وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، اواخر خردادماه سال 90 بود که نیروی زمینی سپاه دست به یک سلسله عملیات برای برقراری امنیت در منطقه شمالغرب زد.

اگرچه سابقه جهاد برای برقراری امنیت در مناطق کردنشین در انقلاب اسلامی به ماه‌های اول پیروزی انقلاب بر می‌گردد اما این بار با وجود گذشت بیش از سه دهه از آن سال‌ها، یک بار دیگر پاسداران انقلاب باید خون خود را برای امنیت هموطنان کُرد می‌دادند.

فتح قله‌های امنیت در شمالغرب البته به راحتی نبود چراکه گروهک‌های ضدانقلاب با حمایت‌های همه جانبه اطلاعاتی و حتی لجستیکی غرب (به سردمداری آمریکا) این بار با تمام توان آمده بودند تا خاک بخشی از ایران را به توبره بکشند.

این عملیات‌ها که در نیمه اول سال 90 انجام شد، تا اواخر شهریور به طول انجامید تا نهایتا با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز در این عملیاتها، بار دیگر امنیت به منطقه بازگشت و گروهک‌های ضدانقلاب مجبور به ترک خاک ایران شدند.

فارس در دومین سالگرد این عملیات در نظر دارد تا طی سلسله مطالبی تحت عنوان «فتح قله‌های امنیت» به بررسی جنبه‌های مختلف و اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد امنیت در این مناطق شمالغرب بپردازد؛ امنیتی که نه با زور اسلحه، بلکه با رویکرد بکارگیری توان مردم منطقه و سازندگی و آبادانی مناطق، بومی شده است.

آنچه در زیر می‌خوانید مروریست بر تاریخچه، نحوه شکل‌گیری و کارنامه جنایت بار گروهک تروریستی پژاک که به عنوان شاخه‌ای از حزب پ.ک.ک اقدام به ناامن‌سازی منطقه شمالغرب ایران می‌کرد.

این گروهک تروریستی با دستاویز قرار دادن مسایل قومیتی سعی بر آن داشت تا با عضوگیری از میان هموطنان کُرد، علاوه بر گسترش سازمان تروریستی خود، موضوع جدایی طلبی و استقلال منطقه کردستان را نیز با قدرت بیشتری دنبال کند، موضوعی که البته همچون سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب با هوشیاری هموطنان کُرد ناکام ماند.

***

* اعلام موجودیت در نزدیکی مرزهای ایران

گروهک تروریستی پژاک در سال 2003 و با راهبرد جنگ مسلحانه و بهره‌گیری از ایدئولوژى مارکسیسم و به عنوان زیرشاخه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام موجودیت کرد.

این گروهک تروریستی با استقرار در کوهستان «قندیل» در نزدیکى مرز ایران، تحت حمایت کامل دولت‌های غربى به عنوان اهرمی برای فشار سیاسى بر ایران و ناامن‌سازی محیط پیرامونی آن فعالیت می‌کرد و اقدامات تروریستی خود را بر مبنای جنگ نامتقارن و چریکی صورت می‌داد.

سرکرده این گروهک، «رحمان حاجی‌ احمدى» تحت نظارت سازمان اطلاعات آلمان و در این کشور به سر مى برد و رژیم صهیونیستی نیز از مهم‌ترین تامین کنندگان لجستیک این گروهک است که بارها خبر آموزش شبه‌نظامیان آنها توسط افسران رژیم صهیونیستی و آمریکا منتشر شده است.

در این میان، دولت عراق نیز به دلیل ضعف شدید ساختار فدرالی، قادر نیست که هیچ‌‌گونه نظارتى را بر عملکرد دولت اقلیم کردستان در این مورد اعمال کند.

آموزش نظامی گروهک تروریستی پژاک

* کشتار 900 نفر از شهروندان و نظامیان ترکیه در سال 2006 توسط پ.ک.ک

در عین حال، گروهک تروریستی پژاک به دلیل داشتن پیوندهاى محکم با رهبران پ.ک.ک، علاوه بر ایران، مایه نگرانی دولت ترکیه نیز هست.

پ.ک.ک (به عنوان ریشه اصلی پژاک) نیز در حال حاضر در سطح جهان به عنوان سازمانى تروریستى شناخته مى‌شود و از جمله آمریکا نیز این گروهک را به عنوان سازمانى تروریستى شناسایى کرده است.

پ.ک.ک در طول عملیات‌هاى گسترده تروریستى و درگیرى با ارتش ترکیه، فقط در سال 2006 حدود 900 تن از شهروندان و نظامیان ترکیه را به قتل رسانده و از این جهت داراى کارنامه‌اى کاملا گویاست.

در همان درگیرى‌هاى سال 2006، حدود 1260 قبضه سلاح ساخت آمریکا از اعضاى این گروه به دست ارتش ترکیه افتاد که نشانگر ماهیت حامیان اصلى پ.ک.ک و شاخه ایرانى آن با نام «پژاک» بود.

*تروریسم برای جدایی

تجزیه‌طلبی از شاخصه‌های اصلی اقدامات تروریستی گروهک پژاک است و این گروهک نیز در راستاى اقدامات مشابه با پ.ک.ک، از سال 2003 تاکنون دهها تن از شهروندان بى‌گناه را در عملیات‌هاى ضدانسانى خود بویژه درناحیه شمالغرب کشور کشته است.

وجود عبارت «کنفدرالیسم دموکراتیک خلق کُرد» در اساسنامه پژاک به خوبى بیانگر نیت تجزیه‌طلبانه پژاک براى تشکیل کردستان بزرگ است.

البته پژاک براى آنکه یکسره به تجزیه‌طلبى افراطى محکوم نگردد، در جاى دیگر اساسنامه از به رسمیت شناختن حق جدایى براى ملت کُرد تحت عنوان حق تعیین سرنوشت در اتحادیه  فدراتیو دموکرات ایران سخن مى گوید که سیاستهای فریبکارانه و دوگانه اعضاى این گروه را معین مى‌کند.

* تلاش برای یارگیری پژاک از میان کُردها

این گروه به صورت بسیار آشکار از چند سال گذشته به آموزش نظامى دختران و پسران در ناحیه کردستان دست زده و آنان را به انجام اعمال تروریستى علیه هموطنان خویش کشانده است.

عملیاتهاى بمب‌گذارى و کشتن نظامیان و غیرنظامیان، کاملاً بدون هیچ توضیحی بیانگر تروریست بودن گروهک پژاک بوده و فهرست اقدامات تروریستی این سازمان، ساختار نظامى و اساسنامه تجزیه‌طلبانه آن نیز هیچ تردیدى در این خصوص باقی نمى‌گذارد.

در ادامه مقاله، ضمن تشریح عملیات‌های نیروى زمینى سپاه پاسداران علیه گروهک تروریستی پژاک به همکاری امنیتی ایران و ترکیه علیه پژاک و پ.ک.ک و نیز حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از این گروهک پرداخته می‌شود.

* عملیاتهای ضدتروریستی ایران علیه پژاک

نیروهاى نظامى ایران در واکنش به اقدامات تروریستی پژاک و با توجه به ناکارآمدى دولت مرکزى عراق در تامین امنیت به ویژه در مناطق مرزی، به اقدام گسترده نظامى دست زدند و نیروى زمینى سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از 25 تیر سال 1390 مواضع این گروهک را زیر آتش گلوله‌باران خود قرار داد؛ عملیات‌های ضدتروریستی که به منظور تامین امنیت مرزها و حفاظت از جان غیرنظامیان، کاملا مشروع و مطابق قوانین بین‌المللی بود.

در نظام حقوق بین‌الملل، مبارزه با جریانهاى تجزیه‌طلب براى کشورها نه تنها ممنوع نیست، بلکه حفظ تمامیت سرزمینى کاملا مجاز است. این در حالی است که پژاک علاوه بر تجزیه‌طلبی به تروریسم نیز متوسل شده بود و از طرف دیگر، در هشت سال گذشته اثبات شده بود که دولت عراق و دولت اقلیم کردستان توانایی و اراده لازم را برای مقابله با اقدامات تروریستی پژاک ندارند.

* واکنش هوشیار زیباری به حملات سپاه

در عین حال در مورد عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه گروهک تروریستی پژاک باید گفت پس از این حملات، براى هدف گرفتن اعضاى گروهک تروریستی حیات آزاد کردستان (پژاک) هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز خواستار توقف حملات از سوی ایران شد و نسبت به آسیب دیدن روابط دو کشور هشدار داد. این در حالی بود که حکومت اقلیم کردستان عراق، چشم خود را بر فعالیت و تردد اعضای گروهک پژاک می‌بست.

* واگذاری زمین به پژاک توسط دولت کردستان عراق

همچنین در واکنش به اظهارات مسعود بارزانى، رئیس دولت خودگردان کردستان عراق علیه ایران، جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که دولت کردستان عراق مقادیرى زمین در اختیار پژاک قرار داده تا از آن براى ایجاد تاسیسات آموزشى و تدارکاتى استفاده کند.

* عملکرد دولت آلمان درقبال عبدالرحمان حاجی احمدی سرکرده پژاک

در جریان عملیاتهای ضدتروریستی ایران، یک پایگاه اصلى پژاک در نزدیکى مرز عراق تحت کنترل نیروهای ایرانی درآمد و در عین حال، جمهوری اسلامی ایران در راستای مهار این گروهک تروریستی، از آلمان خواست تا «عبدالرحمان حاجى احمدى» سرکرده پژاک را محدود یا او را اخراج کند.

نکته جالب توجه اینکه دولت آلمان به عبدالرحمان حاجى احمدى تابعیت آلمانى داده و وی در حال حاضر در آن کشور سکونت دارد.

البته پلیس آلمان در مارس سال 2010، حاجى احمدى را براى مدتى بازداشت و به رغم درخواست ایران برای استرداد، او را آزاد کرد.

حاجى احمدى که 40 سال اخیر را در آلمان زندگى کرده و تابعیت آلمانى دارد نیز اعلام کرد که فشارى در این زمینه از سوى مقامات آلمانى بر وى اعمال نشده است.

این موضوع نشان دهنده بی‌تفاوتی دولت آلمان به ماهیت این گروهک تروریستی و سیاستهای دوگانه این کشور است.

* جواب رد ایران به درخواست آتش بس پژاک

پس از عملیات ایران علیه گروهک تروریستی پژاک، چندین درخواست آتش‌بس از سوی این گروهک مطرح شد.

پژاک در بیانیه رسمی اعلام کرد: «در این مرحله از جنگ، بر مبنای مطالبه جناح‌های میانجی میان ما و ایران و باور صلح‌جویانه، تصمیم به اعلام آتش‌بس گرفتیم. بر این مبنا اگر دولت ایران این تصمیم ما را قبول کرده و اعلام آتش‌بس کند و آن را مبنا قرار دهد، این تصمیم ما از تاریخ پنجم سپتامبر (دوشنبه 14 شهریور) ساعت 12 بعدازظهر به اجرا در خواهد آمد.»

این پیشنهاد به سرعت از سوى مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شد.

در همین حال سرهنگ حمید احمدی سخنگوی سپاه در عملیات شمالغرب با اشاره به این درخواست گفت: «خواسته ما این است که آنها ابتدا مرزهای ما را ترک کنند. در حال حاضر اعلام آتش‌بس مفهومی ندارد.»

سرهنگ احمدی افزود: «بر اثر آتش سنگین سپاه روی این گروهک تروریستی، آنها درخواست آتش‌بس کرده‌اند اما تاکنون تصمیمی از سوی ایران در این خصوص گرفته نشده است.»

سخنگوی سپاه در عملیات شمالغرب کشور تصریح کرد: «اعلام آتش‌بس با گروهک تروریستی پژاک مفهومی ندارد و خواسته ما این است که آنها ابتدا مرزهای ما را ترک کنند تا بعدا اگر صحبتی لازم است، صورت بگیرد.»

وی با اشاره به بیانیه منتشرشده از سوی این گروهک مبنی بر درخواست آتش‌بس اظهار داشت: «بیانیه به هیچ‌وجه کامل و واضح نیست و در عین حال، ایران شروط خود برای پایان دادن به حملات علیه نیروهای شبه نظامی پژاک اعلام کرده و تا زمانی که نیروهای دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مرز مشترک میان ایران و عراق مستقر نشوند، حمله به پژاک ادامه خواهد داشت.»

نمونه هایی از کارت شناسایی اعضای پژاک

* سرکرده تروریست‌ها زبان زور را می فهمد

عبدالرحیم حاجى احمدى، رهبر گروهک تروریستی پژاک نیز پس از حملات موفقیت آمیز سپاه پاسداران، در مورد آتش‌بس گفت که این گروه آماده مذاکره با ایران است و بر این باور است که موضوع کردها باید از طریق روشهاى مسالمت آمیز حل شود. وى در گفت وگو با سایت RUDAW این نکته را خاطرنشان کرد که پژاک آماده است سلاحهاى خود را زمین بگذارد چرا که جنگ کمکی به کردها براى دسترسى به حقوق سیاسى و فرهنگى در ایران نمى‌کند.

عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر گروهک تروریستی پژاک

این سرکرده تروریستها افزود: ما باید راهکارى سیاسى و صلح آمیز پیدا کنیم و پژاک نیز به دنبال حذف دولت ایران نیست.

اظهارات وى در حالى مطرح می‌شد که دیگر گروههاى کُرد ازجمله حزب دمکراتیک کردستان ایران، همچنان علیه ایران موضعگیرى مى‌کردند.

* فشار ترکیه بر عراق بیشتر می‌شود

همکاری امنیتی ایران و ترکیه علیه پژاک و پ.ک.ک نیز با تهدیدات گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک رو به رو شد که ریشه اصلی گروهک تروریستی پژاک محسوب می‌شود و همین موضوع باعث فشار مضاعف ترکیه بر دولت عراق بخاطر حضور گروه پ.ک.ک در کردستان عراق شد اما همچنان ترکیه خواهان همکاری با دولت عراق به منظور تبادل اطلاعات و مقابله با مسیرهای کمک‌رسانی به این گروه تروریستی بود.

عملیات ارتش ترکیه برای مقابله با کُردهای معارض

* توافق ایران و ترکیه برای تبادل اطلاعات

البته ترکیه از ایران نیز برای دریافت اطلاعات انسانی و فنی در مورد موقعیت پ.ک.ک در کوههای قندیل درخواست کمک کرد که منجر به امضای توافقنامه دوطرف تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» در 14 آگوست 2008 شد که براساس آن، هر دو کشور در انجام عملیات مشترک نظامى علیه تروریستهای پژاک و پ.ک.ک به توافق رسیدند.

در این توافقنامه همچنین تصمیم بر تشکیل شوراى «ضد تروریسم» گرفته شد که با وزارتهای کشور ایران و ترکیه هماهنگ عمل خواهد کرد.

* پیام ترکها به جلال طالبانی

همچنین از اواسط ماه ژوئیه 2011 که طی آن، تعداد زیادی نیروی امنیتی و غیرنظامی ترک کشته شدند و سبب شد دولت ترکیه راهبرد ضدتروریسم جدیدی اتخاذ کند، این کشور اقدامات دیپلماتیک تازه‌ای صورت داد.

به گفته منابع دیپلماتیک، پیام هیئت نمایندگی ترکیه به جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، این بود که سیاستمداران کُرد عراق از قاطعیت ترکیه برای پایان تهدید تروریسم پ.ک.ک آگاه شوند.

معاون وزیر خارجه ترکیه علناً اعلام کرد ترکیه شبه‌نظامیان تروریستی را که در شمال عراق پناه می‌گیرند و برای حمله علیه ترکیه، وارد خاک این کشور می‌شوند، تحمل نخواهد کرد.

یکی از مهمترین درخواستهای ترکیه از بارزانی نیز توقف مسیرهای کمک‌رسانی به پ.پ.ک بود چراکه عملیات نظامی ایران علیه گروه پژاک نیز سبب شده بود تا اعضای پژاک به کوههای قندیل (پناهگاه گروهک پ.ک.ک) پناه ببرند.

* حمله 10هزار نفری ترکیه به کُردهای معارض

در بخشی از حملات نیروهای نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک (مهرماه 1390) در مرز شمالی عراق نیز حدود 10 هزار نیرو حضور داشتند که کماندوها و سایر نیروهای عملیات ویژه از جمله آنها بودند.

به هر حال، این تحول بخشی از دهها کشمکش بود که به دلیل اقدامات تروریستی شبه‌نظامیان پ.ک.ک صورت می‌گرفت. پیشتر از آن در ماه آگوست نیز هواپیماهای جنگی و توپخانه ترکیه مواضع پ.ک.ک را در سراسر مرز عراق بمباران کرده بودند.

پ.ک.ک که از سال 1984 اقدامات تروریستی خود را آغاز کرده و ادعا می‌کرد برای حقوق کردهای ترکیه مبارزه می‌کند. شاخه ایرانی آن حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) نام دارد که این گروهک نیز مدعی است برای حقوق کردهای ایران می‌جنگد.

آنچه باعث تحریک ترکیه به عملیات نظامی شد، حمله پ.ک.ک در هفته دوم مهرماه 1390 به سربازان ترکیه و به جای ماندن حداقل 24 کشته و 17 زخمی بود.

روز قبل از آن هم پ.ک.ک متهم به حملاتی شد که در نتیجه آن 5 پلیس و سه غیرنظامی کشته شده بودند.

اما در ایران،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامى از تیرماه سال 90 به منظور پاکسازى مناطق شمالغرب کشور از لوث وجود عوامل ناامنى در این مناطق، به نبرد با پژاک پرداخت؛ سلسله عملیات هایی که نهایتا منجر به اعلام آتش‌بس و تسلیم این گروهک و فاصله گرفتن آنها از مرزهاى شمالغرب کشور شد.

عملیات هاى سپاه علیه مواضع پژاک، باعث شد تا این گروهک، از طریق اقلیم کردستان فرصتى یک ماهه را به منظور تصمیم گیرى براى خروج از مرزهاى ایران درخواست کند. این فرصت یک ماهه در نیمه اول شهریور به پایان رسید و پژاک هنوز در مناطق مرزى ایران حضور داشت. به همین سبب دور دوم عملیات سپاه آغاز شد.

نبرد علیه گروهک تروریستی پژاک بعد از دو روز سبب شد این گروهک درخواست آتش بس دهد؛ درخواستی که بلافاصله از سوی سپاه پاسداران رد شد زیرا سپاه فقط خروج پژاک از مرزهاى جمهورى اسلامى ایران را مبنا قرار داده و این موضوع از ادامه نبرد با پژاک حکایت داشت.

* پژاک تسلیم می‌شود

این درگیرى‌ها علیه پژاک ادامه پیدا کرد تا اینکه سردار عبدالله عراقى جانشین فرمانده نیروى زمین سپاه از تسلیم پژاک در اواخر شهریور ماه خبر داد.

سردار عراقى با بیان اینکه با اقتدار سپاه پاسداران اعضای این گروهک تروریستی نهایتاً دستان خود را بالا بردند، گفت: «به پژاک اعلام کردیم که باید یک کیلومتر از مرز ایران عقب نشینی کنید؛ چون جمهوری اسلامی تحمل نمی کند کسی در خاکش بماند. به آنها هشدار دادیم حق ندارید از نیروها و مردم ما برای استخدام اعضای خود پذیرش کرده و به عنوان پژاک از آ نها سوءاستفاده کنید.»

* استحکام مواضع سپاه در شمالغرب

پس از خروج پژاک از ارتفاعات شمالغرب کشور، سپاه پاسداران به استحکامات و محکم سازی در ارتفاعات روى آورد.

پس از خروج پژاک از این مناطق بود که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، این عملیات را در راستاى پیشگیرى از تهدیدات مهم آینده در این مناطق ارزیابى کرد.

گروهک تروریستی پژاک با پذیرش تمام شرایط جمهوری اسلامی، از ارتفاعات جاسوسان و دیگر نقاط منطقه تا چندین کیلومتر داخل خاک کردستان عراق عقب‌نشینی و اعلام کرد که همه شرایط ایران را می پذیرد.

گروهک پژاک در منطقه عمومی خوی، سلماس، ماکو، منطقه چالدران در ارومیه و منطقه دالام پرداغ، اشنویه و پیرانشهر تا سردشت، پایگاه هایی را ایجاد کرده و نام این منطقه را هم «مدیا» گذاشته بود؛ یعنی منطقه آزادشده ای که بستر اولیه کردستان بزرگ است.

در اثر عملیات های موفقیت آمیز نیروى زمینى سپاه پاسداران، تروریست‌های پژاک از این مناطق عقب نشینی کردند.

ماهیت حمایت از تروریسم را می توان به ویژه در حمایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و اتحادیه اروپا از گروه های تروریستی مخالف ایران دید که در تحرک آشکار آنها براى حذف نام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از فهرست تروریسم مشهود است.

این کشورها از یک سو با رفتاری فریبکارانه بر مبارزه با تروریسم تاکید می کنند و در عین حال به منظور تامین منافع خود، به تقویت گروه هاى تروریستى در خاورمیانه دست مى زنند.

* تعریف وزارت دفاع امریکا از مبارزه با تروریسم

سیاست‌های واقعی دولت آمریکا در حمایت از تروریسم را می توان در تعریف وزارت دفاع این کشور دید که در نوامبر 2010 دست به اصلاح تعریف تروریسم زد.

مطابق اصلاحیه اخیر، حساب گروه های تجزیه طلب از گروه های تروریستی جدا شده و در این تعریف آمده است: «استفاده غیر قانونى از ... و تهدید به ... براى ایجاد ترس و اجبار حکومت و جامعه (به عمل مورد نظر). تروریسم اغلب به وسیله باورهاى سیاسى، مذهبى یا دیگر باورهاى ایدئولوژیک انگیخته مى شود و در تعقیب اهدافى که عموما سیاسى هستند ارتکاب مى‌یابد.»

در واقع، از محتوای این تعریف می توان چنین برداشت کرد که عدم اشاره به عبارت قومى در این اصلاحیه به منظور ایجاد شرایط براى حمایت از گروه هاى تروریستی و تجزیه طلب مانند پژاک است که تروریسم خود را با مبارزات قومی توجیه مى‌کنند.

از طرف دیگر، حضور رهبران گروهک تروریستی پژاک در اروپا و عدم پیگرد قانونی آنها نیز موید حمایت اروپا به ویژه آلمان از این گروهک تروریستی است.

* قطع بازوی تروریستی CIA در شمالغرب ایران

بی‌تردید گروهک پژاک به عنوان یکی از بازوهای سازمان CIA نه تنها در راستای ضربه زدن به داخل ایران فعالیت می‌کند، بلکه در بعد منطقه‌ای نیز عاملی مخرب به شمار می‌رود.

این گروهک بر اساس اطلاعات موجود، مورد حمایت چند سازمان اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی است که در راس آنها سازمان CIA قرار دارد تا جایى که برخى از منابع به آموزش رده‌هاى بالاى این گروهک در مرکز فرماندهى ارتش آمریکا در منطقه تمپا از ایالت فلوریدا اطلاع مى‌دهند.

به علاوه، پایگاههای موساد که در کردستان عراق حضور گسترده‌ای دارند نیز به این حزب کمک‌های شایانی می‌کنند.

اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این گروهک از سه پایگاه اصلی در خاک عراق برای انجام عملیات نظامی و لجستیکی خود و انجام عملیات دیکته شده به آن از سوی آمریکا و اسرائیل بهره می‌برد.

* حمایت پژاک از فتنه سبز

به ویژه حمایت گروهک تروریستی پژاک از فتنه سبز، بی‌تردید دلیل محکمی بر وجود دستهای پنهان اطلاعاتی غربی و صهیونیستی در شکل‌دهی سناریوهای توطئه در ایران به منظور تاثیرگذاری بر نقش و دامنه‌های تاثیرگذاری حیاتی آن است.

بازوهای انجام این توطئه‌ها عبارتند از: گروهکهای تروریستی پژاک، جندالشیطان، منافقین و غیره که با انجام غائله در این سو و آن سوی کشور برای بر هم زدن ساختار سیاسی و اجتماعی ایران فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر، ابزارهای اطلاعاتی آمریکا و متحدانش در داخل ایران متنوع شده و نامهای مختلفی به خود گرفته و از آن به اشکال مختلف استفاده می‌شود.

* شاخه‌های چهارگانه پ.ک.ک در ایران، عراق، سوریه و ترکیه

بر همگان مسلم است که پ.ک.ک به عنوان بازوی تروریستی سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند که شاخه‌های آن در مناطق مختلف کردستان عراق، ایران، سوریه و ترکیه پراکنده شده است و این گروهک با شاخه‌های چهارگانه خود دست به عملیاتهای تروریستی می‌زند.

حال اگر مسأله ائتلاف این حزب با پژاک که خود یکی از پایگاه‌های معروف سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن ایران محسوب می‌شود را نیز به آن بیافزایم، شکل و ساختار آن هجمه عیان‌تر خواهد شد.

اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از مراکز اطلاعاتی و پیگیری فعالیت هر چهار شاخه گروهک پ.ک.ک، جریانهای همسو و زیرشاخه و همپیمان با آن مانند گروهک پژاک نشان می‌دهد که فردی به نام «مورات کریالین» که خود از اعضای پ.ک.ک و یکی از افسران سازمان اطلاعات ارمنستان است، کار راه‌اندازی قسمت‌های نظامی-عملیاتی را اخیرا با پ.ک.ک و پژاک انجام داده که این هماهنگی و هم‌پیمانی با یکی از رهبران پژاک به نام «اکرین شاهو» و نیز تعداد دیگری از جریان‌ها انجام گرفته است.

* اتحاد کُردهای معارض با محور واشنگتن- تل آویو

به اعتقاد کارشناسان اطلاعاتی، در حال حاضر محور واشنگتن – تل‌آویو تلاش می‌کند، از طریق متحد کردن جنبشها و جریانهای سیاسی کُرد حول محور بسترهای مشترک و اهداف همسو، محوری را برای ضربه زدن به ساختار منطقه ایجاد کند.

بسیارى از سازمانهاى به اصطلاح فعال حقوق بشرى تلاش کردند با محکوم کردن حملات نظامی سپاه علیه گروهک تروریستی پژاک آن را تجاوز به حریم عراق جلوه دهند، اما با تاکید نیروهاى ایرانى و مسئولان عراقى که ورودی به خاک این کشور صورت نپذیرفته است، این نقشه نقش بر آب شد.

آمریکا با قرار دادن نام پژاک در فهرست تروریسم وانمود می‌کند نظر مثبتى نسبت به این گروهک تروریستی ندارد و نام آن را همچنان در فهرست تروریسم حفظ کرده است.

در عملیات سپاه علیه پژاک نیز نیروهاى آمریکایى فاصله زیادى با این محدوده عملیاتی در مرز داشتند و اساساً خود را دخالت ندادند، زیرا دولت آمریکا به دلیل ماهیت ضدایرانى پژاک خواهان تقویت این گروهک تروریستی است.

* پشتیبانی لجستیکی امریکا و اسراییل از پژاک

در آغازین روزهای شکل‌گیری این گروهک که اقدامات تروریستی خود را در ترکیه آغاز کرده بود، مهمترین سلاح آنها سلاحهای انفرادی و کلاشینکف بود، اما در عملیات سپاه علیه این گروهک، آنها تا آخرین مراحل جنگ، از خمپاره‌های پیشرفته و پدافند هوایی، به‌ویژه پیشرفته‌ترین انفجارات مهندسی روز دنیا که اسرائیلی‌ها به اینها آموزش داده بودند، استفاده می‌کردند.

آنها از مین‌گذاری گسترده نیز به عنوان عامل بازدارنده و ایجاد منطقه حائل استفاده می‌کردند.

* نتیجه‌گیری

از سال 2003 تاکنون گروهک تروریستی پژاک علیه اهداف نظامی و غیرنظامی عملیات‌های تروریستی مختلفی انجام داده است.

در واقع، آمریکا و متحدانش در تلاشند با حمایت از گروه‌های تروریستی مانند پژاک علاوه بر ناامن‌سازی مناطق مرزی ایران و درگیرسازی کشورمان با این نوع تروریسم، چنین وانمود کنند که در ایران شکاف قومیتی جدی وجود دارد.

گروهک تروریستی پژاک با مشی تجزیه‌طلبی و تروریسم، تلاش دارد همسو با منافع آمریکا، با جنگ نامتقارن و چریکی، جمهوری اسلامی ایران را در مناطق مرزی درگیر کند اما جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عملیات اخیر خود نشان داد که تهدید امنیتی این گروهک تروریستی به آسانی قابل مهار است.

البته سابقه دخالت آمریکا و جهان غرب در مناطق مرزی ایران به بعد از انقلاب باز می‌گردد که آنها با سیاست‌های مبتنی بر ایجاد واگرایی قومیتی در ایران به ویژه در مناطق کردنشین تلاش کردند انقلاب اسلامی را درگیر مسائل داخلی کرده و در عین حال زمینه‌های جنگ صدام علیه ایران را فراهم آورند.

اقدامات تروریستی گروهک‌هایی مانند دموکرات، کومله و چریک‌های فدایی خلق در دهه 60 و گروهک پژاک در سا ‌های اخیر از جمله تلاش آنها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در عملیات پیروزمندانه نیروى زمینى سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضربه مهلکی به گروهک تروریستی پژاک وارد آمد که این گروهک را مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش تمام شروط ایران کرد.

به‌دلیل دقت و هوشمندی تاکتیکی در این عملیات که مبتنی بر مقابله با جنگ نامتقارن پژاک بود، بسیاری از مقرها و نیروهای این گروهک تروریستی از بین رفت و زمینه‌های قدرت‌گیری این گروهک تروریستی و بروز مجدد تهدید تروریستی آن برای مدت‌ها خنثی شد.

اما در عین حال، نیروى زمینى سپاه پاسداران همچنان با اشراف اطلاعاتی بر تمام تحرکات این گروهک، آمادگی دارد هرگونه تهدید تروریستی این گروهک را در نطفه خفه کند.

در واقع، این عملیات پیروزمندانه به حامیان غربی پژاک به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اثبات کرد که این گروهک به‌دلیل داشتن ماهیتی تروریستی و غیرمردمی، قابلیت نقش‌آفرینی به عنوان تهدیدی جدی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد و به مهره‌ایی سوخته بدل شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:سپاه ، شمال ، غرب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com