وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

اگر به تاریخچه رسانه های مجازی نگاه کنیم ؛ پر واضح است که فضای مجازی بعد از دوم خرداد و توسط اصلاح طلبان رایج شد و این ابزار غربی در درون کشور ما آنگونه که خودشان می خواستند بکار گرفته شد لذا به هیچ وجه نگاه بومی و ملی و اسلامی در آن نبود.
رسانه مقتدر اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری و بزرگان نظام و انقلاب تعاریفی دارد که با معیارهای رایج در جامعه که بر گرفته از الگوهای غربی و غیراسلامی می باشد بسیار متفاوت است.

به گزارش سرویس رسانه و سینمای بی باک، با اندکی تامل در وضعیت همه جوامع بشری، بی شک رد پایی از رسانه ها در عموم مسائل و مشکلات از سویی و پیشرفت ها و ارتقائات از سوی دیگر می توان یافت.

رسانه ی مقتدر اسلامی در جامعه ما می تواند بسیاری از مشکلات و تنش ها را از بین ببرد و در مقابل یک رسانه غیر مقتدر و یا غیراسلامی نه تنها هیچ نقشی در رشد جامعه و کشور نخواهد داشت بلکه تنها موجبات التهاب افرینی را فراهم خواهد کرد.

نقش رسانه های سایبری در بین رسانه ها در عصر حاضر بیسیار پررنگ شده که این موضوع جدای از افت های کمی که دارد؛ برکات فراوان و زیادی را در پی خواهد داشت اما در این میان معیارهای رایج برای طبقه بندی رسانه های سایبری؛ موضوعی است که بیش از گذشته نیاز به اسیب شناسی و بحث و بررسی دارد.


علیرضا نادعلی مدیر عامل کانون اندیشه جوان در پاسخ به این سؤال خبرنگار
بی‌باک که " نگاه مسئولین به رسانه ها از حیث نظام طبقه بندی شده تا چه حد صحیح و کارشناسانه است؟" گفت: بین رسانه های ما خبرگزاریها ، پایگاه های خبری مطمئنا تفاوتهایی وجود دارد. خبرگزاریها امکانات و منابع مالی بیشتری دارند اما هیچکدام به هیچ عنوان جای همدیگر را نمی توانند بگیرند. کاری را که خبرگزاری ها انجام می دهند؛ قطعا سایت های خبری نمی تواند انجام بدهند و کاری را که سایت ها انجام می دهند؛ به هیچ وجه خبرگزاری ها نمی توانند انجام دهند.

سایت های خبری عمدتا مردم نهاد هستند

وی افزود: سایتهای خبری عمدتا مردم نهاد هستند که بصورت خودجوش و یا وابسته به طیف های مختلف جامعه فعالیت می کنند و نفوذ بیشتری در افکار عمومی دارند.

نادعلی در ادامه افزود: خبرگزاریها حاکمیتی هستند و بیش‌تر به نهادهای دولتی وابسته هستند البته بخاطر هزینه ی زیاد و کاری که دارند طرز تولید و ارسال اخبار آن تفاوت دارد که باید به تمام نقاط خبرنگار بفرستند.

نباید نگاهمان به سایتهای خبری یک نگاه درجه 2 و 3 باشد

وی اظهار داشت: ایراداتی به سایتها وارد است هم از نظر نوع خبر و هم این که به بعضی از مسائل در جامعه دامن می زنند و حتی مقام معظم رهبری چند نوبت از آن انتقاد کرده اند. این مشکل را باید حل کرد و یک نگاه آسیب شناسانه به این قضیه داشته باشیم و از نظر فقهی و اخلاقی یک نگاه دین مدارانه و از طرفی دغدغه های جامعه را در این سایتها پیگیری و حل کنیم . اما نباید هیچوقت نگاهمان به این سایتها یک نگاه درجه 2 و 3 باشد.

معیار رنکینگ موجب سطحی نگری و بداخلاقی سایتها شده است

به گفته مدیرعامل کانون اندیشه جوان متاسفانه بدلیل عدم تبیین معیارهای اصلی رسانه های حرفه ای در کشور، ملاک قرار دادن رنکینگ بعنوان معیاری برای جایگاه سایت‌ها امروزه تبدیل به آفتی برای تولید محتواهای سبک شده است که مسئولین سایتها را نیز در فضای مجازی درگیر کرده است که این مطلب یا سایت چقدر کلیک خورده و یا چه میزان دیده شده است لذا مسئولین رسانه های سایبری را به یک نوع سطحی نگری ، حرفهای بی خاصیت زدن، تولید اخبار زرد و بحثهای دیگر که ممکن است صرفاً تعداد مخاطب عوام را بالا ببرد؛ دچار کرده است و از جهات مختلف ما را از محیط اخلاقی و دینی انسانی خودمان دور کرده است.

پذیرش معیار رنکینگ نشان از کوته فکری و آسیب زاست

وی افزود: متاسفانه اینکه رنکینگ از طرف مسئولان بعنوان یک شاخص پذیرفته شده علاوه بر اینکه نشان از عدم قدرت فکری آن مسئول بوده؛ بسیار آسیب زا نیز می باشد. اگرچه رنکینگ یکی از معیارهای فرعی می تواند باشد اما قطعا ضریب آن بالا نیست و یکی از شاخصهای رده بندی نمی تواند باشد چون معیار قرار گرفتن آن از سوی مسئولین باعث افزایش  آثار سوء می شود و موجب می گردد تا رسانه های داخلی به جای تولید محتوا در راستای مطالبات مردم و رهبر انقلاب تنها به جذب مخاطبان سرگردان فضای مجازی که عموما اقشار غیرنخبه و غیرتاثیرگذار هستند؛ روی آورند و مانند رسانه های غربی فقط تعداد مخاطب و کلیک برایشان مهم است در صورتی که از نظر دینی و انقلابی ما وظایف و رسالت سنگینی داریم.



نادعلی با اشاره به اینکه رسانه های سایبری به جای تولید محتواهای وزین و مشکل گشا از امور مردم و کشور و انجام فعالیتهای حرفه ای رسانه ای؛ تمام هم و غمشان ارتقای رنکینگ شده و هزینه هایی زیادی را برای ارتقارنکینگ خود بیرون می ریزند؛ گفت: همه این کارها برای جذب مخاطب و کلیک خور است و متاسفانه این موضوع در مخاطبان هم جا افتاده است و اخبار زرد فوق العاده در بالا رفتن رنکینگ تاثیر دارد.

مدیرعامل کانون اندیشه جوان افزود: در غرب رسانه ها ادعا دارند که رسالت ما اطلاع رسانی است من فکر می کنم از آن جایی که انقلاب اسلامی تمام فضاهای مکاتب غرب و شرقی را در نوردید و یک انقلاب شیعی را ایجاد و به جهان مطرح کرد؛ در عرصه رسانه هم باید اینطور باشد اما متاسفانه رسانه هایی داریم که از دل انقلاب متولد شده ولی همان رویکرد غرب را دنبال می کند. نهایت آرمان رسانه غربی اطلاع رسانی بیشتر و بهتر و جذب مخاطب است ولی رسانه های ما غایت امرش باید بصیرت افزایی و بالا بردن بینش جامعه باشد ضمن اینکه اطلاع رسانی صحیح هم جز ابتدایی ترین رسالت هایشان باشد.

اقتدار رسانه ای در گرو هویت مستقل داشتن است

مدیرعامل کانون اندیشه جوان، اقتدار رسانه های ما را هویت مستقل داشتن توصیف کرد و ادامه داد: هویت مستقل ما مبتنی بر آموزه‌های دینی و انقلابی است و هر جا که بخواهیم غیر از این باشیم؛ برای ما وابستگی ایجاد می کند.

علیرضا نادعلی اکثر رسانه ها را وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت دانست و افزود: اخبار این رسانه‌ها خواه ناخواه وابسته به فرد و جریانهای خاصی است لذا این عدم استقلال موجب تخریب فکر مخاطب می شود و در جامعه هم تنش ایجاد می کند و دیگران را زیر سوال می برد.

مبنای رسانه های سایبری در کشور؛ بر اساس الگوهای غربی است

وی درپایان انقلابی، اخلاقی و دینی بودن را ویژگی رسانه مستقل خواند و گفت: اگر به تاریخچه رسانه های مجازی نگاه کنیم ؛ پر واضح است که فضای مجازی بعد از دوم خرداد و توسط اصلاح طلبان رایج شد و این ابزار غربی در درون کشور ما آنگونه که خودشان می خواستند بکار گرفته شد لذا به هیچ وجه نگاه بومی و ملی و اسلامی در آن نبود و از طرفی افرادی که به این رسانه ها آمدند و رفتند؛ سعی در بومی نمودن این رسانه نکردند و این باعث شد که روشهای تولید خبر، انتشار آن و ارتباط با مخاطب به همان شکلی پایه گذاری شود  که از غرب آورده بودند و ما هیچ کاری برای اسلامی و بومی شدن آن نکردیم.



مدیر عالم کانون اندیشه جوان در پایان افزود: بخاطر همان پایه های غلطی که در رسانه های سایبری در کشور گذاشته شد ما شاهدیم که برخی از بهترین آدمها و جریانات فکری، فرهنگی و سیاسی وقتی وارد فضای مجازی می شوند و سایتی را اداره می کنند؛ آنچنان گرفتار افت های آن می شوند که تولید خبر و نوع آن با فرد محوری سایت متفاوت است و تناسبی ندارد و علت آن این است که آن‌چه از خارج کشور وارد می کنیم بدون هرگونه کار فرهنگی بر روی آن استفاده از آنرا آغاز می کنیم. .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 29 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com