وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

روز یکشنبه جسد رادنی کینگ مرد سیاهپوستی که برخورد وحشیانه پلیس لس آنجلس با وی به نا آرامی های ۲۰ سال قبل در آن شهر دامن زد در منزلش پیدا شد. خبری که به سرعت تبدیل به تیتر یک رسانه های خبری در آمریکا شد. خبر کشته شدن مشکوک رادنی کینگ بهانه ای شد برای تهیه گزارشی از خشونت گسترده پلیس در آمریکا.

به گزارش خبرگزاری مهر جسد رادنی کینگ 47 ساله در حالی در قعر یک استخر پیدا شد که 20 سال پیش تر و  در شب سوم مارس 1992 در شهر لس آنجلس آمریکا حمله وحشیانه پلیس به وی سر آغاز یکی از بزرگ ترین شورش های داخلی در آمریکا شد.


رادنی کینگ سیاه پوست در حال رفتن به خانه بود که چهار پلیس مست برای وقت گذرانی و شوخی شبانه، راه را بر او بستند و با مشت و لگد وی را تا آستانه مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس جنازه نیمه جان او را رها کردند و رفتند.
 
در این هنگام، یکی از شهروندان لس آنجلسی که در آن موقع شب از پنجره خانه اش شاهد چنین صحنه های بی رحمانه ای بود، با دوربین شخصی خود اقدام به فیلمبرداری از این اتفاقهای ضد بشری نمود و این فیلم را در اختیار رسانه ها قرار داد. 

 
 
کینگ سپس توسط مردم به بیمارستان منتقل شد و فیلم حادثه جنجالی سریع به پا کرد. وقتی پلیس های ضارب شناسایی و دستگیر شدند، قاضی دادگاه تنها به صرف اینکه پلیسها ادعا می کنند قصد شوخی داشتند و به دلیل مصرف الکل، متوجه عواقب این شوخی خود نشدند، رأی به تبرئه چهار پلیس داد.
 
این حکم قاضی مربوطه، موجی از خشم و خشونت و اعتراض مردم لس آنجلس را برانگیخت، تا جایی که سراسر این شهر به جهنمی از آتش و خون تبدیل شد و پلیس با تمام قوا و با آخرین تجهیزات وارد صحنه شد.
 

این شورش 6 روزه پس از کشته شدن 55 نفر و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر با دخالت گارد ملی ارتش آمریکا و تفنگداران دریایی آمریکا فروکش کرد.
 

خشونت پلیسی چیست؟

خشونت پلیسی یکی از زیرمجموعه های سورفتار پلیسی و به معنای توسل مفرط به زور و استفاده از برخورد شدید فیزیکی توسط یک پلیس در برخورد با افراد می باشد، البته تهدید روانی و کلامی به عنوان یکی از شکل های خشونت پلیسی به حساب می آید.

خشونت پلیسی در آمریکا

خشونت پلیسی در آمریکا پس از جنگ دوم جهانی، با بالا گرفتن تفاوت های نژادی، مذهبی، سیاسی، و به خاطر وضعیت اجتماعی-اقتصادی افراد در جامعه شکلی مدرن و سیستماتیک به خود گرفته است.

خشونت پلیسی مدرن در آمریکا از نظر زمانی به سه دوره خشونت ها پلیسی در زمان جنبش های اجتماعی ( در دهه های 1960 و 1970)، در زمان تظاهرات های ضد جنگ در دهه 1970 و دوره پس از 11 سپتامبر تقسیم می شوند. خشونت پلیسی می تواند خشونت در مقابل مجموعه ای از افراد مانند سرکوب معترضین وال استریت یا تنها یک در مقابل یک فرد باشد، مانند مورد رادنی کینگ.

آمارهای خشونت پلیسی در آمریکا

آمار دقیقی از موارد خشونت پلیسی در آمریکا در دست نیست، یکی از معدود آمار های موجود گزارش اداره آمار قضایی آمریکا می باشد که در سال 2002 منتشر شد. بر اساس این گزارش از 26556 پرونده شکایت در مورد استفاده مفرط از زور توسط پلیس در حدود 2000 مورد، واجد بررسی بیشتر بوده اند.

بسیاری از موارد خشونت پلیسی در آمریکا گزارش نمی شوند. بر اساس گزارش سال 1998 دیدبان حقوق بشر روند شکایت برای شاکیان در آمریکا "سخت و تهدید آمیز" است.

همچنین یک گزارش جدید از عفو بین الملل حاکی از عادی بودن خشونت پلیسی در زندان های آمریکا بوده است.
در سال 1990 یک سازمان دیدبان پلیس برای کنترل تخصصی سورفتارها و خشونت پلیس با چندین زیر شاخه با نام "کاپ واچ" تاسیس شد که چند مورد بحث برانگیز خشونت پلیس آمریکا را برملا ساخت.

همانطور که اشاره شد بسیاری از خشونت های پلیسی به خاطر سختی روند قضایی و تهدید آمیز بودن برای شاکیان گزارش نمی شوند و جامعه آمریکا از آنها مطلع نمی شوند با این وجود موارد بسیاری از خشونت پلیسی علیه شهروندان عادی برملا شده که باعث شوکه شدن جامعه آمریکا و رسوایی پلیس آمریکا شده اند.
 
نمونه‌هایی از خشونت پلیسی در آمریکا 
 
ملیس گرین در 1992 در حالی که در بازداشت پلیس دیتروت بود در اثر ضرب و شتم پلیس به خاطر خونریزی در گذشت. وی در یک ایست راهنمایی و رانندگی بازداشت شده بود.


در سال 1997 ابنر لویما توسط جاستین والپ، افسر پلیس نیویورک، اشتباهی دستگیر شد و در حالی در بازداشت پلیس نیویورک بود توسط والپ و پس از ضرب و شتم فیزیکی مورد تجاوز قرار گرفت. والپ و دیگر افسران پس از تجاوز به لویما، وی را در حال خونریزی رها می کنند. پلیس نیویورک تلاش بسیاری برای فاش نشدن این رسوایی انجام داد، اما در نهایت این مسئله توسط رسانه های جمعی فاش شد.
 
 
در سال 2006 جوزف هاملی جوان غیر مسلح 21 مبتلا به فلج مغزی در وستفورک ایالت آرکِنسا توسط شلیک افسر وظیفه لری نورمن کشته شد.

 
 
در سال 2008 بریان استرنر، فردی که دچار فلج چهار اندام بود و به خاطر نقض قوانین راهنمایی و رانندگی به مرکز پلیس در فلوریدا منتقل شده بود توسط افسر وظیفه از روی صندلی چرخ دار به روزی زمین پرتاب شد و مورد بازرسی بدنی قرار گرفت.

ویدئو این صحنه ها به سرعت در یوتیوب و شبکه های خبری منتشر شد و نگرانی ها را در مورد نحوه برخورد پلیس با افراد معلول را در زندان ها افزایش داد.


اتو زم فردی مبتلا به ناتوانی ذهنی بود که در اثر گزارش اشتباه 2 زن در سال 2006 در اسپوکن ایالت واشنگتن توسط پلیس پس از ضرب و شتم شدید فیزیکی و دادن شوک الکتریکی دچار کمبود اکسیژن می شود. پس از آن پلیس در خواست کپسول اکسیژن می کند اما ماسک اکسیژن به کپسول وصل نبوده و اتو پس از سه دقیقه جان خود را از دست می دهد.
 

رابرت دیویس معلم بازنشسته سیاهپوستی بود که در سال 2005 و در زمان طوفان کاترینا توسط پلیس نیواورلئان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در حالی که دو پلیس سفید پوست دیویس را گرفته بودند، دو پلیس سفید پوست دیگر وی را مورد ضرب شتم قرار داده بودند. صحنه های این تجاوز پلیس نیواورلئان بوسیله یک عضو خبرگزاری اسوشیتدپرس فیلمبرداری و منتشر شد.

 

در سال 1999، چهار پلیس نیویورک با شلیک 41 گلوله آمادو دیالو مهاجر اهل گینه را به قتل رساندند. هر چهار پلیس نیویورک تبرئه شدند.
 
 
کلی توماس فرد بی خانمان مبتلا به اسکیزوفرنی بود که در خیابان های شهر فولرتن کالیفرنیا زندگی می کرد. 6 پلیس فولرتن پس از مقاومت توماس در مقابل بازداشت با شوک الکتریکی وی را به زمین انداخته و با باتون شروع به کتک زدن توماس می کنند. در ویدئو منتشر شده از صحنه های حمله به توماس، در حالی که وی بر روی زمین است افراد پلیس حداقل 5 بار به شوک الکتریکی وارد می کنند و با باتون به سر و صورت وی ضربه می زنند. توماس پس از ضرب و شتم به کما می رود و دیگر هیچ گاه هوشیاری خود را باز نمی یابد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com