وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

مستند «الا یا اهل العالم» آنقدر دلی ساخته شده است و بر دل می نشیند که مخاطب از برخی نقاط ضعف آن چشم می پوشد و بی شک ورود کارگردانان بزرگ کشور و هنرمندان آزاده و انقلابی به آثار داستانی و مستند با موضوع اربعین می تواند فصل جدیدی بر روی مخاطب داخلی و جهانی بگشاید.
شبکه دوم سیما شب شهادت امام محمد باقر(ع) مستند «الا یا اهل العالم» با موضوع پیاده روی جمعی از دانشجویان هنرمند با همراهی حجت الاسلام علیرضا پناهیان را پخش کرد که شاید کمی غافلگیرکننده بود چرا که رسانه ها مخاطب را عادت داده اند که به همه چیز تقویمی و ایامی نگاه کنند و امری خلاف این، برای مخاطب جذاب و دیدنی می نماید.

مستندی کوتاه، کم ادعا ولی با درون مایه های عمیق اعتقادی و فکری که در زمانی کم حرف های بسیار بزرگی برای گفتن داشت و شاید یکی دیگر از قابلیت های این مستند همین زمان کوتاه بود.

اما چرا باید سخن از کربلا و عاشورا را در محدوده زمان و مکانی خاص محدود کنیم که اگر غیر از این باشد مخاطب کمی با حیرت نگاه کند و مگر عاشورا و کربلا فراتر از زمان و مکان نیست و مگر نیاموخته ایم که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

عنوان مستند بسیار تامل برانگیز است. «الا یا اهل العالم» عنوانی که در ابتدا برای مخاطب انتخاب آن کمی سخت می نمایاند اما لحظاتی بعد تصویر عارف کامل، عبد صالح خدا، مرحوم حضرت آیت الله بهجت دیده می شود و توضیحات ایشان که امام زمان(عج) خودش را با سید الشهدا معرفی می کند به خوبی وجه تسمیه این عنوان را برای مخاطب جا می اندازد و چقدر به جا و درست که در انتقال این مفاهیم ظریف و حساس از سخنان عارفانه  واصلِ  بی ادعا استفاده شود. در کنار این، سخنان حجت الاسلام پناهیان درباره پیوند اربعین و ظهور از نکات بسیار دیدنی و شنیدنی این مستند بود که نگاهی متفاوت و جدید به اربعین حسینی ارائه می داد. ارتباطی که اگر به خوبی از سوی هنرمندان و کارگردانان و مستندسازان کشور درک شود می تواند آثار بسیار عمیق و البته جذابی نه فقط برای مخاطب ایرانی، که برای جهانیان به همراه داشته باشد.

به راستی چرا نهادهای فرهنگی ما از وزارت ارشاد تا حوزه هنری، سازمان تبلیغات و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حتی صدا وسیما به بزرگترین اجتماع انسانی زیر این آسمان کبود، در اربعین حسینی که تا مرز 15 میلیون زائر می رسد اینقدر بی تفاوت هستند؟!

اگر رسانه ها و نهادهای فرهنگی بتوانند این بزرگترین اجتماع انسانی را به اهل عالم معرفی کنند آن وقت این سوال در ذهن اهل عالم پیش نمی آید که مگر چه اتفاقی در این نقطه از عالم افتاده است که این ها برای آن اینگونه غوغا به پا کرده اند؟

این سوال بزرگ را چه کسی باید برای اهل عالم مطرح و به آن پاسخ دهد؟

مستند «الا یا اهل العالم» آنقدر دلی ساخته شده است و بر دل می نشیند که مخاطب از برخی نقاط ضعف آن چشم می پوشد و بی شک ورود کارگردانان بزرگ کشور و هنرمندان آزاده و انقلابی به آثار داستانی و مستند با موضوع اربعین می تواند فصل جدیدی بر روی مخاطب داخلی و جهانی بگشاید، باید بنشینیم و ببینیم قسمت دوم این مستند چه حرف ها و تصاویری برای مخاطب با خود به همراه دارد، شاید آن وقت بتوان به نقاط ضعف و قوت بیشتری از این مستند اشاره کرد.

اما یک سوال: اگر کمپانی صهیونیستی آمریکایی هالیوود هرساله با چنین اجتماعی میلیونی روبرو بود با آن چه می کرد؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:تبلیغ فرهنگی , ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com