وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

رئیس جمهور تاکید کرد: هر کشوری که در آن آزادی اندیشه سخن، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه‌ی پیشرفت و تعالی در آن کشور مهیاتر خواهد بود. وی در ادامه افزود: بی‌تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته شود و قلم‌ها شکسته شود؛ اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانگان قرار خواهد گرفت. بنابراین بگذرایم میدان قلم و بیان میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبدیل شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته آزادی بیان باید با درنظر گرفتن شرایط تاریخی فرهنگی؛ دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی آن کشور و آن جامعه باشد. روحانی با بیان اینکه دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، گفت: در همه‌ی جوامع اصول ارزش‌ها و مقدساتی و جود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد و اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را رعایت نکند، بی‌تردید آن رسانه ارتباط خود را مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مقدسات دینی یا مذهبی و همچنین ارزش‌ها دینی باید مورد احترام همگان باشد، به حساسیت‌های جوامع و طوایف مختلف روی برخی مسائل اشاره کرد و گفت: همه ما باید به این حساسیت‌ها توجه کنیم. رئیس جمهور افزود: البته ما امروز می‌دانیم که قدرت رسانه‌های ما هر قدر بیشتر و قوی‌تر باشد کشور ما توانمندتر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد اما چرا ما نتوانیم بعد از سی و پنج سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؛ اشکال از کجاست؟

روحانی تاکید کرد: اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود، امروز نباید بعداز گدشت سی و پنج سال بازهم با مشکلات فرهنگی مواجه می‌بودیم. وی بخش بزرگی از مشکلاتی نظیر اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی، مشکلات مربوط به شکاف‌های اجتماعی ناشی از نادیده گرفتن قوائد بازی در مسائل سیاسی و بسیاری از مسائل اخلاقی و اجتماعی که امروز جامعه با آن مواجه هست را مربوط به ضعف در حوزه فرهنگ دانست و گفت: من خوشحالم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله به ندای رهبری پاسخ دادند و کار درستی بود اما باید دید که چه مقدار از مسایل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است و چه مقدار از بودجه کشور در اختیار بخش‌های مختلف فرهنگی.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بودجه‌ی عظیم فرهنگی در اختیار نهادهایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید چاره‌ای بیندیشد و مسیری را پیش بگیرد تا بدانیم بخش فرهنگی با بودجه‌هایش چه می‌کند. حسن روحانی با بیان اینکه تیراژ کتاب و cdو محصولات فرهنگی؛ آمار فرهنگی نیست بلکه باید اثربخشی آنها را در فرهنگ جستجو کرد، ادامه داد: اگر میزان انتشار کتاب‌ها خوب بوده چرا امروز همه نگران و ناراحت هستیم. ما باید راه دیگری را برای ارتقای فرهنگ جامعه برگزینیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مطبوعات از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، گفت: ما به دنبال اعتدال و توازن در همه زمینه‌ها ازجمله مطبوعات و رسانهها هستیم. نمی‌گویم که مطبوعات حتماً باید به بخش خصوصی واگذار شوند اما خواهان تعادل و توازن در این حوزه هستم. مشاهده کنیم که چه مقدار از مجلات و روزنامه‌ها در اختیار بخشهایی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. وی با طرح این پرسش که پایداری مطبوعات در بخش خصوصی در کشور چقدر است؛ اظهار کرد: در این جلسه به تاریخ صد و هفتاد و چند ساله مطبوعات در کشور اشاره شد اما به جز چند روزنامه که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، سایر روزنامه‌ها از عمر چندانی برخوردار نیستند. چرا بخش مطبوعاتی ما استقلال پیدا نمی‌کند و روی پای خود نمی‌تواند بایستد؟

رو حانی با تاکید بر اینکه دولت معتقد است فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ، صاحب نظران، اندیشمندان و انجمن‌های مرتبط واگذار شود، ادامه داد: حاکمیت با قانون است اما قانون باید شفاف باشد. امروز ساختن افکار عمومی در مسیر تعالی و اخلاق اهمیت دارد اما آیا اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌های ما رو به توسعه و تعالی است؟ آیا تهمت‌ها، اتهامات، صحبت‌های ناروا و دروغ‌ها کم شده است؟ اگر این چنین نیست باید اشکال کار را جستجو کنیم. رئیس جمهور با اجر نهادن بر آزادی مسئولانه در رسانه‌ها اظهار کرد: از صاحبان فرهنگ و قلم می‌خواهیم برای اینکه ا فکار در مسیر منافع و مصالح ملی قرار گیرد واقعیت‌ها را گفته و ضمن کاستن از شعارها، مشکلات را ترمیم کنند.

وی؛ معضل کنونی جامعه را فقر فرهنگی و اقتصادی،

برخی مطبوعات دژ پولادین دارند و کسی جرات نزدیک شدن به آنها را ندارد

نبودن اخلاق حسنه و اعتدال دانست و ادامه داد: ما در کشور دچار افراط و تفریط شده‌ایم. افراط نه آن چنانکه گویی باید منزوی بوده و در را به سوی همه ببندیم، و تفریط نه به گونه‌ای که هویت دینی ملی ما تضعیف شود.

روحانی؛ توازن در امنیت را از دیگر نیازهای حامعه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت‌آفرینی کنند. چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین بوده و نه قوه اجرایی و نه قوه قضائیه و نه کس دیگری جرات نزدیک شدن به آنها را ندارد؟ آنها خود را نه تنها برای دولت و احزاب بلکه برای مردم نیز قیم می‌دانند. تمام رسانه‌ها دارای حقوق مساوی هستند و اگر کسی خود را برتر می‌پندارد دولت او را برتر نمی‌بیند. همه باید دارای امنیت یکسان باشند و اگر کسی خطا کرد با او برخورد شود نه اینکه رسانه‌ای خود را از هر گونه برخورد مصون بداند.

روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توقیف و تعطیلی رسانه را راه آخر می‌داند، اظهار کرد: ممکن است جریده‌ای خطا کرده و یا مرتکب اشتباه بزرگی شود. اولین اقدام این است که برخورد با نویسنده یا مدیر مسئول صورت بگیرد اما چرا کل یک رسانه را توقیف و افراد دیگری در آن مجموعه مشغول به کار هستند باید به خاطر خطای یک نفر مجازات شوند.

وی ادامه داد: اگر خدای نکرده کسی به مقدسات توهین و به منافع ملی توجه نکرد حتماً باید با او برخورد شود اما قدم اول نباید توقیف و توقف یک رسانه باشد. چرا این همه عجله در توقیف یک رسانه وجود دارد؟ چرا برخی آزاد بوده و برخی دیگر از نشریات از این آزادی سهم اندکی دارند.

روحانی تصریح کرد: مخالفان این دولت آزاد هستند. اما اجازه دهید همراهان دولت نیز از آزادی و امنیت برخوردار باشند. در جلسه هیات دولت به وزیران گفته‌اند یا شکایتی نسبت به رسانه‌ها نباید وجود داشته باشد یا باید به حداقل‌های ضروری اکتفا کرد.

وی انتقاد صریح را حق نشریات دانست و گفت: برخی نشریات گاهی اتهام زده و حتی دروغ می‌گویند اما دولت نسبت به آنها اقدام به شکایت نکرده و تنها از طریق مسئولان تذکر داده شده است که این مطالب درست نیست. برخی حتی علیه رئیس جمهور سی دی پخش می‌کنند که ما به آنها هم گفتیم این مطالب درست نیست و غلط است.

روحانی خواستار حمایت و پشتیبانی مردم از دولت شد و گفت: مردم در هر میدانی که وارد شوند بدون شک موفق خواهیم بود. رسانه‌ها نیز باید در رفع مشکلات اساسی جامعه به صحنه آمده و به دولت و حاکمیت کمک کنند. ما برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیاز به ورود رسانه‌ها داریم و آنها باید شرایط کشور را برای مردم تشریح کنند.

وی با اشاره به اینکه یارانه‌های نقدی از طریق پول حامل‌های انرژی و خزانه تامین می‌شود، اظهار کرد: امروز مشکلات کشور در بخش تولید و سلامت را شاهد هستیم. ما در زمینه هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم مشکلات حل خواهد شد اما دو چراغ قرمز جلوی ما است یکی تورم و گرانی و دیگری بیکاری لذا ناچار هستیم که قدمها را آرام برداریم و آن وقت حل مشکلات سریع نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دنبال کمک به تولید بوده و در این مسیر یارانه اقشار ضعیف نه تنها قطع نخواهد شد بلکه به دنبال بیشتر کردن آن هستیم، گفت: در فروردین ماه سال آینده فرم‌هایی میان مردم توزیع خواهد شد لذا از آنها که نیاز به یارانه ندارند تقاضا دارم از پر کردن آن فرم امتناع کنند تا ما بهتر بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رییس جمهور افزود: اصحاب رسانه باید قدم به میدان بگذارند. در همه مسائل اصلی جامعه امروز نیاز به حضور و فعالیت و اقدامات اساسی رسانه‌ها است. فساد معضل بزرگ امروز جامعه ما است که گوشه‌هایی از آن بیان شده است و گوشه‌هایی از آن بعدها بیان خواهد شد.

وی افزود: آیا تنها قوه مجریه یا قوه قضائیه می‌تواند با این فساد مبارزه کند؟ بزرگترین قدرتی که می‌تواند با فساد مبارزه کند رسانه‌ها هستند. نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی باشد باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران قرار گیرد. اگر رسانه‌ها به صحنه بیایند نه فقط می‌توان با مفسد مبارزه کرد بلکه می‌توان جلوی فساد را گرفت. باید آنقدر هزینه‌ها را بالا ببریم که کسی در مسیر فساد قرار نگیرد.

رئیس شواری عالی امنیت ملی ادامه داد: دولت و رئیس جمهور بر قول خود پایبند هستند تا محیطی امن‌تر برای رسانه‌ها به وجود بیاورند اما به خاطر مشکلات فراوان قاعده تحول تدریجی اجتماعی را باید مد نظر قرار دهیم. ما باید آرام آرام به سمت این هدف حرکت کنیم. هر مقدار فشار در این زمینه بیشتر وارد شود دولت در اجرای وعده‌های خود مصمم‌تر حواهد بود.

روحانی تاکید کرد: نباید بگذاریم برخی تنگ‌نظری‌ها و سلیقه‌ورزی‌ها و برخی ابهامات قانونی باعث شود که سلیقه‌های سیاسی در مسائل مهم فرهنگی و ارتباطی حاکم شود. ما باید واقعیت‌ها را برای مردم تبیین کنیم و برای آگاهی بیشتر مردم و گردش آزاد اطلاعات دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار گیرد؛ به اهداف بلند آزادی و تعالی جامعه دست می‌یابیم؛ اظهار امیدواری کرد: همه با اخوت و برادری و محبت و ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال قدم به قدم به اهداف بلند مدنظر مردم در 24 خرداد امسال دست یابیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com