنون اتاق فكر هاشمي رفسنجاني در پیش گرفته شباهت فراواني با آنچه در سال 1384 با صحنه گرداني مهدي هاشمي رخ داد، دارد. اجاره كردن پرحجم رسانه هاي مكتوب و اينترنتي ، به كارگيري برخي چهر هاي خاص ، ارائه اين تحليل كه هيچ كس جز هاشمي نمي تواند و ... از جمله مشتركات سناريو سال 84 و سال 91 است.

گفتنی است، چند ماه پیش یکی از فعالان رسانه‌ای کشور با تحلیل شرایط سیاسی کشور و وضعیت فعالیت اصلاح‌طلبان، هاشمی رفسنجانی را گزینه نهایی آنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده بود. «محمدحسن روزی طلب» نويسنده كتاب تكيه گاه كه به بررسي عملكرد هاشمي رفسنجاني در انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري مي پردازد،‌ اردیبهشت ماه در وبلاگ شخصی خود نوشته بود: «هاشمی عاشق قهرمانان تاریخ است. کتاب امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار را خوانده‌اید؟ بعضی اوقات شکست هم می‌تواند فردی را قهرمان کند. وضعیت کنونی فائزه و مهدی هم بسیار عالی است و آن‌ها دقیقا در موضع خودشان قرار دارند. گره زدن همه مسائل به رابطه با امریکا و نشان دادن یک فرد که می‌تواند این گره را حل کند حتی می‌تواند بالا‌تر از همه شایعات ۴۰ ساله باشد و این استدلال را بسازد که اگر ... حداقل یه کاری هم می‌کنند!»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com