وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

اگرچه انتظار از ریس جمهور این بود که در نشست روز گذشته خود با رسانه ها، پاسخ روشنی به وضعیت موجود بدهد اما متاسفانه نه تنها از ماحصل جلسه ۳ ساعته چنین چیزی بیرون نیامد بلکه انتقاد به نهاد های مختلف و مقصر جلوه دادن آنها در وضعیت موجود علاوه بر التهاب بازار به التهاب بازار شایعات و اختلافات نیز کمک کرد و هنوز جلسه وی به پایان نرسیده بود که واکنش های گوناگونی را به همراه داشت .
بخش عمده ای از انتقادات احمدی نژاد به مجلس برمی گشت و مستقیما به انتقاد از سخنان ریس مجلس و نمایندگان پرداخت.این اظهار نظر وی همانگونه که انتظار می رفت با واکنش تند تعدادی از نمایندگان مواجه شد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود
احمدی نژاد به دنبال تسویه حساب سیاسی است عضو هیئت رئیسه مجلس سخنان رییس جمهور در جمع رسانه‌ها را تلاش برای مبرا کردن دولت و اطرافیان از شرایط اخیر اقتصادی دانست و تصریح کرد: احمدی نژاد به دنبال تسویه حساب سیاسی است.
جواد جهانگیرزاده با اشاره به سخنان رییس جمهور با رسانه‌های خبری داخلی و خارجی گفت: آنچه از حرفهای آقای رییس جمهور می‌توان متوجه شد، ‌این است که ظاهرا بود یا نبود دولت در موضوع اقتصاد کشور تاثیری ندارد و اصلا سیاستی در دولت برای کنترل موضوعات ارزی وجود ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهور پاسخ دهد مسئولیت به سامان کردن اوضاع اقتصادی، چه کسی و چه مجموعه‌ای است و اگر همه تقصیرها متوجه برخی عناصر داخلی و مسائل بین‌المللی است و سیاستگذاری‌های دولت در این خصوص غلط نبوده، چرا در طول چند روز انواع سیاست‌های متنوع، متناقض و متضاد ابلاغ شد و سردرگرمی‌هایی را در دستگاهها و بخش خصوصی به وجود آورد.
وی بیان کرد: از دولت انتظار است شرایط را کنترل کند، نه اینکه با ایجاد ابهام و اتهام زدن به دیگران خود را از موضوع مبرا کند زیرا چنین رفتاری قطعا در شأن رییس جمهور نیست و متهم کردن دیگران هیچ چیز از بار مسئولیت دولت و شخص احمدی نژاد برای سنجش کفایت لازم در اداره امور اقتصادی کشور نخواهد کاست.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: آقای احمدی نژاد در این مصاحبه فقط به دنبال تسویه حساب سیاسی بود و تلاش می‌کرد تا با مبرا کردن خود و اطرافیان از شرایط اخیر اقتصادی، نوک پیکان را متوجه دیگران کند.
*بار انتقادها به دولت با فرافکنی سبک نمی‌شود
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه متأسفانه انتقادات سازنده نمایندگان از دولت به مذاق مسئولان اجرایی خوش نیامده، گفت: این اظهارات به طور حتم نشان از کم لطفی رئیس جمهور به رئیس مجلس و نمایندگان دارد.
حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به سخنان رئیس جمهور گفت: براساس قانون دولت مسئولیت مدیریت امور کشور را برعهده دارد، از این رو باید پاسخگوی مشکلات باشد. حال قابل پذیرش نیست که رئیس جمهور کارهای مطلوب را به خود و دستگاه اجرایی و اقدامات ضعیف را به دیگران نسبت دهد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دولت باید در مقابل نقدهای دلسوزانه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس انتقادپذیر باشد، افزود: هم اکنون اگر ۱۰ نقد از سوی نمایندگان به دولت شود به طور حتم اکثر آنها نقدهای سازنده و دلسوزانه برای کشور و مردم است، از این رو دولت باید روحیه نقدپذیری را در خود تقویت کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان از ضعف مدیریتی دولت چشم‌پوشی کرد، یاد‌آور شد: به طور حتم هم‌اکنون ضعف های زیادی در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد که باید از سوی نمایندگان مردم گوشزد شود.
سبحانی نیا ادامه داد: متأسفانه دولت در بخش‌های مختلف با سوءمدیریت روبرو است، اما اگر از قبل برخورد قاطعی با مشکلات می‌کرد، هم‌اکنون اوضاع کشور بهبود یافته بود.
وی با اشاره به حمایت‌های مجلس از سیاست‌های درست دولت افزود: سیاست مجلس، حمایت مطلق از دولت نیست، ضمناً نهاد قانونگذاری قسم نخورده است که از دولت دفاع کند، از این رو زمانی مجلس از دستگاه اجرایی حمایت می‌کند که به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کند.
این نماینده مجلس نهم افزود: به طور حتم احمدی‌نژاد به صرف منتخب بودن از سوی مردم و به دست آوردن آرای بالا نمی تواند به نمایندگان مجلس توهین کند.
* احمدی‌نژاد آشکارا به مردم دروغ گفت
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد آشکارا به مردم دروغ گفت، تصریح کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور خلاف سیاست های بودجه بود احمدی نژاد کدام بخش از بودجه را عملی کرده است که ایراد به بودجه می گیرد.
عباس رجایی گفت: احمدی‌نژاد آشکارا به مردم و افکار عمومی دروغ گفت و این اظهارات زیبنده رئیس دولت جمهوری اسلامی نیست.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود و به وسیله نمایندگان و با خرد جمعی به تصویب می‌رسد با هماهنگی و لحاظ کردن نظرات دولت بوده است. اینکه دولت در مقام اجرا نمی تواند مصوبات مجلس را به اجرا در بیاورد و یا بعضا با انجام کارهایی قانون را دور می‌زند و خلاف قانون عمل می‌کند به عهده مجلس نیست.
وی گفت: یکی از عادت‌های غلط رئیس‌جمهور این است که مجموعه ای را پیدا می‌کند و از آن برای فرار به جلو استفاده می‌کند.
این نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان اینکه صحبت‌های رئیس‌جمهور خلاف سیاست های بودجه است، تاکید کرد: رئیس جمهور کجای بودجه را عملی کرده است که ایراد به بودجه می گیرد.
وی افزود: بحث ارز در قانون برنامه تعریف شده است و سیاست مدیریت شده قیمت بازار در نظر گرفته شده است و باید به آن عمل می‌شد که در چند ماه گذشته اصلا به اجرا در نیامد.
رجایی با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این که کارهای عمرانی دقیقا اجرا می شود، غیر قابل قبول است، افزود: تخصیص‌ها در حوزه های عمرانی نشان می دهد که عملا کاری انجام نشده است یا فعالیت های عمرانی متوقف شده است.
وی گفت: اینکه خارج از چارچوب‌های متداول سیاسی حرفهایی را برای عوام بزنیم، ‌پسندید نیست. اگر شرایط فراهم می‌شد تا رئیس جمهور یا وزرایش در میزگردی تخصصی با کارشناسان مربوطه در هر حوزه صحبت می کردند، قطعا قادر به فرار از سوالات مطرح شده نبودند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد با آمار بازی می کند، گفت: مجلس تا به امروز به هیچ وجه در برابر دولت احمدی نژاد کارشکنی نکرده و جلوی دولت را نگرفته است و حتی کار دولت را تکمیل کرده است. بنابراین اگر با اظهارات خود بخواهیم سو مدیریت موجود را به گردن مجلس بیاندازیم، کار پسندیده‌ای انجام نداده‌ایم
* رئیس جمهور به دنبال این است تا بازی را برهم زند
عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور رئیس جمهور باید از بیان ادبیات تفرقه افکنانه خودداری کند، تصریح کرد: امروز رئیس جمهور در صحبت های خود نام های بسیاری با زبان آورد و مسائل و مشکلات کشور را بر دوش دیگران انداخت اما در پایان اظهار داشت که همه باید با هم باشیم که ذکر این اظهارات در چنین موقعیتی درست و مناسب نیست.
نعمتی با اشاره به تاکید دوباره رئیس جمهور به بحث برقراری رابطه با آمریکا گفت: امروز کشور نمی تواند از عزت و مصالح خود بگذرد. رئیس جمهور به دنبال این است تا بازی را برهم زند، اما باید بداند که روش برهم زدن بازی به این شکل نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه نیاز به آرامش دارد، تاکید کرد: رئیس جمهور در شرایطی که مشکلات اقتصادی و ارزی بر جامعه تحمیل شده، هیچ برنامه ای برای ارائه نداشت و در طول ۳ ساعت برنامه زنده خود تنها به تهدید سایر نهادها بسنده کرد. *تاخیر در وصول معوقات بانکی پیشنهاد خود دولت بود
بحث معوقات بانکی محور دیگر انتقاد ریس جمهور بود که موسوی لارگانی یادآور شد این پیشنهاد دولت بوده که در مجلس به تصویب رسیده است
وی افزود: زمانی که سوءمدیریت دولت مانند روز روشن است، باید واقع بین باشیم نه اینکه به محض ایراد انتقادی از مسئولیت خود طفره رویم و هم ایجاد نوسانات را رقم بزنیم و از مسئولیت شانه خالی کنیم.
این عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر اینکه در این شرایط باید از هرگونه تحرکات التهاب آمیز پرهیز شود، گفت: نباید نمایندگان انتخاب شده از سوی ملت ایران را به دلیل اینکه یکی از کارهای دولت را نقد کرده اند در صف دشمن قرار داد.
وی با اشاره به افزایش قیمت ارز در حین صحبت‌های رئیس جمهور در نشست امروز تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده ایجاد التهاب و سوءمدیریت دولت است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره افرایش سخنان رئیس جمهور درباره معوقات بانکی، گفت:‌ این پیشنهاد دولت بود که مجلس با شنیدن سخنان کارشناسی اعضای دولت تصویب شد در چنین شرایطی که صنعتگران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه و دچار تعدیل نیرو هستند، چرا دولت فرافکنی می‌کند
عدم نقدپذیری رئیس جمهور نوعی دیکتاتوری است
یک نماینده دیگر مجلس به عدم پذیرش نقدهای مجلسیان اشاره می کند و می گوید: گفت: اگر نقدی بر نمایندگان مجلس بشود با آغوش باز می پذیرند اما این روحیه را در رئیس جمهور نمی بینیم و وی نقدپذیر نیست.
وی با بیان اینکه سالهاست رئیس جمهور در رأس قوه مجریه قرار دارد و عملکرد ضعیفی داشته است، افزود: اینکه رئیس جمهور هیچ نقدی را نمی پذیرند نوعی دیکتاتوری است که با شعار عدالت محوری وی در تضاد است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با بیان اینکه بسیاری از مسئولان کشور از وضعیت فعلی گلایه مند هستند، گفت: رئیس جمهور باید پاسخگو باشد نه اینکه با فرافکنی اشتباهات را تقصیر دیگران بیندازد.
آذین با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر ادامه داد: چرا رئیس جمهور از نخبگان در تیم اقتصادی خود استفاده نمی کند، این روحیه خودمحوری وی پسندیده نیست

99درصد مشکلات اقتصادی به‌علت بی‌لیاقتی دولت است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،با بیان اینکه رییس جمهوربه جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است ٰ،افزود: رهبر می‌فرماید تحریم‌ها هیچ اثری در شرایط اقتصادی ندارد حال چرا دولت بی‌لیاقتی خودش را به گردن تحریم می‌اندازد.
نادر قاضی پور تصریح کرد: به‌طور حتم کشور بر پایه ولایت فقیه می‌چرخد و سیاست‌های کل نظام را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کند، از این‌رو نباید به اظهارات آقای احمدیَ‌نژاد توجه کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به‌طور کامل تابع دستورات رهبری است، افزود: رهبر می‌فرماید تحریم‌ها هیچ اثری در شرایط اقتصادی ندارد حال چرا دولت بی‌لیاقتی خودش را به گردن تحریم می‌اندازد.
این نماینده مجلس نهم، در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد درباره سخنان رئیس مجلس مبنی‌بر سهم ۸۰ درصدی سوء مدیریت در مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز، یاد‌آور شد: به‌طور حتم آقای لاریجانی در نوسانات ارز محبت کردن که ۸۰ درصد سوء مشکلات را به دولت منتصب کردند به نظر من هم‌اکنون ۹۹ درصد مشکلات اقتصادی به‌علت بی‌لیاقتی دولت است.
قاضی‌پور با تأکید بر اینکه در گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی چرا دولت با متخلفان برخورد نکرد، افزود: اگر دولت راست می‌گوید و قانون مدار است باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۹۲ را به مجلس تقدیم کند.
این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه دولت نباید مشکلات خودش را به گردن قواهای دیگر بی‌اندازد، تصریح کرد: دولت به جای عذرخواهی از مردم به‌دنبال فرافکنی است.
صحبت های ریس جمهور زیبنده یک رئیس جمهور نبود
رئیس کمیسیون مشترک طرح انتزاع مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور رئیس جمهور باید از بیان ادبیات تفرقه افکنانه خودداری کند، افزود: رئیس جمهور با صحبت های خود فرافکنی کرد ولی باید بداند که صحبت های وی زیبنده یک رئیس جمهور نبود.
بهروز نعمتی در گفت و گو با خانه ملت، درباره سخنان رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور مسئول اجرایی کشور است و اگر قصوری در دولت دیده می شود متوجه شخص رئیس جمهور است و وی نباید تقصیرات را بر گردن نهادهای دیگر، خبرگزاری ها و یا دستگاه های امنیتی بیندازد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استنباط بنده این است که رئیس جمهور بسان شگرد همیشگی خود در مشکلات کنونی کشور به دنبال یافتن مقصر دیگری است اما باید بداند که طرح این موضوعات دیگر جایگاهی ندارد.
وی این اقدام احمدی نژاد را گریز به جلو خواند و گفت: رئیس جمهور با صحبت های امروز خود فرافکنی کرد ولی باید بداند که ذکر صحبت های امروز وی زیبنده یک رئیس جمهور نبود.
***
به هر روی به نظر می رسد در بازار پر تلاطم ارز ،عرایض انتقادی مسوولان نسبت به یکدیگر نمی تواند راهگشا وحلال مشکلات باشد.بد نیست با محور قرار دادن منافع ملی خصومت ها به کنار گذاشته شود و در جهت بسامان کردن امور گام هایی اساسی برداشته شود و الا صحبت کردن و همدیگر را متهم کردن راه به جایی نمی برد و سود آن به جیب دلالان و فرصت طلبان و دودش به چشم مردم می رود.
شکی نیست که دولت به عنوان عالی ترین نهاد اجرایی در سامان بخشیدن به وضعیت کنونی می تواند نقشی اساسی ایفا نماید و اگر نیاز به برخورد با برخی عوامل دارد وظیفه نهاد قضاست تا به سرعت به آن رسیدگی کند و اگر قانونی برای تسهیل بخشی امورلازم دارد مجلس وارد عمل شود اما باید دانست که اکنون همه نگاهها از مردم کوچه و بازار گرفته تا مسولان در رده های مختلف به سمت دولت است ومنتظر اقدام عملی و تدبیر شایسته دولت هستند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com