وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

نگاهی به نوع تنظیم خبر از سوی رویترز و اعلام گزارش از سوی IEA هر فرد مطلعی را به یاد نوع نگارش خبرهای جنگی و در زمان منازعات می اندازد كه به واقع آمريكائيها سعي دارند تا با اخبار متناقض از تاثير گذاري روسيه و كشورهاي عضو اوپك در بازار انرژي جهان كاسته و با ايجاد جو رواني كاذب برتري خود را به اثبات رساند. این در حالی است که در اصل خبر آژانس بین المللی انرژی كه از سوي رويترز منتشر شده به وضوح اعلام شده است که عربستان همچنان پیش تاز بلا منازع تولید نفت در جهان خواهد ماند و اين خاورمیانه است که در آتی نيز تنظيم بازار نفت را به دست خواهد داشت.

IEA به آشکارا در گزارش خود نوشته است که شاهد آن خواهیم بود که پس از سال 2020 ؛ جهان روز به روز به اوپک وابسته تر خواهد شد ، و علاوه بر افزایش تولید عربستان سعودی، عراق، نیز 45 درصد از رشد تولید جهانی نفت را تا سال 2035 به خود اختصاص خواهد داد وبا تبدیل شدن به دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان از روسیه سبقت خواهد گرفت . سهم اوپک از تولید جهانی نفت هم از 42 درصد فعلی تا 48 درصد افزایش می یابد.

حال سوال مهم و اساسی در این بین این است که چرا رویترز و آمریکا سعی دارند با زیر سوال بردن توان تولید و تاثیر گذاری کشورهای عضو اوپک در بازار آتی نفت، وزن آمریکا را اضافه کرده و از تاثیر گذاری كشورهاي عضو اوپک و روسیه بکاهند!. همچنین علت اینکه امریکائیها به فکر عقب راندن روسها از معادلات موثر بر بازارهای جهانی نفت هستند چیست و چرا سعی دآرند تا به هر روش ممكن متغیرهای تاثير گذار در اقتصادی جهان را متناسب با استراتژي و نظر خود تفسير كرده و به نفع خود مورد مطالعه قرار دهند.

 

از سوی دیگر موضوعی که باید در گزارشهای اخیر آژانس انرژی مورد توجه قرار گیرد موضوع مربوط به تولید گاز و ذخایر گازی جهان است که عمدتا در اختیار ایران و روسیه و كشورهاي حاشيه خليج فارس قرار دارند. اما امریکاییها سعی دارند تا با تاکید بر ذخایر غیر متعارف نفت و گاز خود که از نيازمند هزينه و سرمايه گذاريهاي سنگيني برای تولید هستند خود را به عنوان قدرت برتر در این حوزه نشان داده و کفه ترازوی استراتژیک این دو کالای اساسی و مهم در اقتصاد جهانی را به سمت خود سنگین کنند. دو ماده ای که برای تولید آنها از طریق روشهای پرهزینه و از میادین غیر متعارف شیست گازی و شنهاي نفتي نیاز به وجود قیمتهای بالای 100 دلار برای نفت و بیش از 70 دلار برای گاز ضروری است و در غیر اینصورت امکان بهره برداری همراه با سود از این دو منبع غیر پذیر نخواهد بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com