وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، این حمله اخیر که در میان قربانیانش یک دیپلمات ایرانی هم بود، احتمالاً مقابله مثلی به خاطر حمایت ایران از حکومت «بشار الاسد» بود. مسئله حقیقی این است که اکنون چه اتفاقی می‌افتد؟ من افزایش ناگهانی خشونت منطقه را پیش بینی می‌کنم.

این اشتیاق و پویایی احتمالاً به این معناست که هم پیمان نگران آمریکا، نظام پادشاهی عربستان سعودی، به زودی تبدیل به هدفی برای ایران می‌شود، چون در حالی که تشکیلات وابسته به القاعده «عبدالله اعظم» مسئولیت انفجار سفارت ایران در بیروت را به عهده گرفت، سخت است باور کنیم که ایران و «حزب الله» از عربستان سعودی، به عنوان حامی اصلی شورشیان وهابی در انتقام نگیرند. در واقع مقامات رسمی «حزب الله» از جمله «حسن نصرالله» ، دبیر کل «حزب الله»، به همراه «الاخبار»، روزنامه لبنانی طرفدار «حزب الله»- که مقاله‌هایش اغلب دیدگاه‌های شبه نظامیان شیعه را منعکس می‌کند- این بمب گذاری را به گروهی وابسته به عربستان سعودی نسبت داده‌اند، ضمن این که اظهار داشته‌اند سفارت عربستان، کارکنان دیپلماتیک، یا تبعه‌های سعودی در لبنان یا خارج از این کشور احتمالاً اهداف بعدی هستند.

اگر تهران به ریاض ضربه بزند، می‌تواند جنگ نیابتی سعودی- ایرانی در حال پیشرفت در سوریه، عراق، و یمن را تبدیل به یک درگیری بیش از پیش آشکار، کشنده و ناپایدار کند. این اولین بار نیست که ریاض خودش را مرکز هدف گیری تهران یافته است. در سال ۲۰۱۱، ایران توسط آمریکا متهم به توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن شد. ضمن پیش بینی مقابله به مثل به خاطر حمله بیروت، اندکی پس از بمب گذاری، سفیر سعودی در بیروت به شهروندان سعودی توصیه کرد لبنان را ترک کنند.

علی رغم افزایش چشمگیر خشونت‌های مرگبار فرقه‌ای بین سنی و شیعه، لبنان تا این تاریخ از بدبینانه‌ترین سناریو- یعنی از سرگیری جنگ داخلی- اجتناب کرده است. یگان‌های نیروهای مسلح لبنان اخیراً در طول خط گسل فرقه‌ای بین سنی‌ها و علوی‌های لبنان- که ظاهراً حامیان شیعه حکومت «اسد» هستند- در شهر شمالی لبنان به نام «طرابلس» مستقر شده‌اند، و سعی دارند تنش‌ها را آرام کنند.

با این حال، بمب گذاری سفارت و مقابله به مثل پیش بینی شده ایران در برابر عربستان سعودی می‌تواند ثبات ضعیف کنونی لبنان را تهدید کند. در واقع، درست دو روز بعد از حمله، یک گروه شبه نظامی شیعه عراقی یک قرارگاه مرزی سعودی را به نشانه «پیام هشدار» به ریاض برای توقف مداخله در عراق گلوله باران کرد. «علی مقداد» رئیس «حزب الله» در روز انفجار بیروت، هشدار خود را اعلام کرد: «ما پیام را گرفتیم و می‌دانیم چه کسی آن را فرستاده است و می‌دانیم چطور تلافی کنیم.»

اگر فرص را بر روال گذشته بگذاریم، پیام دیگری از جانب تهران به ریاض نزدیک است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com