وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

« امروز در آمریکا یک معلم به دانش‌آموزی که نیاز داشت وقت بیشتری صرف کرد و نقش خود را در به حداکثر رساندن میزان تحصیلات در آمریکا طی سه دهه گذشته ایفا کرد. کارآفرینی کارگاه خود را به راه انداخت و سهم خود را در افزودن به 8 میلیون فرصت شغلی که در 4 سال گذشته ایجاد شده ایفا کرد. یک اتومبیل‌ساز تغییراتی در بهترین و صرفه‌جوترین خودروها در جهان اعمال کرد تا نقش خود را در کمک به آمریکا برای کاستن از واردات سوخت ایفا کند. یک کشاورز خود را برای فصل بهار در حال آماده کرد که آمریکا در 5 سال گذشته بیشترین صادرات در 5 سال گذشته است. یک پزشک به کودکی در یک روستا نخستین نسخه‌ای برای درمان آسم تجویز کرد که مادر آن کودک می‌تواند آن نسخه را خریداری کند. یک مرد از مرزعه انگور با اتوبوس به خانه‌اش بازگشت در حالی که خسته بود اما رویاهای بزرگی برای پسرش در سر داشت.

امشب کنگره با یک صدا به مردم آمریکا می‌گوید که شهروندان می‌توانند کشور ما را قدرتمند کنند. تلاش‌های شما نتیجه‌بخش بوده است و نتایج آن را حداقل شدن میزان بیکاری در 5 سال گذشته است. بازار مسکن بهبود یافته است. بخش صنعت شغل‌های بیشتری را در مقایسه با دهه 90 ایجاد کرده است. میزان تولید نفت در آمریکا نسبت به آنچه که وارد می‌شود برای نخستین بار در 20 سال گذشته بیشتر شده است. کسری بودجه ما نصف شده است و برای نخستین بار در دهه گذشته رهبران تجاری سراسر دنیا اعلام کرده‌اند که چین دیگر بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری نیست بلکه آمریکا این جایگاه را دارد.به همین دلیل من قائل بر این هستم که می‌توان امسال را سال موفقیت‌ آمریکا دانست. پس از 5 سال تلاش راسخ و مداوم ایالات متحده جایگاه بهتری را در قرن 21 نسبت به هر کشور دیگری در جهان به خود اختصاص داده است.

پرسشی که برای افرادی که در کنگره هستند مطرح است این است که آیا ما در حال کمک به این فرآیند پیشرفت هستیم یا از آن ممانعت می‌کنیم. در سالهای گذشته مشاجراتی درباره اینکه اندازه دولت فدرال چگونه باید باشد مطرح شده است. این مسئله بسیار مهم است و به سالهای نخست تاریخ آمریکا بازمی‌گردد اما وقتی این بحث باعث شود که ما از انجام پایه‌ترین مسائل دموکراسی باز مانیم وقتی اختلاف‌های ما باعث تعطیلی دولت و از بین رفتن اعتبار ایالات متحده شود بنابراین ما در مورد مردم آمریکا اقدام درستی نکرده‌ایم.

به عنوان رئیس جمهوری آمریکا متعهد هستم که اقدامی‌ کنم که عملکرد واشنگتن بهبود یابد و اعتماد مردمی که ما را به اینجا فرستاده‌اند تقویت شود. اعتقاد من این است که اغلب شما نیز نسبت به این مساله متعهدید. ماه گذشته با توجه به همکاری میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها کنگره توانست بودجه‌ای را تصویب کند که برخی از کاستی‌های بودجه سال گذشته را نظیر آموزش و پرورش جبران می‌کند. هیچ کس به طور کامل آنچه را که می‌خواهد به دست نمی‌آورد و ما باید اقدام بیشتری انجام دهیم تا در مورد آینده این کشور سرمایه‌گذاری شود و در عین حال کسری بودجه ما به طور متعادل روند رو به کاهشی را پیش بگیرد. اما بودجه باید به گونه‌ای باشد که دست ما را بازتر بگذارد تا در مورد مسائلی نظیر اشتغال‌زایی و نه ایجاد بحران‌های جدید متمرکز شویم.

در ماه‌های آینده باید دید چگونه می‌ توانیم درکنار یکدیگر پیشرفت دیگری داشته باشیم بیایید به گونه‌ای عمل کنیم که امسال "سال عمل" باشد. این چیزی است که اغلب آمریکایی‌ها از ما می‌خواهند. این که همه ما به زندگی‌های آن‌ها امید‌هایشان و آرزوهایشان توجه ویژه داشته باشیم و آن چه اعتقاد من است مردم این کشور را بدون توجه به دین، حزب و نژاد، جوان یا پیر بودن، فقیر یا غنی بودن و غیره متحد می‌سازد. اعتقاد من توجه به فرصت برابر برای همه است؛ عقیده‌ای که اگر شما بکوشید و به مسئولیت‌هایتان عمل کنید می توانید آن را محقق سازید. بیایید با این مساله مواجه شویم که این اعتقاد مشکلات جدی را تجربه کرده است. در بیش از سه دهه گذشته تغییرات بزرگ در فناوری و رقابت جهانی باعث شده است که شغل‌های بسیاری که مربوط به قشر متوسط جامعه است از میان برود و نهادهای اقتصادی که خانواده‌ها به آن وابسته هستند تضعیف شود.

امروز پس از چهار سال رشد اقتصادی، بهره بالا، بازار بورس به جایگاه خوبی رسیده است؛ افرادی که در صدر قرار دارند عملکرد خود را به خوبی انجام دادند اما مساله حقوق میانگین همچنان به قوت خود باقی است. نابرابری بیشتر شده است اختلاف‌ طبقاتی افزایش یافته و واقعیت ناراحت کننده این است که حتی در دوران بازیابی آمریکایی‌های بسیاری هستند که کمتر از آنچه کار می‌کنند حقوق می‌گیرند و بسیاری از آمریکایی‌ها هیچ شغلی ندارند. مسئولیت ما جلوگیری از این رویه است. این مساله در زمان کوتاه امکان پذیر نیست و ما در مورد همه چیز اجماع نخواهیم داشت. اما پیشنهاد من شامل طرح‌های عملی و قاطع برای بالا بردن سرعت رشد، بهبود وضعیت قشر متوسط و ایجاد پلکان‌هایی جدید از فرصت برای قشر متوسط است. برخی از این اقدامات مستلزم اقدام کنگره است و من بسیار مشتاقم که با همه شما "کنگره‌ای‌ها" همکاری داشته باشم. اما آمریکا در حالت سکون نیست. همان طوری که من نیز در حالت سکون نیستم بنابراین هر زمان و موقعیتی که بتوانم اقداماتی را بدون تصویب قانون برای ایجاد فرصت برای خانواده‌های آمریکایی انجام دهم این کار را خواهم کرد. مثل همیشه بانوی اول ما مثال بسیار خوبی است. اقدامات میشل باعث شده است که بتوانیم به کودکان کمک‌های زیادی کنیم. ائتلاف نیروهای مشترکی که میشل و بایدن به راه انداختند افراد را تشویق می‌کند تا کهنه سربازان و همسران افراد نظامی را به کار گیرند.

کاخ سفید برنامه‌ای را ایجاد کرده تا دانشگاه‌ها و برخی کشورها بتوانند نسبت به کاستن از نابرابری در سیستم آموزش عالی بکاهند و به هر کودک سخت‌کوشی کمک کنند تا به کالج برود. در سراسر کشور ما با شهرداران، فرمانداران و قانونگذاران محلی در مورد مسائل مختلفی از بی‌خانمان بودن تا مسائل مربوط به ازدواج همکاری می‌کنیم. نکته این است که میلیون‌ها آمریکایی در خارج از واشنگتن زندگی می‌کنند که از مناقشات سیاسی خسته شده‌اند. اما در پیشرفت این کشور نقش دارند. آن‌ها و من بر این باوریم که اینجا در آمریکا موفقیت ما بستگی به اخلاقیات کاری و بازه رویاهایمان دارد. فرصت، چیزی است که ما می‌آفرینیم. ما جایی که باید شروع کنیم را می‌دانیم. بهترین مقیاس برای اندازه‌گیری فرصت‌ها میزان دسترسی به یک شغل خوب است. با توجه به رشد اقتصادی، شرکت‌ها می‌گویند قصد دارند در سال جاری افراد بیشتری را استخدام کنند و نیمی از صنعت‌کاران می‌گویند که به دنبال آن هستند تا سیاست برون‌سپاری را متوقف و شغل‌ها را به داخل انتقال دهند. پس بیایید به شرکت‌ها کمک کنیم تا این تصمیم را آسان تر عملی کنند.

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هر دو داعیه آن دارند که نظام مالیاتی ما با مشکلاتی مواجه است که باعث می‌شود شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در داخل را دارند با مشکل مواجه شده و شرکت‌هایی که به برون‌سپاری روی می‌آورند راحت‌تر عمل کنند. بیایید این مساله را تغییر دهیم. بیاییم با همدیگر همکاری کنیم تا این مشکلات پایان یابد و افرادی که مشاغل را به خارج انتقال می‌دهند مشوقی برای این کار نداشته باشند. بیایید اقدامی کنیم که میزان مالیات برای شرکت‌هایی که در داخل کارآفرینی می‌کنند، کاهش یابد. افزون بر این ما می‌توانیم پولی را که از هزینه حمل و نقل عایدمان می‌شود ذخیره کنیم و از آن برای ایجاد مشاغلی در راستای جاده‌سازی، ارتقای وضعیت بنادر و نظیر آن استفاده کنیم. زیرا در اقتصاد جهانی امروز شغل‌های خوب مستلزم زیرساخت‌های خوب هستند. ما نیاز به این داریم که کنگره از بیش از سه میلیون شغل در زمینه حمل و نقل حفاظت کند. اما من در انجام تغییرات در نظام بروکراسی کشور شخصا عمل خواهم کرد و پروژه‌های کلیدی را پیگیری خواهم نمود بنابراین ما می‌توانیم شاهد اشتغال کارکنان بیشتری در بخش ساخت و ساز در آینده‌ای نزدیک باشیم. ما همچنین در حال حاضر این موقعیت را داریم که از کشورهای دیگر در زمینه فناوری پیشی بگیریم. دولت من دو مرکز اصلی را در رالی و یانگستاون برای این موضوع اختصاص داده است و در این دو مرکز ما دانشگاه‌ها و شرکت‌ها را به هم پیوند می‌دهیم تا بتوانند به پیشرفت آمریکا در زمینه فناوری‌های نوین کمک کنند.

امشب من این مساله را اعلام می‌کنم که شش مرکز دیگر به همین منوال در سال جاری افتتاح خواهد شد. البته کنگره می‌تواند با مصوبات خود این رقم را دو برابر کند که در نتیجه افراد شاغل در این زمینه نیز دو برابر خواهند شد. قوانین مربوط به این مساله را به دفتر من بفرستید تا آمریکایی‌های بیشتری به سرکار بروند. امروز به خاطر تلاش‌های نظامیان و غیرنظامیانی که جان خود را در راه آزادی بیشتر ما فدا می‌کنند آمریکا کشوری امن است. وقتی که من عهده دار سمت ریاست جمهوری شدم نزدیک به 180 آمریکایی در عراق و افغانستان خدمت می‌کردند امروز همه نیروهای ما از عراق خارج شده‌اند و بیش از 60 هزار تن از نیروهای ما از افغانستان بازگشتند. باتوجه به اینکه نیروهای افغانستان در حال حاضر مسئولیت تامین امنیت کشورشان را عهده دار شدند نیروهای نظامی ما نقش حمایتی در این کشور ایفا می‌کنند. ما در کنار هم‌پیمانانمان ماموریت خود را در افغانستان تا پایان سال جاری خاتمه خواهیم بخشید و بزرگترین جنگ آمریکا بالاخره پایان خواهد یافت .

پس از سال 2014 ما از افغانستانی متحد حمایت خواهیم کرد که مسئولیت آینده خود را برعهده دارد. اگر دولت افغانستان قرارداد امنیتی را که ما بر سر آن مذاکره کردیم امضا کند بخش کوچکی از آمریکایی‌ها می‌توانند در افغانستان در کنار نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بمانند تا دو ماموریت اصلی انجام دهند، یکی آموزش و کمک به نیروهای افغان و دیگری عملیات‌هایی برای مبارزه با تروریسم در راستای جلوگیری از اقدامات بازماندگان القاعده. برای مدتی روابط ما با افغانستان تغییر خواهد کرد اما یک چیز ثابت است و آن اینکه ما نمی‌خواهیم تروریست‌ها حملاتی علیه کشورمان انجام دهند واقعیت این است که خطر همچنان به قوت خود باقی است.

تهدید القاعده همچنان پابرجاست

در حالی که ما رهبری القاعده را در مسیر شکست قرار داده‌ایم تهدید همچنان پابرجاست زیرا وابستگان القاعده و دیگر افراط گرایان در نقاط مختلف دنیا ریشه دوانده‌اند. در یمن، سومالی، عراق و مالی ما باید با شرکایمان همکاری کنیم تا این شبکه‌ها را از کار بیاندازیم. در سوریه ما از اپوزیسیونی حمایت می‌کنیم که برنامه شبکه‌های تروریستی را رد می‌کند. در آمریکا نیز ما توانایی‌های دفاعی خود را تحکیم خواهیم بخشید و ما تهدیدهای جدیدی نظیر حملات سایبری مقابله خواهیم کرد. همانطور که ما بودجه دفاعی را اصلاح می‌کنیم باید به مردان و زنانی که به انجام وظایف خود می‌پردازند ایمان داشته باشیم. ما باید هشیار باشیم اما اعتقاد من بر این است که امنیت و رهبری ما نمی‌تواند صرفا به حوزه نظامی وابسته باشد به عنوان فرمانده کل قوا من هرجا که لازم بوده برای محافظت از مردم آمریکا از نیروی نظامی استفاده کردم و مادامی که رئیس جمهور هستیم هرگز نسبت به این کار تردید نخواهم داشت. اما من نیروهایمان را به گونه‌ای که جانشان به خطر افتد به کار نخواهم گرفت مگر در زمانی که نیاز واقعی به این کار وجود داشته باشد. من اجازه نخواهم داد که دختران و پسران ما وارد مناقشاتی بی‌پایان شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 9 بهمن 1392برچسب:تحریم,آمریکا,تجارت, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com