وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی او.تی.وی، تأکید کرد: اسرائیل نمی تواند بدون چراغ سبز آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. البته در جنگ روانی بنیامین نتانیاهو می‌تواند ادعاهایی بکند اما در عمل مساله چیز دیگری است. به نظر من بزرگترین برنده توافقنامه هسته ای ژنو کشورهای منطقه بودند چرا که این توافقنامه گزینه نظامی را به عقب راند و دیگر اینکه باعث شد درهای گفتگو میان کشورهای جهان باز شود و این امکان را بوجود آورد که آن ها در صدد دستیابی به تفاهم ها و راه حل ها بر آیند و برای پرونده های مختلف به دنبال راه حل بگردند.
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: مساله بسیار مهم دیگر این است که تفاهمی که در گفتگو میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک بوجود آمد و تفاهمی که بر سر پرونده شیمیایی سوریه ایجاد شد یک واقعیت بین المللی جدید را تثبیت کرد؛ واقعیتی که نام آن چند قطبی بودن است. دیگر جهان تک قطبی نبوده و وضع به گونه ای نیست که یک کشور به تنهایی بر تمام دنیا حکم براند، تصمیم بگیرد و اجرا کند و جهان را به سمتی که خود می خواهد ببرد. حتی جهان دیگر دو قطبی هم نیست بلکه با توجه به تحولات اخیر مشخص شد گروهی از کشورها هستند که در تصمیم گیری های جهان نقش دارند. چند قطبی بودن جهان باعث شده است که چشم اندازهای بیشتری بوجود آید. چند قطبی بودن جلوی سلطه و استبداد جهانی را گرفته و باب مانورهای سیاسی را باز کرد است و این امکان وجود دارد که از یک قطب در مقابل قطب دیگر یاری جست. این قطب ها گاهی اوقات دارای منافع مشترک هستند و گاهی نیز بین آن ها تعارض هایی وجود دارد. این مساله باعث می شود که کشورهای جهان سوم از این طریق به دنبال راه حل باشند و در صدد حل و فصل بحران های منطقه برآیند.

وی تاکید کرد: تحولات مهمی در منطقه و جهان رخ داد با علم به این که توافقنامه هسته‌ای ژنو یک توافقنامه مقطعی است و هنوز مسیر طولانی برای گفت‌وگو وجود دارد و با توجه به اینکه میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک یعنی جامعه جهانی صورت گرفته است و نمی توان گفت که این توافقنامه میان ولی فقیه و شیطان بزرگ صورت گرفته است. آمریکایی ها در تمامی جنگ هایی که از سال 2000 تا کنون به آن دست زده اند شکست خورده اند. آمریکایی ها در دوره نو محافظه کاران و دولت جورج بوش دست به راه اندازی جنگ های بزرگی در منطقه زدند و این جنگ ها دارای اهداف خاص خود بودند. آمریکایی ها به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بودند که موفق نشدند. آن ها دست به راه اندازی جنگ های مستقیم زدند آن ها علیه افغانستان و عراق جنگ به راه انداختند و در برخی جاها نیز همچون لبنان و غزه جنگ غیرمستقیم راه انداختند هم اکنون نیز در کشورهای مختلف و از جمله سوریه مشغول جنگ غیر مستقیم هستند. تمامی این جنگ ها با شکست همراه شد. جنگ عراق به شکست انجامید. جنگ افغانستان به بن بست برخورد کرد. جنگ لبنان و غزه با شکست همراه شد و این جنگ ها نتوانست به ایجاد خاورمیانه ای جدید-آنگونه که کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود-منجر شود. آمریکایی ها تاکنون در سوریه شکست خورده اند و نتوانسته اند نظام این کشور را سرنگون کنند. آن ها در جاهای دیگر نیز شکست خورده اند در ایران، تحریم ها به نتیجه مطلوب نرسید. من نمی گویم تحریم ها ایرانی ها را اذیت نکرده است چرا آن ها و اقتصادشان را اذیت کرده است اما مقاومت و اراده ملت، هوشیاری و اتحاد ملی و پایبندی مطلق ایرانی ها به حقوق ملی باعث شد که غربی ها به خواست خود نرسند. تحریم ها باعث سرنگونی نظام ایران نشد و نتوانست ایران را منزوی و ضعیف کند. تحریم ها باعث نشد که ایران به زانو در آید. در مقابل شما به وضعیت مالی و اقتصادی آمریکا و اروپا نگاهی بیاندازید. شما انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را ببینید که چه وضعی دارند. هم اکنون همه می دانند که در اتحادیه اروپا این آلمان است که کشورهای این اتحادیه را سر پا نگه داشته است. بنابراین یک واقعیت بین المللی جدید رقم خورده است. یک واقعیت آمریکایی جدید بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: در آمریکا دولت اوباما وعده خروج از جنگ ها را داد. باراک اوباما و جان کری به طور صریح از این مطلب سخن گفتند. افکار عمومی آمریکا نیز بر این مساله تاکید کرد که آمریکا به دنبال جنگ نیست. اما باید توجه داشت که ماهیت تغییر نمی کند بلکه شرائط تغییر می کند. چند وقت پیش رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت توانایی های نظامی ما در مقایسه با ده های گذشته به کمترین میزان خود رسیده است. این مساله یک مساله طبیعی بود زیرا آن ها وارد یک سری جنگ های شکست خورده شده بودند که زیان های بسیاری بر دوش آن ها گذاشته بود. در نهایت اوضاع اقتصادی و مالی آمریکا از این جنگ های ناکام متاثر شده بود و در نتیجه بر روی توانایی های ارتش آمریکا نیز تاثیر گذاشته بود. این وضعیتی بود که برای آمریکا ایجاد شد.
سیدحسن نصرالله ادامه داد: اما در مقابل نگاهی به ایران بیاندازیم تحریم ها نتوانست این کشور را ضعیف کند و ارکان این کشور را به لرزه در آورد. این تحریم ها در سرنگونی نظام ایران ناکام بود. این در حالی بود که ایران از مدت ها قبل برای ایجاد فضای باز در خصوص مساله هسته ای خود آماده بود. این اولین بار نیست که ایران اقدام به تعلیق غنی سازی بیست درصدی اورانیوم می کند. در دو سال آخر دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی غنی سازی اورانیوم به طور کامل به حالت تعلیق در آمد نه اینکه غنی سازی بیست درصدی به حالت تعلیق در آید. اما نو محافظه کاران و دولت جورج بوش به هیچ وجه آمادگی حل و فصل پرونده هسته ای ایران را نداشتند. امروز به طور کامل مشخص شده است که آمریکایی ها نمی خواهند وارد جنگ شوند. آن ها از جنگ ها خسته شده اند و دنبال راه اندازی جنگ جدیدی نیستند. بنابراین اگر باب ایجاد تفاهم باز شود چرا آمریکایی ها آن را نپذیرند. باب پرونده هسته ای ایران باز شد و طرفین بر سر این مساله با یکدیگر گفتگو کردند و یک تفاهم موقت میان آن ها شکل گرفت.
به گزارش العالم، دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین اظهار کرد: حمله آمریکا به عراق شکست خورد و آمریکا در افغانستان به دیوار بسته برخورد کرد. در لبنان و غزه نیز طرح خاورمیانه جدید به شکست انجامید و آمریکایی‌ها در سوریه تا کنون شکست خورده‌اند.
وی افزود: ایران نیز در برابر تحریم‌ها ایستاد و آنها نتوانستند نظام ایران را سرنگون کنند. در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی شد.
سیدحسن نصرالله گفت: آمریکا به دنبال ورود به جنگ نیست و از جنگ‌ها خسته شده است. به همین دلیل باب توافق هسته‌ای باز شد و توافقی موقت صورت گرفت. آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که هنگام گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران پرونده‌های دیگری را بگشایند ولی ایران خواستار مذاکره درباره پرونده هسته‌ای شد. مطرح کردن همه پرونده‌ها روی میز مذاکرات به نفع ایران نبود و ایرانی‌ها اصرار ورزیدند که توافق درباره برنامه هسته‌ای باشد. ایرانی‌ها همواره گفته‌اند که مشکل ما با آمریکایی‌ها با مشکل ما با صهیونیست‌ها متفاوت است؛ موضع ایران درباره این رژیم قاطع و تغییرناپذیر است. درباره موضوع آمریکا ایرانی‌ها می‌گفتند هنگامی که آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و آماده باشند که حقوق ملتهای منطقه را رعایت کنند، آماده گفت‌وگو با آمریکایی‌ها هستند.
وی اضافه کرد: تحولی در موضع آمریکایی‌ها صورت گرفته ولی موضع ایران مانند قبل است. هنوز زود است در خصوص عادی‌سازی روابط بین دو کشور سخن گفت و پرونده‌های بسیاری باقی مانده است و فکر نمی‌کنم مسائل به این زودی به سوی عادی‌سازی روابط پیش برود.
دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره سفرهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به کشورهای عربی منطقه گفت: ایران حتی یک روز روابط خود با همسایگانش را قطع نکرده ولی مشکل نزد طرف مقابل است. فعالیت‌های وزیر خارجه ایران در ادامه مواضع این کشور است و او به دنبال آن است که به عربستانی‌ها اطمینان دهد که هیچ کاری ضد آنها وجود ندارد. ایران از سال‌ها قبل تلاش می‌کند تا باب روابط با عربستان را بگشاید و با این کشور گفت‌وگو کند ولی همه تلاش‌ها برای گشودن درها شکست خورد و خود عربستان درها را می‌بست. ابتکاری از سوی پاکستان صورت گرفت که ایران آن را پذیرفت، ولی عربستان آن را رد کرد.
سیدحسن نصرالله به موضوع سوریه نیز پرداخت و تأکید کرد: ما همواره خواستار راهکار سیاسی در سوریه بوده ایم. گزینه نظامی در سوریه ناکارآمد است. از بین بردن وضعیت فعلی نیز کارایی ندارد. به همین دلیل از همه کشورهایی که با تحولات سوریه ارتباط دارند می‌خواهم که برای راهکار سیاسی اقدام کنند.
وی با اشاره به روابط حزب‌الله و ترکیه، گفت: روابط ما با ترکیه قطع نشده است. قبلا دیدارهایی با سفیر ترکیه صورت گرفته و چیز جدیدی در روابط ما با ترک‌ها وجود ندارد. پس از تحولات سوریه، تلاش‌هایی آشکار از سوی ترکیه برای بازنگری در روابط صورت گرفته است، زیرا ترک‌ها معتقدند که زیان‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. قبل از بحران سوریه روابط آن‌ها با لبنان، سوریه و ایران خوب بود ولی اکنون آن‌ها از سوریه بیرون رانده شده و مشکلات بزرگی با عراق دارند و روابط آنان با ایران سرد شده است. طرح ترک‌ها در سوریه شکست خورده و اکنون ترکیه در مصر و منطقه جایگاهی ندارد. ترکیه در روابط خارجی خود متضرر شد و این امر بر اوضاع داخلی این کشور نیز تأثیر گذاشت.

نظرات شما عزیزان:

فهالنج نیوز
ساعت16:05---15 آذر 1392
باسلام
وب سایت
FAHALONJNEWS.TK
راه اندازی شد لطفا دیدن فرمایید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com