وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی همچنین در خصوص مذاکرات میان ایران و آمریکا در قالب مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 گفت: از اول امیدوار به این مذاکرات نبودم اما تغییرات نشان مي‌دهد که دو طرف مي‌خواهند به توافق برسند ولی در نهایت، این توافق به سیاست های داخلی دو کشور بستگی دارد. اقدام مشترکی تعریف شده و هر کدام از دو طرف در کشورهای خود اعلام کردند که بر اساس این فرمول برنده مذاکره هستند؛ مشکل این نیست؛ مساله این است که باید دو طرف در مذاکرات به توافق برسند.

این نظریه پرداز آمریکایی اضافه کرد: نکته مثبت این است که هر دو طرف مي‌گویند مي‌خواهیم مذاکره کنیم و از سوی دیگر، هر دو شرایطی مشابه دارند و منتقدانی جدی دارند که اصل مذاکره را زیر سوال مي‌برند؛ مهم این است که باید به فرمولی برسند که نتیجه بخش باشد و مردم طرفدار این فرمول خواهند بود. والراشتاین با بیان این که بحث برد و باخت در این مذاکرات بستگی به ادراک طرفین دارد گفت: این امر مساله ای عینی و ملموس نیست و ابتدا باید موقعیت برد و باخت را تعریف کرد و بر اساس آن، برنده و بازنده را مشخص کرد. به گفته وی، مهم توافقی است که دو طرف از آن، رضایت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این که ایران و آمریکا هر کدام دنبال اهدافی هستند گفت: آمریکا به دنبال این است که ایران متعهد به توسعه ندادن برنامه هسته ای خود شود و ایران نیز به دنبال این است که حق برنامه صلح آمیز هسته ای اش و توسعه آن به رسمیت شناخته شود اما در نهایت مهم این است که دو طرف به توافق برسند. والرشتاین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روابط عربستان و آمریکا اظهار داشت: رابطه این دو کشور صرفا اقتصادی نیست بلکه مبتنی بر عناصر مختلف است. عربستان برای چندین دهه تامین کننده با ثبات و امن انرژی برای آمریکا بوده و اختلافاتی مثل برنامه هسته ای ایران که باعث دلخوری عربستان از آمریکا شده مانعی در این روابط محسوب نمی شود.

وی اضافه کرد: آمریکا به دنبال چالش با عربستان نیست؛ کما اینکه رژیم عربستان کماکان در راس کار است و آمریکا به دنبال تغییر آن نیست. واضع نظریه نظام جهانی در بخشی دیگر از اظهاراتش با اشاره به منافع متفاوت اعضای گروه 1+5 گفت: ایران و گروه 1+5 هر کدام مجموعه ای با منافع متفاوت هستند که بازی پیچیده ای را انجام مي‌دهند و هرکس به دنبال منافع خود است. در موقعیت ناپایداری هستیم و تنها راه گذار این است که دو طرف به توافق سیاسی برسند.

این جامعه شناس آمریکایی همچنین درباره توزیع پول بین مردم گفت: ایران در مقایسه با خیلی از کشورها موقعیت مناسبی برای توزیع پول بین مردم دارد اما درهر صورت، این بستگی به سیاست داخلی کشورها دارد که چه سیاستی را در پیش بگیرند. وی با بیان اینکه اجرای این سیاست موافقین و مخالفینی دارد، افزود: منتقدین این سیاست‌ها مي‌گویند این پولها خوب توزیع نمی شود اما ما نمی توانیم راجع به این موضوع اظهار نظر کنیم و باید دولتها در این باره که دولت رفاه شکل بگیرد یا نه، تصمیم بگیرند.

پرداخت یارانه راه حلی برای همه زمان‌ها نیست

وی در بخش دیگر از اظهاراتش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در ایران گفت: مکانیسم های متفاوتی برای پرداخت یارانه بین مردم وجود دارد. طرفداران پرداخت یارانه معتقدند که این امر منجر به افزایش قدرت خرید مردم شده و در نهایت سطح استاندارد زندگی مردم را افزایش مي‌دهد. والراشتاین اضافه کرد: از سوی دیگر، عده ای معتقدند این برنامه روی تولید تاثیر گذاشته و در نهایت قدرت خرید مردم را کاهش مي‌دهد.

این نظریه پرداز آمریکایی اضافه کرد: برخی دوست دارند پاکت در جیبشان باشد اما نمی دانم در ایران مکانیسم پرداخت چگونه است ولی بحث استانداردی در این باره وجود دارد اما در نهایت باید پرداخت یارانه درد مردم را کمتر و زندگی را برای آنها راحت تر کند. وی خاطرنشان کرد برخی دولتها مثل دولت ونزوئلا نگاهی پوپولیستی به یارانه دارند واز آن برای کسب حمایت وافزایش وزن سیاسی خود استفاده مي‌کنند. والرشتاین تصریح کرد: پرداخت یارانه راه حلی برای همه زمان‌ها نیست و در یک مقطع پاسخ مي‌دهد و باید دولت‌ها کاری کنند که دردها را کم و زندگی را برای مردم راحت تر کند.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش ایران در تحولات سوریه گفت: در مورد نقش ایران در تحولات سوریه نمی دانم اما کاهش و یا افزایش تنش در این کشور بستگی به این دارد که حمایت‌ها در این کشور افزایش و کاهش یابد ضمن اینکه فقط ایران نیست؛ عربستان، قطر و امریکا هم در این کشور نقش دارند و هیچ کشوری دست بالا را ندارد. وی تصریح کرد: در مسئله سوریه فقط یک بازیگر نقش ندارد و مسائل متعددی در آن وجود دارد به طوری که حتی مذاکرات هسته ای ایران هم مي‌تواند در بحران سوریه نقش داشته باشد اما در هر صورت برآیند این بازیگران است که آینده سوریه را تعیین مي‌کند.

واضع نظریه نظام جهانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اتفاقات سال 1388 ایران با بیان اینکه همه مردم در دنیا از همه جا خبر دارند گفت: مهم نیست کجا زندگی مي‌کنید، همه اینها از جهات بسیاری به هم مرتبط هستند و ممکن است مردم حتی از رفتارهای سیاسی منفی یکدیگر الگوبرداری و در کنش های سیاسی خود آن را ارائه کنند. وی افزود: همه مي‌دانند در سال 1388 چه اتفاقاتی رخ داد، مهم این است که مردم از رخدادهای سایر کشورها درس گرفتند و در انتخابات شرکت کردند و نه در دور دوم، بلکه در همان دور اول روحانی را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند که سیاستهایش مورد قبول واقع شد.

وی درباره بحران اوکراین نیز گفت: این بحران تبدیل به مسئله لاینحلی شده که در شرایط قبل، مخالفین از دولت تقاضای مذاکره مي‌کردند اما دولت اهل مذاکره نبود. حالا شرایط برعکس شده است و این مخالفین هستند که حاضر به مذاکره نیستند. واضع نظریه نظام جهانی در پاسخ به این سوال که آیا نظریه شما بعد از گذشته نزدیک به نیم قرن و رخدادهای نظام بین الملل همچنان جذابیت دارد یا نه، گفت: اولین جلد از کتاب من درباره این نظریه 50 سال قبل چاپ شد و در آن زمان ابزار اندازه گیری در این باره وجود نداشت. الان ژورنالیست ها، افراد و گروه‌ها ممکن است دیدگاه های مختلفی درباره این نظریه داشته باشند که دنبال مقایسه اینها نیستم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com