وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش بولتن، آخرين دور مذاکرات هسته ای حدود پنج ماه پيش در مسکو برگزار شد و از آن زمان تا کنون مذاکره مستقيمی بين ايران و گروه ۱+ ۵ انجام نشده است.

از سوی ديگر با پايان يافتن انتخابات رياست جمهوری در آمريکا، در محافل سياسی غرب گفته می شود که در ماه های آينده بايد در انتظار تحولی در روند گفت و گوهای هسته ای بود. يکی از اين تحولات که طی هفته های اخير گزارش هایی درباره آن منتشر شده، احتمال انجام گفت و گوی مستقيم بين ايران و آمريکا است.


بر اين اساس، «مارک هيبز» از تحليلگران ارشد امور هسته ای در «بنياد کارنگی» آمریکا در گفت و گو با رادیو فردا گفت: عده ای در ايران (بخوانيد اصلاح‌طلبان) و آمريکا معتقدند در صورت وجود رابطه مستقيم بين دو کشور امکان رسيدن به توافقی اصولی بر سر برنامه هسته ای ايران بيشتر است.

مارک هيبز كه سعي داشت انجام مذاكره مستقيم بين ايران و آمريكا را يكي از راه‌هاي ميانبر براي نتيجه‌بخش دانستن گفتگوها معرفي كند، ادامه داد: اميد به انجام گفت و گوی مستقيم بين ايران و آمريکا مدتهاست که ادامه دارد. عده ای در ايران و جهان غرب هستند که قويا معتقدند در صورت وجود رابطه مستقيم بين مذاکره کنندگان ايرانی و آمريکايی، رسيدن به نتيجه و توافقی از راه مذاکره برای حل اين بحران راحت تر است. تاکنون رابطه در سطوح بالا غير مستقيم بوده و گفت و گوها از طريق ميانجی ها انجام  شده است. اين راه مطلوبی برای انجام کارها نيست و داشتن رابطه مستقيم برای دو طرف آسان تر خواهد بود.

وي در بخش ديگري از گفتگوي خود و در پاسخ به اين سؤال كه چرا با وجودي كه تحريم ها عليه ايران شديدتر شده، اما هنوز ايران حاضر نشده بر سر ميز مذاكره با آمريكا بيايد، گفت:

تحريم ها اين کار را نکرده و يکی از دلايل آن هم اين است که در چند ماه مانده به انتخابات رياست جمهوری آمريکا، ‌اين کشور نسبت به ايران در موضع تدافعی بود. به عنوان مثال در چند ماه اخير آمريکا اساسا آماده نبود تا به طور علنی حق ايران برای غنی سازی اورانيوم را در چارچوب يک توافق اصولی که از طريق مذاکره به دست آمده است، به رسميت بشناسد. دليلش هم اين است که اين اقدام به رقيب اوباما در انتخابات امکان می داد تا او را به ضعف در مقابل ايران متهم کند.

اما روشن است که در سطح مذاکره کنندگان، ‌طرف آمريکايی می داند که نتيجه نهايی مذاکرات اجازه دادن به ايران برای غنی سازی اورانيوم تحت برخی شرايط است. شرايطی که پنج کشور حاضر در گروه پنج به علاوه یک، ‌شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللی انرژی اتمی متقاعد شوند که برنامه اتمی ايران کاملا صلح آميز است. اما بايد تاکيد کنم که به خاطر محدوديت ها در داخل آمريکا اين کار انجام نشد ولی در روز انتخابات اين محدوديت های سياسی برطرف شد.

الان دست کم فرضيه اين است که آمريکا آماده است قدمی به جلو بردارد و به طور روشن و شفاف تر درباره اين مسائل با ايران برخورد کرده و برای رسيدن به يک نتيجه سازنده کمک کند.

مارك هيبز در پاسخ به اين سؤال كه به نظر شما در چند ماه آينده احتمال رسيدن به نتيجه ای ملموس وجود دارد؟

من مطمئنم که تلاش هايی خواهد شد. احتمالا در ماه آينده مذاکرات بين آژانس و ايران ادامه می يابد. تهيه مقدمات مذاکرات هسته ای بين گروه ۵+۱ و ايران هم ادامه دارد. از ايران هم شاهد علائمی هستيم که آنها خواهان ادامه اين روند هستند. غرب می داند که ايران به فعاليت های هسته ایش ادامه داده، مسئله حمله اسرائيل هم مطرح است و فرصت نامحدود نيست.

بايد در چند ماه آينده  پيشرفتی در گفت و گوها حاصل شود. همه طرف های درگير اين را به روشنی می دانند اما هنوز فرصت و امکان اين کار هست و اين به گروه پنج به علاوه یک و ايران بستگی دارد که از اين فرصت استفاده کنند.

به نظر مي رسد سياسيون امريكايي و غربي كه بعد از گذشت چند ماه  از تحريم هاي سخت عليه ايران به نتيجه اي نرسيده اند، حال سعي دارند تا در راهبردهاي كلان خود تجديدنظر كنند.

بر همين اساس هنري كسينجر از مشهورترين استراتژيست‌هاي امريكايي نيز در مقاله‌اي كه چند روز پيش، واشنگتن پست آن را منتشر كرد، صراحتا از لزوم پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران سخن گفت.

کسینجر در این مقاله از پذیرش حق غنی‌سازی تا 5 درصد از سوی ایران و از میان برداشتن قطعی تحریم‌ها توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان راه‌حل اساسی مناقشه هسته‌ای ایران نام برده است و اوباما را به پیگیری این سیاست در دوره جدید ریاست جمهوری خود دعوت کرده است.

وزير خارجه اسبق امريكا، از ناتواني اين كشور براي پذيرش يك ضربه استراتژيك ديگر در جريان پرونده هسته‌اي ايران سخن گفته و مي‌نويسد: هنوز ممکن است با يک ديپلماسي خلاق، همراه با يک راهبرد مشخص، بتوان از بروز يک بحران جلوگيري کرد، مشروط بر آنکه آمريکا نقشي تعيين‌کننده در تعيين نتايج قابل قبول ايفا کند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 5 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com