وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

علامه مصباح یزدی افزود: جوان های ما در این عصر از لحاظ فهم، آینده نگری و عمق فکر بسیار بالاتر از جوانان پیش از انقلاب هستند؛ در اینجا جایگاه و اهمیت کار مربیان و پدران و مادران مشخص می شود.
 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مهم ترین رسالت پیامبران را شناساندن نیازهای متعالی بشری دانست و با تاکید بر این که افراد مؤمن بیش از مادی گرایان از زندگی لذت می برند، گفت: گاهی توجه بیش از حد انسان ها به مادیات آنها را از نیازهای اصیل غافل می کند.
 
به گزارش سرویس دین و اندیشه بی باک، علامه محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در دیدار جمعی از بسیجیان در تالار این مؤسسه، درک نیازهای عالی انسان را در مسیر زندگی بسیار مهم خواند و اظهار داشت: توجه بیش از حد به نیازهای مادی انسان را از نیازهای اصیل غافل می کند.
 
وی عمده هدف انبیا را شناساندن نیازهای متعالی بشر عنوان کرد و گفت: پیامبران آمده اند تا به انسان بفهمانند که غیر از نیاز های طبیعی مشترک بین انسان و حیوان، نیازهای مهم تر دیگری نیز وجود دارد؛ همان گونه که جسم انسان نیاز به غذا دارد روح نیز باید به شکل دیگری تغذیه شود. 
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بعد مادی انسان را خدمتگذار روح دانست و تصریح کرد: شخصیت انسان به روح است و ارزش گذاری افراد نیز بر همین اساس صورت می گیرد؛ در نتیجه باید برای تکامل روح و سعادت معنوی و ابدی خود برنامه ریزی کنیم.
 
 این استاد حوزه و دانشگاه بعد روحانی انسان را ارزشمند تر از جسم دانست و گفت: روح بخش اصلی وجود انسان و منصوب به خداوند است؛ «نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی» یعنی از روح خودم به انسان دمیدم.
 
بهترین خریدار خدا است؛ خود را به کمتر از او نفروشید
 
به گزارش رسا، علامه مصباح یزدی با بیان این که عمده توجه مردم دنیا معطوف به موفقیت های مادی در زندگی است، اظهار کرد: چنین افرادی به چیزی فراتر از این فکر نمی کنند در نتیجه دایره انتخاب های شان محدود است و همواره در چارچوب منافع دنیوی خود می اندیشند.
 
 وی در توضیح روایتی از معصوم (ع) که می فرماید «رحمت خدا بر کسی که ارزش خود را بشناسد»، گفت: انسان همواره اعمال خود را در معرض فروش قرار می دهد و متأسفانه شَم اقتصادی ما در این زمینه بسیار ضعیف است، باید توجه داشته باشیم که خود را ارزان نفروشیم. 
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در تبیین آیه «إِنَّ اللَّـهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» افزود: بهترین خریدار ما خدا است که کالاهای محدود و بی ارزش ما را که خودش به ما بخشیده، حاضر است با قیمتی بی نهایت بخرد؛ انسان باید همواره اعمال مختلف را مورد ارزیابی و ارزش گذاری قرار دهد و از میان آنها کارهایی را انتخاب کند که سعادت بی انتها و ابدی اش را به دنبال خواهد داشت.
 
 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دلیل کم اقبالی مردم نسبت به مشاغل خدماتی مشکل و خطرناک را ناشی از عدم شناخت خود و ارزش های درونی دانست و گفت: اگر ما راه سعادت خود را به درستی بشناسیم آنگاه در انتخاب شغل، تحصیلات، ازدواج و بخش های دیگر زندگی به گونه دیگری ارزش گذاری و انتخاب خواهیم کرد.
 
مؤمنان بیش از مادی گرایان از زندگی لذت می برند.
 
این استاد اخلاق در نقد تفکر کسانی که تمام تصمیمات زندگی خود را برای رفع نیازی مادی صرف می کنند، ابراز داشت: مثلا اگر شخصی مبنای زندگی اش را براساس ازدواج با شخص متمولی قرار دهد آنگاه مجبور خواهد بود تحصیلات، شغل و حتی ظاهرش را مطابق با خواسته آن فرد تغییر دهد یعنی عامل تعیین کننده در همه جا همسرش خواهد بود؛ در حالی که ثمره این تلاش ها نهایتا برای 20 الی 30 سال زندگی مشترک خواهد بود.
 
علامه مصباح یزدی ادامه داد: در کنار ازدواج به عنوان یک نیاز بشری صدها نیاز مهم تر وجود دارد که این فرد از آنها غافل بوده و زندگی خود را تنها برای این هدف صرف کرده است؛ چنین شخصی قطعا زیان کرده است.
 
 وی لذت انسان های مؤمن در زندگی را بسیار بیش از مادی گرایان دانست و گفت: کسانی هستند که نیازهای متعالی را درک کرده و مسیر زندگی خود را بر این اساس تنظیم کرده اند؛ چنین افرادی در مواجهه با مادی گرایان تأسف می خورند که چرا عمر خود را بیهوده تلف کردند؛ نگاه این افراد به زندگی مادی مانند برخورد بزرگ ترها با اسباب بازی های کودکان است.
 
 ریشه بسیاری از جنگ و کشتارها بر سر مسائل مادی است
 
این استاد برجسته حوزه با بیان این که منشا بسیاری از اختلافات خانوادگی و حتی جنگ و کشتارها بر سر مسائل مادی است، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می شود بر سر مسائل بسیار کوچک و کم اهمیت خانواده ای از هم می پاشد و یا درگیری های قومی قبیله ای به راه می افتد و حتی منجر به مرگ افراد می شود.
 
 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به رشد فضای تربیتی کشور پس از انقلاب، گفت: خوشبختانه امروزه معلمان و مربیان تلاش دارند که به زندگی دانش آموزان، از همان آغاز دوران جوانی سمت و سوی الهی دهند و آنها را در مسیر کمال و قرب خدا قرار دهند؛ این کار بسیار بزرگ و مسؤولیت سنگینی است که توفیقات زیادی را به همراه دارد.
 
علامه مصباح یزدی افزود: جوان های ما در این عصر از لحاظ فهم، آینده نگری و عمق فکر بسیار بالاتر از جوانان پیش از انقلاب هستند؛ در اینجا جایگاه و اهمیت کار مربیان و پدران و مادران مشخص می شود.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com