وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل


ماهواره از ابزارهاي بسيار برنده دشمن در تهاجم فرهنگي است كه اين روزها در اندروني بسياري از خانه‌ها جا خوش كرده است. اين ابزار برنده تشبيه شده به چاقو بيشتر از آنكه منفعتش اسباب آسايش باشد، شعله‌هايش به خرمن آرامش كانون گرم خانواده سنتي و مذهبي ايراني افتاده است.

يكي از دغدغه‌هاي اساسي امروز بسياري از خانواده‌ها تهاجمي است كه از ناحيه شبكه‌هاي ماهواره‌اي شكل گرفته و بدون ترديد يكي از اهداف اصلي شبكه‌هاي ماهواره‌اي خانواده‌ها هستند. اگر چه اين تهاجم مساله جديدي نيست اما امروز به جهت فراگيري بيشتر آن نسبت به گذشته، اين مساله شكل جدي‌تري به خود گرفته است.

راديو معارف در برنامه زنده «پرسمان خانواده» با تمركز بر دو محور بررسي ريشه‌هاي تمايل برخي از خانواده‌ها به شبكه‌هاي ماهواره‌اي و چگونگي حل اين ريشه‌ها با كارشناسي استاد حجت الاسلام محسن عباسي ولدي گامي در جهت مبارزه با اين پديده برداشته است.

رجانيوز با بازنشر مكتوب و صوتي سخنان كارشناس اين برنامه كه با بيان مصاديقي به آثار بسيار مخرب استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي اشاره داشته است، گامي در جهت آگاهي بخشي نسبت به آسيب‌هاي بنيان كن خانواده ايراني به واسطه اين پديده اجتماعي برداشته است.
 
بخش اول، دوم و سوم گزارش اين برنامه در روزهاي گذشته منتشر شد، فايل صوتي و مكتوب قسمت‌هايي از بخش سوم اين برنامه كه كارشناس آن به اين پرسش كه " آيا جمع آوري ماهواره‌ها توهين به شعور مخاطب است؟"پاسخ مي‌دهد، در ادامه آمده است.
 
 
جوّزدگی
 
يكي از عوامل گرايش مردم به ماهواره جوزدگي است؛ باید پذیرفت که برخی از مردم در زندگی خویش فکر مستقلی ندارند و در اصل جوّ جامعۀ اطراف آن‌ها است که برایشان تصمیم می‌گیرد. در نگاه این دسته اصالت با هم‌رنگ جماعت شدن است. اگر جماعت اطراف چنین فردی، ماهواره را جزوی از زندگی بدانند، او هم به دنبال این جو رفته و ماهواره‌ای خواهد شد. خدا نکند به این عدم استقلال فکری چشم و هم چشمی هم اضافه شود. چرا او دارد و ما نداريم. وقتي چشم و هم چشمي با جوزدگي كنار هم قرار مي‌گيرد، دنيايي از مصيبت را توليد مي‌كند. چه توقعي مي توان از كسي داشت كه محور زندگي خودش را مردم مي‌گذارد. 
 
از کسی که در امور دنیایی با اطرافیان خود به رقابت برمی‌خیزد و اصلی‌ترین دغدغۀ او هم عقب نیفتادن از جامعۀ اطراف خویش است، نمی‌توان توقع زیادی داشت که دربارۀ مسائل اطراف خویش؛ از جمله خرید ماهواره عاقلانه بیاندیشد.
 
چه باید کرد با کسانی که شخصیت اجتماعی خود را در خرید ماهواره می‌بینند؟
 
ما در یکی از گام‌ها دربارۀ حرف مردم سخن گفتیم، مفصل هم حرف زدیم. گفتیم که یکی از معایب بزرگ زندگی آن است که مدیریت زندگی را به دست معیارهای متغیر بدهیم و یکی از معیارهای متغیری که متأسفانه در بسیاری از زندگی‌ها وجود دارد، همین حرف مردم است. اصلی‌ترین راه مبارزه با حرف مردم ایمان به خدا است. اگر کسی جز نظر خدا دغدغۀ دیگری در زندگی داشته باشد، نمی‌تواند به سعادت حقیقی برسد. کسانی که عزت و شخصیت خود را در نوع نگاه مردم به آنان جست و جو می‌کنند، نمی‌توانند در زندگی موفق باشند. وقتی وارد خانه‌ای می‌شود و می‌بیند ماهواره دارند و از برنامه‌ها و سریال‌هایی حرف می‌زنند که این روحش خبردار نیست و با طعنه و کنایه هم به او می‌فهمانند که تو به روز نیستی که ماهواره نداری، عقب مانده‌ای که هنوز از برنامه‌ها و سریال‌های ماهواره بی‌اطلاعی، احساس حقارت می‌کند و برای این که از این احساس حقارت رهایی یابد، به سراغ ماهواره می‌رود و خود را به روز می‌کند!
 
خانواده‌شان برای عفاف و غیرتشان ارزش آن چنانی قائل نیستند. پدری که پس از خریدن ماهواره می‌بیند چگونه دخترش از حجاب فاصله گرفته و همسرش با مردهای غریبه چقدر راحت شده و وقتی به خودش بازمی‌گردد می‌بیند که دیگر مثل گذشته روی ناموسش حساس نیست، آیا عاقلانه است که با حرف چنین فردی من زندگی خودم را مدیریت کنم؟ آیا منطقی است نگاه این شخص که خانواده‌اش هم برایش اهمیت آن چنانی ندارد، برای من اهمیت داشته باشد؟ چه چیزی به من اضافه می‌شود اگر چنین فردی به من احسنت بگوید؟ چه چیزی از من کم می‌شود اگر چنین انسانی مرا تحویل نگیرد و مرا انسان عقب مانده‌ای به حساب بیاورد؟
 
بايد عبادت بزرگ يعني تفکر را وارد زندگی‌مان کنیم. ما از سر بی‌فکری است که به بسیاری از بلاها دچار شده‌ایم. مگر ما چند بار عمر می‌کنیم که مدیریت عمرمان را به دست انسان‌هایی داده‌ایم که برای عمرشان هیچ ارزشی قائل نیستند.
 
يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛ دريغا بر اين بندگان! هيچ فرستاده‏اى بر آنان نيامد مگر آنكه او را مسخره مى‏كردند.
 
هیچ گاه فراموش نکنید که همۀ پیامبران بدون استثنا از سوی مردم زمانۀ خویش مورد هجمه قرار گرفتند، زیرا تن به فرهنگ مردم نابخرد ندادند.
 
البته در این جا توصیۀ دیگری هم دارم و آن این که بیایید در جمع دوستان و اقوام برای خود هم‌فکرانی پیدا کنیم. بروید به سراغ آن دسته از خانواده‌هایی که هنوز پای ماهواره را به خانه‌شان باز نکرده‌اند. در میان خودتان و آن‌ها هم‌دلی ایجاد کنید. با هم تصمیم بگیرید. حتی اگر از فامیل‌های نزدیک هستند، رفت و آمد به خانۀ کسانی که ماهواره دارند را با هم انجام دهید تا شما به کمک هم بتوانید جوّی را تولید کنید گخ حداقل دیگران نتوانند به راحتی نظر خود را به شما و خانواده‌تان تحمیل کنند.
 
دربارۀ ماهواره و برنامه‌های آن از طریق همین برنامه‌ها اطلاعاتی را کسب کنید تا در بحث‌هایی که دیگران انجام می‌دهند تا به شما و تفکرتان حمله کنند کم نیاورید بتوانيد خوب حرف بزنيد و استدلال كنيد و يك ملاك را در زندگي براي خودتان داشته باشيد كه هركس نظر خودش را بر شما تحميل نكند و شما تنها با نظر خدا زندگي كنيد.
 
نقش فني صدا و سيما در گرايش مردم به ماهواره
 
بسياري از مردم اعلام كرده‌اند كه پايين بودن كيفيت دريافت شبكه‌هاي ملي يكي از عوامل گرايش آنها به ماهواره است.
 
روشن است كه اين يك مسئله فني است و در برنامه پرسمان خانواده جايي نداشته باشد اما بنده وظيفه خود مي‌دانم با توجه به اينكه تعداد قابل توجهي از شنوندگان برنامه به اين نكته اشاره كرده بودند،‌صداي آنها را به گوش مسئولان برسانم. البته به عنوان يك مشاور خانواده معتقدم كه يكي از عوامل گرايش به ابزار شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضعف آنتن دهي است. در مشاوره‌‌ها اتفاق افتاده كه از مرد خانواده مي‌پرسيم كه چرا ماهواره به خانه برديد،‌كه پاسخ مي‌‌دهد اصلا نمي‌توان شبكه‌هاي تلويزيوني را گرفت. 
 
بنده به روستایی رفته بودم که در کنار یک کوه بود. وقتی يك مقدار بالا رفتم،  تمام روستا را در تیررس نگاهم قرار داشت. از آن جا پشت بام همۀ خانه‌ها پیدا بود. صحنه‌ای که هم دردآور بود و هم تعجب‌برانگیز توجهم را به خود جلب کرد. در پشت بام بیش‌تر خانه‌ها دیش‌های ماهواره‌ قرار داشت. وقتي پرس و جو كردم، متوجه شدم در اين منطقه آنتن دهي ضعيف است كه براي دريافت شبكه هاي خودمان رفته‌اند آنتن ماهواره خريدند اما ... ( اينكه چه اتفاقي افتاده است بماند).
 
اميدوارم مسئولان زحمت كش صدا و سيما بدون فوت وقت به اين مشكلات رسيدگي كنند. يه تشكر ويژه مي‌كنم از مسئولان صدا و سيما، اما از اين تشكرم يك حسن استفاده هم مي‌كنم. مسئولان صدا و سيما پس از زلزله اخير بسيجي وار دست به كار شدند و زودتر از از رسيدن بسياري از مايحتاج آنها، امكانات فني گيرنده‌هاي ديجيتال شبكه‌هاي راديو و تلويزيون را در مناطق زلزله زده در همان روزهای اول  فراهم کردند و اين جاي تقدير و تشكر دارد اما بايد گفت كه زلزله آذربايجان شرقي يك زلزله ظاهري بود،‌تعدادي هم از دست رفتند و واقعا در بزرگي بود، اما باور كنيد كه زلزله ماهواره درد آور تر از زلزله آذربايجان شرقي است.
 
اگر به نگاه يك زلزله به آن توجه كنيد، حتما آن مناطقي كه آنتن‌دهي‌هاي معمولي آنجا ضعيف است، مثل آذربايجان شرقي عمل كنند و هرچه زودتر بساط دريافت شبكه‌هاي رسانه ملي را آنجا مهيا كنند كه مطمئنا درخواست بسياري از دوستان شنونده ماست.
 
بی‌کاری عامل جدي گرايش به ماهواره
 
يكي از عوامل جدي براي گرايش به ماهواره در محيط خانواده بيكاري است. این عامل را نباید دست کم گرفت. کسی که در طول روز برنامۀ تعریف شده‌ای برای استفاده از عمر خود ندارد و ساعات قابل توجهی را در طول روز بی‌کار است، زمینه را برای ورود تفکرات و کارهای شیطانی به زندگی‌ خویش فراهم کرده است.
 
خوب است در همین جا به عامل دیگری هم اشاره کنم كه نزديك به عامل بيكاري است اشاره كنم و آن عامل تنهایی است. اين را بايد آن زوج‌هاي جواني كه دقت كنند كه تازه ازدواج كردند و صاحب فرزند نشدند و خانم به خاطر اينكه الان بچه‌اي وجود ندارد، كار زيادي ندارد و كار درست و حسابي براي او تعريف نشده است كه اينجا زمينه براي گرايش به چيزي كه وقت پركن باشد ايجاد مي‌شود.  
 
برای مقابله با این ریشه باید عزم دسته جمعي ايجاد شود و خانواده‌ها دست به کار شوند. باید برای بچه‌ها و خانم‌ها در خانه کارهای مفید تعریف کرد. مساجد، کانون‌های فرهنگی، امامان جماعتی که صدای مرا می‌شنوید! دست به کار شوید و فقط براي تابستان برنامه‌هاي خود را محدود نكنيد. 
 
اتفاقا برخي از خانواده‌ها كه گرايش به ماهواره دارند گفته‌اند كه وقتي گرايش ما به ماهواره بيشتر مي‌شود كه مدرسه‌ها باز مي‌شود. فرزندمان صبح تا ظهر مدرسه است و همسرمان هم سر كار و كار خاصي هم نداريم، ديديم كه مثلا همسايه ما بساط ماهواره‌اش پهن است و حسابي با سريال‌ها و فيلم‌ها سرگرم است، براي همين از شوهرم خواستم كه براي من هم ماهواره بخرد.
 
بیایید هم‌فکری کنیم! و همه با هم دست به دست هم دهيم و به نظر من رسانه بايد وظيفه خودش را انجام دهد و به صورت كاربردي و عملياتي درباره پركردن اوقات به صورت مفيد بحث كند. 
 
ما این بحث را به بهانۀ پرسش یکی از دوستان شنونده مطرح کردیم که پرسیده بود، همسر من می‌گوید یا ماهواره را از خانه حدف نکن و یا این که مرا طلاق بده. بنده می‌خواهم به این دوست شنونده و افراد دیگری که چنین مشکلی دارند بگویم که شما تا چه اندازه توانسته‌اید شبانه روز همسر خود به صورت مفید پر کنید. می‌دانید گلایۀ برخی از همین خانم‌ها از همسرانشان چیست؟ این‌ها می‌گویند. همسر ما صبح که از خواب بیدار می‌شود و بی‌آن که صبحانه بخورد از خانه بیرون می‌رود. صبحانه‌اش را با همکاران خود سر کار می‌خورد. بعد از ظهر که به خانه می‌آید اگر ناهارش را هم سر کار نخورده باشد، غذایی می‌خورد و استراحت می‌کند. از خواب که بیدار شد، اگر شغل دوم هم نداشته باشد، بیرون می‌زند تا به کارهای جانبی خود برسد. شب که به خانه برمی‌گردد، به این و آن زنگ زدنش آغاز می‌شود و کمی هم اخبار سریال‌های تلویزیون خودمان و بعدش هم خواب. این یک شبانه روز ما است. من هم در حکم آشپز و هتل دار و نظافت‌چی او هستم. 
 
بنده این جا نمی‌خواهم بگویم که این زن حق دارد ماهواره ببیند؛ اما شما همسر محترم این خانم نباید تقصیر خود را در این زمینه فراموش کنید. او وقتی از این نوع زندگی خسته می‌شود و می‌بیند بسیاری از کسانی که با این مشکل مواجه بودند، مسألۀ خود را یا خرید ماهواره حل کرده‌اند، فکر می‌کند که می‌توان مشکل را از این راه حل کرد. شما در اشتباه او مقصرید. نمی‌توانید تمام کاسه کوزه‌ها را سر همسرتان بشکنید.
  کد خبر:139429 -
رجا نيوز

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com