وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

ظریف در خصوص موضوع حقوق بشر نیز ضمن اشاره به توجه خاص و اهتمام دولت جدید نسبت به حقوق مردم ، برخوردهای دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر را به شدت مورد نقد قرار داده و با تاکید بر سیاسی بودن اکثر برخوردهای حقوق بشری کشورهای غربی، بی توجهی مدعیان حقوق بشر نسبت به عدم رعایت حقوق شهروندان در بسیاری از کشورهای متحد خود را مورد پرسش قرار داد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین نقطه نظرات کشورمان در خصوص مسائل مختلف از جمله محیط زیست، حمایت از معلولان ، بحران سوریه و تحریمهای تحمیل شده علیه کشورمان را تشریح نمود.

نمایندگان پارلمان اتریش نیز ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور ایران و اتریش و طرح دیدگاههای خود در قالب سوالات مختلف از جمله ضرورت توجه بیشتر به موضوع حقوق بشر، مسائل زیست محیطی و بحران سوریه، نسبت به موفقیت مذاکرات هسته ای اظهار امیدواری نمودند.


هدف‌مان از مذاکرات مشخص شدن صورت مساله برای دو طرف است

وی گفت: هدف ما از این نشست و نشست گذشته و حتی آینده این است که صورت مساله کاملا برای دو طرف مشخص باشد تا وقتی خواستیم به توافق برسیم آن را صورت‌بندی و تدوین کنیم. ظریف گفت: امیدواریم در جلسه آینده همه موضوعات را یک بار پوشش و بحث کرده باشیم.

نشست کارشناسان برای مذاکرات بعدی، بعد از تعطیلات نوروز در وین برگزار‌می شود

وی گفت: نشست کارشناسان برای مذاکرات بعدی، بعد از تعطیلات نوروز در وین برگزار‌می شود و با فاصله کمی بعد از آن به وین می آیم برای بحث درباره موضوعات بعدی و قرار داریم در جلسه اردیبهشت کار مذاکره را شروع کنیم و اگر امکان آن فراهم شود وارد تدوین سند نهایی شویم. در صورت وجود حسن نیت امیدواریم بتوانیم این موضوع راحل و فصل کنیم و وارد اجرای این تفاهم شویم. ظریف درباره موضوعات باقی مانده گفت: دسترسی ایران به فن آوری، بازار و تجارت و منابع بانکی به نظر ما فراتر از تحریم‌هاست. بحث دیگر بازرسی‌ها و نظارت و زمان توافق نهایی است. هم چنین ممکن است بحث‌های دیگر هم درباره تحریم‌ها و نحوه پایان دادن به موضوع که قرار است مساله هسته ای ایران به موضوعی عادی تبدیل شود نیز مطرح شود.

راکتور تحقیقاتی به معنای تحقیق و توسعه نیست
راکتور اراک بخشی از برنامه هسته‌ای ماست و ادامه خواهد یافت


وزیر خارجه درباره تحقیق و توسعه و ارتباط آن با راکتور تحقیقاتی اراک گفت: این دو بحث از هم جدا هستند. راکتور تحقیقاتی به معنای تحقیق و توسعه نیست. در عین حال راکتور اراک بخشی از برنامه هسته‌ای ماست و ادامه خواهد یافت. اگر نگرانی درباره اشاعه آن باشد باید آنها رفع شود. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که در کدام موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک است و در کدام یک دورتر؟ گفت: درباره تبیین عملی و علمی نیازهای عملی ایران در حوزه هسته‌ای از حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی بهره بردیم. تبین این مساله به این دلیل مهم است که نشان داد برنامه غنی‌سازی ایران برای کشور حساب شده و معقول است و این مساله در این جلسه و نشست کارشناسی قبلی نیز صورت گرفت که بسیار کمک کرد. در هر چهار موضوع نشانه‌های رسیدن به تفاهمی که حقوق مردم ایران را حفظ کند و به سمت رفع مشکل رود، وجود دارد.

فقط درباره مساله هسته‌ای صحبت می ‌کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که درباره مسایل موشکی هم صحبت شد؟ اظهار کرد: در این اجلاس درباره موضوع دیگری به جز چهار موضوعی که گفته شد صحبت نکردیم. شاید برخی بخواهند درباره مسایل دیگر صحبت کنیم اما ما فقط درباره مساله هسته‌ای صحبت می ‌کنیم و موضع ما دراین باره روشن است. ظریف تاکید کرد: هدف ما از این مذاکرات در این مرحله بحث و تبادل نظر و روشن شدن صورت مساله است. باید تلاش کنیم با یک فهم مشترک ولو این که به نتیجه نرسیم به جلو پیش رویم.

هیچ چیز که متضمن برچیده شدن برنامه هسته‌ای ما شود را نمی پذیریم

وی درباره راکتور اراک و درخواست غرب برای تعطیل شدن آن و توقف غنی سازی گفت: برخی خیلی سخت با واقعیت روبه رو می شوند اما من به آنها نصیحت می کنم سریع تر با واقعیت کنار بیایند. ما هیچ چیز که متضمن برچیده شدن برنامه هسته‌ای ما شود را نمی پذیریم و فکر می کنم طرف مقابل این را فهمیده و درک کرده است.

هنوز به یک پیشنهاد مشترک درباره اراک نرسیده‌ایم

وی گفت: هنوز به یک پیشنهاد مشترک درباره اراک نرسیده‌ایم.

وزیر خارجه گفت : در زمینه همکاری های هسته ای بیشترین اتفاق نظر را داریم اما هنوز اولویت‌ها متفاوت است در عین حال صرف طرح این دیدگاه‌ها بسیار خوب است.

باید قطعنامه های شورای امنیت "بسته " شوند

ظریف درباره پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با اشاره به توافق ژنو گفت: باید قطعنامه های شورای امنیت "بسته "شوند. معنا نمی دهد که توافق کنیم و هنوز قطعنامه شورای امنیت علیه ایران وجود داشته باشد . به نحوه مختومه شدن قطعنامه شورای امنیت درباره ایران در این مذاکرات پرداخته می‌شود.

پاسخ 10 سال فشار برای برهم زدن غنی‌سازی 18 هزار سانتریفیوژ است
ظریف تصریح کرد : برای برهم زدن برنامه غنی سازی ایران ده سال است که به مردم ایران فشار آوردند اما در پاسخ بیش از 18 هزار سانتریفیوژ به دست آمد.

دیدگاه‌هایمان درباره نحوه لغو تحریم‌ها را بیان کردیم

وی در پاسخ به اين سوال که آیا ایده‌ها و خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها مورد پذیرش طرف مقابل بوده است و واکنش‌ها چگونه بود؟ با یادآوری این که این مذاکرات برای رسیدن به توافق درباره موضوعات نبوده است، گفت: ما دیدگاه هایمان را درباره نحوه لغو تحریم‌ها بیان کردیم که آیا در یک مرحله یا مراحل مختلف یا به طور دسته‌بندی شده لغو شوند صحبت می کنیم وگر نه در این که اصل تحریم‌ها طبق توافق ژنو باید لغو شوند شکی نیست.

در حال نزدیک شدن به پیشنهاد مشترک درباره لغو تحریم‌ها هستیم
وی ادامه داد: روی تحریم‌ها به نظر می رسد در حال نزدیک شدن به یک پیشنهاد مشترک هستیم اما الان برداشت من از مذاکرات این است که زمانی می توانیم با قاطعیت صحبت کنیم که بر روی یک متن به توافق برسیم و الان نمی‌شود با قطعیت درباره پذیرش ایده‌ها و دیدگاه‌ها صحبت کرد.

به مذاکرات امیدواریم، اما به نیات طرف مقابل خوش‌بین نیستیم

ظریف تصریح کرد: من و همکارانم به مذاکرات امیدواریم، اما به نیات طرف مقابل خوش بین نیستیم و درعمل اقداماتی می کنند که با حسن نیت منافات دارد. ما تمام تلاش مان برای رسیدن به نتیجه است و تمام حسن نیت و اراده سیاسی مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی هم برای رسیدن به این تفاهم بیسج شده اما با چشمان باز و بدون خوش باوری. وی افزود: با این حال ما با انرژی مثبت تلاش می کنیم تا مردم ایران به حقوق شان برسند درعین حال که تمام گره‌هایی که برای مردم در عرصه بین الملل ایجاد شده باز شود.

حل مشکلات در نهایت با نگاه به داخل امکان‌پذیر است

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: حل مشکلات ما البته در نهایت با نگاه به داخل امکان پذیر است و همین مساله کمک می کند تا با توان بیشتری مذاکره کنیم.

از بحث‌هایی که در هر چهار موضوع مطرح شد خوشحالم

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: من از بحث هایی که در هر چهار موضوع مطرح در این مذاکرات مطرح شد خوشحالم. در همه این حوزه ها چه آنها که به نظر می رسد توافق نزدیک است و یا آنها که به کار بیشتر نیاز دارند اقدامات خوبی صورت گرفته است.

به نحوه مختومه شدن قطعنامه‌ها در این مذاکرات پرداخته می شود
ظریف تاکید کرد: ما باید قطعنامه‌های شورای امنیت را به پایان برسانیم و موضوع در شورای امنیت بسته شود و این خواست ماست. حتما باید قطعنامه‌ها مختومه شود. به نحوه مختومه شدن قطعنامه‌ها در این مذاکرات پرداخته می شود.

کلیه حقوق مردم ایران غیر قابل مذاکره است

وی گفت: کلیه حقوق مردم ایران غیرقابل مذاکره است و برنامه‌های هسته ‌ای ایران ادامه خواهد داشت و ما صرفا ایجاد اعتماد برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای مان را انجام می‌دهیم. وزیر خارجه درباره دیدار دوجانبه با نمایندگان روسیه و آمریکا تصریح کرد: این که مذاکرات دوجانبه متمرکز با روسیه و آمریکا بود به این دلیل بود که موضوعات این مذاکرات بر این دو کشور متمرکز بود در عین حال که به موازات با کشورهای دیگر هم مذاکره می شود که در همین چارچوب امروز آقای روانچی با سایمون گس، نماینده انگلستان دیدار کردند.

آمریکا باید بیشترین اقدام را برای رفع تحریم داشته باشد

ظریف تاکید کرد: البته آمریکایی‌ها بیشترین تحریم را علیه ایران دارند و نهایتا باید بیشترین اقدام را برای رفع تحریم داشته باشند طبیعی است در حاشیه مذاکرات باید با آمریکایی ها برای اجرای تعهداتشان از جمله تعهداتی که در مرحله اول دارند گفت‌وگوی مفصل انجام دهیم.

موضوع اوکراین در مذاکرات مطرح نشد
وی درباره مساله اوکراین و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای گفت: این موضوع طرح نشد. ظاهرا خواسته بودند به آن مساله نپردازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:5+1,ایران,توافق هسته ای, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com