وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی افزود: ایران ما از دیرباز در مقاطعی آن زمانیکه فرهنگ ایرانی و تمدن ایرانی با اشتیاق، فرهنگ و تمدن اسلامی را در آغوش کشید و این دو در کنار هم افتخارات بزرگی را آفریدند، مخصوصا در قرن‌های چهارم، پنجم و ششم هجری، ما شاهد تحولات بسیار شگرفی بودیم و خورازمی‌ها و فارابی‌ها و ابن سیناها و بیرونی‌ها و بسیاری از اندیشمندان بزرگ توانستند دروازه علم و دانش را از این کشور بر روی جهانیان باز کنند.

** قدرت‌های بزرگ علم و فناوری را ابزاری برای قدرت تفوق و یا سلطه خود تلقی کردند

 دکتر روحانی ادامه داد: من متاسفم که از یک زمانی، علم، دانش و فناوری ایدئولوژیک شد به این معنا که قدرت‌های بزرگ از شرق یا غرب علم و فناوری را ابزاری برای قدرت تفوق و یا سلطه خود تلقی کردند و به دنبال توسعه انحصاری افتادند؛ چه از زمانی که اردوگاه شرق و غرب درست شد و چه قبل از آن و چه امروز.

رئیس جمهور بیان کرد: از دیدگاه اسلام، زکات علم، تعلیم و تعلم است، زکات علم آن است که علم را در اختیار دیگران قرار دهیم.

دکتر روحانی اظهارداشت: دوره ای که ایران پرچم‌دار علم و دانش بود، بدون منت این دانش را در اختیار دیگران قرار داد، دنیای غرب در آن دورانی که دوران سیاهی قبل از رنسانس بود، نور علم و دانش را از این سرزمین می‌دید و در دوران رنسانس از این سرزمین بهره جست.

** غرب به خود اجازه می‌دهد که اندیشمندان و دانشمندان ما را ترور کند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد

وی ادامه داد: اما در آن دورانی که شرایط دگرگون شد، می‌بینیم کشورهای صنعتی همواه برای حفظ سلطه و قدرت چون علم و فناوری قدرت‌آفرین است، در کنارش توسعه آفرین است،‌ به طور نانوشته حق انحصاری خود می‌دانند تا جایی که دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آنها به خود اجازه می‌دهند که اندیشمندان و دانشمندان ما را ترور کند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد.

** غرب در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تردید نداشت، اما دانشمندان ما را ترور کرد

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: همه آنها می‌دانستند که علم هسته‌ای و فناوری هسته‌ای در این کشور در مسیر صلح آمیز است و در این تردید نداشتند، هزارها ساعت آژانس در این کشور بازرسی و بررسی کرد و اعلام کرد هیچ نوع علامتی برای انحراف از مسیر صلح آمیز به سمت نظامی و دایورژن تحقق پیدا نکرده و فعالیت ایران صرفا صلح آمیز است پس برای چه دانشمندان ما را ترور کردید؟ برای چه متخصصین موشکی ما را که این موشک صرفا برای دفاع از کشور است را از بین بردید؟

وی ادامه داد: بنا بود زکات علم ترویج آن علم باشد، شما در NPT امضا و تعهد کردید که فناوری صلح‌آمیز را در اختیار کشورهایی که دارنده این فناوری نیستند قرار دهید ولی امضای خود را زیرپا گذاشتید.

دکتر روحانی گفت: علم و فناوری از دیدگاه اسلام، بدون مرز است، آن دورانی که در این سرزمین دوران تولید و شکوفایی علم و فناوری بود و ایران میراث‌دار این گنجیه بزرگ بود، آن را در اختیار دیگران قرار داد اما از زمانی این کشور یعنی ایران افول علمی پیدا کرد که سلطه‌گران و دیکتاتوران براین کشور مسلط شدند و پیداست که در دوران سلطه خارجی و در دوران حکومت استبدادی علم و فناوری رشد نخواهد کرد.

** علم و دانش زمانی رشد می‌یابد که حکومت مردم‌سالار باشد

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما دست نیازمان را در آن دوران به سمت دیگران دراز کردیم و دیگران آن مقدار که به مصلحت منافع خود می‌دیدند در اختیار ما گذاشتند، این دوران، دوران توقف و ایستادگی بود که چند قرن به طول انجامید اما خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی، دوران احیا و بالندگی را در زمینه علم و فناوری و پژوهش در این کشور به وجود آوردند و این نشانگر آن است که علم و دانش زمانی رشد می‌یابد که استقلال باشد و استعمار برود، حکومت مردم‌سالار و ملی باشد و استبداد برود، آزادی باشد و اختناق در جامعه و به ویژه در جامعه علمی رخت بربندد، آنجاست که کشور شاهد یک حرکت به سمت جلو خواهد بود.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: امروز نیاز به یک تحرک ویژه در این کشور داریم، امروز در شرایطی هستیم که باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود.

وی افزود: این جشنواره یکی از پیام‌هایش ارتباط علمی و فناورانه بین ایران و دیگران است، جشنواره خوارزمی به معنای آن است که در یک فضای مثبت ارتباط جهانی و بین‌المللی ما می‌توانیم سرعت‌مان را در مسیر علم  دانش بیشتر و بیشتر کنیم.

** ما که توانستیم در شرایط تحریم به فناوری هسته ای دست یابیم، در یک شرایط بازتر می‌توانیم این تحرک راسرعت ببخشیم

دکتر روحانی تصریح کرد: ما که توانستیم در شرایط فشار و تحریم به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابیم و خودمان رادیوداروها را تولید کنیم، ما که در شرایط فشار بین‌المللی در زمینه نانو بیوتکنولوژی، فناوری فضایی، ICT تحرک خوبی داشته باشیم و دستاوردهای خوبی داشته باشیم در یک شرایط بازتر می‌توانیم این تحرک راسرعت ببخشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته جشنواره خوارزمی و همه جشنواره‌ها باید عدالت علمی را مد نظر قرار دهند، عدالت علمی بین تهران و استان‌ها، بین استان‌ها و شهرستان‌ها ، بین مرد و زن، بین اقوام مختلف، ما نیاز به عدالت علمی داریم البته حتما برگزارکنندگان چنین جشنواره‌ای به این نکات توجه دارند، اما من می‌خواهم تاکید کنم بگذارید همه اقوام، همه اقلیت‌ها، زنان جامعه ما که فرهیختگان ما هستند، بگذارید دختران دانش پژوه زمینه را برای رشد علمی و نه تنها رشد علمی، رشد مدیریتی و رشد حضور در جامعه بازیابند،  این جشنواره‌ها می‌تواند در این زمینه ما را کمک کند.

وی اظهارداشت: من در این جا می‌خواهم بر نکته ای تاکید کنم؛ اینکه دنیای علم و دانش و دنیای فناوری دنیای بسیار وسیعی است البته حلقه‌ها را باید به هم متصل کنیم حلقه علم، دانشگاه، پژوهش، فناوری و حلقه نظام اجرا اگر به هم متصل نباشد آن مقاله تبدیل به ثروت نخواهد شد. خود مقاله و تحقیق همواره زیباست اما گلی است که پشت شیشه می‌ماند و کسی از عطر آن استفاده نمی‌کند.

** مقاله باید تبدیل به محصول تجاری بشود

رئیس قوه مجریه بیان کرد: مقاله باید تبدیل به محصول تجاری بشود و ما باید خلقه های مفقوده را ترمیم کنیم، باید فضای لازم را ایجاد کنیم، در این شش ماه در دولت جدید که می دانند مسئولین علمی و فناوری که چه مقدار بر آن تاکید داشته و دارم و در این مدت بیشترین سخنرانی‌های من در فضای علمی و دانشگاهی بوده است، به دلیل اینکه می‌دانم توسعه کشور بدون علم و فناوری مکان پذیر نیست، اگر می‌خواهیم رشد کنیم و حرکت به جلو داشته باشیم در سایه فناوری ممکن است.

** در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم

وی اضافه کرد: کسی از این جمله تلقی توهین نکند، بیاییم در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم. البته نام‌آوری فرد هم اشکالی ندارد اما باید از خود بگذریم و به فکر ایران و سرزمین  و وطن و ملت مان باشیم، اگر ایران سرافرازتر شد همه سرافراز شدیم اما اگر یک نفر  سرافراز شد، یک نفر سرافراز شده است.

دکتر روحانی گفت: ما برای توسعه و برای سربلندی نیاز به پژوهش، فناوری، ابتکار و اختراع داریم، در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان باید تکیه‌گاه ما باشد، این دولت همه امکان و توان خود رادر این زمینه مصروف خواهد کرد، امیدوارم بعد از یک سال ما بتوانیم آمار خوشحال کننده ای را به مردم عزیزمان ارائه کنیم.

رئیس جمهور گفت: بر این نکته تاکید می‌کنم علم و فناوری دنیای وسیعی دارد، اولویت بندی آن برای کشور ما امروز یک ضرورت است که کدام علم، کدام دانش، کدام فناوری برای چه هدفی.

** علم و فناوری را باید ضرورت بدانیم، ضرورت برای نیازهای فوری جامعه


دکتر روحانی اضافه کرد: علم و فناوری را نباید فضیلت ببنیم، نه این که فضیلت نیست؛ علم و فناوری را باید ضرورت بدانیم، ضرورت برای نیازهای فوری جامعه.

وی اظهار داشت: ما کشوری هستیم در یک شرایط خاص اقلیمی، آب در این کشور یک ضرورت است. تحقیق و توسعه را در این مسیر قرار دهیم، محیط زیست امروز یک معضل مخصوصا برای کلانشهرهاست، تحقیق و توسعه را در این مسیر قرار دهیم، بدانیم آلودگی‌ها عواملش چیست و از کجاست و چگونه باید رفع شود، این شما اندیشمندان، دانشمندان، فرهیختگان و شما محققین هستید که باید راه پیش پای دولت بگذارید.

** اداره کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند

دکتر روحانی بیان کرد: این دولت معتقد است اداره کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اقتصاد و سیاست باید در مسیری قرار گیرد که صاحبنظران بر آن توصیه می‌کنند، دولت فقط بسترساز برای نخبگان جامعه و اندیشمندان جامعه است تا مسیر توسعه را فراهم کنند، اگر بنا باشد علم، پژوهش و فناوری در خدمت سیاست و سیاست مداران قرار گیرد، اون وقت نتیجه، نتیجه شومی خواهد بود، باید سیاست و سیاستمداران در خدمت علم و فرهنگ و توسعه قرار گیرند.

دکتر روحانی گفت: بخش خصوصی، بخش‌های مردم نهاد باید به صحنه بیایند چرا که آن‌ها می‌توانند علم و دانش و فناوری را شکوفا کنند، علم و تحقیق و پژوهش باید در اختیار اساتید باشد، در احتیار بزرگان علم و فناوری باشد نه در اختیار یک کارمند دولت، کارمند دولت نمی‌تواند هدایتگر مسیر فرهنگ و علم و دانش در این کشور باشد.

** دولت باید در خدمت اصحاب علم و فرهنگ و دانش و پژوهش قرار بگیرد


رئیس جمهور ادامه داد: دولت باید در خدمت اصحاب علم و فرهنگ و دانش و پژوهش قرار بگیرد، این دولت همه توان خودش را در این راستا به کار خواهد گرفت ، بدانید بدون عقلانیت، علم و اندیشه ما نمی توانیم کشور را در مسیر تعالی واقعی قرار دهیم.

دکتر روحانی افزود: دولت باید زمینه را برای این کار فراهم کند، دولت باید بستر لازم را برای این کار آماده کند، ایرانیان، غیرایرانیان و همه آنهایی که علاقه‌مندند در این کشور حضور پیدا کنند با سرمایه و تخصص و فناوری‌شان دولت باید این زمینه را آماده و مهیا کند تا اینکه نیازهای ضروری این جامعه را ما بتوانیم حل کنیم یعنی اقتصاد دانش بنیان.

وی گفت: امروز صنعت ما و کشاورزی ما نیاز به بهره وری دارد، برای بهره وری بیشتر باید اندیشمندان و نخبگان و پژوهشگران تلاش کنند، بخش سلامت جامعه ما نیاز به علم و تحقیق و پژوهش دارد، در زمینه بهداشت و درمان باید صاحب نظران به صحنه بیایند ، ما امروز ضرورت‌های فراوانی در این کشور داریم، شدت انرژی در این کشور قابل قبول نیست لذا ما نیاز به کاهش شدت انرژی داریم.

** جامعه در کل باید جامعه علم و عامل‌پرور و محقق پرور باشد

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: علم و دانش است که باید به کمک ما بیاید، در چند روز اخیر در هرمزگان بودم، اساس سفر من برای این بود که توسعه دریامحور را در آن منطقه احیا کنم، دنیایی از ظرفیت و امکانات در ساحل جنوب کشور است، به ویژه از خلیج فارس که خارج می‌شویم تا مرز همسایه‌مان پاکستان، سواحل دریای عمان، مکران، این همه امکانات و این دانش و پژوهش و فناوری است که باید به کشور ما کمک کند.

وی اظهارداشت: تنها محققین پژوهشکده‌ها و دانشکده برای جامعه کافی نیست، جامعه در کل باید جامعه علم و عامل‌پرور و محقق پرور باشد، ما باید خودمان را برای یک حرکت جدید در این کشور آماده کنیم، البته در بخش تحقیقات ما کمبود منابع داریم، کمبود منابع را باید جبران کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: من می دانم درصد اختصاصی در GDP برای تحخقیقات کم بوده و قابل ملاحظه نیست، باید این نسبت‌ها تغییر کند، باید خودمان را نه با سال های گذشته بلکه باید خودمان را با دنیای پیشرفته مقایسه کنیم، ما قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم اما در این مقایسه کمبودهای فراوانی هم احساس می‌کنیم.

دکتر روحانی گفت: دانشگاه ما، مراکز پژوهشی، صنعتی و تولیدی ما همه باید در کنار هم قرار گیرند، باید فضایی به وجود آید که صنعتگر ما، کشاورز و تولیدگر ما احساس کنند بدون اینکه با مراکز تحقیقاتی در رابطه باشد عقب می‌ماند، او باید تقاضا کننده تحقیقات جدید و نو باشد یا اینکه شما سربزنید و از آنها بخواهید تا این ارتباط بین تولید و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی ما به وجود آید.

وی در پایان گفت: من امید فراوان به آینده دارم، تدبیر، علم، عقلانیت و مهارت، کشور ما را بیش از آن چه که در گذشته بوده به سمت تعالی و شکوفایی خواهد برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com