وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ به دنبال سرکوب شدید جنبش‌های مردمی در کشور عربستان و نقص آشکار حقوق بشر، اعتراضات مختلفی در مجامع بین‌المللی برای پیشگیری از این اقدامات صورت گرفته است. دیده‌بان حقوق بشرسازمان ملل در گزارشی که اخیرا منتشر کرده اظهار داشت سرکوب مردم در عربستان بسیار سيستماتيک و وحشتناک بوده و نیروهای امنیتی به دلایلی واهی افراد را شکنجه داده و به زندان محکوم می‌کنند.

 

برملا شدن چهره واقعي آل سعود براي اهل سنت

اعتراضات مردمي عربستان در ابتدا با تظاهرات مسالمت‌آميز ده‌ها هزار نفري شيعيان اين کشور نسبت به تبعيض و فساد آل سعود آغاز شد، اما رفته رفته با گسترش اعتراضات به ديگر نقاط عربستان و تشديد سرکوب‌ نيروهاي امنيتي آل سعود، پرده از ماهيت واقعي دربار آل سعود کنار رفت.

همراه با برملا شدن چهره واقعي آل سعود، مسلمانان اهل سنت عربستان نيز به صف اعتراضات گسترده مردمي پيوستند، به‌‌طوري که در اعتراضات مردم عربستان، ده‌ها هزار نفر از اهل سنت شرکت مي‌کنند و بنابر اخبار منتشر شده در وبلاگ‌هاي منتشر شده نزد مخالفان خاندان آل سعود گفته مي‌شود ده‌ها هزار نفر از سني‌هاي مخالف دربار عربستان در هنگام اعتراضات بازداشت شده و تحت شديدترين شکنجه‌ها قرار مي‌گيرند.

فقر شديد در کشور طلا

شاهزدگان آل سعود که گفته مي‌شود تعداد آن به هفت هزار نفر مي‌رسد، سرمايه هنگفت باد آورده خود را در کشورهاي غربي به عيش و نوش و خوشگذراني مصرف مي‌کنند و روزي نيست که خبري از فساد و عياشي  اين شاهزداگان در رسانه‌هاي خبري منتشر نشود.


خريد گرانترين هواپيماي شخصي دنيا توسط شاهزاده سعودي

اما از طرف ديگر، اگر نگاهي به وضعيت اقتصادي مردم عربستان بخصوص شيعيان اين کشور انداخته شود، متوجه مي‌شويم آل سعود سرمايه‌ هنگفتي که از فروش نفت بدست مي‌آورد در انحصار اطرافيان خود قرار داده و مردم اين کشور هيچ سهمي از اين ثروت ندارند.

بنا بر گزارشات مستندي که توسط سازمان‌هاي مستقل منتشر شده است، بيش از 50درصد مردم شبه جزيره عربستان زير خط فقر زندگي کرده و از کوچکترين حقوق شهروندني نيز برخوردار نيستند.

روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي ضمن اشاره به محروميت اکثريت جامعه عربستان از ثروت آل سعود، اذعان مي‌کند در حالي که عربستان يکي از ثروتمندترين کشورهاي دنيا است، ميليون‌ها عربستاني با فقر شديد دست و پنجه نرم مي‌کنند.

اعتراضات نسبت به نحوه حکومت در کشورعربستان چندی است که شدت گرفته و تظاهرکنندگان به احقاق حقوق مدنی و اجتماعی خود اصرار دارند. خاندان آل‌سعود با ایجاد ترس و بهره‌بردن از دلارهای نفتی تاکنون توانسته سال‌ها بر مردم این کشور حکمرانی کند، ولی در طی سالیان اخیر، و پس ازبیداری اسلامی در کشورهای منطقه، حکومت آل ‌سعود وجاهت خود را از دست داده و به تدریج در حال فروپاشی است.

صدور نيروي امنيتي به کشورهاي تحت سلطه آل سعود

در حالي که شعله اعتراضات مردمي در عربستان هر روز شعله‌ور تر شده و به شهرهاي تحت تسلط کامل آل سعود، مانند مکه و مدينه نيز گسترش يافته است، حکومت آل سعود با حمايت از سرکوب جنبش‌هاي مردمي منطقه تلاش مي‌کند خود را موج بيداري اسلامي رهايي بخشد.

آل سعود همزمان با تامين هزينه‌هاي مالي تروريست‌هاي سوريه و ايجاد تفرقه در کشورهاي اسلامي، نيروهاي امنيتي و سرکوبگر خود را به کشورهاي تحت سلطه مانند يمن و بحرين مي‌فرستد تا شايد بتواند از گسترش بيداري اسلامي در منطقه جلوگيري کند.
بنا به گزارشات موجود در رسانه‌هاي خبري، نیروهاي امنيتي آل سعود از همان ابتداي انقلاب مردمي بحرين با تجاوز به خاک اين کشور در صدد سرکوب معترضان هستند.

 


گفتني است، بارها مقامات سعودي و آل خليفه علنا اعلام کرده‌اند که نيروهاي امنيتي آل سعود در بحرين به سرکوب مردم اين کشور مي‌پردازند. 



وضعيت شيعيان در شبه جزيره عربستان

یکی از دلایل اضمحلال تدریجی خاندان آل‌سعود، دشمنی آنها با شیعیان است. طبق آخرین آمار رسمی، شیعیان 20 درصد از جمعیت کشورعربستان را تشکیل می‌دهند.

مفتی‌های درباری وهابی عربستان، تبلیغات گسترده، غیرمنطقی و ظالمانه‌ای راعلیه شیعیان دامن می‌زنند. بنابر گزارش سازمان‌‌هاي حقوق بشري، شيعيان در عربستان از پايه‌اي‌ترين حقوق شهروندي نيز برخوردار نيستند.

شيعيان درکشورعربستان از محرومیت اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای که عمال آل‌سعود به آن‌ها تحمیل کرده‌اند رنج می‌برند و حقوق شهروندي آن‌ها به صورت گسترده توسط عمال آل سعود نقض مي‌شود.

 

هم اکنون و بر اساس آمار منتشر شده از سوي فعالان حقوق بشري درعربستان، تعداد شیعیان زندانی نیزدرکشورعربستان، به ده‌ها هزار نفر می‌رسد که اکثر آن‌ها بدون دليل خاصي به زندان افتاده‌اند.


نقض حقوق بشر در شبه جزيره عربستان چگونه صورت مي‌گيرد؟

 

به دنبال گسترش موج اعتراضات مردمی در کشورهای عربی و بیداری اسلامي در منطقه، نگرانی‌های سران فاسد عربی افزایش یافته است.

مردم مسلمان این کشورها با الگو قراردادن انقلاب اسلامی ایران، به دنبال احقاق حقوق پایمال شده خود در تمامی سال‌های پیشین هستند. کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی با کمک گرفتن از دول غربی سعی کرده‌اند جلوی فروپاشی نظام‌های فاسد خود را بگیرند.

در این میان، عربستان سعودی با بهره‌گیری از دلارهای نفتی، سرکوب گسترده‌ای را درپیش گرفته است. نقض حقوق بشر در کشور عربستان به شکلی گسترده در حال افزایش بوده و دستگیری فعالان حقوق بشر و مبارزان آزادی مردم این کشور دیگر به امری معمول تبدیل شده است.

 

مقامات امنیتی به بهانه اقدامات تروریستی و ضدنظام تمامی فعالیت‌های این فعالان حقوق بشر را کنترل می‌کند.

فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه،"کنستانتین دولگوف"، ناآرامی‌ها در شرق عربستان سعودی را درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان صلح‌طلب خوانده و نسبت به این رخدادها، ابراز نگرانی شدید کرده است.

به گفته کنستانتين دولگوف، این ناآرامی‌ها در چند هفته اخیر شدت گسترده‌ای یافته و در طی آن، نيروهاي امنيتي آل سعود با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به تظاهرکنندگان حمله‌ور شده و تعدادی از آنها را به شهادت رسانده‌اند.

 

گفته مي‌شود، هزاران نفر که بیشتر آنها مرد و شماری نیز کودک هستند، از مارس 2011 در این منطقه بازداشت و بدون برگزاري دادگاه و تفهيم اتهام به زندان افتاده‌اند.

 

مقامات رژیم عربستان سعودی در مدتي 11 مسجد متعلق به شیعیان را پلمب و مسدود کردند.

حکم اعدام روحاني شيعه عربستان

 

مرداد ماه سال 1391 نیروهای امنیتی سعودی با حمله مسلحانه به اتومبیل "آیت الله شیخ نمر آل نمر" پس از مجروح کردن وی، او را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. "شیخ نمر" همواره از مخالفان رژیم آل‌سعود بوده است.


 

"محمد شحاته" مسئول پرونده عربستان در شبكه اطلاعات حقوق بشر عربي اظهار داشت: دادستاني عربستان، فقط به اين خاطر كه شيخ نمر خواستار تغییرات اجتماعي وسياسي در کشور شده است، اشد مجازات را براي او درخواست كرد. شحاته با بيان اين كه رسیدگی به پرونده شيخ النمر به دادگاه ويژه جنايي در عربستان واگذار شده است، تاكيد كرد: اين دادگاه، ويژه محاكمه متهمان تروريست است نه انديشمندان.



تصویر "شیخ نمر" پس از ترور توسط رژیم آل‌سعود

 

محمد شحاته تصريح كرد: اتهاماتي كه به فعالان سياسي در عربستان وارد مي‌شود از پيش تعيين شده است، به طوري كه اتهامات مطرح شده علیه"رائد بدوني" یکی دیگر از فعالان سیاسی حقوقی در عربستان هم كاملا مشابه اتهامات القحطاني، الحامد و النمر است.

 

در عربستان سعودی بسیاری از قضات دادگاه‌ها بر مبنای نظر و دیدگاه‌های شخصی و دستوری حکم صادر می‌کنند.

 

در پی برگزاری چندین تظاهرات در حمایت از زندانیان فراموش شده در منطقه الشرقیه، نیروهای سعودی با یورش به شهر "العوامیه" به سوی منازل تیراندازی کردند.

 

فعال حقوق بشر،"محمد صالح الزنادی" روز پنجشنبه سوم فروردین در شهر العوامیه، در جریان حمله نیروهای امنیتی سعودی، با گلوله مجروح شد. الزنادی در جریان این عملیات ترور هدف سه گلوله قرار گرفت.

بر اساس تصاویر ویدئویی منتشر شده، نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی با بازداشت گسترده مخالفان رژیم حاکم، آنها را در شرایط اسفباری نگه داشته و بطور مستمر آنها را به باد کتک می‌گیرند.

 



وجود صدها هزار زنداني سياسي در عربستان

 

فعالان عربستانی می‌گویند بیش از 100 هزار زندانی سیاسی در سراسر این کشور وجود دارد که به گفته انجمن حقوق بشر عربستان به طور فیزیکی و روحی مورد شکنجه قرار می‌گیرند. بازداشت‌شدگان به شدت از ازدحام جمعیت در سلول‌ها و بدرفتاری زندانیان و کمی غذا و عدم وجود تخت کافی برای خواب شکایت و تاکید کردند. یکی از بازداشتی‌ها گفت که یک راهرو زندان که ۶ سلول و ۶ سرویس بهداشتی دارد گنجایش بیش از ۶۰ نفر را ندارد اما بیش از 300 نفر در آن به سر می‌برند.



اشغال بحرين توسط نيروهاي امنيتي آل سعود

 

در تظاهرات مردم مسلمان بحرین علیه رژیم آل خلیفه، نیروهای امنیتی رژیم با حمله به مردم، تاکنون ده‌ها نفر را بر اثر شليک گازهاي سمي به شهادت رسانده‌اند. در تظاهرات مردم بحرین که خواستار خروج نیروهای متجاوز سعودی، اماراتی و کویتی و اصلاحات سیاسی و قانونی هستند، شمار زیادی از افراد توسط نیروهای امنیتی مجروح و کشته می‌شوند.


 

شواهد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد شماری از معترضان زیر شکنجه شدید رژیم آل خلیفه جان خود را از دست داده یا دچار نقض عضو شده و تعدادی از زنان بحرینی نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز خود دچار سقط جنین شده‌اند.

.

 

پزشکان مدافع حقوق بشر می‌گویند که تعداد زیادی از دکترها و پرستارها بازداشت، شکنجه و یا ناپدید می‌شوند چرا که آن‌ها مدارک و شواهد مهمی از قساوت‌های مقامات نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در سرکوب تظاهرکنندگان دولتی محسوب می‌شوند.

 

سازمان یمانی‌های مهاجر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 300 هزار یمنی در پی به اصطلاح اجرای اصلاحات قانون کار کارگران خارجی در عربستان سعودی از این کشور اخراج شده‌اند. این عمل در اصل به منظور مقابله به مثل با یمنی‌های مبارز انجام گرفته است. منابع آگاه عربستانی شمار مهاجران یمنی که توسط مقامات رژیم سعودی به کشور خود باز گردانده می‌شوند، را روزانه دو هزار یمنی برآورد می‌کنند.

 

روزنامه‌ گاردین در گزارشی نوشت که در حال حاضر در کشور عربستان صدها خدمتکار زن خارجی در انتظار اعدام به سر می‌برند. عربستان در سال ۲۰۱۲ حداقل 100 کارگر خارجی را اعدام کرده است. پژوهشگر حوزه عربستان در عفو بین‌الملل اظهار داشت که دلیل اعدام این افراد اتهام قتل است. اکثر این خدمتکاران گفته‌اند که به امید کارمناسب و کسب درآمد به این کشور آمدند ولی صاحبانشان به قصد ارضای امیال حیوانی خود آن‌ها را استخدام کرده و پس از مدتی به آن‌ها تجاوز می‌کنند.



تصویر زن خدمتکار اندونزیایی در حالی که به طرزی غیرانسانی در صندوق عقب ماشین سوار شده است

 

در یک مورد، پس از اعدام یک خدمتکار 50 ساله اندونزیایی، رژیم آل‌سعود برای فرونشاندن اختلافات به‌وجودآمده از مقامات کشور اندونزی عذرخواهی کردند.


 



60 درصد مردم از داشتن مسکن محروم هستند

علي ابراهيم" ،مخالف سیاسی دولت عربستان سعودي، اظهار داشت: دولت عربستان وجود سه ميليون فقير در اين کشور را تکذيب اما همزمان اذعان مي‌کند که 600 هزار خانواده مشمول کمک‌هاي اجتماعي هستند. "علی ابراهیم" اشاره کرد ميليون‌ها شهروند سعودي به خاطر بي توجهي دولت اين کشور درمبارزه با فقر و بيکاري زيرخط فقر بسرمي‌برند و جامعه عربستان به دو طبقه فقير و ثروتمند تقسيم شده است.

وي افزود: آمارها نشان مي‌دهد که 65 درصد شهروندان عربستاني از داشتن مسکن بي بهره هستند اما تصويري که از عربستان در رسانه‌ها منعکس مي‌شود نشان مي‌دهد که اين کشور نفت خيز، سرزمين ثروتمندان است.

 

وي با بيان اينکه "هشت ميليون شهروند سعودي دارايي‌هاي خود را به سبب فروپاشي بازار بورس اين کشور از دست داده‌اند"، با هشدار درباره گسترش پيامدهاي فقردر جامعه عربستان افزود: دولت عربستان طرحي اقتصادي براي ايجاد توازن اقتصادي، معيشتي و اجتماعي با وجود درآمد سالانه نفتي حداقل 209 ميليارد دلاري ندارد.


 

روزنامه فرامنطقه‌اي " الشرق الاوسط" وابسته به عربستان نيز درمقاله‌اي به وجود بحران اخلاقي، فقر وبيکاري در اين کشور اعتراف کرده است.

 

 

شاهزاده بسمه بنت سعود بن عبدالعزيز که برادرزاده عبدالله پادشاه عربستان و از فعالان سياسي است، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي انگليسي تاکيد کرد در قبال رويدادهاي اخير کشورش سکوت نخواهد کرد.
شاهزاده بسمه سعود گفت: "خاندان سلطنتي متشکل از دو هزار ميليونر است که همه آن‌ها قدرت و ثروت را در اختيار دارند و هيچ کس جرات اعتراض به آن‌ها را ندارد زيرا معترضان هر چه دارند، از دست خواهند داد. مخالفان سعودی اهدا مبالغی به نیازمندان سایر کشورها را یک ژست سیاسی می‌دانند تا اخبار مربوط به فقر گسترده در عربستان را پنهان کنند".



وي افزود: "اگر شما فقير باشيد و دزدي کنيد، دست شما پس از سه بار طرح اتهام قطع خواهد شد. اما اگر شما ثروتمند باشيد و دزدی کنید، هيچ کس به شما چيزي نخواهد گفت."

همایشی در حمایت از حقوق شهروندان مظلوم عربستانی

اخیرا موسسه ژئوپلتیک پاریس نشستی بین المللی درباره نقض حقوق بشردرعربستان سعودی، در محل مجلس سنای فرانسه برگزار کرد که در آن جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست به علت فشارهای رژیم عربستان بر سناتورها، از هرگونه تصویربرداری جلوگیری شد؛ امری که باعث انتقادهای شدیدی از سوی ناظران شد.

 

در این همایش بین‌المللی، صاحب نظران و اندیشمندان مطرح حوزه خاورمیانه و به ویژه صاحب نظران و انديشمندان عربستان سعودی حضور داشتند. محور اصلی گفتگوهای این همایش، نقض حقوق بشر، پایمال کردن حقوق زنان و شیعیان، و تبدیل عربستان به کشوری دموکرات بوده است.

"حمزه الحسن"، فعال حقوق بشر و یکی از رهبران مخالف رژیم آل‌سعود، ریاض را به عنوان گورستان حقوق بشر توصیف کرده و وضعیت زندانیان سیاسی را در این کشور اسف بار می‌داند. الحسن با اشاره به فشار بر شیعیان، حکومت وهابی‌ها را محکوم کرده و خواستار آزادی هرچه زودتر تمامی زندانیان سیاسی شیعه شد.

در مقاله‌ای که توسط "علی راستبین" ارائه شد، افشا گردید که ریاض سعی دارد تحت پوشش اتحاد، استقلال بحرین را از بین ببرد. با توجه به متزلزل شدن پایه‌های رژیم آل‌سعود، این کشور در نظر دارد تا با تشکیل اتحادیه‌ کشورهای ساحلی جنوب خلیج فارس، تمامی تلاش خود را برای حفظ ارکان خود انجام دهد.

"پیر ریگلو"، مدیر موسسه تاریخی علوم اجتماعی، در پایان این همایش اظهارداشت که نقص آشکار حقوق بشر در عربستان باعث بروز دردهای عمیقی شده و باید به طریقی صلح‌آمیز و بدون اعمال فشار این مسئله را حل و فصل کرد. وی خاطر نشان ساخت که به کارگیری زنان در مشاغل مختلف و عدم ارائه تسهیلات لازم و ضروری به آن‌ها، موجب دودستگی و سرخوردگی این قشر فعال اجتماع خواهد شد.

 

یکی از محققان مشهور حاضر دراین همایش، پروفسور "جرار فرانسوا دومون"، استاد دانشگاه سوربون بوده که با ارائه مقاله‌ای تحلیلی- مقایسه‌ای نشان داد که در قانون اساسی منتشر شده در سال 1992 درعربستان، از واژه "زن" استفاده نشده است.
 
 

 

در انتهای این همایش بین‌المللی که به علت لابی‌های خاندان آل‌سعود، انعکاس بسیارکمی در رسانه‌های خبری جهان داشته، راهکارهایی برای بیرون رفت کشور عربستان از وضعیت حاد فعلی ارائه شد. بسیاری از محققان حاضر در این همایش اعتقاد دارند که زیرپا گذاشتن حقوق اقشار مختلف اجتماعی و اقلیت‎های دینی هیچ سودی برای مقامات سعودی نداشته و این کشور در صورتی از بحران نجات می‌یابد که در راس حکومت خود، مفتی‌های وهابی را کنار گذاشته و به مسلمانان واقعی اجازه عرض اندام دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:آل سعود,وهابیت,جنایت, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com