وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العرب آنلاین، منابع آگاه در میان معارضان سوری گفتند که قطر به «معاذ الخطیب»، رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه اطلاع داده است که از آغاز ماه مارس جاری حمایت‌های مالی ثابت خود را از معارضان سوری متوقف خواهد کرد.

این حمایت‌ها هزینه‌های اداری ائتلاف ، دستمزدها و حقوق نیروهای وابسته به «ارتش آزاد» سوریه به ریاست «سلیم ادریس» را تشکیل می‌دهد.

به گفته این منابع، قطری‌ها دلیل این اقدام غیر منتظره و ناگهانی خود را اختلافات داخلی معارضان و قطع هماهنگی‌ها با دوحه در قضایا و مسائل سیاسی اساسی و تصمیم‌گیری‌های خودسرانه بیان کردند و در این خصوص آشکارا به پیشنهاد معاذ الخطیب درباره دستیابی به راه حل سیاسی با نظام سوریه و آمادگی برای گفت‌وگو و مذاکره با دمشق اشاره کردند که شکاف گسترده و بیم و هراس بسیاری در میان معارضان ایجاد کرد.

اما منابع دیپلماتیک در لندن در این خصوص گفتند که دلیل این تغییر موضع قطری به تهدید طرف‌های تاثیرگذار در دولت آمریکا باز می‌گردد که تاکید کرده‌اند، در تلاش هستند که پرونده کاملی از حمایت‌ دوحه از نیروها و جریان‌هایی تشکیل دهند که در لیست تروریسم آمریکا قرار دارند و آخرین سند از این اسناد مربوط به کشور مالی بود که نشان می داد، قطر به سازمان القاعده مهمات نظامی و کمک‌های مالی ارائه داده است.

این منابع در ادامه افزودند که اسناد دیگری وجود دارند که از ارتباط عمیق دوحه با گروهی پرده برمی‌دارد که عملیات ترور سفیر آمریکا در شهر بنغازی لیبی را به اجرا گذاشت. همچنین این اسناد نشان می‌دهد که قطر از «عبد الحکیم بلحاج»، یکی از برجسته‌ترین رهبران نظامی لیبی حمایت کرده است.

این منبع همچنین در ادامه افزودند، اسنادی وجود دارد که حمایت‌های مالی و نظامی قطر از گروه‌های جهادی تکفیری سلفی نزدیک به سازمان القاعده در سوریه را افشا می‌کند.

این منابع به این موضوع اشاره کردند، آمریکایی‌ها هنگامی‌که مشاهده کردند، هشدارهای آنها درباره قطع کمک‌های مالی و نظامی با بی‌توجهی قطر مواجه است،‌ دوحه را تهدید کردند، کمیته‌ای در کنگره آمریکا تشکیل شده است که درحال جمع‌آوری اطلاعاتی است تا مسئولان برجسته قطری را به اتهام حمایت مالی از تروریست‌هایی محکوم کند که اقدام به ترور سفیر آمریکا در بنغازی کردند و دست به عملیات تروریستی در سوریه و مالی زدند و مسئولان قطری به این گروه‌های تروریستی کمک‌های مالی و اسلحه و تجهیزات نظامی ارائه داده‌اند.

گزارش‌های پیشین آمریکایی افشا کردند که کاخ سفید به شدت از نقش قطر در منطقه به ویژه پس از کشتن «کریس استیفن»، سفیر آمریکا در بنغازی لیبی خشمگین هستند. آمریکایی‌ها می‌گویند، این اشتباه است که قطر بر گروه‌های سلفی جهادی و وابسته به القاعده تسلط داشته باشد و آنها را براساس خواسته‌هایش و آنگونه که خود می‌خواهد هدایت و راهبری کند تا به این وسیله به دولت آمریکا نشان دهد که می‌تواند نقش ژاندارم آمریکا در منطقه را بازی کند.

آمریکا از هفته‌ها پیش بر قطر فشار آورده بود که حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود از گروه‌های جهادی تکفیری سلفی را متوقف کند که از دیگر کشورهای راهی سوریه شده و در این کشور فعالیت می‌کنند و در مقابل واشنگتن اقدام به حمایت از گروه‌های مسلح غیر جهادی تکفیری کرد که اکثر آنها را سوری‌ها تشکیل می‌دهند.

این تغییر موضع کاخ سفید در راستای استراتژی جدید آمریکا صورت می‌گیرد که درصدد حمایت از نیروهای مدنی و سکولار در سوریه و فراهم کردن زمینه یک مذاکره و گفت‌وگوی متوازن بین معارضان با نظام سوریه صورت می‌گیرد.

آمریکایی‌ها می‌گویند که حمایت قطر و ترکیه از جهادی‌های تکفیری سلفی به زیان معارضان مسلح سوری تمام شد و آنها را از حمایت‌های بین المللی محروم کرد.

همچنین موضع جدید آمریکا بر تغییر بازیگران منطقه‌ای تاثیرگذار در بحران سوریه استوار است و براساس این موضع آمریکا تصمیم گرفت، قطر را کاملا از بازی در بحران سوریه خارج و ترکیه را جایگزین این کشور کند و این موضوعی است که وزیر خارجه جدید آمریکا آن را به دوحه و آنکارا ابلاغ و تاکید کرده است که در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی شده است.

ناظران پیش بینی می‌کنند که عربستان سعودی بازیگر جدیدی باشد که جهت دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه با ویژگی‌ها و خصوصیاتی جدید وارد عرصه شود، دقیقا مانند نقشی که در یمن و در قالب طرح شورای همکاری خلیج فارس برای خروج از بحران یمن بازی کرد.

عربستان سعودی به روسیه و آمریکا پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی در سوریه با اختیارات تام و کامل به ویژه اختیارات رئیس جمهوری را داد که مشابه راه حل یمنی است و تاکید کرد که این راهبرد عملیات انتقالی را از داخل نظام هدایت خواهد کرد و ارتباطی با دستاوردهای عرصه میدانی و امنیتی ندارد.

از سوی دیگر ناظران می‌گویند: آنچه در بیانیه اختتامیه نشست دوستان سوریه در رم آمده است، ‌بیانگر موضع جدید آمریکا است که در آن کشورهای هم پیمان خود را به حمایت از معارضان مسلح سوری تشویق کرده تا بتوانند نظام سوریه را به نشستن پای میز مذاکره وادار کنند.

بازتاب این موضع جدید آمریکا را می‌توان در گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» ملاحظه کرد که گزارش داده بود عربستان سعودی دسامبر گذشته اقدام به خرید تسلیحات نظامی کرواتی کرده و آنها را از طریق اردن در اختیار معارضان سوری مسلح قرار داده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:سوریه,قطر ,شیوخ زنباره و دست نشانده , ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com