وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

پس‌لرزه‌های سیلی محکمی که غرب از اجلاس تهران خورد/
وقتی کانادا روابط نداشته‌اش با ایران را قطع می کند!
پس لرزه‌های سیلی محکمی که غرب از برگزاری موفق اجلاس نم در تهران و بواسطه حضور 120 کشور در این اجلاس خورد و رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان «شکست مفتضحانه غرب» یاد کردند، همچنان فضای سیاسی بین الملل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد چنانکه پس از چند فقره اظهار ناراحتی و سرخوردگی سران رژیم صهیونیستی از برگزاری موفق این اجلاس در تهران، این بار کشور انگلیس و یکی از فرمانداری‌های آن در امریکای شمالی، به اقدامات احساسی در قبال ایران روی آوردند تا شاید اثرات این اجلاس تحت الشعاع قرار گیرد.
به گزارش رجانیوز، در حالی که ویلیام هیگ، امروز در سخنانی عصبی و با ادبیاتی مشابه ادبیات نتانیاهو از لزوم تشدید فشارها و تحریم‌ها بر ایران سخن گفت، دولت کانادا که یکی از فرمانداری‌های ملکه انگلیس در قاره امریکا به شمار می رود نیز اعلام کرد با هدف قطع ارتباط دیپلماتیک با ایران، سفارت خود در تهران را تعطیل خواهد.

وزارت خارجه کانادا در توجیه این اقدام احساسی به حمایت ایران از سوریه، تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای و موضع ضدصهیونیستی ایران اشاره کرده و اعلام کرده است که ایران مرتبا موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند. این در حالی است که نزدیک به یکماه از موضع‌گیری ضدصهیونیستی ایران در روز جهانی قدس گذشته است و به نظر می‌رسد تعطیلی سفارت به این دلیل، صرفا یک بهانه‌جویی از سوی کانادا برای توجیه این اقدام احساسی به حساب می‌رود.

در همین حال ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز که به علت خباثت در قبال ایران، کشورش نزدیک به یکسال است که با مصوبه مجلس شورای اسلامی با ایران ارتباط دیپلماتیک ندارد، در جمع وزاری امورخارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد «لازم است فشار بر ایران افزایش یابد، تحریم‌ها تشدید و اقدامات جدید به تحریم‌های اتحادیه اروپا افزوده شود.» وی که با ادبیاتی عصبی و شبیه به نتانیاهو سخن می‌گفت عنوان کرد که لازم است با برنامه‌های هسته‌ای ایران برخورد و به آن رسیدگی شود.

این در حالی است که در روزهای گذشته نتانیاهو نیز در واکنش به برگزاری موفق اجلاس نم در تهران، خواستار تعیین خط قرمز جهانی برای ایران شده و گفته بود «تا زمانی که ایران خط قرمز و واضح جامعه جهانی را مشاهده نکند، طرح‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد».

اجلاس تهران؛ پایانی بر هیاهوی تحریم ها

اقدامات انفعالی انگلیس و توابع آن در حالی امروز تشدید یافته است که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جمع اعضای مجلس خبرگان، يكی از نتايج برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران را خنثی شدن تبليغات و هياهو در مورد تحريم‌ها دانستند و افزودند: رؤسای كشورها و هيأت‌های شركت كننده در اجلاس سران عدم تعهد، از نزديك جريان عادی زندگی و نشاط مردم را در پايتخت و شهرهای ديگر ديدند و در حاشيه اجلاس نيز با مسئولان كشور درخصوص قراردادهای مختلف رايزنی كردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكيد بر اينكه نتيجه جنگ ديپلماتيك بدخواهان ملت ايران، شكست مفتضحانه آنان بود، خاطرنشان كردند: موفقيت و شكوه و عظمت اجلاس تهران به گونه‌ای بود كه مخالفان نظام اسلامی و رسانه‌های آنها منفعل و مجبور به اعتراف به واقعيات شدند.

این در حالی است که در طول چند دهه گذشته، نه تنها ایران و کانادا ارتباطات خاص سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نداشته‌اند که قطع این ارتباط ضرری را متوجه جمهوری اسلامی ایران بکند، بلکه حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های مطرح کانادا، موجب رونق و ارتقاء سطح علمی این دانشگاه‌ها شده است، شرایطی که به صورت مشابه در کشور انگلیس نیز وجود داشته و علی رغم گذشت نزدیک به یکسال از قطع رابطه با انگلیس، این حضور علمی با قوت ادامه داشته و دارد.
در همین حال سفارت کانادا در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر نیز به دلیل بحران مالی وسیاست های ریاضتی دولت کانادا با بحران مواجه شده و مشمول تعدیل نیرو شده بود که عملا این سفارتخانه ها در حد انجام امور کنسولی فعالیت می کرده اند.

لازم به ذکر است که دولت کانادا به عنوان یکی از فرمانداری‌های تابعه انگلیس به شمار رفته و ملکه انگلیس، به صورت قانونی پادشاه کانادا، محسوب می‌شود چنانکه فرماندار کل کانادا به عنوان نماینده ملکه در این کشور ایفای نقش می‌کند و قوانین تصویب شده در مجلس عوام و سنای این کشور با امضا ملکه انگلیس رسمیت و ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

در همین رابطه رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز در گفتگو با فارس اعلام کرد: پاسخ و واکنش مناسب کشورمان و دستگاه سیاست خارجی به این اقدام عجولانه و افراطی دولت کانادا به زودی به اطلاع ملت بزرگ ایران خواهد رسید.

وی تصریح کرد: دولت افراط گرای آقای هارپر در کانادا سابقه اقدامات دیگری در دشمنی با ملت ایران را داشته و سابق بر این برای انجام تحریم های غیر قانونی و یکجانبه بر علیه بانک مرکزی و بانک های ایران پیشقدم بوده و در ایجاد اختلال در انجام خدمات کنسولی به اتباع کشورمان اقدام کرده بود و نسبت به بستن حساب های اتباع ایرانی تلاشی را به عمل آورده بود، این اقدام دولت کانادا نشانگر آن است که سیاستمداران دولت فعلی کانادا با تبعیت از برخی کشورهای غربی و همین طور سیاست های رژیم صهیونیستی منافع ملت کانادا را در جهت دستیابی به اهداف سیاسی تحمیلی قربانی می کنند.

به نظر می‌رسد نگرانی غرب از شناخت عینی 120 کشور جهان نسبت به شرایط واقعی حاکم بر ایران و بر هم خوردن بسیاری از معادلات بین‌المللی غرب در قبال ایران موجب شده است تا غرب به اقدامات احساسی و نسنجیده در قبال ایران روی آورد که مواضع نتانیاهو، اظهارات ویلیام هیگ و رفتار دولت کانادا در همین چارچوب تحلیل می‌شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com