وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

* آیا در این زمانه حساس اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟

 

«رابرت پری» کارمند اسبق «آسوشیتد پرس» می‌گوید: «سؤالی که در مورد سیاست خارجی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌توان مطرح کرد، این است که آیا اسرائیل ممکن است از این زمانه حساس برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند و پرزیدنت اوباما را با خود برای حمله به ایران همسو کند یا باعث شکست او در نظرسنجی‌ها شود؟ شبیه این وضعیت را کارتر در سال ۱۹۸۰ تجربه کرده بود».

رابرت پری ادامه می‌دهد: «هنوز قطعیت این مسئله روشن نیست که آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت اسرائیلی حزب لیکود پیش از انتخابات آمریکا برای تخریب موضع رئیس جمهور فعلی دموکرات ایالات متحده به ایران حمله می‌کند یا آن‌ها را مجبور می‌کند که از اسرائیل حمایت کنند. پیش از این مسبوق به سابقه بوده که ۳۲ سال پیش در دولتی که آن هم بخش اعظمش را افراد حزب لیکود تشکیل می‌دادند، نامزد دمکرات‌ها به صورت محرمانه، نامزد جمهوری خواهان را در یک بحرانی که باز هم ایران در آن درگیر بود، کمک می‌کرد».

 

بعضی از حامیان اوباما تصور می‌کنند که این سناریو ممکن است برای آقای رئیس جمهور مفید باشد، اگرچه ممکن است او شخصاً از نخست وزیر اسرائیلی متنفر شود. البته این قضیه صحت دارد که ایالات متحده در خطر قرار می‌گیرد اما نهایتاً از او حمایت خواهد شد.

 

در حال حاضر ناوگان دریایی به سمت تنگه هرمز در حال حرکت است و ممکن است ایران به خاطر این مسئله تدارک برگزاری مانور در آب‌های خلیج فارس دهد.

 

* ایران برای تلافی حمله به تأسیسات هسته ایش، تنگه هرمز را خواهد بست

 

روزنامه انگلیسی «تلگراف» می‌گوید: در اقدامی بی‌سابقه کشتی‌های جنگی، ناوهای هواپیمابر، کشتی‌های مین جمع‌کن و زیردریایی‌های ۲۵ کشور مختلف در حال تمرکز قوا در منطقه استراتژیک تنگه هرمز هستند. این در حالی است که ایران و اسرائیل روز به روز به درگیری نزدیک‌تر می‌شوند.

 

رهبران غربی تصور می‌کنند که ایران تلافی هرگونه حمله به خود را از طریق بستن تنگه و یا محاصره مسیر رفت کشتی‌های حامل نفت خام انجام خواهد داد. روزانه حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که حدود ۳۵ درصد کل نفتی است که از طریق دریا در جهان جابه‌جا می‌شود.

 

برای جلوگیری از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه و پیشگیری از اقدامات ایران، کشتی‌های جنگی از بیش از ۲۵ کشور جهان همانند ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مانور سالانه ۱۲ روزه خود را شروع می‌کنند.

 

از طرف دیگر ممکن است این مانور دریایی برای برانگیختن حس حمله به ایران طراحی شده باشد تا نیروهای آمریکایی/ انگلیسی پس از آن بتوانند با اقدامات تلافی‌جویانه مبارزه کنند.

 

گفته می‌شود ایران هم خود را برای برگزاری مانوری بزرگ در جهت نمایش دادن قدرت خود در حفظ و دفاع از برنامه هسته ایش آماده می‌کند.

 

همچنین تلگراف ادامه می‌دهد که مانور دریایی این ۲۵ کشور زمانی شروع خواهد شد که طبق زمان بندی از پیش تعیین شده، پرزیدنت اوباما و بنیامین نتانیاهو در مورد موقعیت بحرانی ایران تبادل نظر کنند.

 

* آمریکا، اسرائیل و ناتو در صدد جلوگیری ایران از دست یافتن به تسلیحات اتمی

 

بسیاری بر این باورند که در خلال حاکمیت اوباما و پیش از انتخابات ریاست جمهوری، اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد. این کار مطمئناً علامتی مبنی بر شکست یکی از اهداف سیاسی واشنگتن خواهد بود.

 

هم انگلستان و هم آمریکا امیدوارند که با این نمایش قدرت بتوانند به ایران نشان دهند که غرب و ناتو به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، اجازه نخواهند داد که به تسلیحات اتمی دست یابد یا تنگه هرمز را ببندد.

 

مشکل اصلی که در این بین برای برگزار کنندگان این مانور وجود دارد آن است که به خاطر وجود جّو بد و شرایط متشنج در منطقه، ممکن است یک جنگ تمام عیار شروع شود. همچنین امیدوارند که قدرت نظامی غربیان بیشتر باشد.

 

حضور پرقدرت انگلیسی‌ها بدون پشتیبانی آمریکایی‌ها و حتی در حضور تحرکات و کشمکش‌های سیاسی اسرائیل و آمریکا امکان پذیر نبود.

 

* بحران روابط میان اسرائیل و آمریکا رو به گسترش است

 

در زمان حال، شکاف میان اسرائیل و واشنگتن می‌تواند از تمام جنبه‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

«استفان لِندمن» نویسنده «OpEd News» می‌نویسد: «کارهای زیادی برای به وجود آوردن شکاف بین روابط اوباما/نتانیاهو انجام شده است. در حال حاضر تشخیص واقعیت پردازی از خیال پردازی دشوار است اما اختلاف این دو کشور کاملاً قابل لمس است. آن‌ها سر خط قرمزهای ایران و ضرب‌العجل هایش اختلاف نظر دارند. »

 

* بسیاری بر این باورند که نتانیاهو شخص مناسبی برای تصدی امر نخست وزیری اسرائیل نیست

 

رئیس «نیروهای دفاعی اسرائیل IDF» «دن هالوتز» می‌گوید که اعتقادی به خط قرمزهای موجود در سیاست ندارد.

 

لندمن، نتانیاهو را مقصر می‌داند و در ادامه می‌نویسد: «او انسانی است متکبر با رفتاری دوگانه و خطرناک و مَنِشی همچون قاتلان. او مایه شرمساری یک دولت است. تصور اینکه چرا اسرائیلی‌ها او را برگزیدند کار بسیار مشکلی است. اگر کسی بدرد نخور و دور ریختنی باشد، آن شخصی نیست جز نتانیاهو! »

 

یک تحلیلگر اسرائیلی در مورد نتانیاهو می‌گوید: «او باید خطوط قرمزی برای رفتار بدخواهانه خود در رابطه با اوباما ایجاد کند. بسیاری از اسرائیلی‌ها و حتی دیگران از رفتار تند و خشمگینانه نتانیاهو به ستوه آمده‌اند. او از نزدیک‌ترین متحد خود دور شده است.» یکی از مقامات اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود گفته که نتانیاهو باعث وارد آمدن لطمات عمیقی در روابط اسرائیل با واشنگتن نهاده است.

 

حالا اگر تمام این کارها نمایشی باشد به صورتی که اسرائیل بخواهد جناح راست تندرو خود و جمهوری خواهان آمریکا را آرام کند و به اوباما اجازه دهد تا در آرامش کامل قبل از رسیدن به یک استراتژی مشترک، با حامیانش به قدرت برسد، چه خواهد شد؟

 

* سیاست‌ها و خط مشی‌های اسرائیل و آمریکا هم سوی با هم هستند

 

با وجود اختلافاتی که در تاکتیک و زمان‌بندی وجود دارد، آمریکا و اسرائیل جهان‌بینی مشترکی دارند. حتی اگر نتانیاهو و اوباما به هم دیگر هم بتازند، سفیر اسرائیل در آمریکا باز هم با «جو بایدن» شام «روش هاشونه» می‌خورند. این دو کشور همیشه با هم متحد هستند حتی اگر رهبران سیاسی آن‌ها با هم متحد نباشند.

 

اسرائیل وابستگی بسیار زیادی به حمایت نظامی ایالات متحده برای جنگ‌های بلند مدت با دشمنان خود دارد.

 

اوباما نمی‌تواند رای دهندگان را از مسایل اسرائیل منحرف کند؛ چرا که یک مسئله کلیدی است.

هر دو به هم نیاز دارند. ممکن است اوباما برای برد مستقل‌ها، نیاز به یک کشمکش و درگیری داشته باشد. در حال حاضر او در میان لیبرال‌ها جایگاه خود را یافته است. لیبرال‌ها مردمانی هستند که از جمهوری خواهان و افراط گرایان راستی می‌ترسند. در واقع الان اوباما در مقایسه با مستقل‌ها و جمهوری خواهانی که حامی سیاست‌های نظامی تندرو هستند، جایگاه بهتری دارد. درست است که اوباما حرف‌هایی را که باید بزند نمی‌زند اما کارها و عملکردهای او درست است.

 

ایران آن قدرها هم برای آمریکا و اسرائیل خطرناک نیست. آن‌ها ایران را به عنوان نمونه‌ای از مشکلات منطقه می‌بینند. ترس از ایران، نتانیاهو را در قدرت نگاه خواهد داشت. خطر ایران برای اوباما هم مفید است. بازی‌های سیاسی را دست کم نگیرید!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 5 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com