وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

حفاظت از منافع کشور در یکی از مهمترین تنگه‌های راهبردی دنیا و منطقه خلیج فارس (منطقه‌ای که بیش از 37 درصد انرژی جهان را تامین می‌کند) از یک طرف و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و تردد ناوگان دریایی آمریکا در این منطقه که به منظور تسلط بر منابع عظیم انرژی صورت می‌گیرد، از طرف دیگر لازم می‌نمود تا خلیج فارس با دقت بیشتری تحت نظر و کنترل نیروهای مسلح ایران باشد.

* کنترل تردد در تنگه هرمز/همه باید به سپاه پاسخگو باشند

تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط دریایی در جهان است که به خاطر اهمیت آن، سپاه پاسداران تدابیر ویژه‌ای را برای حفاظت و تامین امنیت پایدار در این منطقه در نظر گرفت.

شلیک موشک کروز برد کوتاه از روی شناور تندروی سپاه

سپاه در این منطقه اقدام به احداث یک ایستگاه بین‌المللی کرد که همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند برای ورود به خلیج فارس، خود را به نیروهای ایرانی در این ایستگاه معرفی کنند.

این ایستگاه، کلیه ترددها اعم از شناورهای تجاری و نظامی از تنگه هرمز را کنترل می‌کند.

شناورهای آمریکایی که بواسطه استقرار ناوگان پنجم دریایی خود در بحرین، تردد زیادی در این منطقه دارند، برای فرار از پاسخ‌گویی به سپاه، گاها در هنگام تردد از تنگه هرمز، دست به اقدامات جالبی می‌زنند. برای مثال یگانهای خود را در میان کاروانهای عبوری قرار می‌دهند اما باز هم در دید پاسداران خلیج فارس قرار می‌گیرند.

این کنترل‌ها از طریق سیستم‌های شنود، یگان‌های شناوری، رهگیری با هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های راداری اتفاق می‌افتد.

تمرین حمله شناورهای تندروی سپاه به ناو متخاصم

آمریکایی‌ها که تلاش وافری دارند تا رهگیری اطلاعاتی نشوند، (به خصوص وقتی همراه ناوهای دیگر کشورها وارد منطقه می‌شوند) مایل نیستند که در مقابل دید یگانهای بیگانه، شناورهای سپاه به آنها نزدیک شوند.

گاهی حتی با هماهنگی کشورهای جنوب خلیج فارس، در سکوت رادیویی، در نیمه‌های شب و در بین شناورهای تجاری و با سرعتی به اندازه سرعت آنها به سمت تنگه هرمز می‌آیند و حتی کشور عمان هم که ایستگاه بین‌المللی دارد، آنها را صدا نمی‌زند ولی به دلیل قدرت و تسلط بالای نیروهای سپاه، به خوبی آن‌ها شناسایی می شوند.

حتی گاهی که کشورهای همسایه، آنها را پیج می‌کنند آمریکایی‌ها پاسخ نمی‌دهند اما به ایستگاه سپاه ناچار به  پاسخگویی هستند.

گشت زنی شناور تندرو و موشک انداز سپاه در خلیج فارس

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در همین رابطه گفته است: هیچ موضوعی را سراغ نداریم که امریکایی‌ها در این منطقه از دستورات سپاه تمکین نکرده باشند.

فدوی خاطرنشان کرد: «امروز بیش از 100 شناور ما روزانه در خلیج فارس به گشت‌زنی می‌پردازند به طوری که امریکایی‌ها هر کجا را نگاه کنند، ما را می‌بینند... توانمندی و قدرت ما در حدی است که امروز باید برای دیدن شناورهای امریکایی به سواحل کشورهای جنوبی خلیج فارس بروید.»

* ارسال آن‌لاین اطلاعات توسط پهپادهای سپاه

ناوهای غول‌پیکر آمریکایی البته تنها در دید رادارهای پیشرفته ایرانی نیستند، پهپادهای شناسایی سپاه نیز با پروازهای متعدد بر فراز آنها، دقیق‌ترین اطلاعات را به صورت آن لاین در اختیار فرماندهان این نیرو قرار می‌دهند که بارها فیلم و تصاویر آنها پخش شده است.

چند روز پیش نیز سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه علام کرد که این پروازها یک اقدام روتین و حق جمهوری اسلامی ایران است و در دوشنبه هفته گذشته نیز یکی از پهپادهای سپاه به مدت چهار ساعت بر فراز ناوهواپیمابر آمریکایی پرواز کرد و اطلاعات آن نیز مخابره شد.

* تشکیل دو قرارگاه دریایی در ارتش و سپاه

وجود مناطق دریایی، پایگاهها و یگانهای متعدد با توانمندی‌های بالا و منحصر به فرد موشکی، هوایی و شناوری در ابعاد رزمی و اطلاعاتی، مستلزم فرماندهی واحد این مناطق و پایگاههای سپاه بود تا در هنگام نبرد که نیاز به فرماندهی عملیاتی متمرکز است، این سامانه‌ها و تجهیزات به صورت کاملا هماهنگ عمل کنند.

شلیک موشک کروز ساحل به دریای صاعقه

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجمع سراسری فرماندهان سپاه، برای اولین بار از تشکیل «قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء دو» در سپاه برای صیانت از آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز سخن گفت و اظهار داشت: «... امروز با سازماندهی و فعال کردن قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) دو، برای برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس، دامنه‌های این قدرت، احساس امنیت بر فضای انتقال انرژی منطقه به جهان را برای کشورهای دوست و همسایه به دنبال داشته است.»

آماده سازی موشک کروز ساحل به دریا (نصر)

در واقع دو قرارگاه «خاتم‌الانبیاء یک» (متعلق به نیروی دریایی ارتش) و «خاتم‌الانبیاء دو» (متعلق به نیروی دریایی سپاه) برای هماهنگی بیشتر و فرماندهی عملیاتی واحد میان یگان‌های عمل‌کننده این دو نیرو در پهنه آبهای سرزمینی و بین‌المللی تشکیل شده که اولی در محدوده دریای عمان و آبهای آزاد و دومی در خلیج فارس و تنگه هرمز عمل می‌کند. البته هردو قرارگاه نیز تحت فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) قرار دارند.

با این تفاسیر، تمامی مناطق پنجگانه دریایی سپاه اعم از منطقه یکم صاحب‌الزمان(عج) در بندرعباس، منطقه دوم نوح نبی(ع) در بوشهر، منطقه سوم امام حسین(ع) در محدوده بندر امام حسن(ع) تا اروند، منطقه چهارم ثارالله در پارس جنوبی و منطقه پنجم امام محمد باقر(ع) در بندرلنگه و جزایر سه‌گانه و نیز تمامی زیرمجموعه ها و پایگاهها و یگان‌های مرتبط با نیروی دریایی سپاه تحت فرماندهی عملیاتی «قرارگاه خاتم‌الانبیاء دو» خواهند بود.

شلیک موشک کروز ساحل به دریا (نور)

این هماهنگی و تجمیع فرماندهی در یک قرارگاه مرکزی که نمونه موفق آن نیز در ایام دفاع مقدس به خوبی تجربه شده بود، می تواند به اشراف و هماهنگی بیشتر میان نیروهایی بینجامد که وظیفه حراست و حفظ امنیت یکی از مهمترین مناطق دریایی جهان را برعهده دارند.  منطقه خلیج فارس همواره از سوی فرماندهان و مسئولان عالیرتبه کشورمان متعلق به تمامی کشورهای منطقه معرفی شده که امنیت آن می‌تواند توسط همین کشورها برقرار شود و هیچ نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای که حضورشان دستاوردی جز ناامنی برای این کشورها ندارد، نیست.

منبع:فارس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 30 شهريور 1392برچسب:خلیج فارس,شجره طیبه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ,موشک,دفاع, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com