وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس ـ مجید ایران‌شاهی: «گزارش تصویری از بدحجابی در تهران»، «گسترش بی حجابی در قم + تصاویر»، «استخرهای مختلط در تهران + تصاویر» ، «گلشیفته فراهانی برهنه شد + عکس» ، «مردی در آمریکا به ۳۰۰ زن تجاوز کرد + تصاویر» و مواردی مشابه تیترهایی اغواکننده است که در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری منتشر می‌شود.

این دسته اخبار به دلیل حساسیت‌های زیادی که ایجاد می‌کنند، در ردیف پربازدیدترین مطالب سایت‌ها قرار می‌گیرند و مدیران سایت‌ها گاه از این مطالب برای بالا بردن آمار بازدید سایت‌شان استفاده می‌کنند. زمانی که بر روی این اخبار و مطالب کلیک می‌کنیم با تصاویری غیرمتعارف روبرو می‌شویم که گرچه واقعی هستند، اما با استفاده از روش‌هایی برای محو کردن، تار کردن و گاه برش خاص، قابلیت نمایش پیدا کرده‌اند.

این تصاویر گاه وارد حریم‌های شخصی و خصوصی شده و برای صاحبان تصاویر نیز دردسرهایی جبران‌نشدنی ایجاد می‌کنند.

درباره انتشار این تصاویر دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد:

دیدگاه اول: طرفداران انتشار این دسته تصاویر

استدلال این افراد بر نگاه خبری در کنار «هشدار دادن به مسئولین» قرار دارد و انتشار این تصاویر را لازم می‌دانند تا وضعیت را به خوبی پوشش دهند.

دیدگاه دوم: افرادی که انتشار این تصاویر را اشاعه فساد و فحشا می‌دانند.

این گروه نظر خود را اینگونه ابراز می‌نمایند که گرچه فساد امری قبیح و مذموم است، ولی انتشار و گسترش آن امری بدتر است و انتشار این تصاویر ولو به منظور خبر و هشدار به مسئولین نیز از مصادیق این امر می‌باشد. این دسته، روش‌های دیگری را برای هشدار به مسئولین و ناظران فرهنگی پیشنهاد می‌کنند.

کدامیک از این دو دیدگاه صحیح است؟

نمایش این تصاویر، به خصوص به صورت مکرر، در ذهن مخاطبان این نکته را تثبیت می‌کند که جامعه وضعیت نامناسبی دارد و این وضعیت، وضعیتی عادی و معمولی است که عکس العملی را بر نمی‌تابد. این‌ عادی‌پنداری، منجر به جری شدن کسانی می‌شود که خود مروّج فساد در جامعه بوده و در دراز مدت برای ناظران نیز، دوری عکس العمل را در پی می‌آورد. در هر حال، انتشار تصاویر این چنینی، تلقین حس ناامنی در جامعه به مخاطب است. به خصوص برای کسانی که در این محیط‌ها قرار ندارند. به عنوان مثال، وضعیت حجاب در بسیاری از شهرها قابل مقایسه با تهران و به خصوص بخشی از نواحی تهران نیست و انتشار این تصاویر، آسیب‌هایی جدی را برای این کاربران خواهد داشت.

نکته بعدی درباره این اخبار و گزارشات این است که لزوما نیازی به پخش تصاویر نمی‌باشد. چرا که به نوعی افرادی که از این مفاسد بی‌اطلاعند نیز در جریان قرار گرفته و به نوعی منجر به قبح‌شکنی و اشاعه فساد می‌باشد. در این موارد بهتر است به جای مواجهه مخاطب با تصاویر، درباره‌ی زمینه‌ها و دلایل چنین اتفاق‌هایی توضیح داده شده و تحلیل را به جای توصیف وضعیت ارائه دهیم.

کسانی که دغدغه‌ی اطلاع‌رسان به مسئولین را دارند نیز می‌توانند تصاویر را در اختیار ایشان ـ که بعید است از این وضعیت بی خبر باشند ـ قرارداده و از انتشار آن‌ها در سطح جامعه بپرهیزند.

سال گذشته و پس از انتشار تصاویری از طرف بعضی از سایت‌ها، استفتائی توسط یکی از وبلاگ‌نویسان در همین رابطه از دفتر مقام معظم رهبری منتشر شد. متن استفتاء به شرح ذیل است:

سوال:

با سلام و عرض ادب

اخیراً برخی دلسوزان، جهت مقابله با بدحجابی، تصاویر بدحجابی در اماکن عمومی را در اینترنت قرار می‌دهند و در توجیه این کار بیان می‌کنند که می‌خواهند از این طریق تذکر به مسولین داده شود تا فکری کنند.

با توجه به عدم رعایت حدود اسلامی در این تصاویر و مفسده دار بودن آنها، تهیه و انتشار چنین تصاویری چه حکمی دارد.

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تذکر لازم است و معقول به مسئولین براى انجام وظایف‌شان مطلوب و شایسته است؛ لکن در فرض سؤال پخش تصاویر مفسده‌انگیز که نوعى اشاعه‌ى فحشا است آن هم در سطح عموم جامعه، خود نوعى امر منکر و خلاف شرع است و این‌گونه امور باید از طریق مراجع ذى‌ربط پى‌گیرى شود

به هرحال سایت‌های خبری و اصحاب رسانه‌ باید دقت بیشتری در این موارد مبذول نمایند و رعایت حرمت اجتماع در انتشار این تصاویر را در نظر گرفته تا مبادا برای مبارزه با یک فساد، از طرق روش‌های اشتباه، دست به اشاعه‌ی همان فساد زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com