وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

صدها کلیپ ویدئویی و عکس در پایگاه‌های اینترنتی منتشر شده که نشان می‌دهد، این کودکان در خطوط مقدم نبرد حضور دارند و سلاح حمل می‌کنند. این پدیده هم اکنون به پدیده‌ای بسیار نگران کننده در تمام مناطق سوریه و به خصوص در ریف ادلب، حلب، دیر الزور و الحسکه تبدیل شده است و این موضوعی است که طرف‌های رسمی سوری بارها بر آن تاکید و نسبت به انتشار آن ابراز نگرانی شدید کرده‌اند، با اینکه در این خصوص آمار دقیقی از شمار کودکان به خدمت گرفته توسط این گروه‌های تروریستی مسلح در دست ندارند که یکی از دلایل آن سختی دسترسی به مناطق درگیری و نبرد است.

به خدمت گرفتن کودکان از حمل سلاح تا سوء استفاده جنسی از آنها

«انصاف حمد»، رئیس کمیته امور خانواده سوریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد تاکید می‌کند که به خدمت گرفتن کودکان جرمی است که برای آن در قانون مجازات در نظر گرفته شده است، چون تجارت با انسان‌ها به شمار آورده می‌شود و پدیده‌ای غیر مقبول و در عمل جنایتی است که چه در داخل سوریه و چه در سطح بین المللی محکوم است، چون مغایر تمام قوانین و توافقنامه‌های بین المللی و پروتکل‌های مرتبط با حقوق بشر است.

رئیس کمیته امور خانواده سوریه در ادامه افزود: پدیده به خدمت گرفتن کودکان از زمان آغاز بحران سوریه به شکل نگران کننده‌ای در حال گسترش است و انتشار تصاویری از این کودکان در پایگاه‌های مختلف اینترنتی از جمله «یوتیوب» توسعه و گسترش این پدیده را مورد تایید قرار می‌دهد.

انصاف حمد در این باره تاکید کرد که وزارت آشتی ملی سوریه و کمیته‌های آشتی ملی مجلس نمایندگان سوریه برنامه‌هایی را برای مقابله با این پدیده به اجرا گذاشته و برنامه‌های دیگری را نیز در دست اجرا دارد، چون کمیته امور خانواده سوریه واقعا به تنهایی قادر به رسیدگی به این امر و دسترسی به این خانواده‌ها و کودکان جز از طریق واسطه‌ها و میانجی‌ها نیست.

رئیس کمیته امور خانواده سوریه تاکید کرد: کودکانی که طی بحران سوریه توسط گروه‌های مسلح تروریستی به خدمت گرفته شده‌اند، تنها برای حمل سلاح استفاده نمی‌شود، بلکه آنها در مواردی همچون حمل و نقل سلاح، همراهی افراد مسلح، ایستادن و پاس دادن در نقاط نظامی و نگهبانی دادن استفاده می‌شود و هشدار داد که این سوء استفاده‌ها کودکان را به افرادی غیر طبیعی و مشکل‌دار تبدیل می‌کند.

انصاف حمد می‌گوید: کمیته امور خانواده سوریه تلاش می‌کند، با تکیه بر بُعد انسانی این قضیه احساسات خانواده‌هایی که کودکانشان را برای حمل سلاح به صفوف افراد مسلح ارسال می‌کنند، تحریک و وجدان آنها را بیدار کند، به ویژه خانواده‌هایی بدون علم و آگاهی یا بدون رضایت اقدام به چنین کاری می‌کنند.

حمد در ادامه تاکید کرد: صرف نظر از موارد فوق الذکر ما تلاش می‌کنیم که آگاهی خانواده‌ها را از جنبه حقوقی و قانونی در خصوص اعزام کودکان خود به میدان‌های نبرد بالا ببریم و روحانیون را تشویق به همکاری با وزارت اوقاف سوریه کنیم تا خانواده‌ها را از ابعاد مختلف این جنایت آگاه کنند و به آنها اطلاعات و آگاهی‌های لازم در این خصوص ارائه و خطرات نهفته درپس این اقدام را برای آنها توضیح دهند.

رئیس کمیته امور خانواده سوریه با اشاره به اینکه این کمیته در دسترسی به این افراد با مشکلات بسیاری مواجه است، تاکید کرد که این پدیده خطرناکی است که فراتر از حمل سلاح است و در واقع از حمل سلاح تا سوء استفاده‌های جنسی از کودکان توسط افراد مسلح را دربر می‌گیرد.

به خدمت گرفتن کودکان بر خلاف اصول اخلاقی قانونی و دینی است

از سوی دیگر «نزار سکیف»، رئیس سندیکای وکلای سوریه نیز در سخنانی اظهار داشت که اقدام گروه‌های مسلح تروریستی در به خدمت گرفتن کودکان در جبهه‌های نبرد و برای مقاصد جنگی زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و بیش و پیش زیر پا گذاشتن قوانین است.

وی در ادامه افزود: به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض و اهداف جنگی اهانتی بزرگ به کشور و زیر پا گذاشتن تمام معیارها و اصول اخلاقی است، چون این کودکان می‌بایست در شرایطی به دور از جنگ و درگیری رشد و پرورش یابند تا افرادی مفید برای جامعه خود باشند. این کودکان باید در محیطی به دور از سلاح و جرم و جنایت رشد و پرورش یابند.

اما در دو بعد قانونی و حقوقی به نظر سکیف ، توافقنامه‌های مرتبط با حقوق بشر و توافقنامه‌های سازمان ملل متحد که به کودکان و حقوق آنها می‌پردازد، تماما نسبت به خطرات به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض نظامی هشدار داده و این اقدامات را منع کرده‌ و بر ضرورت توجه به کودکان و محافظت از آنها و تامین رفاه و آسایش آنها تاکید داشته‌اند.

به همین دلیل رئیس سندیکای وکلای سوریه تاکید می‌کند که آنچه گروه‌های مسلح تروریستی دست به آن می‌زنند، مخالف و مغایر تمام معیارها و قوانین وضع شده بشری، الهی و دینی است.

بر این اساس سکیف خواستار رسیدگی هرچه فوری به این پدیده ناشایست و ناپسند برای حمایت از کودکان سوری در پیوستن به این محیط شد، به خصوص آنکه این کودکان آینده سازان جامعه سوریه خواهند بود.

رئیس سندیکای وکلای سوریه تاکید کرد که پدیده به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض نظامی توسط گروه‌های مسلح تروریستی را باید یکی از انواع و اشکال تجارت انسان‌ها از نوع کودکان آن برشمرد.

به خدمت گرفتن کودکان اقدامی احمقانه و نشانه جهل و فقر است

از سوی دیگر «عفیف رحمه»، عضو جبهه مردمی برای آزادی و تغییر از جریان‌های معارض سوری در سخنانی درباره پدیده به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض نظامی گفت که این اقدام بیانگر پایین بودن سطح فرهنگ و آگاهی برخی خانواده‌ها و حماقت و جهل و نادانی آنهاست.

وی افزود: تاکنون جامعه سوریه شاهد چنین پدیده هایی نبوده است و متاسفانه به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض و اهداف نظامی به معنای کاشت بذر قتل ، کشتار و خشونت در جان و روح این کودکان است که در آینده قرار است، جامعه را بنا کنند و بر این اساس آنها فرا می‌گیرند، هرگاه منافع آنها ایجاب نکند، از سلاح و قتل و کشتار برای تحقق منافع خود استفاده کنند.

به همین دلیل عفیف رحمه نسبت به نتایج زیان‌بار و فاجعه‌بار ظهور و گسترش این پدیده پس از پایان حوادث جاری در سوریه و بحران این کشور هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که چنین اقداماتی خشونت را در جان و روح کودکان می‌نشاند و صرف نظر از بالا بردن میزان بزه و جرم و جنایت در کشور موجب شیوع و انتشار بیماری‌ها و تنش‌های روحی، روانی و اجتماعی خواهد شد.

این معارض سوری در ادامه به این نکته اشاره کرد که چنین اقداماتی به کودک یاد می‌دهد که حق خود را با دست خود اما با زیر پا گذاشتن تمام عرف‌ها و سنن و قوانین بگیرد. بنابراین عجیب نیست، اگر مشاهده کنیم که در مناطق ریفی سوریه پدیده به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض نظامی بیش از مناطق و استان‌های دیگر سوریه باشد.

چون به باور این معارض سوری مناطق ریفی که مناطق پیرامونی استان‌ها را تشکیل می‌دهند، به دلیل بافت و ساختار اقتصادی و اجتماعی‌‌شان که دربر گیرنده افراد کشاورز و افراد بی‌سواد و کم سواد هستند، زمینه بیشتری برای جذب چنین پدیده‌هایی دارند.

رحمه در پایان به این نکته اشاره کرد که جامعه سوریه هم اکنون با مشکلات مالی و اقتصادی قابل توجهی مواجه است و این موجب شده تا برخی افراد از این نقطه ضعف خانواده‌ها سوء استفاده کنند. با این حال مردم سوریه باید توجه داشته باشند که هیچ‌گاه نباید اجازه دهند، پدیده‌هایی همچون فقر آنها را به واداشتن کودکانشان جهت پیوستن به گروه‌های معارض و صفوف آنها وادارد.

وی افزود: هم اکنون پدیده به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض و اهداف نظامی در استان‌هایی همچون ریف ادلب که 36 درصد جمعیت آن را کشاورزان تشکیل می‌دهند و یک سوم مابقی افراد نیز در بخش خدمات اجتماعی مشغول به کار هستند، به صورت گسترده مشاهده می‌شود و پس از آن استان‌های الحسکة، درعا ، الرقة و دیر الزور قرار دارند و این نشان می‌دهد که هرچه واقعیت‌ها اجتماعی پایین و نامناسب باشند، به همان میزان گسترش فساد در آنها بیشتر است که هم اکنون خود را در پدیده به خدمت گرفتن کودکان برای اغراض نظامی خود را نمایان ساخته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:وهابیت خبیث,جنایت,حقوق بشر,سوریه,اعراب دست نشانده, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com