وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

ولید المعلم: مخالفان دولت سوریه فکر مي‌کردند برای تحویل حکومت به ژنو رفته‌ایم
در همين حال، وزیر خارجه سوریه در یک کنفرانس خبری در ژنو اعلام کرد که گفتگوها به گونه‌ای بود که معارضان گمان می‌کردند ما برای تحویل دادن حکومت به ژنو آمده‌ایم. ولید المعلم با مشارکت در یک کنفرانس خبری در ژنو اعلام کرد، ما متاسفیم که پس از گذشت یک هفته از گفتگوها با معارضان تاکنون به نتیجه قابل توجهی دست نیافته ایم و این امر را به دلیل ناتوانی تیم مذاکره کننده مقابل می‌دانیم. ما با فکر باز به ژنو آمده و توافق کردیم که در خصوص کلیه موضاعات بحث و تبادل نظر شود اما اینطور به نظر میرسد که معارضان بیانیه ژنو 1 را مطالعه نکرده‌ و تنها بر روی یک مطلب خاص برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ولید المعلم به خبرنگاران گفت: ما یک طرح ارائه کردیم که در آن بر تمامیت ارضی سوریه، دفاع از کل آن و همچنین آزاد سازی سرزمین‌های اشغال شده تاکید شده بود، ما تصویری از سوریه دموکراتیک با تعدد مذاهب و قومیت‌ها و همچنین رد کردن هرگونه دخالت بیگانه ارائه کردیم اما متاسفانه رد شد.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد، آمریکا در حالی تصمیم دارد تا به معارضان کمک تسلیحاتی کند که خود می‌داند هیچ گروه مخالف معتدلی در سوریه وجود نداشته و همه آنها گروه‌های تروریستی هستند. وزیر خارجه سوریه در خصوص دولت انتقالی گفت: موضوع دولت انتقالی بند هشتم بیانیه ژنو1 بوده و ما هرگز اعلام نکردیم که در خصوص آن بحث نخواهیم کرد، این امر باید مورد گفتگو قرار بگیرد، ما باید بدانیم که طرف مقابل چه کسی بوده و آیا سوری است یا بیگانه.

وی ادامه داد که دولت سعی کرد تا غیر نظامیان را از حمص خارج کند اما این امر پس از تهدید فرمانده تروریست‌ها در این شهر با اختلال مواجه شد، ما آمادگی داریم تا کلیه شهروندان و همچنین تروریست‌ها را در صورت تمایل و البته پس از رسیدگی به وضعیتشان از منطقه "حمص قدیم" خارج سازیم. وی تاکید کرد که دعوت نکردن از ایران برای مشارکت در ژنو2 یک اشتباه بسیار بزرگ و نادیده گرفتن نقش پررنگ و مهم این کشور در منطقه است. ما تروریسم را به صورت کامل محکوم می‌کنیم اما حزب الله از گروه‌های مقاومت است که برای دفاع از کشورش در مقابل تروریسم جنگ پیشگیرانه‌ را انتخاب کرده است.و همچنین تاکید کرد که در ژنو۱ بر خلاف گفته‌های ائتلاف ملی اپوزیسیون، درباره مساله ریاست جمهوری هیچ صحبتی به میان نیامده و علاوه بر آن، این تنها خود سوری‌ها هستند که رهبری خود را از راه صندوق‌های رای انتخاب می‌کنند.

المعلم افزود، این‌ها که می‌گویند نماینده اپوزیسیون هستند، به رقه یا حمص بروند تا ببینند چه بلایی سر آن‌ها خواهد آمد! به گفته او، این افراد به خواسته‌های مردم سوریه هیچ توجهی ندارند و تنها بر مساله تشکیل دولت انتقالی تاکید دارند که تفسیرهای مختلفی دارد و بر سر آن میان آمریکا و روسیه هم اختلاف است.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم که به همراه هیئت سوريه در ژنو به سر مي‌برد، روز جمعه 31 ژانویه 2014 به خبرنگاری که درباره نقش ایران در سوریه سوال کرد، با کلمات تندی پاسخ داد و به در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون "اورینت"، که از وی پرسیده بود چه وقت نیروهای سپاه قدس و حزب‌الله لبنان از سوریه خارج مي‌شوند؟، پاسخ داد شما تروریست هستی و این تلویزیون حامی تروریست هاست. حزب الله، حزبی با شرافت و پاک است و غیر نظامیان را نمي‌کشد. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مرگ عباس خان پزشک بریتانیایی در سوریه گفت: او به این دلیل که تروریست است، خودکشی کرد. المقداد درباره مخالفت دولت سوریه با ورود کمک‌هاي انسان دوستانه به شهر حمص که بیش از یک سال و نیم در محاصره قرار دارد، گفت، " ما از ورود دارو و غذا به تروریست‌ها جلوگیری مي‌کنیم."

الجربا: کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان اسد بیشتر شده است

از سوي ديگر، احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه مذاکرات صلح ژنو را یک پیروزی برای مخالفان و آغازی برای پایان نظام اسد دانست و گفت که با نمایان شدن چهره نظام سوریه برای جهانیان، کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان افزایش یافته است.

الجربا که در کنفرانسی خبری در ژنو سخن می‌گفت، با بیان اینکه دولت اسد گمان نمی‌کرد اپوزیسیون بتواند هیئتی را برای مذاکرات بفرستد، گفت که با حضور نمایندگان ائتلاف ملی، طرح‌های نظام اسد، نقشه بر آب شد. او گفت که در این مذاکرات، نظام اسد چهره‌اش در برابر جهانیان نمایان شد و ژنو، آغازی برای پایان این نظام است. الجربا اظهار داشت: «ما از نظامی که از اسلحه شیمیایی علیه مردم خود استفاده می‌کند انتظاری نداشتیم اما با نشان دادن حقیقت این نظام به جهان، پیروز شدیم.» او گفت که از نمایندگان نظام اسد «خواستیم سند ژنو۱ را امضا کند اما به مدت یک هفته از انجام این خواسته، طفره رفتند.»

او افزود: «روبروی نمایندگان نظام شیمیایی نشستیم، نظامی که بر اجساد ۱۱هزار زندانی می‌رقصد، نظامی که بر جمجمه‌های سوری‌ها چهار زانو نشسته است اما تظاهر به پاکی می‌کند. نظام گمان می‌کرد آنچه را که در سوریه از دست داده می‌تواند در لابی‌های مذاکرات باز ستاند اما اینجا هم بازنده بود. گمان می‌کرد بتواند سوری‌ها را چند دسته کند اما همچون انقلاب، سوری‌ها اینجا هم متحد شدند. در ژنو جمهوری سوریه نو متولد شد حتی اگر توافقی حاصل نشد، نظام در دامی که برای ما گسترانده بود گرفتار شد و مشروعیت خود را زیر سقف سازمان ملل از دست داد.»

او خاطرنشان کرد: «نظام در یک هفته مانع از باز شدن کریدورهای امن برای ورود کمک‌های انسانی به حمص شد در حالی که ما هر روز نام شهدا و زندانی‌ها و رنج‌هاي محاصره شدگان را روی میز مذاکره می‌گذاشتیم.» الجربا با بیان اینکه ائتلاف ملی اپوزیسیون ابتدا حضور خود در ژنو را به عمل کردن کشور‌ها به تعهدات خود در قبال نیروهای مخالف اسد منوط کرده بود گفت: «مژده می‌دهم که تعهدات کشور‌ها در حال عملی شدن است و کمک‌های بین المللی به انقلابیون بیشتر شده است. هرچه نظام به این روش خود بیشتر ادامه دهد، مسلح سازی انقلابیون مدافع کشور بیشتر می‌شود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 12 بهمن 1392برچسب:سوریه,محور مقاومت, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com