وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

¤ لطفاً در مورد موقعیت جغرافیایی منطقه عملیاتی شمالغرب و اهمیت استراتژیکی آن توضیح بفرمایید؟

- موقعیت جغرافیایی شمال غرب کشور ویژگی خاص خود را دارد. مرزهای طولانی همراه با کوهستانی بودن، طبیعت خشن و صعب العبور، اتصال ژئوپلتیکی مناطق قومی ایران، ترکیه، عراق و حتی سوریه که امکان هم پوشانی بین گروههای معارض در سطح منطقه را فراهم می سازد، مجموعاً بر پیچیدگی صحنه نبرد افزوده است. به عبارتی می توان گفت: وجود ناهمواری ها ، کوه ها، جنگل ها، رودها و خط سیر مرزها امکان انجام عملیات تروریستی، تعقیب و گریز و استتار را برای آنها فراهم می کند.

¤ ماهیت گروه پژاک چیست؟بفرمایید این گروه چگونه شکل گرفت؟

گروه تروریستی پژاک محصول خطای راهبردی برخی جریان های رادیکال کردی منطقه بود که فکر می کردند بعد از حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور، ترتیبات امنیتی منطقه به سود آنها متحول شده است. آنها با چراغ سبز آمریکا و صهیونیسم، گروهک مزبور را با رویکرد ایجاد رعب و وحشت در منطقه و اختلال در بخشی از محیط امنیتی ایران در سال ۲۰۰۵ فعال نمودند. غافل از اینکه جمهوری اسلامی با اقتدار کامل، تراز امنیتی منطقه را مدیریت می نمود. در چنین شرایطی این گروهک با انشعاب از حزب کارگران کردستان ترکیه معروف به «پ.ک.ک» جهت خوش خدمتی به آمریکا شروع به کار تروریستی علیه شهروندان ایرانی نمود.

آنها فکر می کردند، با متمایز نمودن مأموریت خود از پ.ک.ک ملاحظاتی که آمریکا نسبت به پ.ک.ک دارد، نسبت به آنها نخواهد داشت و این طور هم شد. ولی در صحنه عمل نتیجه عکس را گرفتند، چون اولاً سرسپرده بودن آنها به سرویس های غربی و صهیونیست ها ، موجب شد نتوانند حداقلی از پایگاه اجتماعی بین مردم کرد منطقه برای خود به وجود آورند و ثانیاً با افول قدرت منطقه ای آمریکا گرفتاری این گروه تروریستی نیز مضاعف شد.

¤ انگیزه گروه پژاک در دشمنی با جمهوری اسلامی چیست؟ چه اهدافی را در کوتاه مدت و بلند مدت مدنظر دارند؟

بسیاری از سرکردگان گروهک پژاک کسانی بودند که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و دوره جنگ تحمیلی با عنوان احزاب معاند کردی در کنار دشمنان انقلاب و از جمله صدام حسین توانستند سال ها بخشی از منطقه را دچار ناامنی نمایند و خود را نماینده کردها معرفی می کردند، ولی بعد از پایان جنگ تحمیلی اینها با اقتدار و مشروعیت ملی ، منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی مواجه شدند و در نتیجه صحنه را ترک و مجبور به فرار شدند. امروزه این فراری ها تحمل همگرایی اقوام ایرانی، بخصوص مردم کرد با نظام اسلامی را ندارند، به همین جهت تلاش می کنند همواره این فرایندها را مختل نمایند. یعنی ایجاد اختلال در نظام امنیتی شمال غرب کشور از اهداف کوتاه مدت و در نهایت کسب اعتماد قدرت های غربی از جمله آمریکا از اهداف بلند مدت آنهاست. آنها می خواهند در محیط امنیتی منطقه مطرح شوند تا سرمایه گذاری امنیتی روی آنها از طرف غرب بیشتر شود. آنها با ترفند مخالفت با جمهوری اسلامی مبالغ هنگفتی را از مخالفان نظام اسلامی می گیرند و برای خود در کشورهای اروپایی سرمایه گذاری می کنند و هر از چند گاهی مصاحبه ای می کنند که خوشایند آمریکا و صهیونیستها باشد و از سویی جوانان فریب خورده به خاطر اهداف شوم آنها فدا شوند.

¤ با توجه به طولانی شدن عملیات سرکوب اشرار در شمال غرب ارزیابی شما از توان نظامی گروه پژاک چیست؟

با اینکه گروه تروریستی پژاک در چندین سال اخیر توانسته است با بهره مندی از حضور نظامی آمریکا در عراق و همچنین ارتباط با رژیم صهیونستی و امکانات موجود در اقلیم کردستان عراق و پ.ک.ک، خود را در سطح پیچیده ای مسلح نمایند، ولی عملیات های دلاور مردان سپاه، ضربه سنگینی بر پیکره آنها وارد نموده است. امروزه اشراف اطلاعاتی که بر صحنه داریم، کاملاً نمایان است که بخش عملیاتی و نظامی این گروه در حال فروپاشی است و بنا به اظهار مسئول اول اجرایی پ.ک.ک در حال حاضر تشکیلات K.P.H که توان نظامی اصلی پ.ک.ک است به همراه پژاک در حال جنگ است که تلفات سنگینی بر هر دو وارد شده است.

¤ ارتباط سایر گروه های معاند از جمله پ.ک.ک با گروهک پژاک چیست؟

- بدون شک برخی از گروههای معاند جمهوری اسلامی با گروهک پژاک ارتباط سازمانی دارند و برخی هم همکاری تنگاتنگی با آنها می کنند. بسیاری از فراریان خارج نشین دل به اقدامات تروریستی این گروهک بسته اند و احساس می کنند ایجاد مشکل، جمهوری اسلامی را تضعیف خواهد کرد. در مورد ارتباط پ.ک.ک چنان که ذکر شد انشعاب اولیه این گروه از پ.ک.ک بوده است یعنی الان هم تصمیمات کلان این گروهک از طرف گروه تروریستی پ.ک.ک گرفته می شود. در واقع از محیط امنیتی پ.ک.ک بیشترین بهره را در رشد خود می گیرند. اگر فشارهای نظامی و امنیتی بر پژاک فوق العاده سنگین شود، احتمال ادغام دوباره اینها با گروهک پ.ک.ک وجود دارد. چون این گروهک در ایران به غیر از اقدام تروریستی، کارکرد دیگری ندارد. اگر این فرصت از آنها گرفته شود، عملاً ناکارا خواهند شد.

¤ دستاوردهای عملیاتی اخیر سپاه علیه اشرار در منطقه شمال غرب را چگونه ارزیابی می نمایید؟

-این عملیات در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی دستاوردهایی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است. در سطح ملی اقتدار نیروهای مسلح را در ایجاد امنیت ملی در اقصی نقاط کشور نشان داد و همچنین درس عبرتی به اشرار مسلحی شد که قصد دارند بنیادهای امنیتی کشور را لرزان نشان دهند. در سطح منطقه ای و بین المللی هم عملیات سپاه پیام خاص خود را داشت که در آینده قابل بحث است. مهم ترین آن این بود که قابلیت های نظامی – دفاعی جمهوری اسلامی ایران این امکان را فراهم می سازد که در ایجاد نظام امنیتی منطقه نقش محوری را ایفا نماید.

¤ در خصوص تلفات گروهک پژاک آخرین خبر چیست؟

- در عملیات پاکسازی این گروهک تاکنون دهها نفر از اعضای آن به هلاکت رسیده و زخمی شده، تعدادی از آنها دستگیر شدند و پایگاهها و مقرهای مهم آنها به دست رزمندگان اسلام منهدم شده است، عملاً این گروهک در یک آشفتگی بی سابقه ای به سر می برد و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده است.

¤ بفرمایید سلسله عملیات در شمال غرب تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

- تا زمانی که امنیت پایدار در این منطقه بوجود نیامده سلسله عملیات ها ادامه خواهد یافت. از طرفی دستاوردهایی که در عملیات اخیر برای کشور حاصل شده با قاطعیت آن را حفظ و گسترش خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد این گروهک بتواند لانه ای برای خود در منطقه ایجاد کند. مهم تر از آن چون عزم و اراده ملی مانند همیشه پشتیبان جدی رزمندگان اسلام است و مطالبه جدی دارند که تا پاک سازی اشرار در منطقه بر این عملیات ها ادامه دهند به همین جهت سپاه پاسداران به این مطالبه ملی پاسخ شایسته خواهد داد.

¤ تحلیل جنابعالی از همزمانی عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک و ایران علیه پژاک چیست؟

-ارتباطی بین عملیات ایران با عملیات ترکیه وجود ندارد، هر کدام از دو کشور بر حسب اقتضائات محیط محلی، ملی و منطقه ای تصمیم خود را گرفته اند. اما این هم زمانی بین اقدام دو کشور، کاملاً بی معنی هم نیست، این هم زمانی نشان می دهد درک مشترک از تهدید و محیط آن، بین ایران و ترکیه وجود دارد.

¤ همان گونه که مستحضرید، همزمان با عملیات نظامی علیه پژاک، مذاکرات سیاسی نیز در جریان می باشد، لطفاً علت آن را بیان فرمایید.

- مبنا و الگوی رفتاری نظام جمهوری اسلامی، منبعث از دین مبین اسلام است. ما معتقدیم با دشمن باید با قاطعیت برخورد کرد و در عین حال معتقدیم که اگر دشمن به خطای خود پی برد و پشیمان شد، فرصت اصلاح به آن داده شود. در مورد پژاک هم این الگو کاملاً صدق می کند. ما در برخورد سخت با آنها هیچ موقع کوتاهی نخواهیم کرد و تا برقراری امنیت کامل در منطقه به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

¤ شروط ایران در این مذاکرات چیست؟

- بخشی از شروط فعلی ایران نسبت به این گروهک، خروج از مناطق مرزی و حتی مرزهای پیرامونی ایران، توقف دایمی عملیات تروریستی علیه شهروندان ایرانی، شروع فرآیند خلع سلاح، پرهیز از جرایم سازمان یافته، خارج شدن از دایره نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

¤ چه انتظاری از دولت اقلیم کردستان عراق برای محدود کردن فعالیت اشرار و گروهکهای معاند نظام می رود؟ آیا همکاری هایی در این زمینه وجود داشته است؟

اقلیم کردستان عراق همواره از ظرفیت های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران منتفع شده است. روابط جمهوری اسلامی ایران با مقامات و مردم اقلیم در سطح قابل قبولی است. امّا متأسفانه اقلیم کردستان عراق، مطالبات بر حق جمهوری اسلامی را در حدی که انتظار می رفت، برآورده نکرده است. ما به مقامات اداری (دولت اقلیم) یادآوری می کنیم که تبدیل شدن به مأمن پژاک و پ.ک.ک با منافع عمومی این اقلیم کاملاً در تضاد است و آنها را از فرصت های ژئوپلتیکی و منطقه ای محروم خواهد کرد و برای استقرار رسمی دولت عراق در مرز آماده هرگونه کمک و همکاری با دولت دوست هستیم.

¤ استقبال مردم بومی منطقه از حضور سپاه در منطقه چگونه بوده است؟

- مردم بومی منطقه تجربه شرارت های حزب منحله دموکرات و گروهک ملحد کومله را در دهه اول انقلاب اسلامی دارند. آنها به این یقین رسیده اند که این گونه جریانات و یا تشکلات، از جمله پژاک، بیشتر از آنکه به فکر مردم منطقه باشند، به دنبال منافع گروهی و همچنین منافع استکبار جهانی هستند.

برای نمونه پژاک در عرض چند سال اخیر، جان ۱۲۰۰ نفر از مردم بی گناه منطقه را از طریق عملیات تروریستی گرفته است و از طرفی با ایجاد ناامنی در منطقه شمال غرب کشور، ضربه سنگینی به رفاه و توسعه همه جانبه آن زده است. به همین جهت مردم بومی منطقه از حضور مقتدر سپاه پاسداران استقبال می کنند، بلکه نیروهای داوطلب مردمی در کنار نیروهای مسلح قرار دارند و عمده این عملیاتها به صورت تلفیقی با نیروهای بومی منطقه صورت گرفته است.

¤ برنامه بلندمدت سپاه در تأمین امنیت پایدار در مناطق شمال غرب چیست؟

- توسعه امنیت پایدار از طریق توجه به زیرساختهای آن، یعنی نگاه همه جانبه به مسایل این مناطق از قبیل مسایل اجتماعی- اقتصادی، توجه و بهره مندی از ظرفیت های بومی و محلی در تأمین امنیت، ایجاد و تقویت نظام امنیتی مشارکتی بین کشورهای منطقه که درگیر مسائل تروریستی در این حوزه هستند، از جمله بین ایران، ترکیه، عراق و سوریه، و در نهایت تکمیل پازل امنیت شمال غرب کشور از طریق پیوند سه عنصر مذکور، یعنی توسعه همه جانبه منطقه ای و فعال سازی ظرفیت های بومی با نظام امنیتی مشارکت جو در سطح چند کشور، از اهداف میان مدت و بلندمدت سپاه محسوب می شود.

¤ اخیراً برخی تحرکات مرموز سیاسی به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه در سطح استان آذربایجان غربی مشاهده می شود، به نظر شما این گونه حوادث و تحرکات می تواند تأثیری بر عملیات سپاه داشته باشد؟

- خیر، اینها دو مقوله جداگانه است؛ مبارزه با اشرار و تروریستها خواست ملی است و هیچ عاملی نمی تواند آن را تحت تأثیر قرار دهد. مسأله خشک شدن دریاچه ارومیه یک چالش زیست محیطی است که دغدغه بسیاری از اهالی استان های همجوار می باشد. دولت جمهوری اسلامی هم ضمن توجه به این دغدغه، مصمم است این مشکل زیست محیطی را به سرعت حل کند.

در این بین گروههای قوم گرا و رسانه های آنها تلاش می کنند ماهیت قضیه را سیاسی نمایند، امری که نیاز به تدبیر صحیح مسئولان کشوری و استانی دارد تا فرصت سوء استفاده را از آنها بگیرد. لازم است مردم عزیز ما بدانند عملاً آبی از منطقه کم نشده بلکه مقدار آبی که از طریق رودخانه های مختلف وارد دریاچه ارومیه می شدند در قالب سدهای متعدد در دو استان آذربایجان غربی و شرقی مورد بهره برداری عموم مردم قرار گرفته و هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی و بایر منطقه تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته که در کل معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد.

ولی با توجه به پتانسیل بسیار ارزشمند رودخانه ارس، دولت تصمیم گرفته تا از طریق انتقال قسمتی از آب رودخانه مزبور مشکل را حل کند ولی این گونه کارها زمان بر است و مردم عزیز نباید اجازه دهند عده ای با جنجال مشکل ایجاد کنند. سؤالی که می توان مطرح کرد اینکه آیا مردم نقده و روستاهای اطراف آن راضی هستند آب سد حسنلو به دریاچه برود؟ در حالی که بعد از احداث سدّ، هزاران کیلومتر مربع از زمینهای مردم زیر کشت آبی رفته اند؛ البته کارشناسان مسئول باید در این خصوص مردم را در جریان قرار دهند.

منبع: رجا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com