وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

ظریف با بیان این که ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، گفت: امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم. وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نشان دادیم که به این مساله ایمان داریم و اراده سیاسی وجود دارد. ایران تعهداتی که باید انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسیر بستگی به طرف مقابل است که تا چه اندازه تحت توافقنامه تعهدات خود را انجام دهد و به میز مذاکره بیاید و این میل، تصمیم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانیم به توافقی برسیم که برای هر دو طرف مورد قبول است.

ظریف اضافه کرد: در 4 یا 5 ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی این زمان می‌تواند کمتر شود. وی تاکید کرد: باید بپذیرند که ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.

 ظریف در ابتدای این دیدار گفت: خوشحالیم که برای اولین بار بعد از چند سال فاصله مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد. وی ضمن خوشامدگویی به اشتون گفت: این مصاحبه مطبوعاتی به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام دیدار خانم اشتون با رئیس جمهور کوتاه خواهد بود. کاترین اشتون نیز با بیان اینکه توافق موقتی بین ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌ای بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق به نتیجه برسد و گفت: هدف ما رسیدن به توافق است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از دیدارش با محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی ضمن تشریح موضوعات مورد بحث در این مذاکرات گفت: ما قبلا ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتیم و مباحثی در مورد مذاکرات هسته‌ای انجام داده‌ایم. اولین بار است که در تهران موضوعات را به صورت دوجانبه با هم مذاکره می‌کنیم. به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دعوتی که به تهران شدم و به خاطر احترامی که صورت گرفت و مذاکرات مفیدی که داشتیم تشکر می‌کنم.

اشتون گفت: فرصتی بود که با یکدیگر در مورد موضوعات مورد نگرانی دو طرف گفت‌وگو کنیم، درباره وضعیت اسفناک در سوریه، آینده افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام دادیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز خرسندی از اینکه با رئیس جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد گفت: در این دیدار موضوعات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث بسیار مهمی بحث می‌شود.

وی همچنین گفت که روزگذشته به مناسبت روز بین‌المللی زنان با جمعی ازفعالان زن ایرانی دیدار کرده و آن را باعث افتخار بزرگی دانست که درباره موضوعات مربوط به زنان با زنان ایرانی گفت‌وگو داشته است. اشتون همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مردم ایران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، آیا دیدگاه شما درباره حق غنی‌سازی چیست؟ گفت: می‌خواهم شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتیم ارجاع دهم، باید آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کردیم و چگونه جلو رفتیم، این توافق به شما نشانه‌هایی خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران را به خاطر کاری که انجام دادند تحسین می‌کنم. من 4 سال است دارم در این باره با ایران مذاکرات می‌کنم این توافقنامه بسیار مهم است اما نه به اهمیت راه‌حل جامع. به هر حال این بحث‌ها موضوعات چالش برانگیزی است و ضمانتی ندارد اما با حمایت مردم ایران و کارهایی که دو طرف انجام می‌دهند قطعا امیدواریم که به توافق برسیم. هدف ما رسیدن به توافق است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:5+1,ایران,توافق هسته ای, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com