وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش رجانیوز، در حالی که هاشمی رفسنجانی در دور جدید فعالیت‌های سیاسی خود که از بهار گذشته و با نیم نگاهی به انتخابات آینده، شروع شده است، موضوع مذاکره با امریکا و سیاست خارجی را در دستور کار خود قرار داده است، پروپاگاندای رسانه‌های نزدیک به وی در هفته‌های اخیر مبنی بر احتمال کاندیداتوری هاشمی در انتخابات آینده و باز گذاشتن زمینه بحث بر سر این موضوع از جانب وی، ضلع سومی را در مهندسی فضای انتخابات آینده فعال کرده است که پس از اظهارات هفته گذشته کلینتون، روز گذشته نیز نشانه آن در استقبال یک رسانه غربی از کاندیداتوری هاشمی نمایان شد.

انتقاد از رویکرد موجود در سیاست خارجی و گره زدن همه مشکلات جاری کشور از جمله مشکلات اقتصادی به رویکرد انقلابی در سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای، پروژه‌ای است که هفته گذشته و با سخنان کلینتون درباره تحریم‌ها علیه مردم ایران کلید خورده است، چنانکه وی در سخنان خود پرونده هسته‌ای را عامل تحریم‌ها عنوان کرده و تلاش کرد دشواری‌های این روزها که به مردم ایران تحمیل می شود را ناشی از سرسختی در این پرونده اعلام کند. و این در حالی بود که تحریم‌ها و فشار علیه ملت ایران از ابتدای انقلاب اسلامی و به بهانه های مختلف اجرا شده و پرونده هسته‌ای تنها یک بهانه برای اعمال دشمنی امریکا علیه ملت ایران است.

با این حال، این رویکرد تنها به اظهارنظرهای خارجی منتهی نمی‌شود و به نظر می‌رسد ما به ازایی هم برای آن در داخل وجود داشته باشد تا با این رویکرد پاسکاری کرده و فشار حداکثری شود. شاید یک نمونه عینی از این پاسکاری برای «گره زدن همه مشکلات به سیاست‌ خارجی»، و لزوم «تغییر در رویکردهای کلان» را بتوان در گزارش هفته گذشته اندیشکده «بنیاد امنیت امریکا» آنهم در استقبال از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی مشاهده کرد.

این شورا در گزارش اخیر خود نوشته است: «آگهی فوت سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی چندین مرتبه نوشته شده است- زمانی که در بازگشت مجدد به مقام ریاست‌جمهوری ناکام ماند، زمانی که امامت نماز جمعه در دانشگاه تهران را رد کرد، زمانی که از ریاست مجلس خبرگان که رهبر بعدی ایران را انتخاب می‌کنند کنار گذاشته شد. با این ‌وجود رفسنجانی ماه گذشته در کنار رهبر ایران گام برداشت و در گردهمایی جهانی کشورهای غیرمتعهد در تهران به مقامات عالی‌رتبه این کشور‌ها خوشامد گفت. آقای رفسنجانی سپس در کنار مهمان ویژه، «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل نشست. این لحظه، لحظه رنسانس دیگری برای بازمانده سیاسی بزرگ ایران بود. این بار این نشانه‌ای بود بر اینکه این شخصیت مقرب ۷۸ ساله که علاقمند به رویکردی میانه‌رو نسبت به غرب است ممکن است حداقل یک نقش قدرتی مهم دیگر داشته باشد که بتواند بازی کند. درحالی‌که ۹ ماه تا انتخابات برای انتخاب جانشین محمود احمدی‌نژاد، باقی مانده، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی گزینه نظام حاکم و بنابراین دونده پیشتاز خواهد بود بالا رفته است

این نهاد وابسته به کاخ سفید، حرف نهایی را هم درباره ارسال پالس مثبت به هاشمی زده و اضافه کرده است: «رئیس‌جمهور به عنوان نماینده بین‌المللی اصلی کشور تلقی می‌شود و اغلب برای تنظیم لحن مواجه با غرب از این شخصیت استفاده می‌شود. «حمیدرضا شکوهی»، سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب «مردم‌سالاری» می‌گوید: «گفتمان رهبری ایران در زمان آقای رفسنجانی متفاوت خواهد بود.» «هر دو طرف قادر خواهند بود با حسن نیت بیشتر وارد مذاکره هسته‌ای شوند». آقای رفسنجانی در برنامه هسته‌ای ایران نقش مهم نداشته؛ برنامه‌ای که غرب و متحدانش می‌ترسند منجر به تسلیحات هسته‌ای شود. ایران روی این ادعا پافشاری دارد که از این برنامه تنها برای استفاده انرژی و پزشکی بهره می‌برد. «مجید دلجو»، یکی از روزنامه‌نگاران سیاسی روزنامه «همشهری» گفت هدف اصلی حضور آقای رفسنجانی در نشست غیرمتعهد‌ها، نشان دادن اتحاد میان رهبران ایران بود. این به ویژه در مورد آقای رفسجانی و آقای احمدی‌نژاد صدق می‌کند که از زمان شکست آقای رفسنجانی در انتخابات ۲۰۰۵ در عداوت آشکار با هم بودند.»

این گزارش را باید سیگنالی مهم در تقویت مهندسی خاصی قلمداد کرد که این روزها برخی جریانات در تلاش برای تحمیل آن به فضای کشور و فضای آینده انتخابات ریاست جمهوری هستند. رویکردی که هر چند در سال ۸۸ و در قبال میرحسین موسوی نیز صورت گرفت ولی در این دوره بسیار زودتر و در سطح بالاتر و جدی‌تری از سوی مقامات غربی دنبال می‌شود. رویکردی که می‌توان آنرا تلاش برای ایجاد یک ضلع سوم موثر بر انتخابات ایران، آنهم در خارج از ایران و متشکل از دولت‌هایی دانست که در حال حاضر منافع خود را در تعامل با ایران تامین شده نمی بینند.

به نظر می‌رسد زمزمه‌هایی که در ماه‌های اخیر مبنی بر حضور جدی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به گوش می‌رسید و به ظاهر چندان جدی نبود، روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است و قطعات پازل حضور «ناجی گرایانه» او در انتخابات در حال تکمیل است. هاشمی در مصاحبه روز گذشته خود با یک روزنامه اصلاح‌طلب هم گرچه عنوان کرده که دیگر نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور به فضای سیاسی کشور بازگردد اما در جایی دیگر، زیرکانه اعلام می‌کند که در صورت پیدا نشدن فردی مناسب برای این پست، وارد عرصه خواهد شد؛ همانند ماجرایی که در سال ۸۴ و انتخابات ریاست جمهوری نهم نیز پیاده شد. نجات از شرایط موجود با «رجوع» به شرایط سابق و البته اینبار با حمایت و استقبال صریح قدرت‌های خارجی.

 

کد خبر:139765 -

رجا نيوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 20 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com