وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

باهنر ادامه داد:البته همه نماینده ها حق دارند با رئیس جمهور منتخب و نماینده های ایشان بحث و مذاکره داشته باشند، اما نه به نمایندگی از مجلس بلکه به صورت شخصی. یکی از مواردی که رهبری در پیام تبریک خود اعلام کردند این بود که رئیس جمهور منتخب باید از این فرصت دو ماه استفاده خوبی کنند تا کارها به خوبی پیش برود.

باهنر: برای دیدار نمایندگان با رئیس جمهور منتخب منتظر درخواست وی هستیم

باهنر در مورد دیدار مجلس و دکتر روحانی هم اظهار داشت:ارتباط رسمی برگزار نشده اما معتقدیم باید از این فرصت استفاده کنیم. البته ما وضعیت دکتر روحانی را درک می کنیم. فشار ملاقات با آقای روحانی بسیار بالاست و ما این را به خوبی درک می کنیم و از طرف مجلس فشار کمتری روی ایشان وارد می کنیم. ما منتظر هستیم تا هر وقت که آقای روحانی از مجلس بخواند تا دیدار داشته باشیم، با یکدیگر جلسه ای برگزار کنیم.

نوبخت هم در ابتدای برنامه گفت:الان هیچ گونه رسمیتی بین ملاقات ها و تشکیل برخی جلسات تعریف شدنی نیست. اما بر اساس نوع نگاه قانون اساسی به قوه مجریه و مقننه دارد ، باید مقدماتی اندیشیده شود تا بعد از رسمیت یافتن دولت کارها به خوبی پیش برود.

وی ادامه داد:ما به اصل تفکیک قوا معتقد هستیم. با وجود تفکیک مسولیت های قوا، بین قوه مجریه و مقننه یک رابطه تنگاتنگ وجود دارد که قابل قیاس با رابطه دولت با قوه قضاییه نیست. ما بعد از امضای حکم ریاست جمهوری، باید به مجلس برویم و مراسم تحلیف برگزار شود. قانون اساسی تاکید دارد که رئیس جمهور باید از مجلس برای هیات وزیران، رای اعتماد بگیرد.

نماینده روحانی اضافه کرد:همانطور که مهندس باهنر اشاره کردند تعدادی از نماینده های مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس مایل هستند با رئیس جمهور منتخب جلسه داشته باشند. پاره ای از کارها هست که اگر مقدمات خوبی برای آن اندیشیده نشود ممکن است در ادامه با مشکلاتی مواجه شویم. الان به سرعت با مسولین محترم دستگاه اجرایی در حال مذاکره هستیم و آخرین وضعیت کشور را رصد می کنیم.

دیدار نوبخت با لاریجانی در رابطه با کابینه آینده

وی با بیان اینکه چون بیشترین کار ما با مجلس است باید تعامل خوبی با آن داشته باشیم، گفت: دولت می تواند روز رای گیری لیست وزرا را در اختیار مجلس قرار بدهد اما ما برای این که از دیدگاه نماینده ها در مورد انتخاب رئیس جمهور مطلع شویم، باید جلساتی با دوستانمان در مجلس داشته باشیم. بنده دیروز ملاقاتی با دکتر لاریجانی داشتم و نقطه نظرات طرفین را مطرح کردیم. اینکه رئیس جمهور و مجلس بدانند که هر دو منتخب مردم هستند و مردم بیش از هرچیزی نیازمند تعامل این دو قوه هستند، نکته بسیار مهمی است که فکر می کنم هم جناب آقای روحانی و هم مجلس محترم به آن اشراف دارند.

نوبخت افزود: در این فرصت با تعدادی از نمایندگان و روسای کمیسیون ها دیدار داشتم و مطالبشان را شنیدم. نوع نگاهی که ما به جایگاه ممتاز قوه مقننه داریم و معتقدیم کارهای اجرایی باید با قانون تصویب شده توسط مجلس انجام شود، باعث می شود تعاملات از سوی ما به دقت پیش برود. البته ارتباط و تعامل بین دولت و مجلس منوط بر این که هیات رئیسه افرادی را مشخص کنند، شاید نباشد.

باهنر در ادامه این برنامه تلویزیونی گفت: وقتی یک وزیر می خواهد مسولیت اجرایی یک دستگاه موثر را در اختیار بگیرد، باید هم از سوی رئیس جمهور انتخاب شود و مورد قبول وی باشد و هم مورد اعتماد مجلس قرار بگیرد. مسیر کاملاً مشخص است. رئیس جمهور حق دارد هر فردی که می خواهد برای وزارتخانه ها انتخاب کند و به مجلس معرفی کند و مجلس نیز به او رای اعتماد بدهد. این مسیر می تواند خیلی رسمی و بدون هیچ مشکلی طی شود. با مواضع اعلام شده از سوی آقای روحانی، مراجعات زیادی به ایشان هست و ایشان هم قطعاً رایزنی های متعددی خواهند داشت.

باهنر: روحانی برای برای گرفتن رای اعتماد افراد مورد نظرش با مجلس مشورت کند

وی افزود:یک وقتی هست که آقای رئیس جمهور به یکسری شخص قطعی می رسند و علاقمند هستند که اکثر این افراد مورد اعتماد مجلس قرار بگیرند. در این مسیر می توان با مجلس مشورت و تعامل داشت. بنده به صورت جدی علاقمندم که کابینه اولیه آقای روحانی بدون هیچ کم و کاستی رای بیاورند و دولت در اسرع وقت مستقر شوند.

وی همچنین گفت:بنده بیش از 25 سال است که در مجلس حضور دارم و به غیر از دولت اول مقام معظم رهبری که در مجلس حضور نداشتم، تا امروز با همه دولت ها کار کرده ام. هم دولت زمان جنگ، هم دولت آقای هاشمی هم دولت جناب آقای خاتمی و هم دولت آقای احمدی نژاد. تا قبل از دولت نهم کمتر این اتفاق می افتاد که اکثریت کابینه رای اعتماد نیاورند. علتش هم رایزنی هایی بود که با مجلس انجام می شد. خیلی کم پیش می آمد که قبل از اعلام رسمی اسامی به مجلس، اسامی وزرا به مجلس اعلام نشود.

نایب رئیس مجلس افزود: در دولت دوم اقای هاشمی ما روی همه وزرا به توافق رسیده بودیم. در مورد وزارت بازرگانی به توافق رسیده بودیم که آقای آل اسحاق معرفی شود. در دقایق آخر آقای هاشمی تصمیم گرفتند آقا محمد خان را معرفی کنند. من به خدمت ایشان رسیدم و گفتم هر دو نفر برای ما قابل احترام هستند ولی تفاهم ما آقای آل اسحاق هستند لطفاً تفاهم را برهم نزنید. ایشان هم پذیرفتند و آقای محمدخان را معرفی نکردند.

باهنر: احمدی نژاد به رایزنی اعتقاد نداشت؛ به مر قانون عمل می کرد

باهنر ادامه داد: آقای دکتر احمدی نژاد که زحمات زیادی هم کشیدند و انشالله موفق باشند و بتوانیم از ظرفیت هایشان در ادامه هم استفاده کنیم، اصولاً به اینطور رایزنی ها و تفاهم ها اعتقادی نداشتند و به مر قانون اساسی عمل می کردند. ایشان افرادشان را انتخاب و معرفی می کردند و مجلس هم به وزرا رای اعتماد می دادند. برای اینکه به یک رای اعتماد کامل به وزرا برسیم، یک سری رایزنی ها لازم است.

نوبخت: روحانی رایزنی را شرط کافی می داند نه لازم

نوبخت هم درادامه گفت: اینطور که از صحبت های آقای روحانی برای مردم خوب و شریف ایران قابل برداشت هست این است که ایشان رایزنی با مجلس را قطعاً انجام خواهند داد. البته ایشان این موضوع را شرط کافی می دانند نه شرط لازم! اساساً برای فرآیند انتخاب برای معرفی به مجلس همه رایزنی هایی که باید با مراجع صاحب نظر داشته باشند را انجام می دهند. فکر می کنم اگر الزاماتی که برای انتخاب و معرفی یک وزیر به مجلس وجود دارد، به درستی انجام شود و بدون نگاه های جناحی و با توجه به توانایی ها انتخاب صورت بگیرد، بخش کفایت آسان تر انجام می شود.

وی ادامه داد: طرحی که برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مجلس مطرح شد را هم یک علامت مثبت می دانم چون آقای روحانی بارها اعلام کردند قصد چنین کاری را دارند و مجلس محترم بستری قانونی این موضوع را فراهم کرد. البته فکر می کنم از این فرصت باید برای افزایش بهره وری این سازمان استفاده کنیم. یک سری مشکلاتی وجود داشت که در شروع کار مجدد باید اصلاح شود.در نهایت فکر می کنم این علائم مثبتی که صادر می شود مشخص می کند که نمایندگان هم مطالبت مردم را می شناسند.

نوبخت:فرآیند تصمیم سازی و انتخاب اعضای کابینه به خوبی انجام خواهد شد

نوبخت همچنین گفت:چون فرآیند تصمیم سازی و انتخاب اعضای کابینه به خوبی انجام خواهد شد، ما پیش بینی می کنیم کمترین چالش را در پیش خواهیم داشت. آقای روحانی در اولین فرصتی که برای صحبت با مردم پیدا خواهند کرد، به تفصیل توضیح خواهند داد که از لحظه ای که مشخص شد باید این مسولیت را برعهده داشته باشند، چه کار طاقت فرسایی در حال انجام است.

نوبخت:رای نمایندگان متعلق به یکسال پیش است رای روحانی نظر امروز مردم است

وی افزود: آقای روحانی آخرین منتخب مردم هستند و مردم با حضور گسترده و رای بالایی که به ایشان دادند نشان دادند که امروز به چه مسائلی احتیاج دارند. البته نمایندگان مجلس هم همگی منتخب مردم هستند اما رای آن ها متعلق به یک سال پیش است اما رای دکتر روحانی نظر امروز مردم است و فکر می کنم نمایندگان مجلس هم به خواست مردم احترام خواهند گذاشت و با برنامه های دکتر روحانی همراه خواهند بود.

باهنر در ادامه برنامه اظهار داشت: فقط جناب آقای هاشمی بودند که قبل از ریاست جمهوری، رئیس مجلس هم بودند. اقای روحانی پنج دوره نماینده مجلس بودند و با تمام وجود مجلس را می شناسند. یکی از مشکلات ما با برخی روسای جمهور این بود که با مسائل مجلس آشنا نبودند. رئیس جمهور می تواند به وزرا امر و نهی داشته باشد اما رئیس مجلس باید طبق آیین نامه مجلس را مدیریت کند. نماینده های مجلس طبق آیین نامه هر کدام یک رای دارند. هر نماینده یک حوزه نفوذ رای دارند که به قدرت استدلال و... بستگی دارد. وگرنه هیچ کس نماینده تر از دیگری نیست و اختیارات نماینده ها طبق قانون اساسی، مساوی و برابر است.

باهنر: مجلس نیاز به قانع شدن و تعامل دارد

وی ادامه داد:مجلس نیاز به قانع شدن و تعامل دارد. اگر رئیس مجلس هم رئیس هست، به این دلیل است که اکثریت نمایندگان آن فرد را قبول دارند. رئیس مجلس هم می تواند توسط نماینده ها به صورت سالانه تغییر پیدا کند.

باهنر همچنین با اشاره به صحبت نوبخت گفت:آقای نوبخت فرمودند رای مردم به رئیس جمهور آخرین رای ملت است و رای نمایندگان مجلس متعلق به سال گذشته است.  آیا سه سال آینده هم می توان چنین حرفی زد و گفت رای رئیس جمهور کهنه شده؟ فکر می کنم این حرف درستی نیست. مردم و مجلس تا آخرین روز مورد اعتماد مردم هستند.

نوبخت:دولت روحانی هم از ظرفیت اصلاح طلبان و هم اصولگرایان برای پیشبرد امور استفاده می کند

نوبخت در بخش دیگری از برنامه گفت: مجلس اصولگرا نافی نوع نگاه اعتدالی نیست و نگاه اعتدالی هم تداخلی با نگاه اصولگرایی ندارد. دولت اقای روحانی هم از ظرفیت اصلاح طلبان و هم اصولگرایان برای پیشبرد امور استفاده خواهند کرد. از این جهت به صورت کلی مانعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه ما این موضوع را دریافت کرده ایم که در یک ماه گذشته که فرصتی برای شش کاندیدای ریاست جمهوری به وجود آمد، انتخاب یک نفر از نسبت به پنج نفر دیگر به تجزیه و تحلیل مردم برمیگشت. مردم در نهایت به برنامه های آقای روحانی اعتماد کردند. باتوجه به اینکه مجلس هم برخواسته از بطن جامعه است، پیش بینی می کنیم مجلس با دولت منتخب همکاری خوبی خواهد داشت.

نوبخت: روحانی آخرین ورژن نماینده مردم است

وی ادامه داد: من معتقدم آقای روحانی آخرین ورژن نماینده مردم هستند. مجلس هم باتوجه به علاقمندی به خواست مردم است، این کار را انجام می دهد. کمااینکه دولت آقای روحانی با دریافت پیام انتخاب مردم، با دولت دهم هم همکاری خواهد داشت.

باهنر: خبر حضور رئیس جمهور منتخب در مجلس واقعیت نداشت

باهنر در پایان برنامه اظهار داشت: خبر حضور رئیس جمهور منتخب در مجلس بیشتر رسانه ای بود اما واقعیتش این است که چنین خبری واقعیت نداشت. رفت و آمدها باید زمانی رسمی شود که تنفیذ و تحلیف انجام شود. ارتباط دیگر بیشتر عاطفی است تا ارتباط رسمی. دوازده مرداد حکم رئیس جمهور منتخب توسط رهبری تنفیذ می شود. عرف هم بر این است که یک روز یا دو روز بعد از تنفیذ مراسم تحلیف هم برگزار شود. پیشنهاد ما روز 13 مرداد است.

باهنر: فلز روحانی از جنس اعتدال است

وی ادامه داد: من شهادت می دهم که آقای دکتر روحانی بحث های اعتدال گرایی را به خاطر تبلیغات انتخاباتی انجام ندادند. فلز اقای روحانی از جنس اعتدال است و ایشان به طور کلی انسان معتدلی است. ایشان در مجلس هم همیشه سعی می کردند از افراد معتدل استفاده کنند و جلسات سومی به نام جلسات عقلا در مجلس شکل می دادند تا کارها پیش برود. ما در اصولگرایان رادیکال داریم، معتدل هم داریم. مجلس نهم، مجلس اصولگرای معتدلی است. در مجلس رقابتی بین دو جریان اصوالگرایی بود که در نهایت انتخاب مردم، اعتدال اصولگرایی است. من فکر می کنم نه مجلس و نه رئیس جمهور رفتارهای رادیکالی را نخواهند پذیرفت.

نوبخت:بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، درخواست های دیدار نمایندگان را سازماندهی می کنیم

نوبخت هم در پاسخ به سوالی در مورد خبر حضور روحانی در مجلس گفت: تعداد زیادی از نمایندگان مردم در مجلس درخواست ملاقات با دکتر روحانی را ارائه دادند. ایشان هم علاقه زیادی به انجام این دیدارها داشتند اما اگر قرار باشد آقای روحانی با تمام نمایندگان که دوستشان هم دارند کارها کند پیش خواهد رفت. چون دیدیم امکان انجام این دیدارها به صورت تک به تک نیست،قرار شد در تشکل های عمده مجلس این کار به انجام برسد. آقای روحانی علاقمند بودند که این دیدار به سرعت انجام شود اما ایشان دچار کسالت شدند و قرار شد بلافاصله بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، درخواست های نمایندگان مجلس را سازماندهی کنیم.

وی در پایان گفت:طی هشت سال گذشته در تمامی ماه های مبارک رمضان اقای روحانی با نمایندگان مجلس دیدارهایی داشتند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:احمدی نژاد,عمل به قانون, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com