وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران در جهان و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای بخصوص نیروهای نظامی آمریکایی در اطراف کشورمان، نیروهای مسلح ایران همواره درحال جنگ اطلاعاتی با دشمنان بوده‌اند.

در همین راستا با توجه به بالا رفتن تکنولوژی پهپادها(پرنده‌های هدایت پذیر از دور) این پرنده‌ها نقش بسزایی در این عرصه برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایفا می‌کنند و بالطبع آمریکایی‌ها در این عرصه دستاوردهای نوینی داشتند که احساس می‌کردند کسی توان مقابله با آنها را ندارد.

این تصور در آنها وجود داشت تا زمانی که خبری در رسانه‌های ایران مبنی بر «شکار پهپاد جاسوسی RQ170 توسط سپاه پاسداران» منتشر شد. خبری که در زمان کوتاهی در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت.

این هواپیما که آذرماه سال گذشته در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی است که البته رادارگریزی، تنها ویژگی مهم آن نیست بلکه این هواپیمای پنهانکار در چندین بخش از فناوری‌های سطح بالا برخوردار است.

پهپاد RQ170 در اختیار نیروی هوافضای سپاه

هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است.

پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد. موتور این هواپیما و سیستم حرارتی آن به گونه‌ای است که اختلاف دما ایجاد نکرده و موجب می‌شود تا این هواپیما از دید رادارها دور بماند.

با این حال این پهپاد که مهمترین و سری‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکاست توسط سپاه پاسداران کنترل و به زمین نشانده شد در حالیکه آمریکایی‌ها به هیچ وجه این موضوع را باور نمیکردند و در ابتدا آن را تکذیب می‌کردند اما انتشار تصاویر این پهپاد قدرت راداری و جنگ الکترونیک سپاه را نشان داد.

 

* عقاب جستجوگر به دام می‌افتد

اما موضوع به همینجا ختم نشد و در سالگرد شکار پهپاد جاسوسی RQ170 توسط نیروهای مسلح کشورمان، در چهاردهم آذرماه شاهد انتشار خبر به دام افتادن یک فروند پهپاد شناسایی آمریکایی از نوع Scan Eagle (عقاب جستجوگر) به دست نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس بودیم.

این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام  داده‌ است.

پهپاد اسکن ایگل در اختیار نیروی دریایی سپاه

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.

اما این تنها اسکن ایگل شکار شده توسط سپاه نبود زیرا فرمانده نیروی دریایی سپاه آذرماه امسال، گفت: این سومین پهپاد اسکن ایگل بود که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شکار شده است. این پهپاد با یک و نیم میلیون ساعت پرواز، رکورددار پرواز در میان پهپادهای دنیا است و هم اکنون این پهپاد در خط تولید ما قرار دارد و نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از آن استفاده می کنند.

* سایه روشن آمریکا در رادارهای ایرانی

از طرف دیگر فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم سالگرد شکار RQ170، از شکار پهپاد دیگری به نام Shadow که همان RQ-7 است خبر داد.

این پهپاد در ماه جولای سال 2007 به رکورد 200هزار ساعت پرواز رسید که رکورد قبلی آن که 100هزار ساعت در 13 ماه بود را دو برابر می کرد. در ماه آوریل سال 2008 شدو به رکورد 300هزار ساعت پرواز رسید و در ماه می سال 2010 ساعات پروازی آن به بیش از 500هزار ساعت رسید. این نشاندهنده میزان اهمیت شدو در مأموریت های تاکتیکی آمریکا در این مدت و میزان اعتماد و ارزش سامانه های آن است.

پهپاد RQ-7

اولین اعضای این خانواده پهپادی در سال 1999 با عنوان RQ-7A وارد خدمت ارتش آمریکا شد. در سالهای بعد مدل ارتقاء یافته با نام RQ-7B به خدمت وارد شده و مدل A نیز از خدمت خارج شده است. گونه دیگری از RQ-7 نیز که اخیرا وارد خدمت شده است مدل "600" شناخته می شود. این مدل از لحاظ سامانه های شناسایی تفاوتی با سایر مدلها ندارد و به عنوان مدلی بزرگتر از لحاظ بدنه و با پایایی پروازی بیشتر شناخته می شود.

پهپاد RQ-7 اصولا یک پرنده بی سرنشین شناسایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات را ندارد. اما اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از علاقه نیروهای مسلح آمریکا به مسلح کردن این پهپاد دارد.

اما این بار ارتش جمهوری اسلامی از شکار دو فروند پهپاد توسط پدافند هوایی خبر داده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که این پهپادها از خانواده RQ و سری 11 است که یکی در شهریور سال 90 و دیگری در آبانماه امسال شکار شده است.

پهپاد RQ-11

این پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مرکز تحقیقات ارتش در حال بررسی است.

همچنین بسیاری از اطلاعات این پهپادها توسط مرکز جهاد و تحقیقات ارتش تخلیه شده است.

با این تفاسیر، این سومین عضو از خانواده پهپادهای شناسایی RQ است که به دام افتادنش توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و باید صبر کرد تا شاید در آینده اخبار دیگری از این نبرد اطلاعاتی منتشر شد.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:ارتش ,سپاه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com