وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

زمانی که اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین نیمه شب شنبه اعلام کرد به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش کامل به دلیل تهدید تجاوز بالقوه داده، اوضاع وخیم‌تر شد. تورچینف در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت که دستور تشدید امنیت در مراکز هسته‌ای، فرودگاه‌ها و دیگر زیرساخت‌های استراتژیک کشور را صادر کرده است.

پوتین با نادیده گرفتن هشدارهای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه هرگونه دخالت نظامی روسیه در اوکراین هزینه دار خواهد بود به سرعت نیروهای کشورش را روانه اوکراین کرد و به این ترتیب خاطرات جنگ سرد را زنده کرد. پس از تایید اقدام نظامی در اوکراین توسط پارلمان روسیه مقام‌های آمریکایی نشستی عالی رتبه در کاخ سفید برای بررسی اقدام نظامی روسیه در اوکراین برگزار کردند. کاخ سفید نیز از گفت‌وگوی تلفنی اوباما با پوتین به مدت 90 دقیقه و ابراز نگرانی شدید درخصوص اقدام روسیه که آمریکا آن را نقض آشکار تمامیت ارضی و استقلال اوکراین نامید، خبر داد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل نیز نشست علنی نیم ساعته‌ای روز شنبه بعدازظهر پس از رایزنی‌های پشت درهای بسته و به رغم تمامی مخالفت‌های روسیه برای این نشست علنی برگزار کرد و بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل و چندین تن از نمایندگان کشورها سخنرانی ایراد کردند. مارک لیال گرنت، سفیر انگلیس گفت: ما به شدت نگران اوضاع اوکراین به خصوص تحولات 24 ساعت گذشته در این کشور هستیم و برای یافتن توجیهات ادعای روسیه مبنی بر انجام اقدام نظامی در این کشور خواستار برگزاری نشست اضطراری شدیم. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار برقرار آرامش در اوکراین شده و سخنگوی وی گفت که دبیرکل نگرانی‌ شدید خود را در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین به وی اعلام داشته است. مارتین نسیرکی، سخنگوی وی گفت که دبیرکل خواستار برقرار آرامش و مذاکرات مستقیم میان تمامی طرفین در اوکراین برای حل و فصل بحران کنونی شده است. به گفته نسیرکی، بان کی مون در سخنان خود حفظ استقلال و تمامیت ارضی را خواستار شده است. در همین حال رابرت سری، نماینده سازمان ملل که به اوکراین سفر کرده بدون دیدار از منطقه کریمه به درخواست بان کی مون منطقه را ترک کرد.

یوری سرگیوف، نماینده اوکراین در شورای امنیت از این شورا خواست که هرآنچه را در توان دارد هم اکنون برای متوقف کردن آنچه که وی آن را تجاوز روسیه خواند، انجام دهد. از دیگر سو، ویتالی چورکین، نماینده روسیه نیز گفت که دولت کی‌یف باید از رادیکال‌ها پاک شود و هشدار داد که چنین اقداماتی که دولت جدید اوکراین در پیش گرفته می‌تواند منجر به تحولات متفاوتی شود که فدراسیون روسیه در تلاش برای ممانعت از وقوع آن است. وی گفت که مسکو به درخواست دولت حامی روسیه در منطقه خودمختار کریمه که بخشی از اوکراین است در امور این منطقه مداخله کرده است. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز شرایط اوکراین را به دلیل بی‌ثبات شدن بسیار خطرناک خواند و گفت: اکنون وقت آن است که مداخله نظامی روسیه در اوکراین خاتمه یابد. وی هشدار داد که اقدامات تحریک آمیز روسیه می‌تواند شرایط را به نقطه عطف برساند. وی با زیر سوال بردن مداخله مستقیم روسیه در اوکراین خواستار اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین برای نظارت بر اوضاع شد.

اوباما خطاب به پوتین:شما قوانین بین‌المللی رانقض کردید
رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با پوتین اعزام نیروهای روسیه به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی خواند و هشدار داد که اگر این تعدی ادامه یابد وی با انزوای سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.  باراک اوباما،  در تماس تلفنی با پوتین بر حق مردم اوکرین در تصمیم‌گیری برای سرنوشتشان تاکید کرد. اوباما گفت که آمریکا حضورش در نشست آمادگی گروه 8 در سوچی را به حالت تعلیق در می‌آورد. وی همچنین با رهبران فرانسه و کانادا ائتلاف دیرین غرب علیه روسیه تلفنی گفتگو کرد.
کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تحرکات نظامی روسیه در خاک اوکراین را محکوم کرده است.

ولادمیر پوتین نیز در این تماس تلفنی که ۹۰ دقیقه به طول کشید، به باراک اوباما گفت که روسیه حق دارد از منافع خود و شهروندان روس‌زبان دفاع کند. بر اساس بیانیه ای که همزمان به وسیله کاخ کرملین منتشر شد، پوتین گفته است شهروندان روسیه در اوکراین در معرض تهدیدهای واقعی هستند. در پی درخواست ولادیمیر پوتین، مجلس علیای روسیه مجوز استفاده از نیروی نظامی در اوکراین را صادر کرد. این امر پس از بحث و گفتگو در مجلس علیا و مجلس دوما برای "با ثبات کردن" اوضاع در شبه جزیره کریمه در اوکراین صورت گرفت. پیشتر شورای فدراسیون روسیه از پوتین خواسته بود تا از جان روس‌ها در اوکراین مراقبت کند. اوکراین نیروهای خود را به حال آماده‌باش در آورده و به روسیه هشدار داده که هر نوع مداخله نظامی در اوکراین به جنگ منجر خواهد شد.


انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
وزیر امور خارجه انگلیس تصمیم پارلمان روسیه را در استقرار نیرو در اوکراین تقبیح و سفیر روسیه را برای اعلام نگرانی لندن در این باره احضار کرد.
ویلیام هیگ،  در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام و تصمیم اتخاذ شده از سوی روسیه یک تهدید جدی برای یکپارچگی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است. هرگونه اقدام خصمانه علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم. وزیر امور خارجه انگلیس افزود: من به شدت نگران افزایش تنش‌ها در اوکراین و تصمیم اتخاذ شده از سوی پارلمان روسیه در استقرار سرباز در خاک اوکراین هستم که خلاف خواسته و آرزوی دولت جدید اوکراین است. وی گفت که با سرگئی لاوروف، همتای روسش درباره برداشتن قدم‌های آرام و آهسته برای از میان بردن و تسهیل اوضاع خطرناک صحبت کرده و سفیر روسیه در انگلیس را برای توضیح درباره تصمیم پارلمان این کشور احضار کرده است. سیمون گاس، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس بعدا با الکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس دیدار و نگرانی شدید دولت بریتانیا را درباره تصمیم پارلمان روسیه در اعزام و استقرار سربازان روس در اوکراین ابراز داشته است. ویلیام هیگ همچنین با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان تلفنی صحبت کرده و بر ضرورت اقدام دیپلماتیک بین‌المللی برای خاتمه دادن به بحران موجود در اوکراین توافق کردند.

تهدید کانادا به عدم شرکت در نشست گروه 8 در روسیه
نخست‌وزیر کانادا ضمن فراخواندن سفیر کشورش در مسکو، تهدید کرد به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین احتمالا همانند واشنگتن در نشست "گروه 8" که ژوئن سال جاری میلادی در سوچی برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.  تصمیم پارلمان روسیه برای اجازه اعزام نیرو به منطقه خودمختار کریمه در اوکراین باعث اعتراضات بین‌المللی شده است. استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای گفت: ما در محکوم کردن شدید مداخله نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اوکراین به متحدانمان می‌پیوندیم. این اقدامات نقض ‌آشکار تمامیت ارضی و استقلال اوکراین است. این اقدامات همچنین نقض تعهدات روسیه بر اساس قوانین بین‌الملل نیز محسوب می‌شود. مقام‌های آمریکا هشدار داده‌اند اگر بحران اوکراین حل نشود، بعید است رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران اروپایی در نشست "گروه 8" که قرار است ژوئن سال جاری میلادی در سوچی برگزار شود،‌ شرکت کنند. هارپر همچنین متعهد شد تا با وزرای کابینه‌اش دیدار کرده و درباره بحران اوکراین مذاکره کنند.

وی افزود: کانادا مشروعیت دولت اوکراین را به رسمیت می‌شناسد. باید به تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود و مردم اوکراین باید درباره تصمیم‌گیری در خصوص آینده‌شان آزاد باشند. ما از پوتین می‌خواهیم تا فورا نیروهایش را از پایگاه‌هایش در اوکراین خارج کرده و از انجام اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیز بیشتر اجتناب کند. هارپر ادامه داد: کانادا شرکت خود در نشست گروه 8 را به تعلیق درآورده و سفیر خود در مسکو را نیز فراخوانده است. ما همچنین از درخواست آمریکا برای استقرار فوری ناظران بین‌المللی سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین حمایت می‌کنیم.

اپوزیسیون اوکراین خواستار بسیج ملی شد
در پی تصمیم پارلمان روسیه برای اعزام نیرو و مداخله نظامی در اوکراین، یکی از رهبران اپوزیسیون این کشور به پارلمان تاکید کرد تا ارتش را بسیج کند.
ویتالی کلیچکو، قهرمان بوکس و رهبر حزب اپوزیسیون «اتحاد دموکراتیک اوکراین برای اصلاحات» در بیانیه‌ای گفت: به دنبال آغاز مداخله نظامی روسیه در اوکراین، پارلمان کی‌یف باید از فرمانده کل ارتش بخواهد تا بسیج ملی اعلام کند. وی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فورا برای مذاکره درباره بحران اوکراین تشکیل جلسه دهد. در همین حال یوری لوتسنکو، وزیر کشور سابق اوکراین میان هزاران تن از معترضان اوکراینی در میدان استقلال گفت: روسیه به ما اعلام جنگ کرده است. ما با سلاح به هرگونه مداخله‌ای که در منطقه خودمختار کریمه رخ دهد، واکنش نشان خواهیم داد. یکی از معترضان گفت: ما یک دیکتاتور یعنی ویکتور یانوکوویچ را سرنگون کردیم و در حال حاضر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که او نیز یک دیکتاتور است، مبارزه خواهیم کرد. اوکراینی‌ها آماده مبارزه در جنگ دیگری علیه روسیه هستند.

یارما دوک، یکی از نیروهای دفاع شخصی اوکراین گفت: ما معمار، زبان شناس، برنامه نویس هستیم نه نیروی ویژه. ارتش اوکراین باید علیه روسیه دست به کار شود اما ما نیز به آن‌ها کمک خواهیم کرد. گروه راست افراطی "پراوی سکتور" نیز که اعضایش در مقابل نیروهای ضد شورش اوکراین در اعتراضات ضد ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در خط مقدم بودند، خواستار بسیج ملی علیه روسیه شد. آرتم اسکورو پادسکی، سخنگوی این گروه گفت: پوتین از آنچه که در اوکراین رخ داد، می‌ترسد. او می‌خواهد انقلاب نوپای ما را سرکوب کند اما ما برای مبارزه با روسیه آماده‌ایم. ما به تمام طرفدارانمان گفته‌ایم که ما باید سلاح به دست گرفته و آماده مقابله با نیروهای اشغالی روسیه باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com