وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

" گي فاكس " (1570-1606) يك كاتوليك بود كه در اثر ظلم و ستم كليساهاي ديني ، نقشه اي براي نابودي كاخ پادشاه و واژگوني سلطنت كليساي پروتستان در انگليس كشيده بود اما او نتوانست نقشه خود را عملي كند چون در برج لندن دستگير و زنداني شد و به مدت چهار روز به دستور مستقيم پادشاه " جيمز اول " مورد شكنجه و اذيت قرار گرفت. تا اينكه سرانجام به دنبال توطئه اي كه عليه او درست كرده بودند ، مجرم شناخته شد و به اعدام از طريق آويزان كردن ، كشيده شدن و نيز قطعه قطعه شدن محكوم كردند.

در اوايل دهه 1980 ميلادي ، هنرمندي به نام " ديويد لويد " و نويسنده اي به نام " آلن مور" ، رمان تصويري با نام " وي براي انتقام گيري " تهيه كردند كه درباره ي مبارزي به اسم " وي" بود كه ماسكي به چهره داشت و عليه دولت بريتانيا مي جنگيد. لويد پيشنهاد داد تا اين مبارز لباس محلي گي فاكس را به تن داشته باشد.

 لويد بعدا نيز در يادداشتي با عنوان " آن سوي لبخند نقاشي شده " در سال 1983 ميلادي بيان كرد كه " ما نبايد هر سال در روز 5 نوامبر به ياد گي ناراحت باشيم بلكه بايد براي تلاش او در جهت نابودي كاخ پادشاه جشن بگيريم ."

 پيوند هنر و اين نشانه ي اعتراض سال ها بعد در سال 2006 ميلادي در فيلمي به نام " وي براي انتقام گيري " كه بر اساس اين رمان ساخته شده بود ، دوباره خود را نشان داد.

 

اما در صحنه ي حركت هاي اجتماعي ماسك وي براي اولين بار در سال 2008 ميلادي توسط گروه هكرهاي بي نام به عنوان چهره ي عمومي آنان در اعتراض بر ضد يك فرقه ي منحرف  ديني استفاده شد.

 پس از اين نيز معترضان به نظام سرمايه داري به عنوان دومين گروه كه در سال 2011 ميلادي در يك صفحه ي فيس بوك از همه ي اعتراض كنندگان براي حركت اعتراضي مسالمت آميز و جمع شدن در كنار هم در روز 5 نوامبر عليه حاكميت شركتي و بي عدالتي اجتماعي دعوت كرده بودند . تصويري از اين ماسك را نشان دادند.

اكنون پس از چهارصد سال به عنوان نشانه ي اعتراض جهاني عليه سرمايه داري در آمريكاي جنوبي ، آمريكاي شمالي ، اروپا ، كره جنوبي و هنگ كنگ اين ماسك مورد استفاده قرار ميگيرد.

منابع:

1-شهریار زرشناس؛ انقلاب آمریکا

2-اسماء، ضمیمه ماهنامه ی سوره اندیشه

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com