وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وقتی از احمدی‌نژاد از ادعای یهودیان اسرائیل سؤال می‌شود، او سرفصل‌های بسیاری را به خوبی عنوان می‌کند. حرف‌های او به عنوان رئیس جمهور ایران مهم است و او در قبال اظهاراتش مسئولیت دارد.

 

اما زمانی که او ممکن است در مقابل عباراتی مانند پیشنهادات سازنده در مذاکرات هسته‌ای یا پایان خشونت در سوریه قرار می‌گیرد، اغلب با نادیده گرفتن و بی‌ربط خواندن از کنار آنها رد می‌شود.

 

* پیشنهادات احمدی نژاد، به طور غیر مستقیم به مهار بحران هسته‌ای و پایان جنگ داخلی در سوریه اشاره دارد

 

من در دو نشست با رئیس جمهور ایران شرکت کردم. در حالی که او هنوز رئیس جمهور ایران است و باید بارهای سنگینی را با سیاست گذاران و دیپلمات‌ها به دوش بکشد،‌ من متوجه شدم که قابل توجه‌ترین پیشنهادات احمدی‌نژاد، به طور غیرمستقیم به مهار بحران هسته‌ای و پایان جنگ داخلی در سوریه اشاره دارد.

 

در رابطه با برنامه هسته‌ای، ‌احمدی نژاد در نیویورک گفت که پیشنهادات قبلی‌اش مبنی بر اینکه در صورت فراهم شدن اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی پزشکی هسته‌ای تهران، به غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم پایان می‌دهد، «همچنان روی میز است.

 

او این پیشنهاد را در نشست خبری‌اش در روز دوم اکتبر در تهران هم تکرار کرد و گفت: «هر زمانی که این سوخت از خارج برای ما فراهم شود، دیگر نیازی به تولید سوخت پر هزینه ۲۰درصد احساس نمی‌شود».

 

این پیشنهاد مشابه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم توسط احمدی‌نژاد عنوان شد اما این ابتکار با اتهامات طرح ایرانی ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا مطرح شد که از سوی واشنگتن نادیده گرفته شد.

 

من در ماه مارس در «آل-مانیتور» نوشتم که آمریکا باید با در نظر گرفتن این پیشنهاد حسن نیت ایران را بسنجد. متقاعد کردن ایران به توقف غنی سازی ۲۰ درصد پایان بازی نیست اما اولین قدم اساسی تلقی می‌شود. مذاکرات تا زمانی که ایران غنی سازی را متوقف نکند، به جایی نمی‌رسد.

 

احمدی‌نژاد نشانه‌های بیشتری برای برون رفت از بن بست مذاکرات هسته‌ای ارائه داد. او هفته گذشته مجدداً بر بیانیه تهران که ایران،‌ ترکیه و برزیل در ماه می سال ۲۰۱۰ به توافق رسیدند تاکید کرد که در آن ایران با ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین به ترکیه در ازای دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد، تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، ‌فرانسه و روسیه، موافقت کرد.‌ رئیس جمهور ایران اعلام کرد که این بیانیه هنوز روز میز است و از مشارکت آمریکا در ساخت یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی در ایران استقبال می‌کند.

* ابتکار جدید احمدی نژاد برای پایان بحران در سوریه

 

من هفته پیش نوشتم که در مورد سوریه،‌ احمدی نژاد یک ابتکار جدید دیپلماتیک برای پایان «جنگ قبیله‌ای» در این کشور ارائه داده است. «لورا روزلن» همکارم گزارش داد که علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در نیویورک جلسات متعدد و سطح بالایی در موضوع سوریه داشت‌ مانند جلسه با «لخدر براهیمی» فرستاده عرب ویژه سازمان ملل در سوریه.

 

مهم‌ترین نکته این است که صالحی با تاکید بر اینکه ایران از تلاش‌های میانجی گرانه براهیمی حمایت می‌کند، اضافه کرد که « ما از این حقیقت آگاه هستیم که در تلاش‌های میانجی‌گرانه در سوریه، ‌ایران نمی‌تواند هدایت را به دست بگیرد… بنابراین مانند مورد دیگر کشورها در کنار این اقدامات است و ما تاکید داریم که از ابتکارات و اقدامات براهیمی حمایت می‌کنیم.

 

ایالت متحده نیازی به این ندارد که با آغوش باز پیشنهادات احمدی نژاد در مورد ایران و سوریه را بپذیرد، با این وجود نباید آن‌ها را در بدو ورود نابود کرد.

 

آمریکا می‌تواند ایران را امتحان کند. اجازه دهید مذاکرات هسته‌ای بعدی به پیشنهاد مستقیم آمریکا و شرکای تجاری‌اش در ۱+۵ (روسیه، ‌چین، ‌فرانسه، انگلیس و آلمان) شروع شود تا در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد، اورانیوم مورد نیاز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران فروخته شود.

 

اگر این کار جواب دهد،‌ آمریکا باید تشریفات ساختاری ۱+۵ را کنار بگذارد و در اسرع وقت کارگروه های ویژه رسمی برای اجرای معامله ایجاد کند.

 

آمریکا همچنین می‌تواند نقش ایران را در کمک به تسهیل حل و فصل دیپلماتیک مسئله سوریه را تشخیص دهد تا شاید بتوان یک «مدودف» سوریه‌ای مورد قبول همه جناح‌ها پیدا کرد.

 

 

*اجماع منطقه‌ای در نقش موثر ایران در حل بحران در سوریه

 

یک اجماع منطقه‌ای در مورد نیاز به یک نتیجه حاصل از مذاکره و نقشی برای ایران در حال پدیداری است و آمریکا باید این روند را تقویت کند.

 

این نیز به دلیل گذشته آمریکاست که کانال مستقیم برای تسهیل ارتباطات در عراق، افغانستان، القاعده و دیگر موضوعات مشترک‌المنافع باز کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com