وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی افزود: عمده اطلاع رسانی درباره موضوعاتی که مربوط به دریای خزر در فضای سایبری به زبان روسی وجود دارد توسط کشور کوچکی در دریای خزر صورت می‌گیرد که دیدگاه‌های متفاوتی با ایران دارد.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به موضوعات مورد بحث در اجلاس سران کشورهای دریای خزر اشاره و تصریح کرد: موافقت نامه همکاری در بهره‌برداری از منابع زنده دریای خزر، همکاری در شرایط اضطراری است که توافقات لازم در این زمینه صورت گرفته و سند آماده امضای است.
 
سنایی به اهمیت شیلات در دریای خزر برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت فراوان شیلات و موضوعاتی که آبزیان را با خطر مواجه ساخته در توافق نامه مذکور موارد ذکر شده مورد بحث قرار گرفته است.
 
وی با بیان این که مبنای جمهوری اسلامی بر همگرایی است، گفت: از نظر حقوقی باید قرارداد 1921 و 1940 مبنای همکاری میان کشورهای دریای خزر قرار بگیرد و تا زمانی که سند جدیدی امضا نشده است، اسناد مذکور پابرجاست لذا همه موافقت نامه‌ها باید بر اصل انصاف و برابری صورت بگیرد.  
 
وی ادامه داد: جلوگیری از ورود کشورهای بیگانه از منظر نظامی و انرژی که از آن به عنوان عنصر واگرایی نگاه می‌کنیم باید مد نظر قرار قرار گیرد.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به ابعاد نظامی دریای خزر اشاره و افزود: نظر جمهوری اسلامی از بعد نظامی در دریای خزر جلوگیری از نظامی کردن این دریاست و ایران به عنوان یک موجود زنده به دریای خزر نگاه می‌کند که نظامی کردن آن شکننده و واگرایانه است.  
 
سنایی با اشاره به مشکلات محیط زیست در دریای خزر خاطر نشان کرد: کمترین مشکلات آلودگی محیط زیستی در دریایی خزر توسط ایران است اما متاسفانه بیشترین ضررها و آلودگی‌ها در سواحل جنوبی خزر نصیب ایران شده است.
 
وی بیان داشت: موافقت نامه میان پنج کشور ساحلی دریای خزر در حوزه محیط زیست سال گذشته انجام شد که گام جدی در اجرای طرح همکاری کشورهای دریای خزر است البته طرح اقتصادی میان کشورها از سوی جمهوری اسلامی در دهه 1990 ارائه شد که تاکنون شکل واقعی به خود نگرفته است.
 
سنایی ادامه داد: مقابله با گسترش تروریسم، انتقال مواد مخدر، افراط گرایی، مهاجرت‌های غیرقانونی از جمله مشکلاتی است که همواره در دریای خزر مطرح بوده و البته در توافق با کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است اما تاکنون همکاری‌های رسانه‌ای، ایجاد خبرگزاری مشترک میان ایران و 4 کشور دیگر که مورد بحث قرار گرفته است، تحقق نیافته است.
 
وی اضافه کرد: احداث پایگاه نظامی در حاشیه دریای خزر توسط کشورهای دیگر مورد توجه است که ما آن را تهدید می‌دانیم.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو خاطر نشان کرد: پروژه‌های مشترک اقتصادی صنعتی، برقراری خطوط پرواز مستقیم میان استان‌های شمالی با بنادر کشورهای سواحل مجاور، تقویت همکاری‌های پارلمانی و همکاری‌های توریستی فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار دارد و البته نگاه جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر یک نگاه آسیایی است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com