وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

حفظ و تقویت اجماع بین المللی و تنگ تر کردن حلقۀ تحریم ها همچنان بهترین گزینه است، زیرا ایران هنوز هم یکی از کشورهای دموکراتیک در منطقه است که در آن به "صدای مردم" توجه می شود...

بولتن نیوز: تحولات چند سال اخیر در خاورمیانه آنچنان برای غربی ها عجیب و دور از ذهن بود که هنوز هم از تحلیل درست و جامع از آن درمانده اند.

به گزارش بولتن نیوز به نقل رویترز، رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان،  در کنفرانسی در دانشگاه ایالتی بویزی BYU پیرامون مسائل متعددی اظهار نظر کرد گه در ذیل می آید.

کراکر63 ساله که 38 سال از عمر خود را در وزارت امور خارجه خدمت کرده ، پس از یک سال ماموریت به عنوان سفیر در افغانستان در ماه ژوئیه بازنشسته شد. او همچنین درعراق، سوریه، پاکستان، کویت و لبنان نیز به عنوان سفیر حضور داشته است. سه نفر از سفرای بلافصل پیش از وی به قتل رسیده اند.

کراکر در حال حاضر به عنوان همکار ارشد کیسینجر، به مدت یک سال در دانشگاه ییل تدریس می کند. او قصد دارد سال آینده به پست خود به عنوان رئیس دانشکده دولتی جورج بوش در تگزاس بازگردد.

دیدگاه اعراب نسبت به غربی ها

این دیپلمات کهنه کار در ابتدای سخنان خود در مورد دیدگاه اعراب و دلیل غرب ستیزی آنها توضیح داد:

« آنها تنها از بعد تاریخی با ما متفاوتند. از مراکش در غرب تا شبه جزیرۀ عربستان و عراق در شرق،این کشورهای بسیار متنوع در یک چیز با هم مشترکند. همۀ آنها دست کم یک بار توسط ارتش غرب اشغال شده اند. ما خودمان را به عنوان افراد آزادی خواه معرفی کرده ایم که می خواهیم با سرنگونی مستبدان و دیکتاتوران منطقه دموکراسی را در این کشورها شکوفا کنیم ، اما آنها در مورد ما چنین تصور و برداشتی ندارند؛ بریتانیائی ها ، روس ها، ایتالیایی ها؛ همگی به همین منوال رفتار کرده اند و همواره چنین بوده است.

این شرایط باعث ایجاد نوعی خشم ذاتی و موروثی می شود که می تواند به تند روی و در نهایت خشونت ختم شود. ما باید این پیشینه را درک کنیم اما گویا نمی خواهیم. برای اعراب، جنگ های صلیبی (قرون 11 تا 13) گوئی همین دو روز قبل رخ داده است. ولی ما شاید حتی بیاد نمی آوریم که علت این جنگ ها چه بوده است. تاریخچۀ اشغال همواره مانع ایجاد و توسعه دولت های موثر در این کشورها بوده است.»

باید مواظب بود که القاعده ای دیگر ایجاد نکینم

کراکر در ادامه صحبت های خود پیرامون استراتژی آمریکا در تجهیز مخالفان سوری ادامه داد:

« ما باید با دقت فراوان اینکار را پیش ببریم و با کشورهای آگاه همسایه که به طور مستقیم تحت تاثیر این وقایع قرار دارند مانند ترکیه، عراق، اردن و لبنان مشورت کنیم. نباید شیوۀ مرسوم خود را در رفتار و تصمیم گیری هایمان در پیش بگیریم و باید همۀ جوانب را بسنجیم.

باید بدانید که به کدام شورشی اسلحه می دهید؟ باید مطمئن شوید که این شورشیان واقعا چه کسانی هستند؟ دستور کار آنها چیست؟ احتمال موفقیت آنها چقدر است ؟ و در صورت موفقیت با این پیروزی چه خواهند کرد؟ در غیر این صورت مثل این است که یک القاعدۀ دیگر را مسلح می کنید.»

در ایران به صدای مردم توجه می شود

کراکر بر این باور است که حمله نظامی به ایران گزینه مناسبی برای توقف ایران نیست و باید به فکر راه حل های جایگزین بود و ادامه داد:

«حفظ و تقویت اجماع بین المللی و تنگ تر کردن حلقۀ تحریم ها همچنان بهترین گزینه است، زیرا ایران هنوز هم یکی از کشورهای دموکراتیک در منطقه است که در آن به "صدای مردم" توجه می شود.»

کراکر می گوید: " ادامه حملات مخفیانۀ سایبری نیز بسیار سودمند است... مشکل اصلی گزینه حملۀ نظامی آن است که به احتمال زیاد موثر نخواهد بود."

در مورد تحولات کشورهای خاورمیانه اشتباه کرده ایم!

سفیر سابق آمریکا در مورد عدم درک صحیح واقعیت تحولات در کشورهای خاورمیانه تصریح کرد:

«وقتی سی ان ان و فاکس نیوز پروژکتورهای فیلمبرداری خود را در میدان تحریر قاهره خاموش کردند، فکر کردیم که تحولات به پایان رسیده و ما به بلندای آفتابیِ سرزمینی رسیده ایم که جای جایش از آفتاب دموکراسی و رفاه می درخشد. امروز، اما پس از گذشت حدود دو سال ، در می یابیم که این تازه اول راه است و مادۀ 1 قانون و یک دنیا امید و آرزو ... فقط خدا می داند چه اتفاقاتی در راه است. امسال، سال آینده، سال های دیگر. . .»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com