وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی در قسمتی از یادداشت خود با اشاره به پشت پرده برگزاری این گونه نشست های ضد ایرانی در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ادامه داد: شواهد موجود و رصدهای پیوسته کمترین تردیدی باقی نمی گذارند که مردم جمهوری آذربایجان، خود را عضو جدا شده ای از ایران اسلامی تلقی می کنند و تلاش فراوان و برنامه ریزی گسترده صهیونیست ها که بعد از فروپاشی شوروی در جمهوری آذربایجان نفوذ قابل توجهی یافته اند، تاکنون نه فقط موفق به تغییر این دیدگاه در مردم شریف جمهوری آذربایجان نشده است بلکه دشمنی و جنایات وحشیانه صهیونیست ها علیه ملت های مسلمان، اشتیاق مردم جمهوری آذربایجان را به پیوند با ایران اسلامی شتاب بیشتری داده است.

همایش مورد اشاره یکی از دهها و صدها اقدام مشترک صهیونیست ها و برخی از دولتمردان جمهوری آذربایجان برای مقابله با احساس همبستگی مردم آن خطه با ایران اسلامی و پیشگیری از فوران این احساس عمیق دینی و فرهنگی است. برپایه شواهد موجود تأسیس حزب موسوم به «جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی»! یک اقدام ناشیانه از نوع «فرار به جلو» است که به منظور پیشگیری از خواسته مردم جمهوری آذربایجان برای الحاق به ایران اسلامی و یا تشکیل یک نظام اسلامی مشابه ایران، سازماندهی شده و تاکنون نیز کمترین موفقیتی نداشته است.

در این بین گرچه سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به مطالب ضدایرانی مطرح شده در این نشست گروهک‌های تجزیه‌طلب در باکو ، گفته بود٬ "دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست مواضع رسمی جمهوری آذربایجان نیست"٬اما مستندات فراوانی بر رابطه حکومت آذربایجان با سران رژیم صهیونیستی وجود دارد بطوری طبق آنچه که کیهان چند روز گذشته آنرا منتشر کرده  است: "«وفاقلی زاده» مشاور سابق رئیس جمهوری آذربایجان در دوران ریاست جمهوری حیدر علی اف سفرهای چندباره خود به اسرائیل و رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی را پنهان نمی کند. او به همراه نمایندگانی از احزاب «جبهه خلق» و «آزادی و مساوات» از جمله برپا کنندگان و شرکت کنندگان در همایش مورد اشاره بوده اند."

الحاق آذربایجان به ایران
اما این مسئله طی چند روز گذشته وارد فاز جدیدی از اظهار نظرها شده است؛ «الحاق» آذربایجان با تمام شدن قرارداد "ترکنچای" به ایران؛ این موضوعی است که طی یکی دو روز گذشته مورد توجه تحلیل گران و رسانه ها قرار گرفته است.

منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مطرح شدن الحاق آذربایجان به ایران در گفتگو با فرارو گفت: جریانی به راه افتاده است تا 17 شهر قفقاز از جمله آذربایجان به کشورمان ملحق شود که امیدواریم با همراهی مردم و حمایت همه جانبه دستگاه‌های بین‌المللی این امر محقق شود.
وی در پاسخ به این سئوال که امکان چنین الحاقی تا چه حد میسر است، عنوان کرد: خواست و اراده مردم می‌تواند همه کارها را سهولت بخشد که در این زمینه امیدواریم در وهله اول آذربایجان و بعد شهرهای دیگر به دامن افتخار‌آمیز کشورمان بازگردند.

لزوم پیگیری خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران
اما محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی دیگر گفت: «در این گونه مسائل باید به سوابق تاریخی و قراردادهایی که از گذشته میان حکومت های وقت تدوین و امضاء شده است مراجعه کرد.»

وی ادامه داد: «بحث های مختلفی وجود دارد که برخی قراردادها به پایان رسیده و باید آن بخش از خاکی که از کشور جدا شده به ایران بازگردانده شود. این مسائل جنبه حقوقی دارد و ما باید در مجامع بین الملل پیگیر حقوق حقه خود شویم و لذا بعید است با طرح این مسائل در رسانه ها به نتیجه برسیم و بیشتر باید از مجاری قانونی و حقوقی این مسائل را پیگیری کنیم.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «طرح اینگونه مسائل مبنای حقوقی دارد. ما قبلا قراردادهایی همچون ترکمنچای و گلستان با برخی کشورها از جمله روسیه داشتیم که باید این قراردادها را بررسی کرده و جایگاه حقوقی آنها را مشخص کنیم.»

وی تصریح کرد: «خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران باید از طریق مجامع بین المللی دنبال شود.»
از سوی دیگر کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل و رئیس مجمع نمایندگان این استان در گفتگویی با فارس، از تلاش برای تهیه طرحی برای بازنگری در قرارداد ترکمچای توسط نمایندگان شمال غرب کشور خبر داد و گفت:  نمایندگان آذری زبان مجلس به زودی این طرح را نهایی خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به اتمام قرارداد ترکمنچای، مجمع نمایندگان استان‌های شمال غرب کشور مصمم هستند در جهت بازنگری در قرارداد ترکمنچای اقدام کنند.

نماینده مردم اردبیل گفت: تلاش داریم با استفاده از پتانسیل و ظرفیت تمامی صاحب منصبان ذیربط بتوانیم حق مسلم خود را بگیریم.

همچنین صفر نعیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی با اشاره به این مطلب که " در گذشته جمهوری آذربایجان بخشی از خاک ایران محسوب می شد"، گفت:  اینکه در حال حاضر این صحبت ها بتواند به واقعیت تبدیل شود از نگاه سیاسیون عقلایی نیست. افراد عوام که از الفبای سیاست هیچ نمی دانند می گویند این کار شدنی است؛ اما جمهوری آذربایجان اکنون کشوری نیست که اختیار آن در دست خودش باشد و به راحتی بتواند تصمیم بگیرد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه جمهوری آذربایجان بازیچه دست کشورهایی است که با جمهوری اسلامی عناد دارند گفت: «لذا اگر دولت مردان آذربایجان هم بخواهند چنین کاری انجام دهند (برگزاری رفراندوم جهت الحاق به ایران)، کشورهایی که در آذربایجان نفوذ دارند از جمله ترکیه، اسرائیل، آمریکا و عربستان اجازه نخواهند داد که جمهوری آذربایجان هماهنگ و همساز با ایران شود.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما خواست ملت آذربایجان الحاق به ایران است؟، گفت: «مردم آذربایجان نیمه دیگر جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند؛ چون رودخانه ارس، آستارا را از وسط دو نیم کرده است. لذا معلوم است که آنها جدا شده از آستارای ایران هستند.»

البته در این بین کسانی هم هستند که اصل مطرح کردن پایان قرار داد ترکمچای و به طبق آن بازپسگیری آن را درست نمی دانند؛ خسرو معتضد از کارشناسان تاریخی کشورمان در مصاحبه ای که سال 89  با فارس درباره شايعات زمان سررسيد قرارداد تركمانچاي و باز پس‌گيري قفقاز از سوي ايران انجام داده بود اظهار داشت: ايران قفقاز را اجاره نداده است كه اكنون بخواهد آن را پس بگيرد ايران در قرارداد تركمانچاي زمان تعيين نكرده است و قرار نيست قفقاز به ايران باز‌گردد.

به هر حال جدای از بحث های تاریخی و اسنادی که در این باره وجود دارد؛ تدارک این‌گونه نشست ها بیشتر مقابله با  فرهنگ ایرانی – اسلامی ساکنان قفقاز است که هنوز نشانه های این فرهنگ در حدی است که می توان قسمتهایی از این مناطق را جزء قلمرو فرهنگی ایران محسوب نمود و رفتار اجتماعی مردم این مناطق مانند بزرگداشت بسیاری ازمناسبتها و سنتهای ایرانی - اسلامی در جمهوری آذربایجان از قبیل بزرگداشت نوروز، ماه محرم، ماه رمضان، روزجهانی قدس و... و همچنین گرایش مردم این کشورجهت بازگشت به ارزشهای ایرانی – اسلامی مانند رعایت پوشش ایرانی- اسلامی و انجام اعتراضات گسترده به موضوعاتی مانند ممنوعیت پخش اذان، لایحه ممنوعیت استفاده از حجاب در مراکز آموزشی و نیز عکس العمل شدید مردم مسلمان جمهوری آذربایجان در مقابل توهین دو سال قبل نشریه صنعت به ساحت حضرت پیامبر اکرم و... جملگی نشانه هایی از بی نتیجه بودن این تلاشها می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:دولت های دست نشانده,ضد انقلاب,, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com