وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

بولتن نيوز: با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین به عنوان «کشور» غیرعضو ناظر در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

به گزارش بولتن، به این قطعنامه که پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید ۱۳۸ کشور رای موافق و ۹ کشور رای مخالف دادند. ۴۱ کشور هم به این قطعنامه رای ممتنع دادند كه عمدتا كشورهاي اروپايي بودند.


محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری گفت: «اکنون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در برابر درخواست صدور گواهی تولد فلسطین قرار دارد.»

وی در این سخنرانی اظهار داشت درحالی به سازمان ملل متحد آمده که «فلسطینی‌ها همچنان زخم‌هایشان را درمان می‌کنند و شهدایشان را به خاک می‌سپارند. اسرائیل با این حمله اخیر خود، آزادی و صلح را هدف قرار داد.»

عباس تاکید کرد: «به سازمان ملل آمدیم زیرا معتقدیم که ضامن آزادی، عدالت و صلح است... زیرا معتقدیم که جامعه جهانی طرفدار راه حل تشکیل دو کشور برای این مناقشه است.»

وی افزود: «تجاوز اخیر اسرائیل بار دیگر تاکیدی بود بر ضرورت پایان فوری اشغال و نیاز فوری ملت ما به دستیابی به آزادی و استقلال خود؛ (این حمله) نشان داد که اسرائیل کشور تجاوزکار و اشغالگر است و صلح را نمی‌خواهد.»

او ادامه داد: «برای همین ما اینجا هستیم تا بگوییم نیاز به این نبود که ده‌ها کودک فلسطینی کشته بشوند تا جنایت‌های اسرائیل آشکار شود. نیاز نبود ده‌ها حمله هوایی اسرائیل صورت گیرد تا به خاطر آوریم ملتی وجود دارد که نیازمند آزادی است.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و همزمان با نمایان شدن عزم فلسطینی‌ها برای درخواست عضویت ناظر در سازمان ملل متحد، سیل اتهام‌ها و تهدیدهای اسرائیل آغاز شده، اظهار داشت: «اسرائیل دست به این تجاوز‌ها می‌زند زیرا خود را دولتی مصون از مجازات و پیگرد قانونی می‌داند. دلیل آن هم مواضع برخی کشور‌ها است.»

اما لحظاتی پس از نطق محمود عباس،‌ رون پروس اور نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در یک سخنرانی، مدعی شد که موافقت با این خواسته فلسطینی‌ها به مفهوم آماده کردن زمینه برای نفوذ حماس و حتی حکومت ایران در کرانه باختری رود اردن خواهد بود.

رون پروس اور با تاکید بر اینکه عباس، وجود اسرائیل را نفی کرده با گفتن اینکه قطعنامه سازمان ملل «یک تکه کاغذ است که واقعیتی را تغییر نمی‌دهد»، گفت: «فلسطینی‌ها خواهان به رسمیت شناخته شدن خود هستند اما از شناسایی اسرائیل سخنی نمی‌گویند». پروس اور در همین حال گفت که دست اسرائیل برای صلح و ازسرگیری مذاکرات سیاسی همواره دراز است.


دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بامداد آدینه در بیانیه‌ای در واکنش به سخنرانی محمود عباس و اینکه رهبر تشکیلات فلسطینی در نطق خود در مجمع عمومی گفته بود که «اسرائیل در صدد تطهیر نژادی به سبک مدرن است»، نوشت «رهبری که خواهان صلح است اینگونه سخن نمی‌گوید».

بنیامین نتانیاهو نیز پنجشنبه ساعاتی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنانی در اورشلیم گفته بود که رای مثبت سازمان ملل به پذیرش فلسطین به عنوان دولت ناظر غیر عضو، هیچ تغییری را بوجود نمی‌آورد.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفته بود: «کسی نباید از کف زدن‌ها در سازمان ملل به وجد آید زیرا قطعنامه‌هایی که به صورت یکجانبه به تصویب برسد، استقلال کشور فلسطین را نزدیک نمی‌کند بلکه آن را دور‌تر خواهد کرد».

وزیرخارجه آمریکا نیز پیش از آغاز رای‌گیری در سازمان ملل گفته بود که «آرمان‌های فلسطینی‌ها در رام‌الله و اورشلیم و از طریق بازگشت فلسطینی‌ها به پشت میز مذاکرات با اسرائیل بدست خواهد آمد و نه از راه نیویورک».

اسرائیل، آمریکا، کانادا و جزیره میکرونزی در میان ۹ عضو اقلیت سازمان ملل بودند که به خواسته فلسطینی‌ها رای مخالف دادند؛ سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل لحظاتی پس از روشن شدن نتیجه رای‌گیری گفت که تنها راه برای استقلال فلسطین باید برآمدی از روند مذاکرات مستقیم و گفت‌و‌گوهای دو جانبه با اسرائیل باشد.

بر همين اساس، از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی که ۱۲ کشور رای موافق دادند، ۱۵ کشور دیگر رای ممتنع خود را اعلام کردند و از دادن رای مخالف خودداری کردند.

به نوشته راديو فردا، فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا بود که در روزهای گذشته، حمایت خود را از اقدام فلسطینی‌ها ابراز داشت.

درهمین حال، تحلیلگران و منتقدان سیاسی دولت کنونی اسرائیل در روزهای گذشته در رسانه‌های این کشور تاکید کرده بودند که نظر به این واقعیت که قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی شامل طیف کامل کشورهای عرب و اسلامی و اعضای جنبش عدم تعهد حامی درخواست فلسطینی‌ها بوده‌اند، انزوای سیاسی اسرائیل را در جامعه جهانی بار دیگر به خوبی به تصویر کشیده است.

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی ساعتی پس از موفقیت سیاسی در سازمان ملل، در مصاحبه با کریستین امانپور در شبکه سی. ان. ان گفت «اسرائیل باید درک کند که از این پس نمی‌تواند به رویه پیشین ادامه دهد».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:رژیم اشغالگرقدس, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com