وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

سازمان‌های حقوق‌بشری جهانی، هم‌چنین نسبت به پیامدهای اسف‌بار این ازدواج‌ها هشدار دادند و اعلام کردند که دختران نوجوان، پس از ازدواج‌اجباری، "تمامی اختیاراتی که می‌توانند بر زندگی و سرنوشت خود داشته باشند، از دست می‌دهند و اغلب از سوی همسران خود مورد آزار و اذیت و بدرفتاری قرار می‌گیرند". یکی از پیامدهای منفی ازدواج‌های زودهنگام، محرومیت از ادامه‌ی تحصیل برای دختران است.

سازمان "تر دز ام"، که در سراسر جهان از جمله برای احقاق حقوق زنان مبارزه می‌کند، از تاثیرات منفی جسمی و روحی ناشی از ازدواج‌های اجباری خبر می‌دهد و آن‌ها را "جبران‌ناپذیر" می‌خواند. باربارا کوپرز، کارشناس حقوقی این سازمان در این باره‌ می‌گوید: «این دختران نوجوان در دوران بارداری و هنگام زایمان با دشواری‌های زیادی روبرو می‌شوند.» این مشکلات می‌توانند گاهی به مرگ کودکان بیانجامند. چندی پیش، یک دختر ۸ ساله‌ی یمنی که مجبور به ازدواج با مردی مسن شده بود، از جراحات ناشی از آمیزش جنسی درگذشت. باربارا کوپرز در این باره می‌گوید: «برای دختران نوجوان، برقراری رابطه‌ی جنسی با "همسران قانونی" خود، به مثابه تن‌دادن به تجاوز است.»

ازدواج زودهنگام علی‌رغم ممنوعیت

بنا بر گزارش سازمان "تر دز ام"، اغلب ازدواج‌های زودهنگام در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، نپال و برخی از کشورهای آفریقایی صورت می‌گیرد. به گفته‌ی کارشناس حقوقی سازمان نامبرده، ازدواج دختران زیر ۱۸ سال، در اغلب کشورهای جهان ممنوع اعلام شده است. با این‌حال، خانواده‌های کم‌بضاعت در روستاها، دختران نوجوان خود را به دلیل نفع مادی و دریافت کمک‌های مالی به عقد و ازدواج مردان مسن در می‌آورند. به این ترتیب کودکان و نوجوانان، از رفتن به مدرسه و فراگیری فن‌آوری‌های دیگر که برای ساختن زندگی آینده‌ی آنان ضروری است، محروم می‌مانند.

چاره‌ی کار
بر اساس تجربیات کارشناسان امور خانواده‌ی سازمان "تر دز ام"، قانون اجبار به تحصیل در دوره‌‌های ابتدایی و متوسطه، دختران نوجوان را از خطر ازدواج زودهنگام در امان نگاه می‌دارد. آگاه ساختن این دختران و هم‌چنین خانواده‌های آنان در باره‌ی پیآمدهای ناگوار این گونه ازدواج‌ها، از جمله‌برنامه‌‌هایی است که سبب شده درصد این ازدواج‌ها کاهش یابد.

سال گذشته سازمان "تر دز ام" با پیاده کردن این برنامه در هندوستان توانست به بیش از ۱۰ هزار دختر نوجوان یاری رساند. این برنامه‌ها در دهلی نو، کارناتاکا، اوتار پرادش و راجستان به اجرا درآمد. باربارا کوپرز، در رابطه با موفقیت سازمان خود می‌گوید: «به عنوان مثال‌، در شهر فقیرنشین میسور در استان کارناتاکا، سال گذشته هیچ دختر نوجوانی مجبور به ازدواج زودهنگام نشد.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: شنبه 17 اسفند 1392برچسب:حقوق بشر, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com