وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی درباره دیدارش با شرمن اظهار کرد: با هر یک از کشورها که نیاز باشد ملاقات می‌کنیم. با هیات آمریکایی معمولا صحبت‌ها جدی‌تر از بقیه است چون خیلی از تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا اعمال شده است و برای رفع آن‌ها با آمریکایی‌ها بحث جدی‌تری داریم ضمن این که با بقیه کشورها در فرصت‌های دیگر ملاقات و رایزنی داریم. علت این که ملاقات‌های‌مان با آمریکا طولانی‌تر است به این دلیل است.

راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد
معاون وزیر خارجه ایران درباره راکتور اراک نیز تصریح کرد: اراک از موضوعات مهم در دستور کار ماست و همان طور که در توافق آمده پذیرفتیم نگرانی‌ها درباره این راکتور را رفع کنیم. معتقدیم از طریق استفاده از تکنولوژی‌های روز و فنی می‌توانیم این نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم. راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد. او گفت: طرف مقابل دیدگاه‌هایش را درباره اراک گفته و فکر می‌کنیم دیدگاه آن‌ها آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است.

مهم‌ترین تعهد، پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است و تعهد بعدی برداشته شدن تحریم‌ها
عراقچی درباره تعهدات 1+5 در قبال اقدامات ایران با بیان این که این تعهدات به روشنی در توافق آمده است گفت: مهم‌ترین تعهد، پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است و اعلام شده که برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ادامه خواهد یافت؛ و تعهد بعدی برداشته شدن تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه هسته‌ای است و این از مشخصات گام نهایی است و این‌ها باید محقق شود. یکی از موضوعات مورد بحث در دور قبل و دور فعلی مذاکرات درباره برداشته شدن تحریم‌ها و نحوه نظارت بوده است. وی گفت: قرار است در نتیجه توافق نهایی نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران رفع شود. نگرانی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران نه موضوعات دیگر.

ایران به غنی‌سازی ادامه خواهد داد و تحت هیچ شرایطی تعطیل و تعلیق در کار نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره وسعت غنی‌سازی ایران گفت: ایران به غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد و تحت هیچ شرایطی تعطیل و تعلیق در کار نیست. عراقچی اظهار کرد: اگر حسن نیت و جدیت در طرف مقابل وجود داشته باشد می‌توان در کم‌تر از شش ماه کار را پایان داد. ما نسبت به جدیت و حسن نیت در مذاکرات از سوی خود اطمینان داریم ضمن این که با حفظ مواضع‌مان جلو می‌رویم.

او درباره اختلاف نظر در بین اعضای 1+5 گفت: ما تاالان شاهد سایه انداختن اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر اوکراین در مذاکرات هسته‌ای نبودیم و ما هم امیدواریم این اتفاق نیفتند اما در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد اما این دو کشور این اراده را دارند که این موضوع بر مذاکرات سایه نیندازد. معاون ظریف گفت: مذاکرات هسته‌ای موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد. مذاکرات سیال است و بحث‌ها مرتب جابه‌جا می‌شود و توافق زمانی به دست می‌آید که همه مسایل توافق شده باشد و همه اعضای دو میز راضی شده باشند. موضوعات به هم پیوسته است و نمی‌توان قضاوت کرد که در کدام موضوع اختلاف نظر کم‌تر یا بیش‌تری داریم.

وی درباره نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که ما به طور اصولی مشکلی با بحث نظارت نداریم چون نگرانی از برنامه‌مان نداریم. همه برنامه ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی است؛ اما با سوءاستفاده از نظارت مشکل داریم. این که به بهانه نظارت بخواهند مقاصد دیگری را دنبال کنند. برای نظارت باید دلایل منطقی و قانونی باشد. امیدواریم به راه‌حلی برسیم که در چارچوب تعهدات ایران امر نظارت را محقق کنیم. عراقچی گفت: نفس برنامه غنی‌سازی موضوع مذاکره نیست اما ابعاد و اندازه آن موضوع مذاکره است و در حال بحث هستیم.

وی درباره برخی اظهارنظرها از سوی کارشناسان آمریکایی گفت: توافق ژنو در تمام ابعاد خودش در حال اجراست البته مسایل مالی و بانکی مکانیزم‌های پیچیده‌ای دارد و راه‌انداختن آن‌ها سختی خود را دارد اما این مکانیزم‌ها به کار افتاده است و در تماس مرتب با مقامات 1+5 هستیم تا موانعی اگر وجود دارد را رفع کنیم. جزییات این مساله را بانک مرکزی حتما به اطلاع خواهد رساند. این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات روز سه‌شنبه جان کری گفت: این ارزیابی ایشان است. ما دنبال سلاح نیستم و آن را حرام می‌دانیم و برنامه ما تحت نظارت است. اظهارات این چنینی در کنگره آمریکا خیلی تعیین کننده نیست که بخواهیم روی آن حساب باز کنیم. او گفت که ما از مذاکرات آینده وارد مذاکرات اصلی می‌شویم. ما بحث‌های کلی را انجام دادیم و از جلسه آینده وارد بحث‌های جدی و جزئی می‌شویم.

کمیسیون مشترک اجرای توافق ژنو چهارشنبه و پنج‌شنبه در وین برگزار می‌شود
عراقچی درباره برگزاری کمیسیون مشترک اجرای توافق ژنو گفت: ما فکر کردیم برگزاری این جلسه مفید خواهد بود و این کمیسیون فردا و پس فردا (چهارشنبه و پنج‌شنبه) در وین برگزار می‌شود. وی درباره قطعنامه ضد ایرانی و حقوق بشری پارلمان اتحادیه اروپا با بیان این که این قطعنامه سبک و غیرواقعی است گفت: موضع‌گیری‌ها از سوی ظریف و سخنگوی وزارت خارجه صورت گرفته است و در شام کاری با اشتون هم این توضیحات را دادند. ما پارلمان اروپا را در موضعی نمی‌بینیم که بخواهند درباره مسایل حقوق بشری یا به ویژه درباره انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران اظهار نظر کنند. این انتخابات بیش از 70 درصد مشارکت داشته است درحالی که آن‌ها در سیستم خودشان بیش از 40 درصد آرا در انتخابات‌شان را شاهد نیستند. مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 هم‌چنین گفت: امیدوارم تا ظهر چهارشنبه بحث‌ها تمام شود و فکر می‌کنم کنفرانس خبری عصر چهارشنبه برگزار شود.

راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند
او در پاسخ به سوالی درباره راکتور اراک گفت: هرگز راکتور اراک به آب سبک تبدیل نمی‌شود؛ بلکه تغییراتی تکنیکی داده می‌شود مثلا درباره میزان پلوتونیوم روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. اما اراک آب سنگین باقی می‌ماند. عراقچی درباره زمان مذاکرات درباره گام نهایی تاکید کرد: ما هم عجله نداریم. ما هم نمی‌خواهیم به توافقی برسیم که خواسته‌های‌مان در آن رعایت نشده باشد و کیفیت مذاکرات را فدای زمان آن نمی‌کنیم. وی اظهار کرد: اگر اختلاف نداشتیم که همین امروز بحث تمام شده بود. قسمت اصلی کار آن‌جاست که اختلافات را وقتی روی متن می‌آوریم آن‌جا برطرف کنیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ادامه گفت: ابعاد و دامنه غنی‌سازی ایران از موضوعات مذاکرات است و در توافق ژنو به آن اشاره شده است. اما بر اساس توافق، ایران برنامه خود را ادامه می‌دهد اما ابعاد و اندازه آن بر اساس نیازهای عملی کشور در مذاکرات تعیین می‌شود. او در پاسخ به سوال دیگري مبنی بر این که موضوع موشک‌های بالستیک ایران ممکن است مذاکرات را با دشواری مواجه کند؟ گفت: ما بارها اعلام کردیم موضوع موشک در دستور کار ما نیست و بحث سیستم‌های دفاعی کشور را مورد مذاکره قرار نخواهیم داد؛ البته بخشی از موضوع موشک و کلاهک‌های هسته‌ای یکی از موضوعات مندرج در قطعنامه 1929 شورای امنیت است اما از نظر ما موضوع مذاکره نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com