وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

خبرگزاری "رویترز" از تلاش شرکت های امریکایی تولید کننده هواپیما و قطعات آن برای دریافت مجوز صادرات محصولات خود به ایران خبر داده است.

"بوئینگ" و "جنرال الکتریک" منتظر ورود به ايران

به گزارش "تدبیر"، رویترز با اشاره به توافق هسته ای اخیر ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و تلاش شرکت‌هاي هوافضای امریکا برای دریافت مجوز فروش محصولات شان به ایران مي‌نویسد: "شرکت‌هاي فعال در عرصه هوافضای امریکایی درصدد هستند مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را برای نخستین بار در طول دو دهه گذشته از دولت امریکا کسب کنند. این اقدام پس از آن صورت مي‌گیرد که کشورهای غربی با ایران بر سر فعالیت‌هاي هسته ای به توافق موقت دست یافتند."

رویترز با اشاره به شرکت‌هاي امریکایی ای که مایل به مشارکت در این اقدام هستند مي‌نویسد: "دست کم دو کارخانه تولید کننده قطعات هواپیما از جمله "بوئینگ" و "جنرال الکتریک" درصدد دریافت مجوز صادرات محصولات خود به ایران پس از توافق هسته ای شش ماهه میان ایران و قدرت‌هاي جهانی برآمده اند. در صورت موافقت دولت امریکا این نخستین باری است که پس از انقلاب ایران میان دو کشور در زمینه صنعت هوایی قراردادی تجاری امضا خواهد شد. با این حال رقبای اروپایی این دو شرکت هوایی امریکایی در این مورد به این موضوع با تردید مي‌نگرند چرا که هنوز تکلیف تحریم‌هاي اتحادیه اروپا علیه ایران مشخص نیست و ترس از رد این موضوع از سوی امریکا وجود دارد. از سوی دیگر دشواری هایی در مورد پرداخت پول از سوی ایران به دلیل تحریم‌هاي وضع شده بر بخش بانکی آن کشور وجود خواهد داشت."

خبرگزاری "رویترز" در ادامه این گزارش مي‌افزاید :"سخنگوی شرکت "آ جی ای" بزرگترین شرکت تولید کننده موتورهای هواپیما مي‌گوید که آن شرکت از سال 2004 میلادی درخواست خود برای اخذ مجوز به منظور صادرات محصولاتش به ایران را ارائه کرده است. "ریک کندی" در این مورد مي‌گوید که آن شرکت حتی یک پنی سود هم از این کار نمی خواهد و تنها با هدف ارتقای امنیت سفر مسافران این کار را انجام مي‌دهد.

یک منبع نزدیک به "بوئینگ" بزرگترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری نیز از ارائه درخواستی مشابه خبر داده است." رویترز در ادامه گزارش با تحلیلگری سیاسی مصاحبه کرده و مي‌نویسد :"جوئل جانسون" تحلیلگر سیاسی معتقد است که موافقت مقام‌هاي امریکایی با فروش قطعات هواپیما به ایران امتیاز بزرگی است که از سوی آنان به این کشور داده خواهد شد چرا که ایران سال‌هاي مجبور بود این قطعات را از بازار سیاه خریداری کرده و یا به نمونه‌هاي ساخت داخل آن مراجعه کند. او معتقد است که در این صورت و پس از رفع تحریم ها شرکت‌هاي امریکایی مي‌توانند سودی از معامله با ایران ببرند که در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است."

"رویترز" در ادامه مدعی شده یکی از مقام‌هاي ایرانی در مصاحبه با این خبرگزاری اظهار داشته که در صورت لغو کامل تحریم ها علیه ایران آن کشور خواهد توانست بین 250 تا 400 فروند هواپیما از امریکا خریداری کند. این خبرگزاری در پایان اشاره مي‌کند که به دلیل تحریم‌هاي وضع شده علیه ایران آن کشور تاکنون مجبور به خرید هواپیماهای روسی بوده که از کیفیت پایین تری نسبت به هواپیماهای امریکایی برخوردارند و موجب شده اند که از سال 1990 میلادی تاکنون بیش از 200 حادثه هوایی در ایران پیش آید که به کشته شدن بیش از دو هزار نفر انجامیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com