وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری قبل از موعد برگزار خواهد شد و قانون اساسی نیز به وضعیت سال ۲۰۰۴ برخواهد گشت. در قانون اساسی اوکراین تا سال ۲۰۰۴ رئیس‌جمهوراز اختیارات محدودی برخوردار بود. او همچنین از تشکیل یک دولت وحدت ملی خبر داده است. طبق قانون قرار بود که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۵ برگزار شود، ولی بنا به گزارش خبرگزاری‌ها اگر توافق جدید رسمیت یابد، این انتخابات در دسامبر ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد.

نکات مورد اشاره در اظهارات یانوکوویچ ظاهرا حاصل توافقی است که در مذاکرات وی با رهبران اپوزیسیون و با میانجی‌گری وزرای خارجه سه کشور اروپایی و نماینده‌ای از روسیه به دست آمده است. این مذاکرات فشرده بعد از آن به جریان افتاد که تظاهرات مخالفان در میدان مرکزی پایتخت اوکراین در روزهای گذشته بیش از پیش به خشونت گرایید و ده‌ها کشته و مجروح به‌جا گذاشت.
انتظار می رود با اجرای موافقت نامه حل و فصل بحران اوکراین، به رویارویی های مسلحانه سه ماهه در این کشور که فقط در چهار روز اخیر جان 80 نفر را گرفته و بیش از 500 نفر را روانه بیمارستانها کرد ، پایان داده شود. روسيه به صورت ضمني مخالفت خود را با توافقنامه ابراز كرد و نماينده اين كشور در مذاكرات، حاضر به امضاي آن نشد.

موافقت پارلمان اوکراین با آزادی "تیموشنکو"

پارلمان اوکراین با آزادی نخست وزیر سابق این کشور و رهبر انقلاب نارنجي موافقت کرد. پارلمان اوکراین امروز با آزادی "یولیا تیموشنکو" موافقت و همه اتهامات کیفری، وی را باطل اعلام کرد. یولیا تیموشنکو که در گذشته نخست وزیر اوکراین بوده است در سال دو هزار و یازده به جرم سواستفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

پارلمان اوکراین رای به اخراج وزیر کشور داد

از سوي ديگر، پارلمان اوکراین رأی به اخراج وزیر کشور، به اتهام اعمال خشونت علیه معترضان داد. پارلمان کشور اوکراین رأی به اخراج وزیر کشور داد. نمایندگان پارلمان اوکراین «زاخارشنکو» را به اعمال خشونت علیه معترضان متهم کردند. در همین حال، گزارش‌های رسیده از این کشور حاکی است معترضان در بحبوحه توافقات انجام شده بین دولت و مخالفان خواستار استعفای «یانکوویچ»، رئیس جمهور شده‌اند.

آمریکا از توافق استقبال کرد

کاخ سفید واشنگتن از امضای توافقنامه میان رئیس جمهوری اوکراین و احزاب مخالفِ دولت استقبال کرد و خواستار اجرای فوری آن شد. سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا اوضاع اوکراین و اجرای این توافقنامه را به دقت رصد می کند و در صورت ضرورت آماده تشدید تحریم های دولت اوکراین است.
از سوی دیگر، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، در سوگ کشته شدگان تظاهرات اخیر، روزهای شنبه و یکشنبه را در سراسر کشور روز عزا اعلام کرد. در همین حال مقامات واشنگتن ضمن استقبال از توافق میان دولت و مخالفان اوکراین، خواستار اجرای سریع آن شد.

همه اين ها در حاليست كه موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز (Standard & Poor's) اقتصاد اوکراین را در آستانه ورشکستگی ارزیابی کرده است. این موسسه اعتبار اوکراین برای دریافت وام را ظرف سه هفته گذشته دو بار کاهش داده است.  بنا به ارزیابی جدید ادامه پرداخت وام ۱۶ میلیارد دلاری روسیه به اوکراین به دلیل ناآرامی‌ها عملی نخواهد شد و این کشور در پرداخت بدهی‌های خود در سال ۲۰۱۴ که بر ۱۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود با مشکل روبرو می‌شود.

بدهی‌های اوکراین در حال حاضر ۸ برابر ۱۰ سال پیش است و بنا به داده‌های صندوق بین‌المللی پول تا سال ۲۰۱۸ میزان کنونی نیز دو برابر خواهد شد. این در حالی است که به دلیل بحران اقتصادی، ذخایر ارزی کشور نیز ظرف یک ماه از ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com