وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش فارس، شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «جانشینی پاپ در کلیسای کاتولیک» به قلم «رابرت مک‌ماهون» می‌نویسد: استعفای ماه فوریه 2013 پاپ بندیکت شانزدهم روند جانشینی در کلیسای کاتولیک را که به قرون وسطی باز می‌گردد، بار دیگر زنده کرد. کاردینال‌هایی که در یک انجمن محرمانه گرد هم می‌آیند برغم شرایط غیرعادی کنونی به رهبر بعدی کلیسای یک میلیارد عضوی رای خواهند داد. بندیکت 85 ساله اولین پاپی است که پس از شش قرن استعفا داده و این انتقال قدرت زمانی رخ می‌دهد که کلیسا با جنجال‌های علنی بسیاری از جمله بحران سوءاستفاده جنسی از کودکان و تحقیقات درباره معاملات بانک واتیکان روبروست. انتخاب یک پاپ همچنین بحث‌های تازه‌ای را درباره به روز کردن کلیسا، چشم‌اندازهای انتخاب پاپی غیراروپایی و مسائل مورد اختلاف مانند انتصاب کشیش‌های زن و کنترل زاد و ولد را ایجاد می‌کند که پاپ جدید باید به آنها رسیدگی نماید. در عین حال، کلیسای تحت نظارت پاپ بعدی با چالش‌هایی درباره آزادی مذهبی کاتولیک‌ها در آسیا و کشورهای مسلمان روبرو خواهد شد.

* پاپ چگونه انتخاب می‌شود؟

انجمن کاردینال‌ها که شامل رهبران نواحی تحت سرپرستی اسقف‌ها در سراسر جهان و روسای ارشد واتیکان می‌شود تشکیل جلسه می‌دهند تا پاپ جدید را انتخاب کنند. کاردینال‌ها در کلیسای کوچک «سیس‌تین» گرد هم آمده و پیش از رای دادن سوگند رازداری را ادا می‌کنند. انتظار می‌رود در سال 2013 تعداد کاردینال‌هایی که رای می‌دادند- تنها زیر 85 ساله‌ها می‌توانند را بدهند- به 115 نفر برسد. پاپ جدید به دو سوم آرای این افراد نیاز دارد. روند رای‌گیری چهار بار در هر روز تکرار می‌شود تا پاپ جدید انتخاب گردد. سه کاردینال برای نظارت بر رای‌گیری انتخاب می شوند و هر بار نتایج را اعلام می‌کنند. اگر پس از 13 روز رای‌گیری به بن‌بست خورد، بین دو پاپ که رای بیشتری آورده‌اند، انتخابات برگزار می‌شود. هنگامی که فرد مورد نظر انتخاب شد از وی پرسیده می‌شود که آیا سمت پاپی را می‌پذیرد و چه نامی برای خود انتخاب می‌کند. پس از آن آرا و نسخه‌های رای‌گیری سوزانده شده و دود سفیدی را تولید می‌کنند که نشان‌دهنده انتخاب پاپ جدید است. سپس سرود مذهبی مربوط به پاپ در میدان سنت پیترز در رم پخش می‌شود تا انتخاب پاپ جدید را اعلام کند.

* انجمن کاردینال‌های امسال چه تفاوتی با گذشته دارد؟

پاپ بندیکت با اعلام استعفایش که دلیل آن ناتوانی در وفق دادن خود با دشواری‌های این منصب اعلام شده بود، حتی مقامات ارشد کلیسا را شگفت‌زده کرد. کنار رفتن وی از قدرت بدان معناست که انجمن کاردینال‌ها در حالی که پاپ قبلی زنده است باید جانشینی را برای وی انتخاب کند و این مسئله از زمانی پاپ گرگوری دوازدهم در سال 1415 به عنوان بخشی از ترتیبات برای پایان دادن به «نفاق بزرگ» در کلیسا از سمت خود کناره‌گیری کرد تاکنون اتفاق نیفتاده است. بندیکت عنوان پاپ بازنشسته را خواهد گرفت و باید به تصمیمات و اظهارات پاپ بعدی احترام گذاشته و از آنها تبعیت کند. انجمن کاردینال‌های 2013 همچنین زمانی تشکیل جلسه می‌دهد که سلسله مراتب کلیسا با بحران‌های متعددی از جمله گزارشات درباره کشیش‌هایی روبروست که از کوچکترها سوءاستفاده جنسی کرده و این اقدام آنها از سوی مقامات کلیسا مخفی شده است. صدها مورد از این دست در آمریکا، اروپا و دیگر مکان‌ها گزارش شده و منجر به صرف هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد دلار و تحقیقات ادامه‌دار از اسقف‌های بلندپایه‌ای شده که شواهد را مخفی می‌کردند. کلیسا همچنین با رسوایی با نام «واتیلیکس» روبروست که در آن یکی از پیشخدمت‌های سابق پاپ بندیکت برخی اسناد محرمانه‌ای را که از اتاق پاپ ربوده بود، فاش کرده است. گزارش شده که تحقیقات کلیسا درباره این حادثه فساد و اصطکاکی که در سیستم اداری واتیکان وجود دارد را روشن کرده است. به علاوه، بانک واتیکان نیز از سوی مقامات ایتالیایی به دلیل پول‌شویی مورد تحقیق قرار گرفته است. «رابرت ویستر»، استاد تاریخ کلیسا در دانشگاه «ستون هال» می‌گوید: انجمن‌های کاردینال‌ها برای انتخاب پاپ پیش از این نیز در زمان بحران و در سالهای 1914 و 1939 تشکیل شده بود اما چنین جنجال داخلی تاکنون در مراسم انتخاب جانشین پاپ کم‌سابقه بوده است.

* معیار اصلی کاردینال‌ها در انتخاب پاپ چیست؟

کاردینال‌هایی که حق رای دارند پاپ بعدی را از میان خود انتخاب می‌کنند. از نظر فنی، هر فرد مذکر کاتولیک غسل‌ تعمید‌داده‌شده می‌تواند انتخاب شود اما پاپ‌ها از قرن چهاردم تاکنون تنها از میان کاردینال‌ها انتخاب می‌شوند. آخرین پاپی که از میان کاردینال‌ها انتخاب نشد، «اربن ششم» در سال 1378 بود اما پس از گذشت پنج ماه گروهی از کاردینال‌ها انتخاب وی را به چالش کشیده و منجر به وقایعی شدند که نفاق بزرگ را رقم زد. کارشناسان کلیسا می‌گویند که انتظار انتخاب فردی را ندارند که تغییری عمده در آموزه‌های کاتولیک ایجاد کند زیرا همه کاردینال‌های واجد شرایط رای‌دهی توسط پاپ جان پل دوم و بندیکت انتخاب شده‌‌اند که هر دو به احیای ارتودوکسی در سنت کلیسا معتقد بودند و این مسئله در آموزش تعدادی از کشیشان و عالمان مسیحی از جمله روحانیون آمریکای لاتین که به لزوم‌ مداخله‌ کلیسا و کشیشان‌ در امور سیاسى‌ معتقدند، مشخص است.

* اعتبار کلیسا با جنجال‌های سوءاستفاده جنسی و معاملات مالی مشکوک خدشه‌دار شده است

«ریچارد گایلاردز»، استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه بوستون می‌گوید: «شاهد اختلافات ایدئولوژیک زیادی نخواهیم بود. از نظر دکترینی، این مسئله ربطی به محافظه‌کار یا لیبرال بودن ندارد. در اینجا مسائل مربوط به روش و رهبری اهمیت دارند.» ویستر از دانشگاه ستون هال نیز در این باره اظهار داشت: «آنها شرایط، چالش‌ها و اینکه چه کسی بهترین فرد برای اداره کلیساست را مد نظر قرار می‌دهند. یکی از چالش‌های عمده افزایش سکولاریسم و فقدان ایمان مذهبی در جهان است. همچنین، چالش داخلی مربوط به اعتبار کلیسا که با جنجال‌های مربوط به سوءاستفاده جنسی یا معاملات مالی مشکوک خدشه‌دار شده، از اهمیت برخوردار است.» پس از مرگ پاپ جان پل دوم در سال 2005 که برخی از همین مسائل کلیسا را به چالش کشید، «جوزف راتزینگر»، کاردینال آن زمان که پاپ بندیکت شانزدهم شد فرد مورد علاقه انجمن کاردینال‌ها بود. برخی کارشناسان واتیکان می‌گویند بندیکت که به عنوان اجراکننده دکترینال عقاید جان پل دوم ظاهر شد با ایفای نقش پس از مرگ جان پل دوم خصوصا سخنرانی در مراسم به خاک‌سپاری پاپ توانست پس از چند بار رای‌گیری به راحتی انتخاب شود.

بحث‌های رسانه‌ای فراوانی شده که انتخاب امسال پاپ با توجه به موقعیت جغرافیایی و بیشتر در مناطقی که مسیحیت در آنها رشد داشته مانند آمریکای لاتین و آفریقا انجام خواهد شد. اکثریت کاردینال‌ها از اروپا هستند، یعنی قاره‌ای که تقریبا همه پاپ‌ها از آنجا آمده‌اند. کارشناسان واتیکان به طور مرتب درباره پیش‌بینی نتایج انتخاب پاپ همانند رقابت‌های سیاسی هشدار داده‌اند اما گزارشات رسانه‌ای می‌گویند که نامزدهای اصلی شامل «کاردینال آنجلو باگناسکو» از خلیج جنوا، «کاردینال آنجلو اسکولا» از میلان، «کاردینال پیتر ترکسان» از غنا، کاردینال «اسکار رودریگز مارادیاگا» از هندوراس و «کاردینال مارک اولت» از کانادا هستند.

پاپ به عنوان رهبر عالی کاتولیک‌ها دستورات منظمی را از طریق سخنرانی‌های علنی هفتگیش، بخش‌نامه‌های دوره‌ایش، نامه‌های طولانیش درباره آموزه‌های کلیسا درباره طیف وسیعی از مسائل که برخی موقت و برخی دائمی هستند، ارائه می‌دهد. پاپ بندیکت سه بخشنامه را درباره سه محسنه یزدانی (عشق، امید و بخشندگی)  نوشت. مسئله مصونیت پاپ از خطا درباره دکترین‌های مربوط به ایمان یا اخلاقیات رسما در سال 1870 از سوی شورای اول واتیکان تعریف شد. پاپ همچنین قدرت تصمیم‌گیری درباره عملکردهای کلیسا درباره نظارت بر سازمان اداری واتیکان که مجموعه‌ای از ادارات مسئول نظارت بر مسائلی چون آموزش کاتولیک، دستورات معنوی، مسائل مربوط به ارتباط میان ادیان و سیاست خارجی است را دارد. پاپ مسئول انتصاب اسقف‌ها نیز هست که تعداد آنها در سراسر جهان به صدها تن در سال می‌رسد. پاپ‌های اخیر همچنین سفرهای زیارتی به خارج داشته‌اند. جان پل با شکستن رکورد همه پاپ‌های دیگر به 129 کشور سفر کرده و اولین پاپ در هزاره اخیر بود که از یک کنیسه و یک مسجد مسلمانان بازدید کرد.

* پاپ آینده با چه مسائل اصلی روبرو خواهد شد؟

انتظار می‌رود که پاپ بعدی به تلاش‌های پاپ بندیکت برای بررسی جنجال سوءاستفاده جنسی از کودکان ادامه دهد. بسیاری از مواردی که از آنها سوءاستفاده شده مربوط به دهه‌های گذشته می‌شوند اما اتهامات جدید مربوط به پنهان‌کاری در این زمینه همچنان گریبانگیر کلیساست. تعدادی از شاهدان کلیسا اعلام کرده‌اند که تلاش‌های اصلاح‌گرانه باید بر ایجاد مکانیسمی متمرکز باشد تا اسقف‌ها را به دلیل ایفای نقش از این جنجال‌ها مورد بازخواست قرار دهد. «جرج ویگل»، تذکره‌نویس پاپ جان پل دوم در روزنامه «د فرست تینگز» می‌نویسد: «از نظر من پاپ بعدی باید در برخورد با اسقف‌هایی که بر اساس شواهد درباره مسئله سوءاستفاده جنسی پنهان‌کاری کرده‌اند، نسبت به دو سلف خویش سخت‌گیرتر باشد حتی اگر این پنهان‌کاری از نظر شورا و مقامات قانونی در آن زمان مناسب در نظر گرفته می‌شد.» جانشین بندیکت همچنین درباره چگونگی واکنشش به رشد جهانی کلیسا و راههایی که با آن می‌توان کلیسایی متفاوت را اداره کرد به چالش کشیده خواهد شد.  گایلاردز از دانشگاه بوستون در این باره می‌گوید درخواست‌هایی که درباره چگونگی اداره کلیسا می‌شود فراتر از توانایی پاپ و مجلس کلیسای روم است. وی می‌افزاید: «ما نهادهایی را نداریم که بتوانند با چالش‌های رهبری یک کلیسای جهانی مقابله کنند. کاتولیسم در فیلیپین همانند کاتولیسم در نیجریه، برزیل یا بوستون نیست. چگونگی حفظ همه این تفاوت‌ها خود یک چالش بسیار دشوار است.»

* کاتولیک‌ها همچنان درباره مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و سقط جنین اختلاف دارند

پاپ جدید در اواسط سالی پا به عرصه خواهد گذاشت که به هدف تقویت دکترین کلیسا «سال ایمان» نام‌گذاری شده است. اما نظرسنجی‌های سالهای اخیر نشان‌دهنده اختلافاتی در میان کاتولیک‌ها درباره مسائل مربوط به بازنگری در عقاید سنتی و میزان تمرکز کلیسا بر مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و سقط جنین است. کاتولیک‌ها پنجاه سال پس از آنکه شورای دوم واتیکان تشکیل جلسه داد و تعدادی از اقدامات مربوط به کلیسا را به روز کرد، همچنان به بحث درباره آنکه آیا اعلامیه این شورا منجر به تضعیف سنت‌های کلیسا شده یا راهی به سوی ارتباط بیشتر با زندگی امروزه باز کرده است، می‌پردازند. واتیکان که کوچکترین کشور مستقل جهان است همچنان قدیمیترین و بزرگترین خدمات دیپلماتیک خود در جهان را حفظ کرده است.

* پاپ‌های اخیر تلاش کرده‌اند مواضع صریحی را درباره مسائل جهان اتخاذ کنند

کارشناسان می‌گویند که در پنجاه سال گذشته، پاپها مواضع صریح‌تری را درباره مسائل جهانی اتخاذ کرده‌اند. به طور مثال، پاپ جان بیست و دوم بخشنامه‌ای را منتشر کرده و در آن خواستار خلع سلاح و صلح جهانی شد. جان پل نیز به خاطر حمایتش از بلوک شرق در برابر کمونیسم مشهور بود و اغلب درباره شأن انسان‌ها و آزادی صحبت می‌کرد و در نهایت به رهبر روحانی جنبش موفق همبستگی لهستان تبدیل شد. دیگر پاپها نیز اغلب درباره دوستی با محیط زیست، کاهش فقر، کاپیتالیسم و نابرابری صحبت کرده و از حقوق بشر دفاع می‌کردند. پاپ بندیکت توجه خاصی به دفاع از آزادی مذهب داشت و در سال 2008 در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «تضمین کامل آزادی مذهبی را نمی‌توان به انجام آزادانه مراسم مذهبی محدود کرد بلکه باید توجه کافی را به ابعاد عمومی مذهب و احتمال اینکه مؤمنان نقش خود را در ایجاد نظم اجتماعی ایفا کنند، مبذول داشت.» «ادوارد پنتین»، یکی از خبرنگاران روزنامه «نشنال کاتولیک رجیستر» در مطلبی درباره رویکرد بندیکت درباره مسائل خارجی نوشت که «وی از ابتدا خواستار وارد کردن آموزه‌های کلیسای کاتولیک به سطح جهانی بوده نه اینکه به جنبه‌های عملی دیپلماسی توجه داشته باشد.» پاپ آینده همچنان با چالش‌هایی برای حفاظت از منافع کلیسا از جمله اصطکاک میان کلیسا و مقامات در مکان‌هایی مانند چین و ویتنام، رقابت فرقه‌های مسیحیت در آمریکای لاتین و نگرانی‌های مداوم درباره آزادی عبادت در کشورهای مسلمان خصوصا با توجه به وقوع قیام‌های مربوط به بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا روبرو خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: دو شنبه 21 اسفند 1391برچسب:مسیحیت,پاپ,فساد,جنسی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com