وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

از قرار معلوم، واکنش غیرمعمول مدنظر تودی زمان، به تقریبا شش ماه پیش و به هنگام سفر رجب‌طیب اردوغان به ایران بازمی‌گردد. اردوغان در نهم و دهم فروردین و پس از شرکت در کنفرانس سران امنیتی در سئول، به تهران سفر می‌کند و قرار بوده تا در شب نخست سفر، در ضیافت شامی شرکت کند که «محمود احمدی‌نژاد» ترتیب داده بود. نخست‌وزیر ترکیه به محل دعوت می‌رود، اما پس از ساعاتی انتظار باخبر می‌شود که رییس‌جمهور کشورمان به دلیل بیماری نمی‌تواند در ضیافت شام شرکت کند. هنوز عصبانیت اردوغان از بدقولی میزبانش فروکش نکرده بود که خبر می‌رسد در‌‌ همان ساعات، احمدی‌نژاد در حال دیدار و گفت‌وگو با هیات خارجی دیگری بوده است.

با وجود همه این‌ها، انتظار چندساعته اردوغان در تهران به اندازه معطلی ۳۰ دقیقه‌ای جلیلی واکنش برنیانگیخت. حتی در‌‌ همان زمان، تارنمای تودی زمان، فیلمی را از انتظار هیات ایرانی در برابر دفتر نخست‌وزیر ترکیه منتشر کرد که در آن حسین‌پور، سفیر ایران در ترکیه چندین بار با نگرانی ساعتش را نگاه می‌کند. بدون تردید انتشار این فیلم در کنار حجم خبری گسترده رسانه‌های ترک، می‌تواند خدشه‌ای عمیق بر اعتبار خارجی یک دولت باشد. اگرچه که دفتر نخست‌وزیری ترکیه، تاخیر اردوغان را تنها ناشی از «ناهماهنگی در برنامه‌ها» عنوان کرده است.

طی یک سال اخیر از گرمی مناسبات تهران – آنکارا کاسته شده است. شاید مهم‌ترین عامل واگرایی دو کشور را باید بحران سوریه دانست. ایران به حمایت‌های خود از نظام بشار اسد ادامه می‌دهد و دولت اردوغان از راه‌های گوناگونی مخالفان بشار اسد را حمایت می‌کند. دامنه این اختلافات حتی تا آنجا بالاگرفت که بلافاصله پس از حملات سنگین شبه‌نظامیان پ. ک. ک به مواضع ارتش ترکیه، آنکارا انگشت اتهام را به سمت تهران گرفت و مدعی شد تهران با کمک به شبه‌نظامیان پ. ک. ک قصد دارد تا هزینه حمایت از مخالفان بشار اسد را سنگین‌تر کند.

دولتی که خود را یک قدرت منطقه‌ای می‌داند و در تلاش است تا جایگاه خود را ارتقا بخشد، نمی‌تواند در برابر بی‌احترامی به نمایندگانش در اینجا و آنجا سکوت کند. ماجرای جلیلی در ترکیه، اولین و احتمالا آخرین باری نخواهد بود که عزت سیاست خارجی کشور به دلیل بی‌احترامی به هیات ایرانی لطمه می‌بیند. در برخی موارد، رفتارهای رییس‌جمهور و نزدیکان او، گروهی از ایرانیان را به دردسر انداخته است. این بار هم قرعه به نام سعید جلیلی افتاد تا تاوان رفتار شش ماه پیش رییس‌جمهور را بدهد. حالا مشخص نیست پس از ماجرای «منوچهر متکی» در سنگال و حالا سعید جلیلی در ترکیه، سبک و سنگین‌های خاص رییس-جمهور یقه چه کس دیگری را در حضور خارجی‌ها خواهد گرفت.

انعكاس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 22 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com