وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

اینکه می‌گوییم در ظاهر، بخاطر این است که وقتی بعد از اعلام رفع محدودیت کاربران ایرانی به سراغ بخش نرم‌افزاری گوگل رفتیم، شاهد مسائلی بودیم که قابل تأمل بود. مسائلی که از ابتدا وجود داشته و با این که آن روزها، آنرا به حساب تازگی روند رفع محدودیت و شاید برخی مشکلات فنّی گذاشتیم اما بعد از گذشت دو سه ماه، نه تنها شاهد تداوم آن مسائل بودیم بلکه بر غلظت آن افزوده شد.

اولین مسئله این است که کلاً این رفع محدودیت یک اتفاق ظاهری و صوری‌ست و در عمل، هیچ امکان قابل استفاده‌ای برای کاربران ایرانی اضافه نشده است. به عبارت دیگر،وقتی شما به بخش"گوگل‌پلی" رفته و می‌خواهید از بین نرم‌افزارهای موجود یکی را انتخاب و دانلود کرده تا بر روی تلفن همراه یا تبلت‌تان از آن بهره ببرید، متوجه می‌شوید که امکان دانلود وجود ندارد و کل ماجرای رفع محدودیت، دروغی بیش نیست.

اما ای‌کاش قضیه به همین دروغ ختم می‌شد. زیرا وقتی به محتوای به نمایش درآمده در "گوگل‌پلی" نگاه کنید متوجه می‌شوید که چیدمان آن به طور کلی با چیدمان نسخۀ عمومی و بین‌المللی‌ش تفاوت دارد و کاربر ایرانی، با نسخه‌ای از "گوگل‌پلی" مواجه است که کاملاً سفارشی و جهت‌دار است. گویی کاربران ایرانی متفاوت از مردم دنیا هستند و نباید همه چیز را در اختیار آنها قرار داد. آیا این رویکرد شما را یاد نژادپرستی نمی‌اندازد؟

از آن گذشته، وقتی به لیست برنامه‌های قابل دریافت (که البته نمی‌توان آنها را دریافت کرد) نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حجم قابل توجهی از این برنامه‌ها مربوط به مسائل جنسی، دریافت و ارسال عکس‌ها و فیلم‌های سکسی، شبکه‌ی اجتماعی سکس‌محور، انواع فیلترینگ، برنامه‌های وابسته به رسانه‌ی ضدانقلاب مثل رادیو فردا، و سایر برنامه‌های مبتذل و سخیف است. و این همه‌ی سوغاتی‌ست که گوگل برای ما آورده است.

این در حالی‌ست که بسیاری از نرم‌افزارهای مذهبی، فارسی و بسیار مفید وجود دارد که می‌توانست در این لیست محدود شده گنجانده شود اما خبری از آنها نیست و بجای آنها، موضوعاتی که در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است که کمترین تناسب را با فرهنگ و اخلاق جامعه‌‌ی ما دارد. حالا باید رفت و از مسئولان گوگل پرسید که چرا هدیه‌ی شما به ایرانی‌ها، تا این حد سخیف و کثیف است؟ آیا این یک اتفاق است یا یک روند برنامه‌ریزی شده؟

البته این اولین باری نیست که شاهد رویکردهای نژادپرستانه، سلیقه‌ای و معارض از سوی موسسات، شرکت‌ها و رسانه‌های غربی علیه ایران هستیم. اما جالب اینجاست که به نظر می‌رسد تمایل عجیبی در به نمایش درآوردن و علنی کردن این رویکردها از سوی ایشان وجود دارد. و این در حالی‌ست که هنوز هم برخی‌ها در مملکت ما هستند که هیچ اعتقادی به تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران و جنگ نرم ایشان ندارند و در خواب خرگوشی خود سیر می‌کنند.

اما خدا را شکر این حوزه، از معدود بخش‌هایی‌ست که به علت تحریم قدیمی ما توسط دیگران، پاسخ درستی به نیاز کاربران ایرانی داده شده است و با ایجاد نرم‌افزارهای مشابهی مثل بازار و مای‌کت، به ما کمک می‌کند تا احتیاجات‌مان را توسط خودمان و با کمترین آسیب فرهنگی و اخلاقی رفع کنیم. مسلما تا وقتی رویکردهای ضد ایرانی و اسلامی از سوی موسسات فناوری غربی ادامه پیدا کند، کاربران ایرانی هیچ گرایشی به سمت آنها نخواهند داشت و در اصل، تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران به تحریم آنها توسط کاربران ایرانی تبدیل خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: پنج شنبه 9 آبان 1392برچسب:گوگل,پروکسی,ابتذال,هدیه,تهاجم فرهنگی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com