وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

با وجود این همه معضلات ناشی از مافیای دارو، بازار قاچاق دارو در کشور همچنان رونق داشته و اقدامات تاثیرگذاری برای مبارزه با آن صورت نمی پذیرد! عوامل متعددی دست به دست هم داده و منجر به بوجود آمدن این مشکل بزرگ در کشور شده اند.
 

اطلاعات مربوط به توزيع و مصرف دارو در كشور به درستي ايجاد و طبقه‌بندي نشده است. وجود آمار، اطلاعات دارويي دقيق و صحيح نخستين گام برای ارائه خدمات مناسب است. شبكه‌هاي رسمي توليد و پخش دارو باید نظارتی صحيح بر مراكز عرضه، توزيع و تامين دارو داشته باشند و اطلاعات ورود و خروج دارو به درستی ثبت شود.
 
همچنین، دولت اراده‌ای بر‌ کنترل وضعیت موجود ندارد و بودجه بخش‌های گوناگون ‌بهداشت و درمان را کاهش داده است. گاهي اجازه فعاليت قانوني به برخي فرآورده‌ها داده نمي‌شود. يعني ضوابط تعيين شده از سوي دولت براي بازار دارو، روزآمد نيست و از راه‌هاي قانوني پاسخگوي مردم نمی باشد.

از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت دارو داشته است. اختلاف زیادی بین قیمت دارو در بازار داخلی و بازارهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه وجود دارد.

نبود ساختار اصلی پاسخگویی نسبت به تامین دارو یکی دیگر از مهم‌ ترین دلایل بروز پدیده قاچاق دارو است. که می توان با ايجاد بانك الكترونيكي اطلاعات دارويی از ایجاد خطا و اشتباه جلوگیری كرده و كمبودها را برطرف كرد، هرچند گفته می شود که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم شاهد تاثیر مثبت آن در این زمینه باشیم.

بايد وزارت بهداشت به طور جدی تر وارد عمل شده و تمام تلاش خود را در این مسیر به کار گیرد. باید توجه داشت که در این مسیر نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي نیز باید با افراد متخلف به شدت برخورد قانوني کرده و همکاری لازم را با وزارت بهداشت به عمل آورند.

قانون غذا و دارو نياز به بازنگري جدي و وسيع دارد و بايد طوری تغییر یابد که به مديران و مسئولين در اين حوزه اختيار اعمال سليقه شخصی را ندهد.

باید با شبکه‌های زنجیره‌ای اجاره داروخانه‌ها در کشور مقابله شود. به نحوی که اجاره داروخانه‌ها باید به طور قانونی و از طریق واگذاری پیمانی مدیریت به داروساز و از سلامت برخوردار باشد.
توجه داشته باشیم که به هر میزان زمینه‌های توانمندی تامین دارو در کشور بیشتر شود، قاچاق دارو نیز کمتر خواهد شد.
 


در پایان گفتنی است؛ طب سنتی نیز می تواند به عنوان یکی از راهکارهای اساسی مقابله با تحریم و تروریسم دارویی مورد توجه قرار گیرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:تروریسم,کمبود دارو,بیماران, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com