وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

برنده جایزه بهترین کارگردانی دوازدهمین دوره جشنواره فیلم پیونگ یانگ، ضمن انتقاد از کیفیت پایین بسیاری از آثار سینمایی و رسانه ملی و تاثیر آن در گرایش مردم به ماهواره ها اظهار داشت: با وجود کیفیت پایین و عدم جذابیت فیلم های رسانه ملی و سینماهای کشور بسیار طبیعی است که مردم این فیلم ها را از سبد زندگی خود بیرون بگذارند و به سراغ شبکه های ماهواره ای که هم ارزان و هم کیفیت بالاتری دارند؛ بروند.
خسرو معصومی، کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار بی باک ضمن انتقاد از کیفیت پایین بسیاری از آثار سینمایی و رسانه ملی و تاثیر آن در گرایش مردم به شبکه های ماهواره ای اظهار داشت: با وجود کیفیت پایین و عدم جذابیت فیلم های رسانه ملی و سینماهای کشور بسیار طبیعی است که مردم این فیلم ها را از سبد زندگی خود بیرون بگذارند و به سراغ شبکه های ماهواره ای که هم ارزان و هم کیفیت بالاتری دارند؛ بروند.

به گزارش سرویس سبک زندگی بی باک، سینما و تئاتر این روزها بعضا برای اقشاری است که نه تنها هیچ مشکل مالی در زندگی ندارند بلکه جدای از محتوای فیلم، خود محیط سینما و نشستن در چنین محیطی با رویکردهای غربی اش را می پسندند.


 یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی ما رسوخ ماهواره در بطن جامعه و در میان خانواده هاست چیزی که در حال حاضر نه تنها مسئولان به آن بی توجه هستند بلکه افراد دست اندرکار و سازنده فیلمها و سریالها در عرصه سینما و تلویزیون هم به آن بی توجه هستند و نوع فیلم سازی آنها هنوز طوری نیست که تماشاگران را جلب کند و از پای ماهواره آنها را بلند کند ،اینطور که پیداست باید تحولی اساسی در این زمینه رخ دهد.

با ورود ماهواره به کشور، مجلس شوراي اسلامي در 1373 آن را غير قانوني اعلام کرد هر چند در سالهاي بعد تلاش شد تا راه هاي ديگري براي جايگزين سازي نحوه استفاده از ماهواره طرح شود اما کماکمان اين قانون در کشور پابرجاست.

 با اين حال رشد 30 درصدي استفاده  مردم از ماهواره در کشور بنا به آمارهايي مختلف نشان دهنده دو برابر شدن استفاده کنندگان از شبکه هاي ماهواره اي در کشور در عين غير قانوني بودن آن است و قبحی که تا مدتی پیش برای استفاده از این ابزار در بین بسیاری از خانواده ها بود؛ این روزها کمرنگتر شده است و حتی برخی خانواده های مذهبی نیز به پذیرش این دریچه سبک زندگی غرب تن داده اند.


 در سالهاي گذشته نظراتی همچون استفاده مديريت شده از ماهواره ، لغو قانون ممنوعيت ماهواره ، برخورد فيزيکي و جمع آوري ديش هاي ماهواره اي ، افزايش توان رقابت رسانه هاي داخلي بويژه صدا و سيما با شبکه های ماهواره ای و ... مورد نظر بوده است اما با اين حال آنچه واقعي و عيني به نظر مي رسد تداوم رشد استفاده از کانال هاي ماهواره توسط مردم است واقعيتي گريز ناپذير که نه تنها نارضایتی مردم از شبکه های داخلی را حکایت دارد بلکه عملا به مثابه تهديدي براي برنامه ريزان فرهنگي کشور است.

گرايش به استفاده از ماهواره در واقع عللي چند بعدي دارد عللي که در کنار گسست نسلي ميان نسل جوان و نسل قبل باعث شده است تا شاهد افزايش قارچ گونه ديش هاي ماهواره اي در کشور باشيم که در اين حال دولت و مجلس در کنار صدا و سيما بعنوان دو قوه و یک سازمان مهم کشور، مسئوليتي اساسي و خطیر را برعهده دارند.




به نگاه بسياري گرايش به ماهواره در درجه نخست به علت عدم توان رقابت پذيري شبکه هاي مختلف تلويزيوني و رسانه اي کشور در مقابل سيل عظيم شبکه هاي ماهواره اي است يعني در حالي که سالهاست در کشور از تهديد فرهنگي ماهواره ها سخن رانده مي شود عملا نگاه هاي بيشتر به پارازيته کردن ، جمع آوري و مقابله با هجوم ماهواره ها منعطف بوده است در حالي که مهمترين امر اساسي که مي بايست بيش از هر امري مورد نظر برنامه ريزان فرهنگي و رسانه اي کشور باشد تقويت توان توليدات رسانه اي بويژه در صدا و سيماست و پس از آن ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ار بدو دوران نوجوانی و دوران تحصیلی می باشد. امری که با توجه به تسلیم تعداد زیادی از خانواده ها در قبال شبکه های فاسد و نیمه فاسد غربی و ماهواره ای، پیشرفت آن بسیار نگران کننده است.

متاسفانه مساله ای که به نظر می آید بسیاری از خانواده ها و مسئولین از آن غفلت کرده اند؛ ترویج سبک زندگی اسلامی در همه مقاطع از دوران رشد فرزندان این مرز و بوم است. خانواده ها خود را راحت کرده و با این توجیه که در کشور اسلامی زندگی می کنیم و مسئولین وظیفه تربیت و رشد فرزندانمان را باید برعهده بگیرند، با کوتاهی خود مرگ زود رس فکری و اعتقادی فرزندانشان را رقم می زنند و مسئولین نیز با این توجیه پیشرفت و عقب نماندن از کشورهای غربی، صرفا از مدل های غربی در عموم حوزه های کشور نسخه برداری می کنند.




البته برخی دیگر از کارشناسان نیز در این زمینه نظرات دیگری دارند که آن موارد مطرح شده از سوی آنان نیز جای دقت نظر و تامل بسیار دارد.

در همین راستا خسرو معصومی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار
بی باک علی رغم نظرات متفاوت در این زمینه، یکی از دلایل اصلی گرایش به شبکه های ماهوراه ای در بین خانواده ها را فقر مردم دانست و افزود : وقتی فردی نمی تواند فلان قدر پول بدهد و به سینما رفته فیلم نگاه کند یا فیلمی بخرد حالا فکر کنید این فرد که یک خانواده 6 نفره است باید چقدر پول بدهد تا همه آنها بتواند یک تئاتر یا فیلمی را در سینما ببینند.




کارگردان فیلم‌های "خرس" و"باد در علفزار می پیچد" افزود: جدای از اینکه برخی از مردم بخاطر فقر مالی از رفتن به سالن های سینما و تئاتر محرومند؛ نباید از این نکته صرف نظر کنیم که آن فردی هم که می تواند و هزینه می کند نهایتا موفق به دیدن چه فیلمی خواهد شد؟ قطعا فیلمی نه کیفیت بالایی دارد و نه محتوای قابل توجهی.

برنده جایزه بهترین کارگردانی دوازدهمین دوره جشنواره فیلم پیونگ یانگ، ضمن انتقاد از کیفیت پایین بسیاری از آثار سینمایی و رسانه ملی و تاثیر آن در گرایش مردم به ماهواره ها اظهار داشت: با وجود کیفیت پایین و عدم جذابیت فیلم های رسانه ملی و سینماهای کشور بسیار طبیعی است که مردم این فیلم ها را از سبد زندگی خود بیرون بگذارند و به سراغ شبکه های ماهواره ای که هم ارزان و هم کیفیت بالاتری دارند؛ بروند.




با توجه به نکته نظرات متفاوت در این زمینه، آنچه قطعی و یقیینی است اینکه جدای از کوتاهی بسیاری از خانواده ها، مسئولین ما برای پیشرفت در عرصه هنر و سینما سعی در سرعت گرفتن در مسیر و قالب های غربی این عرصه دارند و هیچگاه به فکر نوآوری و ساخت فیلم های سینمایی با معیارهای کاملا بومی و اسلامی نبوده اند و همواره نیمه نگاهی به دنیای غرب داشته اند از همین رو در این زمینه ناموفق بوده و در صورت ادامه این روند با شکست های بزرگتری نیز مواجهه خواهند شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com