وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

معاون وزیر خارجه کشورمان دستاوردهای مذاکرات ژنو را مدیون خون شهدای هسته‌ای دانست و افزود: اگر الان مذاکره می‌کنیم دست‌مان پر است، تأسیسات‌مان سر جایش است و تکنولوژی ما به نحو مطلوب خود رسیده و زمان آن است که این دستاوردها را در عرصه سیاسی تثبیت کرده و جلوی هزینه‌های بیشتر را بگیریم.

*تحریم‌ها ایران را مجبور به مذاکره نکرد

عراقچی در عین حال تصریح کرد که تحریم‌ها ایران را مجبور به مذاکره نکرده است.

وی همچنین گفت: موضوع هسته‌ای را فقط نمی‌توان از زاویه هسته‌ای نگریست، بلکه باید به آن از زاویه استقلال و عزت کشور نگاه کرد و آن زمان همه هزینه‌هایی که پرداخته شده ارزش می‌یابد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای بر اهمیت غنی سازی تأکید کرد و در عین حال گفت: آنچه تا آخرین قطره خون خود بر آن ایستادگی می کنیم غنی سازی نیست، بلکه عزت و استقلال کشور است. موضوع دعوای ما با شش کشور و در واقع 31 کشور (28 عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و چین) این بود که می‌گفتند شما باید غنی‌سازی را تعلیق کنید و ما آن را نمی‌پذیرفتیم و حق خود می‌دانستیم. آنها می‌خواستند چیزی را به ما تحمیل کنند و چون ما آن را ناحق می‌دانستیم زیر بار حرف زور نمی‌رفتیم.

عراقچی با ذکر این نکته که قدرت ایران به تعداد سانتریفیوژها نیست، عنوان کرد: قدرت ایران به اراده برای ایستادگی و توانایی برای نه گفتن و تحمیل اراده به طرف مقابل است.

به گزارش خبرنگار فارس این اظهارات عراقچی با تشویق دانشجویان همراه شد.

وی گفت:‌طرف مقابل بهتر از ما می‌داند که فتوای مقام معظم رهبری در حرام بودن سلاح هسته‌ای چقدر برای ما اهمیت دارد.

*حق غنی‌سازی را از آمریکا و 1+5 نمی‌گیریم/حق ذاتی ماست

معاون وزیر خارجه در ادامه به تشریح توافقنامه ژنو تحت عنوان برنامه اقدام مشترک و گام اول و پایانی این توافق پرداخت و افزود: در هر مذاکره و توافقی دو طرف یک توپخانه رسانه‌ای دارند و یک جنگ روانی به راه می‌اندازند و بعد از توافق ژنو نیز آمریکایی‌ها سر و صدای زیاد رسانه‌ای به پا کردند. معمولا کسی که امتیاز داده بیشتر سر و صدا می‌کند و متأسفانه خیلی‌ها در داخل به این سر و صداها توجه کردند، بدون اینکه توجه کنند جنگی روانی شکل گرفته است.

وی در توضیح بیشتر گفت: ترفندی که آمریکایی‌ها به راه انداختند و توانستند در کشور ما شبهه و سوال ایجاد کنند در مورد حق غنی‌سازی بود و این مغلطه و سفسطه‌ای بود که آمریکایی‌ها اجرا کردند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: قرار نیست ما حق‌مان برای غنی‌سازی را از آمریکایی‌ها و 1+5 بگیریم. این حق ذاتی ماست و حق استفاده صلح ‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای همه کشورها از جمله ما یک حق ذاتی است.

عراقچی با تأکید بر اینکه موضوع هسته‌ای نباید به موضوعی جناحی و حزبی تبدیل شد، خاطرنشان کرد: اگر موضوع هسته‌ای را از سطح ملی وارد مسائل جناحی کنیم برخی مسائلی پیش می آید که در چند ماه گذشته پیش آمد.

معاون وزیر خارجه در خصوص گام پایانی توافق ژنو خاطرنشان کرد: قرار است تحریم‌ها با یک برنامه زمان‌بندی شده برداشته شود و این ربطی به دوره اعتمادسازی ندارد.

*گزینه‌های ما مردم ما هستند

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در مورد گزینه‌های روی میز ایران تصریح کرد: گزینه‌های ما مردم ما هستند که همواره پشتیبان نظام و کشورشان بودند و دیپلماسی ما متکی به این نیروی عظیم مردمی است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تصویب برنامه اقدام مشترک در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه اقداماتی که دو طرف صورت می‌دهند داوطلبانه است و بر اساس قوانین کشور این قبیل توافقات احتیاج به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد و نباید با تصویب مجلس به یکسری اقدامات داوطلبانه ارزش حقوقی داد.

*صهیونیست‌ها در رأس مخالفان توافق ژنو

عراقچی در خصوص اینکه چرا عنوان می‌کنید اظهارات مقامات آمریکایی مصرف داخلی دارد؟ گفت:‌توافقنامه ژنو مخالفانی دارد که در راس آنها صهیونیست‌ها قرار دارند و صهیونیست‌ها کماکان سیاست غنی‌سازی صفر را دنبال می‌کنند و به دنبال برهم زدن توافق نهایی می‌باشند. شما شاهد تأثیر لابی صهیونیست‌ و سیاست‌های آمریکا و کنگره این کشور بوده‌اید و مقامات آمریکا هر بار مجبور شدند که به تل‌آویو بروند و توضیحاتی را ارائه دهند. آمریکایی‌ها در داخل کشور مجبورند حرف‌هایی بزنند که مخالفان توافق ژنو را قانع کند و بسیاری از حرف‌هایی که عنوان می‌شود بی‌اساس و غلط است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ما در طول مذاکرات وین و ژنو و قبل از آن به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که حق ندارید مشکل داخلی خود را به هزینه ما و دیگران حل کنید و هر بار هر جسارتی از سوی مقامات آمریکایی صورت گرفته به شکل مقتضی خود پاسخ داده‌ایم.

عراقچی درباره اظهارات ظریف درباره توان موشکی ایران و سوءبرداشت‌های صورت گرفته از این اظهارات گفت: متأسفانه این اظهارات دستاویز مسائل داخلی قرار گرفته و اگر به قبل و بعد و حین این صحبت‌ها توجه شود متوجه می‌شویم که مفهوم و منظور آن چیزی که تبلیغ شده نبوده است. اظهارات آقای ظریف اشاره به توانمندی‌های نظامی و دفاعی ما بوده است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چه تناسبی بین دستاوردها و آنچه داده‌اید دیده می‌شود؟ گفت:‌ طرف مقابل ما می‌داند که آنچه ما را وارد مذاکره کرده بحث تحریم‌ها نبوده بلکه پشتوانه عظیم مردمی و برنامه هسته‌ای پیشرفته ما بوده که دستمان را پر کرده است. ما غنی سازی را گرفتیم و اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کردیم و در مقابل آن اعتمادسازی می‌کنیم مبنی بر اینکه سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

عراقچی با طرح این پرسش که خواسته ما از مذاکرات چیست؟ پاسخ داد: خواسته ما این است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود داشته باشد و غنی‌سازی ادامه یابد و تحریمی نباشد. در مسیر اعتمادسازی ممکن است اقداماتی را انجام دهیم که به معنی امتیاز دادن نیست.

معاون وزیر خارجه در خصوص اظهاراتش مبنی بر اینکه به مذاکرات خوشبین نیست، اظهار داشت: ما به مذاکرات خوشبین نیستیم و هیچ گاه به دشمنان خود خوشبین نبودیم. مذاکرات در صورتی موفق خواهد بود که طرف مقابل از اراده و حسن نیت لازم برای پیشبرد مذاکرات برخوردار باشد. ما خوشبین نیستیم که آنها مذاکرات را به حسن نیت تا آخر پیش ببرند و ما با نگاه بدبینانه مذاکرات را ادامه می دهیم ام در عین حال ناامید نیستیم زیرا دیپلمات‌ها همیشه امیدوارند که راهی را پیدا کنند که از انتخاب‌های دیگر جلوگیری شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: در شرایطی در مذاکرات حاضر می‌شویم که اطمینان به دشمن نداریم و خوشبینی بیش از حد و معقولی نداریم، اما امیدوار به سرانجام رساندن مذاکرات هستیم.

*غیر از متن توافق ژنو و متن 9 صفحه‌ای چیز دیگری وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق ژنو دارای توافقات شفاهی؟پاسخ داد: زمانی که توافق ژنو صورت گرفت یکسری مذاکرات فنی و کارشناسی انجام شد که نتیجه آن یک متن 9 صفحه‌ای به عنوان nonepaper  و متن غیر رسمی بود که مورد توافق واقع شد که در آن نحوه اجرای توافق ژنو را آوردیم. این متن محرمانه نیست؛ ولی غیر رسمی است و اگر وزارت خارجه آن را منتشر کند به یک متن غیررسمی، رسمیت و ارزش حقوقی داده است. موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ما این متن را در اختیار همه مقامات ذی‌ربط از جمله آقای لاریجانی رئیس مجلس قرار دادیم. چون نمایندگان مجلس دائم می‌گویند چرا از ما مخفی کردید این متن نزد آقای لاریجانی است و هر کدام از نمایندگان مجلس می‌خواهند تشریف ببرند آنجا بخوانند.

عراقچی همچنین گفت:‌ آمریکایی‌ها هم این متن را در مکانی در کنگره گذاشته‌اند و نمایندگان می‌توانند آن را بخوانند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد که غیر از این دو (متن برنامه اقدام مشترک و Nonepaper) یک متن و یک توضیح متن، چیزی وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه در خصوص جایگاه طرف مقابل ایران در مذاکرات به لحاظ حقوقی که سوال یکی از دانشجویان بود، گفت:‌ 1+5  مأمور شدند که با ایران مذاکره کنند و خانم اشتون نیز طبق قطعنامه‌های سازمان ملل  مأمور شد که مذاکرات را هماهنگ کند.

یکی از دانشجویان پرسید که چرا این توافق ژنو که موفقیت آمیز بوده باید در داخل کشور مخالفانی را داشته باشد که عراقچی گفت از خودشان بپرسید. این یکی از موارد مورد تأسف برای ما و همکاران ماست که چرا یک موضوع ملی به یک موضوعی جناحی تبدیل شده است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این توافق موفقیت نظام است، خاطرنشان کرد: توافق ژنو دستاورد ده سال مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تحریم‌ها و فشارها و دستاورد مقام معظم رهبری است و ربطی به عراقچی، ظریف و دولت ندارد.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: دولت و تیم مذاکره کننده توانست از شرایط موجود استفاده و این توافق را به سرانجام برساند اما این دستاورد در حقیقت متعلق به مردم است.

عراقچی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص اینکه هیأت‌های اقتصادی در صف انتظار برای همکاری با ایران ایستاده‌اند، عنوان کرد: آمریکایی‌های در حال حاضر به تکاپو افتاده‌اند تا مانع از حضور این هیأت‌ها شوند و در حالی که هنوز توافق جامع امضا نشده ما بین غربی‌ها شکاف انداخته‌ایم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر ایران در بحث غنی سازی کوتاه بیاید آمریکایی‌ها موضوع تسلیحات ایران را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: موضوع مذاکرات ما با 1+5 تنها بحث هسته‌ای است و ما اجازه نمی‌دهیم که موضوعات دیگری را اضافه کند و راجع به هیچ موضوع دیگری مذاکره نمی‌کنیم و در بحث غنی سازی نیز کوتاه نمی‌آییم. غنی‌سازی ادامه دارد و در هر راه حلی ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: اینکه غنی‌سازی در چه سطح و با چه اندازه‌ای صورت گیرد در مذاکره راجع به آن مذاکره می‌کنیم و ما بر اساس نیازهایمان در این خصوص تصمیم‌ می‌گیریم.

*از بی مهری‌های داخلی هیچ گاه دلسرد نشدیم

عراقچی در واکنش به اظهار نظر یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه از بی‌مهری‌های داخلی دلسرد نشوید، گفت: از بی‌مهری‌های داخلی هیچ گاه دلسرد نشدیم. در مقابل مهر بسیار زیادی که مردم به ما نشان دادند و ما را شرمنده کردند، اینها بی‌مهری نیست.

وی اضافه کرد: این راهی است که ما با انگیزه و اعتقاد بالا در راستای منافع ملی در پیش گرفتیم و تا وقتی خدا کمک کند و پشتیبانی مردم باشد به این مسیر ادامه می‌دهیم تا به سرانجام برسد.

*دیدار با آیت‌الله مصباح

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که در دیدارتان با آیت‌الله مصباح یزدی ایشان چه توصیه‌ای به شما کرد؟ گفت:‌در چند هفته اخیر توفیق داشتم که سفرهایی به قم داشته باشم و در محافل مذهبی حضور یافته و با آیات عظام گفت‌وگو کنم و این در راستای روشنگری و رفع دغدغه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد امر لازمی است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: در خدمت حضرات سیاسی رسیدم و در جمع‌های مختلف طلبگی و علمایی و در جلسات عمومی و خصوص صحبت کردم. فکر می‌کنم وظیفه ماست که نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای به خصوص برای کسانی که دغدغه دارند مثل دانشجویان و علمای بزرگوار روشنگری کنیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: در همین راستا در سفر به قم با حضرت آیت‌الله مصباح دیدار و بحث‌هایی با ایشان داشتم.

به گزارش خبرنگار فارس عراقچی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص خنده ظریف مقابل دوربین‌ها و عصبانیت آن در داخل مذاکرات با 1+5 عنوان کرد: آنقدر که آقای ظریف در مذاکرات با عصبانیت و بداخلاقی و تحکم صحبت می‌کند من این برخورد را از هیچ کس دیگری ندیدم.

معاون وزیر خارجه در خصوص برگشت‌پذیری توافق ژنو خاطرنشان کرد: اگر تصمیم بگیری که به ظرفیت قبل بازگردیم در کمتر از 24 ساعت امکان‌پذیر است اما این برگشت‌پذیری در برنامه تحریم‌های طرف مقابل نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین عنوان کرد: ما فقط درباره تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. اگر همه تحریم‌های مربوط به هسته‌آی در گام نهایی برداشته نشود توافقی هم صورت نمی‌گیرد. ما با 1+5 درباره هیچ موضوع دیگری مذاکره نکرده و اجازه مذاکره هم نداشتیم.

وی در عین حال عنوان کرد:‌اگر روزی تصمیم نظام این باشد که درباره سایر موضوعات مذاکره صورت گیرد آن موقع در این باره تصمیم گیری انجام خواهد شد.

معاون وزیر خارجه درباره 5 مرزبان ربوده شده با بیان اینکه یکی از اولویت‌های وزارت خارجه در حال حاضر این مسئله و درگیری‌ها در مرز پاکستان با اشرار و گروه‌های تکفیری است، عنوان کرد: متاسفانه تأمین امنیت در مرزهای ما با پاکستان از سوی طرف مقابل به طور کامل صورت نمی‌گیرد و این مشکل وجود دارد.

عراقچی از تماس تلفنی روز گذشته ظریف با همتای پاکستانی در این زمینه خبر داد و افزود:‌ مقامات مرزی ما با مقامات پاکستانی در تماس هستند. متاسفانه مرزبانان غیور ما در دست گروه‌هایی هستند که شناخته شده می‌باشند.

وی به عملکرد گروه‌های تکفیری در سوریه و دیگر نقاط اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود بتوان شاهد آزادی هر چه سریع‌تر 5 مرزبان ایرانی بود. 

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:5+1,ایران,توافق هسته ای, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com