وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

 

سخنان مهم احمدی نژاد و مرسی درباره سوریه در دیدار دوجانبه/ مصر ایران را شریک استراتژیک خود می داند
 

 

یکی از اعضای حاضر در جلسه ملاقات رؤسای جمهوری اسلامی ایران گفت: دیدار مرسی و احمدی نژاد در جوی دوستانه و صمیمانه انجام شد.
 
به گزارش فارس، "حسین امیر عبداللهیان" معاون وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار مرسی ریاست جنبش عدم تعهد را به احمدی نژاد تبریک گفت و اظهار داشت: "ما اطمینان داریم که در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران شاهد پویایی و نشاط هرچه بیشتر جنبش عدم تعهد در راستای تحقق اهداف بنیانگذاران آن خواهیم بود".
 
عبداللهیان ادامه داد: احمدی نژاد نیز با آرزوی موفقیت برای محمد مرسی بعنوان اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب مصر، اعلام کرد که ایران آماده است دستاوردها و تجارب خود را در اختیار کشور دوست و برادر مصر قرار دهد.
 
این در حالی است که روزنامه الوطن در مطلبی درباره سفر محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به ایران و شرکت وی در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران نوشت که مرسی 40 دقیقه پشت در‌های بسته با محمود احمدی نژاد همتای ایرانی خود دیدار داشت.
 
الوطن در این باره نوشت: اگرچه سفر مرسی به تهران بیش از 6 ساعت و تحت عنوان حضور در اجلاس سران غیرمتعهدها به طول نینجامید، اما در همین فرصت کوتاه کافی بود تا سران دو کشور مصر و ایران با یکدیگر دیدار داشته باشند.
 
الوطن افزود: برخلاف سخنان یاسر علی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر که سفر مرسی به تهران را صرفا برای حضور در جلسه افتتاحیه اعلام کرده،‌ محمد مرسی در یکی از سالن‌های اجلاس به مدت 40 دقیقه پشت در‌های بسته با محمود احمدی نژاد دیدار داشت.
 
الوطن در ادامه گزارش خود نوشت: یک منبع آگاه در این باره تاکید کرد که در این دیدار غیر از مرسی و احمدی‌نژاد کسی حضور نداشت و سران دو کشور طی آن تنها درباره از سرگیری روابط دو جانبه با یکدیگر بحث و گفت‌وگو نکردند.
 
این روزنامه تاکید کرد که بحران سوریه از جمله موضوعات مورد بحث بین مرسی و احمدی‌نژاد بود و در این‌باره رئیس جمهوری مصر به همتای ایرانی خود اطمینان داد که قاهره مخالف هرگونه دخالت خارجی در سوریه است.
 
خبر رسمی
دكتر محمود احمدي‌نژاد بعدازظهر امروز (پنج‌شنبه) در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو عدم تعهد در ديدار محمد مرسي رييس‌جمهور مصر با بيان اينكه ملت ايران مردم مصر را برادران خود مي‌دانند، اظهار داشت: ملت مصر ملتي بزرگ و صاحب فرهنگ و تمدن بوده و وجوه مشترك فراواني ميان مردم ايران و مصر وجود دارد.
 
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران و مصر فرهنگ بسيار نزديكي با يكديگر دارند، تصريح كرد: مطمئناً جايگاه ملت مصر بالاتر از آن چيزي است كه تا امروز در اختيار آنها بوده است و اگر چه در ابتداي راه تحولات قرار دارند، اما يقيناً ملت مصر اين تحولات را سريع‌تر پشت سر گذاشته و جايگاه واقعي خود را در منطقه و جهان باز خواهد يافت.
 
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز مسايل گوناگون در منطقه و جهان وجود دارد كه همه ملت‌ها را تهديد مي‌كند، گفت: رژيم صهيونيستي و سلطه‌طلبي غربي‌ها و آمريكا از اين دست تهديدات هستند و آنها هرگز نمي خواهند هيچ يك از كشورهاي مستقل قدرتمند و پيشرفته باشند.
 
رييس‌جمهور با بيان اينكه مستكبران اهداف دراز مدتي را در منطقه و جهان دنبال مي‌كنند، تصريح كرد: دوستي و دشمني آنها با ملتها و دولت‌ها براساس منافع و اهدافشان است.
 
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه اگر دو ملت ايران و مصر در كنار هم باشند، به نفع همه ملت‌ها خواهد بود، تصريح كرد: خوشبختانه امكانات و ظرفيت‌هايي در دو كشور وجود دارد كه اگر در كنار يكديگر قرار گيرند، مطمئناً ايران و مصر از ديگران بي‌نياز خواهند بود.
 
دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به نيروي انساني فعال و دانشمندان متخصص و نيز امكانات مادي فراوان در دو كشور افزود:‌ جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا تجربيات و امكانات خود را در اختيار برادران مصر قرار داده و ميان دو كشور مبادلات علم، فناوري و تجربه انجام شود.
 
رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران پيشرفت و قدرت يافتن مصر را به نفع همه ملت‌هاي منطقه مي‌داند، تصريح كرد: دولت و ملت ايران صميمانه دوستار دولت و ملت مصر هستند و بدون هيچ چشمداشتي به اين كشور در جهت پيشرفت و آباداني كمك خواهند كرد.
 
دكتر احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اصلاحات يكي از كارهاي مهمي است كه بايد در منطقه اتفاق بيفتد و همه به آن نياز دارند، گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد به انجام اصلاحات در همه كشورها بوده، اما روش اين اصلاحات بسيار حائز اهميت است.
 
رييس‌جمهور كمك به ملت‌ها براي حل مشكلاتشان را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به تحولات سوريه تصريح كرد: كشتارهايي كه امروز در اين كشور اتفاق مي‌افتد، هيچ كاري از پيش نخواهد برد. ما معتقديم در همه جا بايد انتخابات به صورت آزاد برگزار و اراده مردم حاكم شود و اين بايد براساس مشاركت همگان صورت پذيرد.
 
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه در سوريه بايد آشتي و تفاهم ملي ايجاد شود، اظهار داشت: روند تحولات در سوريه بايد به يك روند سياسي و برگزاري انتخابات آزاد منجر شود.
 
رييس‌جمهور با بيان اينكه كشورهاي منطقه بايد مسايل منطقه را خودشان حل و فصل نمايند، نقش ايران و مصر را در حل مسايل منطقه كليدي توصيف كرد و ادامه داد: در جريانات سوريه بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه علاوه بر توقف كشتارها در اين كشور منجر به حاكميت اراده مردم شود، اما اگر به گونه‌اي موضع‌گيري كنيم كه معناي آن دخالت در كشورها باشد هيچ كس آن را نخواهد پذيرفت.
 
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه بايد بزرگان امت اسلامي براساس عدالت و سنت پيامبر اسلام مسأله سوريه را حل و فصل نمايند، تأكيد كرد: بايد مراقب باشيم ناتو و ديگر مستكبران نتوانند در اين امور دخالت داشته باشند.
 
رييس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مصر را شريك استراتژيك خود در منطقه مي‌داند و در همه حال كمك حال ملت اين كشور است، گفت: دولت و ملت ايران همواره دوستار مردم و دولت مصر بوده و خواهان آنان هستند.
 
 
محمد مرسي رييس‌جمهور مصر نيز در اين ديدار ضمن تقدير از جمهوري اسلامي ايران بخاطر ميزباني و برگزاري شايسته شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: احساس دوستي و برادري ميان مردم ايران و مصر احساسي متقابل بوده و ما همواره از مواضع، حركت رو به جلو و سازنده ملت ايران در رشد و توسعه و پيشرفت تجليل مي‌كنيم.
 
رييس‌جمهور مصر روابط ميان كشورهاي اسلامي را بر مبناي مناسبات استراتژيك دانست و گفت: مصلحت حقيقي ملت‌هاي منطقه در اين نهفته است كه همگان يك روند مناسب را با استفاده از ساختارهاي موجود و براساس مناسبات همه‌جانبه شكل دهيم.
 
وي افزود: ما معتقديم همه كشورهاي منطقه بايد در تلاشي دسته‌جمعي براي حل مشكلات موجود تلاش و حركت نمايند.
 
محمد مرسي همچنين در خصوص تحولات سوريه نيز با بيان اينكه مشكلات در اين كشور تنها با ميانجي‌گري كشورهاي تأثيرگذار در منطقه مانند ايران و تلاش آنان در جهت حل مشكل برطرف خواهد شد، اظهار داشت: مصر نيز ايران را به عنوان شريك استراتژيك خود دانسته و معتقد است بايد همه با نگاهي مثبت به آينده‌، براي تحولات منطقه‌اي شرايط مناسبي را فراهم آورند.
.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:سیاسی , خبری , انتقادی ,اجتماعی - اخبار ویژه - تخریب نظام - اصلاح طلبان - اجتماعی - شبهات - سیاسی - - متفرقه - گوناگون - اهم موضوعات - رییس جمهور -, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com