وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

 

پایگاه خبری «وال استریت ژورنال» به نقل از شرکت نفتی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد؛ این شرکت در مراحل پایانی مذاکره با مقامات ایرانی است تا بتواند از ماه سپتامبر واردات نفت از ایران با حجم پیشین را آغاز کند؛ موضوعی که اعلام صریح و رسمی عدم پیروی از تحریم‌های اعمالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ آن هم تنها کمتر از 3 ماه از قطع واردات نفت از ایران.

به گزارش رجانیوز، دولت کره جنوبی و مدیریت بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت این کشور روز دوشنبه اعلام کردند که این کشور از ماه سپتامبر، اواسط شهریور ۱۳۹۱، بار دیگر واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت؛ به این ترتیب توقف صادرات نفت به کره به سه ماه هم نرسید. جالب اینکه این بار جمهوری اسلامی ایران برای صادرات نفت خود به کره جنوبی هم نفتکش‌های لازم را تامین خواهد کرد و هم بیمه آن‌ها را؛ یعنی کره تمام امتیاز واردات نفت خود را به ایران واگذار کرده است.

پالايشگاه اس كي انرژي كره جنوبي

کمتر از دو هفته پیش مقام‌های کره جنوبی اعلام کرده بودند که پالایشگاه‌های این کشور در حال مذاکره با تهران برای ازسرگیری واردات نفت هستند. پس از آنکه اتحادیه اروپا در ماه ژوییه گذشته، تحریم نفت ایران و تحریم بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را آغاز کرد، پالایشگاه‌های کره جنوبی که به شرکت‌های بیمه اروپایی متکی بودند، مجبور به قطع واردات نفت از ایران شدند؛ موضوعی که به گفته سخنگوی پالایشگاه اس‌کی انرژی، بزرگ‌ترین پالایشگاه کره جنوبی از چند روز دیگر پایان می‌گیرد و این کشور مجددا واردات نفت از ایران را آغاز می‌کند. سخنگوی این پالایشگاه همچنین گفته است که مدیریت این کمپانی در حال نهایی کردن «تاریخ‌ها و جزئیات» با شرکت‌های ایرانی است. مقامات کره جنوبی اعلام کرده‌اند برای رونق فعالیت‌های تجاری این کشور نیازمند نفت خام ایران هستند.

تاکنون وارد کنندگان کره جنوبی برای بیمه محموله‌های نفت وارداتی به طور تقریبا کامل به خدمات شرکت‌های اروپایی یا تحت پوشش این شرکت‌ها متکی بوده‌اند، اما مقامات پالایشگاههای کره جنوبی در جریان مذاکراتی با مقامات شرکت ملی نفت ایران، گفتند که شرکت ملی بیمه نفتکش ایران و دولت این کشور به دنبال راههایی هستند تا ایران بتواند مسئولیت کامل بیمه نفتکش‌ها را برعهده بگیرد. بیمه نفتکش‌ها صرفا شامل برعهده گرفتن خسارات احتمالی به نفتکش و از دست رفتن محموله نفتی آن نیست؛ بلکه در صورت نشت نفت در اثر وقوع حادثه، ممکن است مالک کشتی یا خریدار نفت با هزینه بسیار سنگینی برای پاکسازی لکه نفتی و پرداخت احتمالی غرامت روبرو شود که معمولا بیمه‌گر مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد.

سایت اینترنتی تلویزیون دولتی انگلیس هم با اذعان با ناکامی غرب در تشویق کشورهای آسیایی برای تحریم نفت ایران، نوشته است: پیش‌تر کره جنوبی بین ماه‌های ژانویه و مه، واردات نفت خود از ایران را به میزان ۴۴ درصد کاهش داده و واردات خود را در این مدت از ۷ میلیون بشکه به 3.9 میلیون بشکه کاهش داده‌ بود اما وابستگی صنایع این کشور به نفت ایران، تنها ۳ ماه دوام آورد و نهایتا به شکست منجر شد.

سایت «رادیو فردا»، ارگان رسمی دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده هم در این زمینه نوشته است: «در حالی که تحریم گسترده جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم نفت از سوی قدرت‌های غربی قرار است ایران را در برنامه اتمی‌اش وادار به کوتاه آمدن کند، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعتراف کرده که خرید نفت ایران از سوی کشورهای بزرگ آسیا به این تلاش‌ها لطمه می‌زند و رسما تحریم‌ها را بی‌نتیجه کرده است.»

به نظر می‌رسد اکنون مسئولان اتحادیه اروپا حسرت روزهای گذشته را می‌خوردند؛ روزهایی که تحت فشار آمریکا تصمیم گرفتند تا آخرین و به گفته خودشان، «مهلک‌ترین» سلاح اعمال فشار علیه ایران را بکار بگیرند و نفت ایران را به عنوان منبع اصلی کسب درآمد ایران، تحریم کنند. آبروی اتحادیه اروپا در حالی خرج این تحریم گسترده و به قول رسانه‌های غربی «فلج کننده» شد که اکنون بی‌اثر بودن این ماجرا به اثبات رسیده است؛ تا جایی که بی‌بی‌سی در مطلب خود نوشته است: «منتقدان ارتباط نفتی کره جنوبی و ایران معتقدند که کشورهای مهم آسیایی با ادامه ارتباط تجاری و نفتی با ایران، مانع از عملی شدن تلاش‌های کشورهای غربی برای رویارویی با بلند پروازی‌های هسته‌ای جمهوی اسلامی می‌شوند.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا باید منتظر واکنش ایران به این مساله نیز باشد؛ واکنشی که می‌تواند اقتصاد خرد شده کشورهای عضو این اتحادیه نظیر یونان، اسپانیا و ایتالیا را بیشتر از قبل مورد فشار قرار خواهد داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:جنایات وهابیت - عربستان سعودی - منافقین - آمریکاوترور - رژیم صهیونیستی - هنرمندان ضد دینوبی هویت - شیطان و شیطان پرستی - بهائیت و افکار - تروریسم جهانی - انگلیس خبیث -, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com