وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چندی پیش حجت‌الاسلام احمد سالک، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری فارس حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

حجت‌الاسلام سالک در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سالیان سال در زندان رژیم پهلوی به سر برده و رنج‌ها و شکنجه‌های بسیاری را متحمل شدند. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان منصوب شد و تاکنون در سمت‌هایی نظیر فرمانده بسیج کل کشور، 4 دوره نماینده در مجلس شورای اسلامی، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی کشور، نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول دفتر حرکت‌های اسلامی و مردمی وزارت خارجه، نماینده ولی فقیه در سازمان حفاظت _ اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دبیر هیأت عالی گزینش کل کشور و اکنون علاوه بر نائب رئیسی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو هیأت منصفه دادگاه ویژه روحانیت، به خدمت به این مرز و بوم پرداخته است.

متن ذیل حاصل گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام سالک نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است:

 

آقای سالک درباره حوزه و مسائل مربوط به فرهنگ کشور توضیح دهید؟

در حوزه فرهنگی باید مبنایی کار کرد و به مطالعه پرداخت یعنی اگر بخواهیم مبنایی کار کنیم این را با چند سؤال باید مطرح کنیم.

سؤال نخست این است که آیا ما باید تسلیم روند سبک تبلیغات سلطه و استعماری در جهان شویم؟ ما که نمی‌توانیم جلوی بی‌بند و باری و حجاب و شبکه‌های نفوذ ابتذال فرهنگی را بگیریم پس در مقابل ماهواره‌ها، سایت‌ها و ابزار رشد تکنولوژی، نمی‌توانیم تسلیم شویم پس اجازه دهید آنها نیز کار خودشان را کنند تا ببینیم به کجا خواهند رسید؟

سؤال دوم این است که آیا می‌توانیم در مقابل تهاجم، ناتو، شبیخون و ابتذال فرهنگی و به نوعی که مسائلی که بنیان و اعتقادات نسل جوان فعلی و آینده را هدف قرار داده می‌توانیم بایستیم و به مقابله با این مسئله بپردازیم؟ یا اینکه جامعه را به سمت زندگی دینی که مدنظر مقام معظم رهبری است، هدایت کنیم؟ تا بتواند در برابر دشمن مقاوم باشد.

در حقیقت جایگاه ما در جنگ فرهنگی کجاست؟ ما در این جنگ فرهنگی بر دشمن غالب هستیم و یا اینکه تسلیم آنها هستیم؟ به گونه‌ای دیگر جایگاه کشور در مقابله با حرکت سنگین جنگ فرهنگی و جنگ روانی و عملیات روانی و نرم کجا قرار دارد؟

اگر این جایگاه را کمی باز کنیم و بشکافیم نقش کمیسیون  فرهنگی مجلس شورای اسلامی روشن و روشن‌تر خواهد شد حتی نقش دستگاه‌های دیگر تبلیغات داخلی و خارجی جمهوری اسلامی نیز روشن‌تر خواهد شد نقش حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌، مراکز فرهنگی و حتی خبرگزاری‌ها برای مقابله با استکبار و تبلیغات و هجمه فرهنگی و جنگ فرهنگی و روانی و حتی جنگ اقتصادی که هر 3 به هم پیوست دارد این جایگاه کجاست؟ افراد چه مسؤلیتی دارند؟ واقعاً مسئولیت افراد دقیقاً روشن شود.

پاسخ این دو سؤال و این دو مسئله نیازمند به یک واکاوی و بازنگری است که در چند مرحله باید این بازنگری آغاز شود، یک اینکه اساس انقلاب اسلامی ما بر مبنای، مبانی ارزشی  قرآن و اسلام پایه‌گذاری شده است.

شما باید یک فصلی را باز کنید تحت عنوان فصل ارزش‌های فرهنگی اسلام ناب محمدی (ص)، شاخصه‌‌ها، مؤلفه‌ها، الگو و هنر فرهنگی انقلاب اسلامی؛ این یک نکته مهمی است و در حقیقت معرفی اسلام ناب محمدی (ص) است.

 

 

نکته دوم اینکه باید فصلی تحت عنوان دشمن‌شناسی، جریان‌شناسی و شناسایی طراحان پشت پرده سلطه جهانی با گرایش‌ و مسائل‌های مختلفی که دشمن دارد، باز شود، یک فصل دیگر با عنوان معرفی شبکه‌های سیاسی در جهان، در این شبکه سیاسی چه کسانی قرار داشتند و دارند؟ آنهایی که قرار داشتند چند نفرشان سرنگون شدند؟ و چند تا از آنها اکنون بوده و به مقابله و مقاومت می‌پردازند؟ مزدوری طراحان پشت پرده اسرائیل و آمریکا و دیگر اقمار قدرت را مشخص کنند؟ فصل سومی باید در این راستا باز شود که آنها «مردم» هستند وقتی کلمه مردم را به کار می‌بریم اختصاصاً مردم ایران نیست بلکه جامعه بشری و مردمی مدنظر ما قرار دارند.

دو تا کار مهم در جامعه مردمی باید صورت بگیرد نخست اینکه تعمیق معارف دین یعنی ژرف‌نگری در معارف دین و معرفی اساس دین به جامعه و در حقیقت دین‌شناسی به مردم، و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. دوم اینکه کارها را باید در جهت ارتقای فهم سیاسی توأم با بصیرت کار کرد، ثمره این دو حرکت یعنی تلاش برای تعمیق معارف دین و ارتقای فهم سیاسی توأم با بصیرت، یک چیز است و آن «رشد و گسترش بیداری اسلامی در جهان» است.

 

* «بیداری اسلامی» همانند بمب حکومت‌های طاغوتی را از پای در می‌آورد

وقتی عبارت «رشد و گسترش بیداری اسلامی در جهان» را مطرح می‌کنیم بیداری هم در آن وجود دارد که جریان «وال استریت» و سایر جریان را بیان می‌کند، این ثمره این کار است در حقیقت «بیداری» بمبی است که حکومت‌های طاغوتی را از پای در می‌آورد و باید به این مسئله توجه کنیم و بر مبنای این کلمه ما حدود 160 آیه در قرآن کریم وجود دارد که از کلید واژه بصیرت و بصره استفاده شده است.

امیرالمومنین علی (ع) 110 کلام درباره همین کلید واژه در نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند یعنی ائمه اطهار علیه السلام درباره بصیرت بحث کرده‌اند چراکه این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ امروز بیداری اسلامی در خاورمیانه دو کار کرده است نخست اینکه، بیداری اسلامی را در توده مردم عمق داده‌اند یعنی وقتی مردم به یک بلوغ دینی و سیاسی برسند حرکت افقی را آغاز می‌کنند و آن تهاجم به شبکه سیاسی است لذا می‌بینیم قذافی، بن‌علی، عبدل علی صالح و مبارک سرنگون می‌شوند و نیز امیر عبدالله، آل خلیفه و اسرائیل هم در آینده خواهند افتاد و این واقعیتی است که نمی‌توانند از آن فرار کنند؛ به این مهم نباید تنها اکتفا کرد یعنی اگر شبکه سیاسی راه‌اندازی شد نباید متوقف شویم بلکه باید به طراحان پشت پرده دست یابیم که هزینه این امر بسیار بالا و سنگین است.

امروز بعد از سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) نوید دادند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و اسرائیل باید محو شود این دو جمله یعنی دست یافتن به طراحان پشت پرده؛ امام راحل (ره) حتی درباره شوروی نیز حرف داشتند.

 

* اگر از درون پوسیده شویم، قطعاً سقوط خواهیم کرد

اما امروزه شوروی دچار فروپاشی شده و چیزی از آن باقی نمانده است؛ بحث سوم توجه به توده مردم و مخاطبان است یعنی اگر این مردم با این دو مقوله در سطح جهانی آشنا شوند، حرکت و موجی را می‌آفرینند که سونامی‌های بسیار سنگینی را علیه استکبار شکل خواهد داد؛ این نکته‌ای است که باید به آن توجه بسیار داشت.

به سؤال نخستم برمی‌گردم که آیا می‌توانیم در مقابل هجمه سنگین فرهنگی استکبار بایستیم؟ سؤال دیگر این است که جایگاه مجلس شورای اسلامی در جدول مقابله با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و جنگ نرم، کجا  قرار دارد؟ جایگاه دولت و حوزه و دانشگاه کجا قرار دارد؟ جایگاه علماء، فرهیختگان و نخبگان کجاست؟ اینها را باید در جدول شماره یک تا صد مشاهده و پیدا کنیم.

ما اکنون حالت سقوط نداریم و هر چه داریم حالت صعود است یعنی ما داریم به سمت بالا حرکت می‌کنیم و باید حواسمان باشد اگر یک خانه‌ای را اشتباه کردیم امکان اینکه خانه یک مرتبه سقوط کند، وجود دارد چه زمانی ما سقوط می‌کنیم؟ زمانی که به حالتی برسیم که گرفتار درون پوسیدگی شویم اگر مجلس، دولت، دستگاه‌های اجرایی گرفتار درون پوسیدگی شدند، مقدمات سقوط فراهم خواهد شد. شاخصه‌های درون‌پوسیدگی، اختلاف است؛ اختلاف سلیقه طبیعت هر انسانی است و طبیعی و مورد احترام است ولی اگر این اختلاف تبدیل به اختلاف قومیتی و مذهبی شد مطمئناً بستر آن پوسیدگی درونی را به وجود می‌آورد.

شاخصه دوم بعد از اختلاف، عدم ایستادگی در مقابل دشمن است یعنی سست شدن، مقام معظم رهبری سخن زیبایی داشتند که یک عده القاء می‌کنند که دیگر نمی‌توانیم، آنها یا از انقلاب برگشتند و یا اینکه خودشان سست و خسته شده‌اند، مردم خسته نشده‌اند.

 

* تلاش برای از بین بردن درون پوسیدگی در جامعه امری ضروری است

باید تلاش کنیم تا جامعه ما دچار پوسیدگی درونی نشود چراکه ممکن است یک فرد بپوسد و اعتقادات خودش را از دست بدهد و ناامید و مأیوس شود و انزوا را انتخاب کند و حضور پرشور خود را دراین صحنه از دست بدهد و یا امکان اینکه دچار مزدور و نوکر شود، وجود دارد و این امر نیز عامل پوسیدگی است. 

 

 

ملتی که مزدور نیست و شاداب و با حضور پرقدرت خودش در عرصه حضور می‌یابد و پای کیان اسلام و محور حاکمیت دینی ایستاده است و جمجمه خود را در طبق اخلاص گذاشته است این ملت قدرتی را می‌آفریند که تمام استکبار جهانی را به حالت یأس و ناامیدی می‌سپارد.

 

* یکی از کارهای جدی کمیسیون فرهنگی حاکم کردن نظامات در دستگاه‌های فرهنگی است

 

با توجه به مواردی که گفتید در حال حاضر کمیسیون فرهنگی کجا ایستاده است؟

کمیسیون فرهنگی مجلس با بررسی جدول 12، 19 و 9 بودجه سال 91، و علامت‌های مختلف دیگر با 161 دستگاه تبلیغاتی داخل کشور و خارج، به این نتیجه رسید که به طور مثال قانون عفاف و حجاب که مصوب شورای انقلاب فرهنگی که در مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده  است|، وقتی مورد بررسی قرار گرفت متوجه شدیم 26 دستگاه باید پاسخگوی این مهم باشند، سراغ هر کدام از دستگاه‌ها می‌رویم و اشکالاتی را بیان می‌کنیم گردن سازمان‌های دیگر می‌اندازند. جمع‌بندی این کمیسیون درجدول 12، و کارهای دیگر ما را به این نتیجه رساند که باید تلاش کنیم «نظامات را در دستگاه‌های فرهنگی» حاکم کنیم یعنی مسائل فرهنگی کشور باید متولی پیدا کند به گونه‌ای دیگر مسائل مربوط به مساجد باید متولی داشته باشد. 

 

* بیش از 7 دستگاه متولی مساجد را بر عهده دارند

 

مساجد در حال حاضر که متولی دارند؟

نه، متولی مساجد، بیش از 7 دستگاه است و متولی واحدی را نمی‌توان برای آن انتخاب کرد یعنی وقتی با اوقاف و یا ستاد نماز درباره مساجد صحبت می‌کنیم معتقدند که آنها متولی مساجد هستند از آن سو سازمان تبلیغات اسلامی خود را متولی این مهم می‌داند؛ مسئله «عفاف و حجاب» در کشور 26 متولی دارد اما متولی اصلی چه کسانی هستند؟

 

شورای فرهنگ عمومی به هر حال متولی این امور است؟

شورای فرهنگ عمومی ترکیبی از مجموعه دستگاه‌ها است که کارشان، عفاف و حجاب نیست بلکه تعیین مسائل مختلف عمومی و فرهنگی است و طبق دستورالعمل، به فعالیت می‌پردازد. معتقدم «نظامات» باید در دستگاه‌های فرهنگی حاکم شود و این مسئله بسیار حائز اهمیت است و ما نقطه شروع را گذاشتیم که در کمیسیون فرهنگی برای 4 سال باید نظاماتی بر مبنای یک استراتژیک وجود داشته باشد.

 

 

در اینجا این سؤال مطرح است که جایگاه کمیسیون فرهنگی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی کجاست؟ با چه چیزهایی روبه‌رو است؟ باید به کجا برسد؟ برای رسیدن به آن قله و نقطه باید خط مشی و استراتژیکی را ترسیم و تنظیم کند لازمه این مسئله این است بر خود کمیسیون یک نظاماتی حاکم باشد که کمترین پرتی را داشته باشد و راندمان بالایی را تنظیم کند و بداند در این 4 سال می‌خواهد به انجام چه اموری بپردازد.

بخشی از این مسائل به طرح‌ها و لوایح می‌گذرد و بخشی دیگر نیز به تعیین بودجه دستگاه‌های تبلیغاتی می‌گذرد که باید این کمیسیون به شناسایی دستگاه‌های تبلیغاتی اهتمام داشته باشد در جدول 12 حدود 161 دستگاه تبلیغاتی وجود دارد که همه آنها بودجه اخذ می‌کنند به چه کاری می‌پردازند؟ که باید به پالایش آنها بپردازیم.

 

* وجود 161 دستگاه تبلیغاتی در کشور

 این 161 دستگاه‌های تبلیغاتی به همه حوزه‌ها حتی حوزه دینی نیز هم مربوط می‌شود؟

بله؛ این دستگاه‌های تبلیغاتی به همه حوزه‌ها حتی اقلیت‌ها نیز اختصاص دارند.

 

 * دستگاه‌های تبلیغاتی کشور پالایش می‌شوند

نظارت بر دستگاه‌های تبلیغاتی در کشور چگونه است؟ 

برخی اوقات این سؤال از مسئول پرداخت بودجه اجرایی ریاست جمهوری می‌شود که به طور مثال مسئول تبلیغاتی فلان دستگاه کیست؟ آنها هم بیان می‌کنند که این معاونت تنها بودجه‌ای که به تصویب رسیده را به این دستگاه ارائه می‌دهد و این مهم که مسئول تبلیغاتی دستگاه مربوطه چه کسی است، مطلع نیستیم و نظارتی بر این مورد نداریم؛ کمیسیون فرهنگی مجلس در نخست اقدام به پالایش دستگاه‌های تبلیغاتی کرده است.  

 

* بیش از 70 دستگاه تبلیغاتی در کشور تقویت و حمایت می‌شوند

آیا این کمیسیون برآوردی از خروجی دستگاه‌های تبلیغاتی به دست آورده است؟

پس از پالایش دستگاه‌های تبلیغاتی به این نتیجه رسیدیم که بیش از 70 دستگاه را باید در کشور تقویت و حمایت کنیم؛ برخی از دستگاه‌های تبلیغاتی نیز باید به زیر مجموعه‌های دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده شوند.

بخشی از دستگاه‌های تبلیغاتی باید ادغام شوند یعنی کارهای آنها موازی و تکراری است که ادغام می‌‌شوند با سیاست هم‌پوشانی و هم‌افزایی کار خودشان را انجام دهند اگر قرار است که بودجه دولت را مجلس تعیین کند و به آنها ارائه شود باید از مجرایی عبور یابد. 

بخشی از دستگاه‌های تبلیغاتی باید در جدول پالایش شوند یعنی آن میدان عمل را نداشته و کارایی آنها در این عرصه بسیار ضعیف است؛ البته کمیسیون فرهنگی مجلس از اینکه کدام دستگاه‌ها باید پالایش شوند، را اعلام نکرده و اکنون در حال بررسی است.

 

* کمیسیون فرهنگی تعیین کننده بودجه و تعداد دستگاه‌های تبلیغاتی در کشور است

مجلس از لحاظ  قانونی می‌تواند به پالایش برخی از دستگاه‌های تبلیغاتی بپردازد؟

بله؛ در قانون و جدول 12 برای تعیین بودجه به جای 161 دستگاه تبلیغاتی کمتر از آن را در نظر می‌گیریم، این کمیسیون است که تعداد دستگاه‌های تبلیغاتی را در نظر گرفته و بودجه لازم را در اختیار دولت قرار می‌دهد.

 

* هر دستگاه عمرانی، اقتصادی، مالی، صنعتی باید دارای یک پیوست فرهنگی باشند

بودجه مجموعه 161 دستگاه تبلیغاتی به چه میزان است؟

اکنون حضور ذهن ندارم اما بودجه فرهنگی که سال گذشته زیر دست آقای مشایی پخش شد، 15 هزار میلیارد بود که اکنون هم در مجلس مطرح است؛ ما می‌توانیم در مقابل تهاجم سنگین و جنگ فرهنگی دشمن بایستیم، ساز و کار این توانستن این است که جایگاه خودمان را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناسایی کنیم که مجلس، کمیسیون فرهنگی کجاست.

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که هر دستگاه عمرانی، اقتصادی، مالی، صنعتی و دیگر دستگاه‌ها ضرورتاً باید یک پیوست فرهنگی داشته باشند این پیوست فرهنگی باید تنظیم شود و خواسته مقام معظم رهبری نیز است.

ما برای این کار در نظاماتی که برای کمیسیون فرهنگی مجلس در نظر گرفتیم به پیوست فرهنگی دستگاه‌های نیز توجه بسیار شده است حتی در این راستا  تلاش داریم تا یک جلسه مداوم با مسئولان و یا رؤسای کمیسیون مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که مقدمات آن در حال فراهم‌‌آوری بوده و هنوز عملیاتی نشده است.

 

 

اگر از مجلس شروع کنیم باید همه رؤسای کمیسیون مجلس به این عرصه یعنی (پیوست فرهنگی) ورود یابند تا بیانات مقامات معظم رهبری عملیاتی شود یعنی وقتی که کمیسیون صنعت با صنایع دستی کوچک و بزرگ کشور ملاقات دارد و جلسه می‌گذارد باید یکی از برنامه‌های اصلی آن تهیه بسته فرهنگی از صنعت مورد نظر باشد و پیوست فرهنگی را به این کمیسیون ارائه دهد.

 

* اولویت‌ کمیسیون فرهنگی راه‌اندازی و تشکیل «قرارگاه‌های فرهنگی» است

آیا بسته‌های فرهنگی اجرایی می‌شود؟

باید بستر آن فراهم شود؛ اگر می‌گوئیم که می‌توانیم در برابر برخی از موارد بایستیم باید سازوکار آن را نیز مشخص کنیم؛ معتقدم باید طرح «نظامات» و «پیوست فرهنگی» در کشور عملیاتی و اجرایی شود. تنظیم قرارگاه‌های فرهنگی سومین نکته به شمار می‌رود که بسیار حائز اهمیت است به نوعی تشکیل و راه‌اندازی این قرارگاه از جمله، ساز و کارهایی است که می‌تواند بستر حرکت بزرگ فرهنگی را در کشور فراهم کند. این قرارگاه‌های فرهنگی خواسته مقام معظم رهبری است یعنی رهبر کبیر انقلاب دستوراتی را ارائه کرده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کرده و برخی از استان‌ها همانند اصفهان بر روی این مهم کار کرده‌اند که متأسفانه متوقف شد، گیلان و بوشهر بر روی قرارگاه کار کردند.

احیای قرارگاه‌های فرهنگی ضرورت دارد جناب آقای مخبر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بگویند در رابطه با قرارگاه فرهنگی در اجرای دستور مقام معظم رهبری چه کاری انجام داده‌اند؟ یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمیسیون فرهنگی مجلس پاسخ دهند که در رابطه با اجرایی کردن قرارگاه‌های فرهنگی در سطح کشور چه کارهایی صورت گرفته است؟

مقام معظم رهبری افسر، دپو و سرباز قرارگاه‌های فرهنگی را مشخص کردند و همه این مسائل در ردیفی تعریف شده است؛ کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال احیای قرارگاه‌های فرهنگی در کشور است که سازوکار این قرارگاه‌های فرهنگی را باید شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار این قرارگاه‌ها قرار دهد.

 

قرارگاه یعنی یک ساختمان با تعدادی نیروی انسانی؟

نه؛ قرارگاه عبارتند از ترکیبی از مسئولان هر استان اعم از استاندار، نماینده ولی فقیه استان مربوطه، مسئولان دستگاه‌های تبلیغاتی هر استان و کارشناسان تبلیغاتی و فرهنگی هر استان که مجموعه اینها دبیرخانه‌ای خواهند داشت که آن دبیرخانه فعالیت‌های فرهنگی یک استان را رقم می‌زند.

 

احساس نمی‌کنید این سازوکار جوابگو نباشد همانند تشکیل سازمان امر به معروف؟

ممکن است مخاطب این استدلال را داشته باشد که امر به معروف نتوانست مؤفق باشد چگونه این قرارگاه می‌تواند مؤفق عمل کند اما باید گفت یکی از اشکالات نظامات همین است یعنی به دلیل اینکه نظامات را حاکم نکردیم به ایجاد سازمان‌های مختلف پرداختیم و هر کدام نیز به نهاد و سازمانی وصل است اما نظام حاکمی بر آنها وجود ندارد.  اگر این مقدار کار در طی سی و سه سال از پیروزی انقلاب نبود، معلوم نبود اوضاع کنونی چگونه بود؛ بنده نمی‌خواهیم ارزش زحمات سازمان‌ها و ستادها و فعالیت کانون‌ها و خود جوش مردم را زیر سؤال ببرم اصلاً اینگونه نیست بلکه نقش هیأت‌های مذهبی بسیار خودجوش است. در استان اصفهان 900 خیریه وجود دارد که بار عظیم فرهنگی و دولت را در همه زمینه‌ها به دوش می‌کشد در کشور مقوله خیریه‌ها، بسیار مهم و نقش‌آفرین است.

 

* نداشتن حرف برای دنیا به دلیل بی‌توجهی به ترجمه آثار ایرانی به سایر زبان‌ها 

 

فکر نمی‌کنید اگر کمیسیون فرهنگی از کانون‌ها و نهادهای مردمی حمایت کند بهتر از ایجاد سازمان‌ها نیست؟

بله؛ حق با شماست و پاسخ آن یک کلمه است که با حفظ و تقویت حرکت مردمی باید سازمان‌ها را به سمتی ببریم که راندمان کار 10 برابر شود به طور مثال اکنون مجمع جهانی اهل بیت، جامعةالمصطفی العالمیه (ع)، مجمع دارالتقریب و سازمان ارتباطات دارای مترجم هستند.

بنده در گذشته معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بودم و به 36 زبان مختلف کتاب‌ها را ترجمه می‌کردیم به نوعی که حدود 108 مترجم از سراسر دنیا در این مجمع کار می‌کردند و سازمان ارتباطات نیز مترجمانی دارد و به ارائه حقوق می‌پردازد چه ایرادی دارد که یک سازمان زبان راه‌اندازی و همه این دستگاه‌ها را به آن متصل کنیم تا این نهادها و مؤسسات کوچک همه در یک جای مشترک دورهم گرد آمده و تبدیل به یک سازمان شوند.

در اینجا این سؤال مطرح است راندمان این دستگاه‌ها در سطح بین‌المللی قوی‌تر است یا اینکه اگر آنها تجمع پیدا کنند و به 200 زبان در دنیا افزایش یابد؟ اکنون با 5 هزار و 500 زبان در دنیا روبه‌رو هستیم انجیل و تورات مسیحیت امروز با بیش از 4 هزار زبان ترجمه شده اما قرآن کریم در حدود 150 زبان ترجمه شده است در اینجا این سوال مطرح است که کتاب‌های شهید مطهری تاکنون به چند زبان ترجمه شده است، ما در دنیا از لحاظ شبکه‌ها و رسانه‌ها ناقص هستیم و نمی‌توانیم برای مردم دنیا حرف به روز داشته باشیم.

 

* روایت حجت‌الاسلام سالک از خداپرست شدن رؤسای سرخ‌پوستان عشیره‌ای

بنده درسال‌های اخیر در نهضت‌ها حضور داشتم؛ یک رادیو در بولیوی با عنوان رادیو الزهرا راه‌اندازی کردم یک جوانی آمادگی خود را اعلام کرد تا فرهنگ فاطمه زهرا (س) را به زبان مالاوی پخش کند؛ در آرژانتین با یکی از مسئولان صحبت کردیم تا 4 ساعت راجع به انقلاب صحبت کنیم او نیز گفت که صحبت‌های شما خوراک یکسال بنده است.

در اینجا سوال دیگر مطرح است که تاکنون چند تا سرخ‌پوست را توانسته‌ایم به سمت خودمان جذب کنیم؟ در سال‌های دور با رؤسای سرخ‌پوستان که عشیره‌ای نیز هستند؛ و یک عشیره آنها حدود 500 هزار نفر است در تهران به گفت‌وگو نشستیم برای اینکه آنها را به خداپرستی دعوت کنیم با علما درباره آنها جلساتی را برگزار کردیم چراکه این سرخ‌پوست‌ها خورشید پرست بودند و به این نتیجه رسیدیم که کتاب‌های ترجمه شده استاد مطهری را برای مطالعه در اختیار آنها قرار دهیم و در نهایت آنها تسلیم شدند تا خداپرست شوند ما نمی‌خواهیم که آنها به سمت ما بیایند همین اطلاع یک انقلاب را در آنها به وجود آورد.

رئیس سرخ‌پوستان گفت من خداپرست شدم اما شورایی داریم که اگر این شورا تسلیم حرف‌های بنده شوند فردا 500 هزار نفر بولیوی سرخ پوست را به خداپرستی به جای خورشید پرستی دعوت می‌کنیم؛ این پتانسیل در دنیا وجود دارد اما این سوال مطرح است که ما چقدر از آن بهره‌برداری کرده‌ایم؟ چرا نمی‌توانیم به بهره‌برداری از آن بپردازیم؟ به دلیل اینکه هر دستگاهی دور بر خودش یک میدانی درست کرده و تا دیروز 10 میلیون دلار از بودجه استفاده کرده و این بودجه را افزایش داده است با همان کارایی قبل.

در دنیا بستر و تشنگی برای یادگیری وجود دارد اما ما قدرت پاسخگویی به آن را نداریم اگر همه سایت‌های شیعه را جمع‌ کنیم و در مقابل یک رقم که مایکل برانت مطرح می‌کند که 68 هزار ماهواره روی اسلام کار می‌کند که 3 هزار شبکه ماهواره‌ای با آن هزینه سنگین سازمان سیای آمریکا، تنها بر روی ایران فعالیت می‌کنند، در اینجا این سؤال مطرح است که صداو سیمای کشور دارای چند تا شبکه است که باید گفت: اگر صدا و سیمای کشور را با همه شبکه‌ها . زبان‌هایش جمع کنیم دارای حدود 60 شبکه است.

امروزه حضور ایران را در ماهواره‌ها قیچی کرده‌اند واقعاً ما در مقابل 68 هزار ماهواره، تلویزیون، سایت می‌توانیم مقابله کنیم؟ بله به شرط حاکم کردن نظامات، خاصیت این نظامات تجمع در جهت برآیند کار بدون دخالت در کارشان است یعنی مجمع جهانی مسئولیت شیعیان را بر عهده دارد و مسئولیت دارالتقریب، اهل سنت و جامعةالمصطفی تربیت کادر است اما در برخی از مواقع باید هماهنگی در آنها صورت گیرد. در جدول 12 مجلس شورای اسلامی این کار در حال انجام است اما کاری بسیار سخت و دشوار است و امکان اینکه به بودجه سال 92 نرسد، وجود دارد، اما باید بستر برای انجام این کار باید هماهنگ شود.

 

* بازگویی خاطرات حجت‌الاسلام سالک از ارتحال امام راحل (ره)

حضرت امام راحل (ره) وقتی از دنیا رفتند آن سال در بمبئی هند بودم یک هفته قبل از ارتحال امام به بنده مأموریت دادند تا به کشور هند سفر کنم، به دلیل وضعیت جسمانی امام (ره) علاقه‌ای نداشتم که به این کشور سفر کنم اما وقتی با آقای ولایتی درباره وضعیت جسمانی امام (ره) صحبت کردم او نیز به بنده اطمینان داد که امام (ره) رو به بهبودی هستند و شما با خیال راحت می‌توانید به مأموریت بروید.

7 صبح روز 14 خرداد با روشن کردن رادیو متوجه ارتحال امام راحل (ره) شدم و خبری بسیار متأثر کننده بود اما  سفیر ایران نگذاشت بنده به ایران برگردم. در آن دوران متوجه شدم که شیعیان خوجه، یک خطی از بمبئی و هند به کشورهایی نظیر آسیایی، آفریقا و اروپا دارند که شبیه یک نعل اسب است و دارای شبکه‌ای پیچیده و تجار مهم هستند که همه آنها نیز از شیعیان12 امامی به شمار می‌روند؛ در جلسه اول که 2 ساعت بالای منبر بودم و مسجد پر بود و خیابان اطراف هم همه بسته بود پایم را بر شانه‌های مردم گذاشتم و برای سخنرانی به بالای منبر رفتم، در آن زمان مترجمی، سخنان بنده را ترجمه می‌کرد و در آن زمان آنقدر غصه خوردم که چرا زبان هندو بلد نیستم که بتوانم با آنها صحبت کنم 2 ساعت درباره انقلاب و امام راحل (ره) سخنرانی کردم و مردم اشک ریختند این پتانسیل ر ا در دنیا باید چکار کرد؟

در آن دوران تیتری که صهیونیسم  برای ارتحال امام (ره) استفاده کردند «امام رفت، انقلاب هم رفت» بود که به نوعی این تیتر همه پایگاه‌های خبری دنیا برای ارتحال امام (ره) بود یعنی 14 خرداد سال 68 غیر از این تیتر، تیتر دیگری برای ارتحال امام (ره) در دنیا پیدا نمی‌شد یعنی وحدت سازمان‌های تبلیغاتی در دنیا به محوریت لابی صهیونیسم یک تیتر بود؛ در جمهوری اسلامی ایران چه تیتری بود؟ به وضوح قابل مشاهده است که چه پراکندگی‌هایی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها وجود دارد. آنها فرماندهی واحد، پشت پرده دارند که چه چیزی باشد و یا چه مطلبی نباشد و سانسور شود در کشور اینگونه نیست یک روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و دیگری اصولگرا است که هر کدام دیگری را نفی می‌کند ما گرفتار نفی، عزل و جذب یکدیگر هستیم که این امر نیز یک نوع درون پوسیدگی به شمار می‌رود.

کار ژورنالیسی و لابی صهیونیسم اینگونه نیست و فرمان می‌دهد همه شبکه‌‌های صهیونیسم حول یک محور می‌چرخد و فرماندهی واحدی دارند که این امر اشکال کار ما است؛ آیا ما می‌توانیم به ارائه نظامات برای خبرگزاری‌ها بپردازیم؟ قطعاً همه خبرگزاری‌ها مقابل ما خواهند ‌ایستاد.

 

*34 سال است که بخش فرهنگی را از صفر شروع کرده‌ایم

خبرگزاری‌ها باید در راستای قرارگاه فرهنگی صحبت کرده و شکل بگیرند و اصل کار کمیسیون فرهنگی نیز به شمار می‌رود؛ اگر مقام معظم رهبری معتقدند که اقتصاد مقاومتی پس نیازمند فرهنگ مقاومتی هم هستیم یعنی در برابر فرهنگ بیگانگان باید بایستیم و استقامت کنیم و به نوعی خط مستقیم باید ترسیم شود؛ اگر بتوانیم در مباحث فرهنگی کشور سازماندهی خوبی داشته باشیم این کار را مقام معظم رهبری در اسفند سال 87 انجام داده‌اند و در این راستا نیز تقسیم کار صورت گرفت یعنی دفتر مقام معظم رهبری به مدیریت پرداختند و با توجه ویژه و دستور رهبر کبیر انقلاب،  شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد.

ما گرفتار یک درد هستیم، در دنیا آمریکایی‌ها بعد از گذشت 400 سال حکومت به این نتیجه رسیدند که رأس حکومت کارش جداست و کار و فعالیت صنعت و اقتصاد هم کارشان جدا است اما ما این موضوعات را قاطی می‌کنیم یعنی وقتی رئیس جمهور منصوب می‌شود یک اتوبوس هم می‌آید و کل عناصر فرهنگی کشور تغییر می‌یابند و کسی که 20 سال در کارهای فرهنگی کشور حضور داشته و کشور بر روی این نیروها سرمایه‌گذاری کرده است و تازه فهمیده که فرهنگ یعنی چه! عزل شده و فردی که هنوز صفر کیلومتر است جایگزین او می‌شود به نوعی حدود 34 سال است که با داشتن تجربه سنگین، کارهای فرهنگی را از صفر شروع می‌کنیم.

 

* با هر انتخابات نباید افراد متخصص فرهنگی و فنی کشور را تغییر داد

معتقدم طبق برآورد مباحث گزینشی کل کشور که مصوبه امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری، قانون و مجلس است کسانی که در کارهای تخصصی و فنی هستند با تغییر سیاست‌ها نباید تغییر یابند مگر اینکه خلاف آنها مشخص شود تا بتوانیم استقراری در زیر ساخت‌های نظام ایجاد کنیم. استان اصفهان روزی 2 هزار و 800 تن شیر تولید می‌کند در صورتی که کشور مصرف کننده 300 تا 500 تن از آن است و بقیه به سایر کشورها صادر می‌شود اما یک دفعه یک بخشنامه آمد که ورود شیرخشک به ایران آزاد شد و کمر را شکست، مقام معظم رهبری در بیاناتشان معتقدند که کالای خارجی نباید وارد شود شما بیائید ببینید که ارز دست چه کسانی داده می‌شود!! ماشین‌هایی که وارد می‌شود برای چه کسانی است!!

این یک نگرانی است باید برای آن تدابیری اندیشیده شود که کسانی که در حاکمیت هستند امکان تغییر در آنها وجود دارد و مشکلی هم ندارد ولی کسی که بعد از حاکمیت است و به فعالیت می‌پردازد و متخصص فنی و فرهنگی نیز به شمار می‌رود باید در عرصه باقی بماند چراکه جمهوری اسلامی ایران برای هر یک از آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

 

* «یک خانواده محترم» و «من مادر هستم» مخالف ارزش‌های خانواده است

کمیسیون فرهنگی وزن خود را در اتفاقات اخیر نشان داد آیا کمیسیون فرهنگی از مشاورانی در زمینه‌های مختلف اعم از سینما استفاده می‌کند؟

حجت‌الاسلام سالک: کمیسیون فرهنگی 4 کارگروه نظیر کارگروه تبلیغ، هنر و رسانه و خانواده را تشکیل داده است که مأموریت کارگروه تبلیغ مشخص و تنظیم شده است و مسئول کارگروه هنر و رسانه آقای پژمان‌فر هستند که بحث سینما و مسائل آن به عهده این کارگروه گذاشته است که آنها به صورت کاملاً تخصصی با مسائل برخورد می‌کنند وبه نوعی به مسائل یک بررسی کاملی دارند.

کارگروه هنر و رسانه ما یک کارگروه وارد و متخصصی نسبت به مسائل سینما، فیلم، نمایشگاه و نمایش‌نامه‌ها است و در بحث سینما چندین فیلم را مورد بحث قرار دادیم که از جمله آن می‌توان به فیلم «یک خانواده محترم» که سیما فیلم ساخته بود و «من مادر هستم» ، اشاره کرد؛ بنده هم ای دو فیلم را مشاهده کردم واقعاً بسیار جای تأسف دارد چراکه این فیلم‌ها هیچ مبنای ارزشی ندارند و به گونه‌ای دیگر معتقدم این دو فیلم فمنیستی کامل است یعنی این دو فیلم مقابل همه ارزش‌های خانواده در نظام اسلامی ایستاده است.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در مقایسه با دوره‌های قبلی برخوردار از چند ویژگی است که نیروی انسانی این کمیسیون کار کشته مسائل فرهنگی هستند.

 

* یکی از برنامه‌های دیگر کمیسیون فرهنگی، تدوین الگو برای سینما و تئاتر است

ایرادی که از کمیسیون فرهنگی می‌گیرند که چرا از جشنواره عمار حمایت و دفاع نمی‌شود آیا تاکنون این کمیسیون به فکر آن افتاده است که الگویی به برای سینما و تئاتر تدوین کند؟

هنوز به این الگو وارد نشده‌ایم اما برنامه‌هایی در این راستا وجود دارد که پس از تکمیل کارها و سازماندهی‌های لازم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

***************************

تهیه و تنظیم از: رقیه عزیزی شیرکوهی

***************************


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 4 اسفند 1391برچسب:متولیان فرهنگی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com